Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Re: 4T vs. 2T

12.3.2013 22:54

Vähän karkaa nää stuntti jutut nyt aihealueen ohi mutta menkööt. Eli jos kadulla tosiaan aikoo ajaa niin on se nelari melkein ehdoton peli sinne. Ja vieläkään en tajua tuon huipputehon tarpeen merkitystä, vai etkö itse tajua? Edes siellä kadulla ajettaessa tuskin on kauheaa merkitystä huipputeholla vaan enemmänkin väännöllä ja ajettavuudella kuten stunttauksessakin.

Oman mielipiteeni kiteytän että ykspyttynen on aina turhalaite kadulle. Ja miten niitä uudia teho rajoja muka meinataan seurata?Lukeeko muka näissä kuristetuissa japanin kyykkylinttojen rek.otteessa alkuperäis teho?

Re: 4T vs. 2T

12.3.2013 23:09

ilexxx kirjoitti:
OA243 kirjoitti:En voi jatkaa vittuilua kun oon itekin kusessa noiden korttimuutosten kanssa, rahaa menee vaan kokoajan lisää ja Ajovarmalla on monopoli... Mutta samalla kortillahan niitä ajetaan?

Aikakin et näihin saadaan joku tolkku. Itse ainakin ajoin auto/moottoripyöräkortin silloin kun se oli suorastaan halpa ku saippua. :lol: Jos auto kortti ajokoulussa ajettuna maksaa 3000 euroa ni kannattaa jo varmaan ruveta laskee kuinka ison sakon saa jos jää kiinni ainoastaa kortitta ajamisesta, vois niit varmaan jokusen tohon 3000 euroon ottaa, veikkaisin.


Nojoo, lähinnä palaa hermo tän uudistuksen tiedottamisen kanssa. Ensin näytti siltä että kaikki kallistuu, sitten autokoulussa ilmotettiin että ei kallistu, perinteinen kaksosanen ajotutkinto ja isompaa (25kw) prätkääkin saa ajaa sillä että käy hakemassa asemalta oikeen kortin.
No nyt kun ajelin tossa inssiajon läpi nii inssi ilmotti että jos haluat prätkällä ajella niin lisätunteja (lisäsatasia) ja joka tapauksessa ajot suoritetaan uuden mallin mukaan kolmivaiheisesti. eli kuukauden päästä pitää mennä näyttään että osaa edelleen ajaa, ja ilmeisesti joku saatanan "ryhmäajotunti" kuuluu myös tähän mitä todennäköisimmin 200-500€ pakettiin. Pistää vähempikin persaukista vituttamaan.
Toinen on noi tutkintohinnat. Tän Ajovarmankin liiketoimintamallia ja tuottoa kun alkaa tutkimaan niin löytyy aika kiinnostavia juttuja. Mm. selkee kilpailutuksen puute --> monopoli ja sitä kautta pystytään nostamaan hintoja vaikka kulut ei nousis ollenkaan. En muista tarkkoja summia enkä tarkkoja syitä mutta mm. Moottori-lehdestä tosta löytyy kunnon artikkeli. Mutta nyt oon pitkästi ohi aiheen.

Re: 4T vs. 2T

13.3.2013 0:06

ilexxx kirjoitti:Jos auto kortti ajokoulussa ajettuna maksaa 3000 euroa ni kannattaa jo varmaan ruveta laskee kuinka ison sakon saa jos jää kiinni ainoastaa kortitta ajamisesta, vois niit varmaan jokusen tohon 3000 euroon ottaa, veikkaisin.
Nuori, jolla ei ole tuloja säästyy ehkä isoilta sakoilta, mutta ei noita montaa voi ottaa, jos duunissa on jo ja päiväsakoille menee.

Re: 4T vs. 2T

13.3.2013 21:51

Kortitta ajo ei mee mun muistaakseni päiväsakoille vaan on rikesakko 150e.. Tutulla yli 80 kärähdystä ja nyt pääsee istuu pois ne :lol:

Re: 4T vs. 2T

20.3.2013 17:21

Moro!

Oon tässä kahen vaiheilla ostanko harrasteajoon 250cc (4T) vai 250cc (2T) pyörän.

Ajo painottuu varmaankin 30% lyhyisiin siirtymiin, joihin ei vaadita suurta nopeutta, 30% poluille ja loput metsään.

Oon miettiny 250cc SX-F kotaria tai 250cc 2T EXC:tä.

Ja ennen kuin tuosta SX-F:än soveltuvuudesta metsäajoon tulee kritiikkiä niin voin kertoa, että alustaa parannellaan sinne soveltuks

Haluaisin tietää tuosta SX-F:stä sen verran, että minkälaiset huoltovälit siinä on em. ajossa. Kaikkia tehoja en saa pyörästä varmaankaan irti, joten käyttö on kevyttä. Rata-ajoa on luultavasti vähän tai ei ollenkaan.

Monenko tunnin välein mäntää pitäis olla vaihtamassa harrasteajolla?

Entä muut huollot, öljyjen ja suodattimien vaihto, venttiilien säätö?

Ja muuten onko nää 4-tahtiset paljonkin varmempia toimivuudeltaan kuin 2-tahtiset?

Kiitän, jos joku viitsii vastata jotai järkevää :)

Re: 4T vs. 2T

20.3.2013 21:06

Tämä on omamieli piteeni. Minusta 2t on luotettavampi kuin 4t. Ainakin jos verrataa pikkuneralia vs 250 2t.

Re: 4T vs. 2T

20.3.2013 21:20

Omastakin mielestä, vaikka nelitahteja en oo omistanu kun autoina ja mönkijöinä, 2t on vähän luotettavampi koska vähemmän liikkuvia osia

Re: 4T vs. 2T

20.3.2013 22:28

Noh, uskaltanen väittää että tuo on yksi suurimmista harha luuloista mitä nelitahteihin kohdistuu. Enemmänkin väittäsin että nelitahti luotettavuudelta jopa parempi, koska mäntä ja kampiakselisto jatkuvasti voitelun alaisina. Nelari korkeintaan tarkempi huoltojen suhteen, esim saa olla paljon tarkempi öljyjen ajoajan ja ilmanputsarin puhtauden kanssa. Tahtarissa jos vähän menee hiekkaa kaasarista läpi niin samalla keissillä tulevat putkesta ulos, mutta nelarissa taas tuntuu aina olevan venttiilit vuotamassa.

Sitä ihmettelen miksei 250 exc-f ole harkinta listalla?

Re: 4T vs. 2T

20.3.2013 22:45

Lähinnä budjetti on rajattu niin tiiviisti, että ei taho tuolla rahalla saada hyvää EXC-F:ää.

Sen sijaan 200EXC (2-tahti) on hypänny vaihtoehdoks. Luultavasti ois aika sopeva pyörä aloitella harrastus. Vai? :)

Re: 4T vs. 2T

20.3.2013 23:14

200exc sanottu että loota ei kestä.. Ku on piikin laatikko ja 200cc pytty.
Oon kerran tollasta ajanu ni kyllä kiva peli!

Re: 4T vs. 2T

20.3.2013 23:46

Eikö niitä laatikkovikoja ollut niissä ensimmäisten vuosien 200:ssa. Nykyään eri osilla?

Itse ajan myös enduroa tuolla pikkunelarilla ja ihan mainiosti se siihen sopii. Ja vakiojousilla, shimmitystä vain hieman rukattu.
18" vanne ehdoton jos aikoo metsään mennä.

Re: 4T vs. 2T

20.3.2013 23:52

Joo, tuosta laatikkoviasta oon itekki lukenu.

Kuulema pitäis kestää ihan hyvin, jos ei aivan ojien vastapenkalle pommita tinni pohjassa.

Oma ajo on luultavasti melko rauhallista joten oletan, että KTM on saanut sen verran kestävän lootan rakennettua, että pysyy harrastusta aloittelevalla kuskilla kasassa ;)

Re: 4T vs. 2T

20.3.2013 23:59

Ja tosiaan jos olet aloitteleva harrastaja ja ajot enduroa niin suosittelen valmista enduropyörää alkuun.

Re: 4T vs. 2T

21.3.2013 0:05

Pitää käyä koittaa tuota 200EXC:tä!

Hyvää palautetta ainakin saanut käyttäjiltään.

Kiitos auttaneille. Vielä saa koittaa manipuloida, jos osaa ;)

Re: 4T vs. 2T

21.3.2013 17:37

Noihin isoihin 2-tahtisiin (ainakaan ktm 250-300) ei kenenkään tarvi ainakaan moottoriin tehdä mitään remontteja ennen 100-120h. Kytkinlevyjen vaihto on ainut jos kovin tykkää sitä lipsutella. Varma valinta harrastajalle.