Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Re: 4T vs. 2T

9.12.2013 19:19

ei ikinä.

Re: 4T vs. 2T

9.12.2013 22:59

Saat odotella muutaman vuosikymmenen verran nyt alkuunsa. Suzukilla, Kawasakilla tai Hondalla ei ymmärtääkseni ole jäljellä minkään 2t-mallin muotteja, vaan kaikki on työnnetty ahjoon. Honda ainakin on ilmoittanut jo 2008, että eivät tule enää 2t-pyöriä valmistamaan ekologisuus-kysymyksen vuoksi.

Re: 4T vs. 2T

10.12.2013 12:09

Eikös esim. Service Honda osta moottorinsta (osina?) Hondalta. Viittaisi vahvasti siihen, että muotit on tallessa. Ja eiköhän noilta kaikillta muiltakin merkeiltä saa vielä moottorilohkoja ostaa. Mä luulen, että uuden 2-tahtimallin valmistaminen ois aika triviaalia noille japanilaisille, ei se siitä oo kiinni.

2-tahtivehkeet on niin kovassa nousussa varsinkin Euroopassa, että varmasti Japanissa on aiheesta keskusteltu. Se on sitten eri asia, nöyrrytäänkö siellä markkinoiden vaatimuksiin.

Re: 4T vs. 2T

10.12.2013 16:10

kunto-63 kirjoitti:2-tahtivehkeet on niin kovassa nousussa varsinkin Euroopassa, että varmasti Japanissa on aiheesta keskusteltu. Se on sitten eri asia, nöyrrytäänkö siellä markkinoiden vaatimuksiin.


Onko tästä jotain tilastoja?

Re: 4T vs. 2T

10.12.2013 16:13

Pattes798 kirjoitti:Saat odotella muutaman vuosikymmenen verran nyt alkuunsa. Suzukilla, Kawasakilla tai Hondalla ei ymmärtääkseni ole jäljellä minkään 2t-mallin muotteja, vaan kaikki on työnnetty ahjoon. Honda ainakin on ilmoittanut jo 2008, että eivät tule enää 2t-pyöriä valmistamaan ekologisuus-kysymyksen vuoksi.

Jos menee muutama vuosikymmen niin silloin on polttomoottoriset varmaankin jo syrjäytetty. Sähköpyöriä kehitellään ja uskon, että lähivuosina saadaan jo ihan järkeviäkin pyöriä aikaiseksi.
Offtopic: Mites muuten tuo ktm:n freeride e? Ei taida olla suomessa myynnissä, mutta kai niitä jostakin saa ostettua kun kerran tekniset tiedot nettisivuilla. Kellään tietoa asiasta?

Re: 4T vs. 2T

10.12.2013 17:37

OA243 kirjoitti:
kunto-63 kirjoitti:2-tahtivehkeet on niin kovassa nousussa varsinkin Euroopassa, että varmasti Japanissa on aiheesta keskusteltu. Se on sitten eri asia, nöyrrytäänkö siellä markkinoiden vaatimuksiin.


Onko tästä jotain tilastoja?


Taas ajatellaan sitä eurooppaa. Mutta kun japseja ei kiinnosta koko eurooppa hevonv********n. Niiden markkinat on jossain ihan muualla kuin euroopassa.

Ja kun katotaan vielä laajempaa kuvaa niin ei niitä kyllä kiinnosta kuramopotkaan ylipäätänsä yhtään. Noi aasian megatehtaat työntä kirjaimellisesti 10 000 katupärää yhtä rossimopoa kohden.

Rupeepavat nyt vielä herättää henkiin jotain esihistoriallista jäännös moottoria kun GL saa päähänsä tehdä uuden Em-sarjan :lol:

Jos tota isoa nelosta kiinnostais nää euroopan rossipyörä markkinat niin ne polkis jonkun KTM:n niin syvälle maan rakoon että...

Re: 4T vs. 2T

10.12.2013 17:38

OA243 kirjoitti:Onko tästä jotain tilastoja?


En usko, että tollasesta asiasta voi pitää tilastoja. Jos joku kaivaa vuoden '97 Hondansa tallinperältä ja pitää sitä taas hauskana, ei se ehkä näy kenenkään tilastossa. Tai onhan yliopistolla mm. tulevaisuudentutkijoita, jotka kai haistelevat jotain trendejä ja yrittävät niistä vetää johtopäätöksiä. En mä vaan tiedä. Ehkä jollain varaosakauppiaalla ois hyvää dataa.

Mut miten ois äsken linkittämäni Yamahan myydyin offroad-malli? Suomen MX125-luokan paluu? Giusepen uusi MX300-luokka? Ja nää tosiaan vaan motocrossin puolelta, enskapuolelta noi 2-tahtiset ei oo missään vaiheessa edes kadnneet.

Re: 4T vs. 2T

10.12.2013 17:42

Mutta hei, tosta varmaan ois dataa saatavilla! Eli millaiset ovat maailmanlaajuiset offroad-mopojen markkinat ja miten Eurooppa niihin sijoittuu? Jollekin näppärälle googlettajalle siitä vähän hommia. Mä meen tekee muuta.

Re: 4T vs. 2T

10.12.2013 18:39

Eurooppalaisille tehtaille muutaman tuhannen kaksitahtipyörän menekki on jo suuri ja varmasti merkittävä. Jopa suurimmalle eurooppalaisvalmistajalle KTM:lle jonka vuosituotanto oli reilut satatuhatta pyörää vuonna 2012.
Japanilaisille suursarja tuottajille muutama tuhat pyörää taas ei liene kannattavaa bisnestä, eikä esim Hondan vuoden 2012 15,8 miljoonan pyörän tuotannosta olisi kuin n. o,oo15% .
Että ei ihan heti kannata odotella Japsien aloittavan kaksitahtisten tuotantoa 8)

Re: 4T vs. 2T

10.12.2013 20:00

Nyt täytyy muuten huutaa bullshitiä. "At its peak in 1982, Honda manufactured almost three million motorcycles annually. By 2006 this figure had reduced to around 550,000 but was still higher than its three domestic competitors." Lähde: http://en.wikipedia.org/wiki/Honda#Motorcycles

En tiedä, mistä toi luku 15,8 miljoonaa... On toki silti paljon isompi firma kuin KTM, mutta ei puhuta mistään kymmenkertaisista myynneistä moottoripyörissä.

Tuolta myyntiuutisia jos ketä kiinnostaa, itse selasin vain nopeasti läpi. http://www.webbikeworld.com/motorcycle- ... istics.htm

Re: 4T vs. 2T

10.12.2013 20:13

kunto-63 kirjoitti:Nyt täytyy muuten huutaa bullshitiä. "At its peak in 1982, Honda manufactured almost three million motorcycles annually. By 2006 this figure had reduced to around 550,000 but was still higher than its three domestic competitors." Lähde: http://en.wikipedia.org/wiki/Honda#Motorcycles

En tiedä, mistä toi luku 15,8 miljoonaa... On toki silti paljon isompi firma kuin KTM, mutta ei puhuta mistään kymmenkertaisista myynneistä moottoripyörissä.

Tuolta myyntiuutisia jos ketä kiinnostaa, itse selasin vain nopeasti läpi. http://www.webbikeworld.com/motorcycle- ... istics.htm


world.honda.com

2012 honda sales & production results
motorcycles including atv's
15,912 thousands
overseas 15,728

Re: 4T vs. 2T

10.12.2013 20:34

Toi Hondan sivusto on kyllä niin sekava, etten sieltä löydä mitään. Mutta löysin toisenkin lähteen missä mainittiin 15,6 miljoonaa vuodelle 2011. Kovin ristiriitaista tietoa löytyy tuolta internetistä.

Re: 4T vs. 2T

10.12.2013 20:38

Honda on pörssiyhtiö, että tuskinpa sillä on vara julkaista väärää tietoa.

Re: 4T vs. 2T

10.12.2013 20:48

Totanoi, Hondalla on kai joku oma laskutapa tossa hommassa.

"In its report, Honda forecasts making 16.6 million units for its 2012 fiscal year, which is 1.5 million more units than the company sold last year. Meanwhile JAMA lists motorcycle production in Japan between the various manufacturers as the following: Honda 107,695, Suzuki 78,452, Yamaha 91,142, Kawasaki 40,662 – for a total of 317,951 units produced in 2012. The likely distinction between the two figures is the differentiation of “units” and “motorcycles” between Honda and JAMA."

http://www.asphaltandrubber.com/news/ho ... -sales-12/ Tekstissä puhutaan toisesta neljänneksestä 2012.

Edit: Lisäsin vielä vuoden 2012 japanilaisten lukuja... (Suluissa 2011)

Honda 202,114 (229,868)
Suzuki 149,433 (159,118)
Yamaha 165,855 (176,798)
Kawasaki 76,709 (113,129)

Ja ne vientimarkkinat:
Kuva

Näiden lukujen pohjalta sanoisin että Euroopan markkinat on ihan mainittavan kokoiset, jopa Hondalle. Mutta tuskin ne silti on ensi vuodelle julkaisemassa uutta CR 125:tä. :p

KTM:n vuoden 2012 lukuja: http://www.asphaltandrubber.com/news/ktm-sales-2012/

Re: 4T vs. 2T

10.12.2013 21:13

Noitten Hondan julkaisemien lukujen mukaan kokonaistuotanto on siis 15,912 miljoonaa kappaletta joista "overseas" eli siis Japanin ulkopuolinen tuotanto on 15,728 miljoonaa. Japanissa olisi tehty siis 184 tuhatta, aika vähän siis.
Tuo JAMAhan on nimenomaan Japanissa valmistetut pyörät, nuo tilastot eivät kyllä aukea ihan heti ..... uskokoon sitten kukin niinkuin haluaa :eek: