Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Re: Old School MX (80- ja-90 luvun pyörät,varusteet,yms.)

29.10.2014 10:18

Nyt kaikki Evo luokan pyörän omistajat ilmoittautumaan jos vaikka olisi ensikaudella muutama kisa tai näytöslähtö.

http://keskustelu.classicmx.fi/index.php?topic=1199.0

Re: Old School MX (80- ja-90 luvun pyörät,varusteet,yms.)

14.11.2014 8:31

Hommasin KTM mx 250 pyörän vuodelta -88.(?)
Osaisko joku kertoa pari juttua.
-Mitä eroa vuosimalleilla -87-88-89 mitkä osat käy keskenään
-Mitä eroa GS Ja MX malleilla mitkä osat käy keskenään
-Mistä saa räjäytyskuvia tai jopa korjausmanuaalin

nimin. EVO luokkaa odotellessa...

Re: Old School MX (80- ja-90 luvun pyörät,varusteet,yms.)

10.12.2014 18:03

Koitellu täs ton oman -91 jammun sytkää säätää. Mullon siinä merkit. Käännelly sitä pohjaa vaikka mihin asentoon milli tai kaks kerrallaan. Oisko kellään tietoa paljonko milli muuttaa ajotusta. Olettasin että noi merkit ku on kohakkain on nolla astetta, mutta siinä ainakin suhautti vaan ku polkas. Aavistuksen jotain rytkähtelyä ollu. Pyörii varovasti pari kierrosta ja sit hyytyy. Oisko apuja kellään paljonko tuo milli vaikuttaa. :lol: pyörä siis 250 yz -91

Re: Old School MX (80- ja-90 luvun pyörät,varusteet,yms.)

15.12.2014 18:07

Kävi vaan mielessä että varmaan magneetit irtoillu kun jouduttiin kampiakselin nysä väkisin hakkaamaan viilapenkissä pois. Hommaan uuden ja sit katotaa kui käy. Outo helinä sieltä vauhtiksesta kuuluu kyllä. :idea:

Re: Old School MX (80- ja-90 luvun pyörät,varusteet,yms.)

17.12.2014 22:00

Raimo Kuski kirjoitti:Hommasin KTM mx 250 pyörän vuodelta -88.(?)
Osaisko joku kertoa pari juttua.
-Mitä eroa vuosimalleilla -87-88-89 mitkä osat käy keskenään
-Mitä eroa GS Ja MX malleilla mitkä osat käy keskenään
-Mistä saa räjäytyskuvia tai jopa korjausmanuaalin

nimin. EVO luokkaa odotellessa...


- eroa on lähinnä jarruissa, virtapäässä ja vaihteiston välityksissä, pääpiirteittäin tekniikka on samaa ja vaihtokelpoista.

- Gs-mallissa on valot ja isompi (painavampi) änkkä sekä vautipyörä ja sytkä.

- Google on kova sana kun etsit manuaalia.

Re: Old School MX (80- ja-90 luvun pyörät,varusteet,yms.)

2.1.2015 0:06

raimo sai multa jo hieman kattavamman selonteon tuolla ktm 250 gs topicissa ja manuaalit yms. sähköisessä muodossa. On niitä eroja hieman enemmän kuin luettelemasi :)

Hannibalille sen verran, että jos siinä sytkässä on säätö, niin sun pitäs tietää sillon männän yläkuolokohta (heittokellolla) ja lisäks tehtaan ilmottama ennakko. Jos asteikko on kämynen, niin siinä ei välttämättä ole mitään mitta-asteikkoa, jolloin sulla pitäis olla lisäksi astelevy, jolla tehtaan ilmoittama ennakko voidaan säätää. Jos tehtaalta on taas merkitty selkeästi ns. nollakohdat sekä magneettoon, että säätöosaan ja kiila on paikoillaan, puhutaan todennäköisesti alkuperäisestä ennakkomerkinnästä, jolloin perusasennossa merkkien kohdatessa mäntä ei ole yläkuolokohdassaan, vaan tehtaan ilmoitetussa perusennakossa. Vastatakseni esittämääsi kysymykseen paljon milli on säädettäessä - katso astelevyllä :) Riippuu täysin sytytysosien koosta eikä suoraa vastausta voi oikein antaa ellei työkseen säädä :)

Suosittelen tarkastamaan alkuperäissähköjen osalta säätöohjeet valmistajan manuskasta. Melko mutkatonta oli säätää oma KTM 250mx tarvikesytkällä kohdalleen asteikon mukaisesti heti kun sain hankittua heittokellon, että näkee tarkasti männän yläkuolokohdan.

Re: Old School MX (80- ja-90 luvun pyörät,varusteet,yms.)

13.1.2015 9:08

No nyt on sit EVO luokan retro pyörille kisoja ensi kaudelle ja myös harrasteluokka tulee minne myös käy hyvin EVO luokan pyörät.... vielä ku selviäisi millä lisensillä ajetaan.

http://www.xracing.fi/motocross/uutiset ... -20150112/

Re: Old School MX (80- ja-90 luvun pyörät,varusteet,yms.)

14.2.2015 17:20

Mä oon täällä keskittynyt enemmän rassailemaan vaan veteraania kuin ajelemaan sillä. Viimeisimmäksi vaihdettu läppäventtiili pitävään malliin ja uusittu kaasari. Ens kesän hommia sitten suuttimet säädellä kuntoon. Tulipa ihan eri pyörä uudella kaasuttimella. Löytyi nimittäin ala- ja keskikierrosalueen vääntö. Tyhjäkäynti uupuu edelleen kun tyhjäkäyntisuutin liian iso. Hyvin suositeltava päivitys vaihtaa vanhan Keihin PJ:n tilalle Keihin PWK Air Striker. On meinaan oikeasti ihan tajuton ero heti ekoista ajometreistä. Matkalla vaihtunut tossa myös ketjulaahari ennen takaratasta. Vielä löytyy yks Orimattilasta jos joku tarttee vanhaan -87-89 250 gs/mx-pyörään. Viimeisin löytö oli uus jäähdytin oikeelle puolelle. Lisää blogista jos kiinnostaa.

Re: Old School MX (80- ja-90 luvun pyörät,varusteet,yms.)

24.5.2015 10:42

http://www.motot.net/galleria/kuvat/kay ... 131214.jpg
Tuossa aloitus kuva omasta projektista ja sen jälkeen on hommailtu osia kaikenlaisia . Myös kiertokanki jota ei edellinen omistaja ollut löytänyt . Kone mm. laakeroitu kauttaaltaan uusiksi . Jotakin tekniikka osioita paranneltu päivitellyillä ratkaisuilla .
Tuossa nykyhetkinen kuva kun pyörä katukilpiin palautetussa kunnossa .
http://www.motot.net/galleria/kuva214834/

Re: Old School MX (80- ja-90 luvun pyörät,varusteet,yms.)

6.9.2015 14:25

Täällähän se melko hiljasta pitelee. No eipä oo omatkaan hommat paljoa edenneet. Suurinpiirtein löytyi oikea pääsuutin ja pyörä alkoi toimimaan täyskaasulla sopivan repivästi, mutta oikeastaan koko tehoalueen säädöt mysteeri kun sattu löytyyn ihan päivän päätteeks jotakuinkin oikea pääsuutin. Täytyi nimittäin tilata isompia pääsuuttimia ihan vaan varmistukseksi, että löytyy ne ihan oikeat säädöt sieltä kun pääsee taas säätään. Melko pitkäpinnasta touhua noiden säätöjen hakeminen. Lisäks talven aikana oli etufillarin venttiili irtautunut vulkanoinneistaan ihan itsestään, joten uus sisänakki piti asentaa.

Re: Old School MX (80- ja-90 luvun pyörät,varusteet,yms.)

17.11.2015 11:22

Kiinnostaisi tällainen classic luokan crossailu ja haaveissani on hankkia vuoden -86 tai -87 pyörä kun noina vuosina tulia aikoinaan crossaus aloitettua.

Mutta miten SML:n säännöt luokan E pyörän suhteen on tulkittava kun siellä sanotaan että vm. -87 tai vanhempi ja takana pitää olla alkuperäisasenteinen rumpujarru? Vm -87 Kawassahan on jo levy takan, saako pyörällä ajaa luokassa E, jos siihen asentaa taakse rumpujarrun - sehän ei kuitenkaan ole alkuperäisasennus?

Entä kun SML:n sääntöjen tekstiosassa, joka koskee ilmeisesti kaikkia luokkia, sanotaan että kaasutin pitää olla pyöreäluistinen, niin Hondissahan oli litteät luistit ilmeisesti jo -85. Onko pyörä taas E luokkaan kelpaava jos kaasuttimen vaihtaa pyöreäluistiseksi? Voi toki olla aika säätäminen, jos vaihtaa kaasuttimen tyyppiä.

Re: Old School MX (80- ja-90 luvun pyörät,varusteet,yms.)

17.11.2015 20:48

Näinhän ne säännöt suomen classic crossissa menee..toisin kuin muualla euroopassa.Muutoksia niihin on yritetty saada,mutta kun säännöistä vastaa Classic Motocross Finland ry ja siellä vanha kaarti päättää,niin olemassa oleviin sääntöihin ei olla halukkaita tekemään minkäänlaisia muutoksia..Mutta toivo elää,että joskus saataisiin nämäkin säännöt päivitettyä.
Kannattaa myös liittyä facebook ryhmään:CLASSIC MOTOCROSS & SIVUVAUNUT niin pysyy paremmin tilanteen tasalla.