Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Re: iskarien säätäminen

1.10.2013 19:02

mutta oon ymmärtäny että iskariputken öljynpinnan säädöllä säädetään tota pohjaamista, jota huoltaessa nostinkin 10mm vakiosta.
Jos kerta jousiputken öljykorkeudella säädetään pohjaamista myös, niin tarviiko noista molemmista putkista sitä pintaa nostaa saman verran ? Tää ei taas käy järkeen koska säätövarat oli öljynmäärälle ihan erit kummassakin putkessa..

Re: iskarien säätäminen

3.10.2013 12:36

Vastaan nyt itse itselleni, löyty tohon öljymääriin jotain tolkkua kun tongin nettiä. Löysin MXA:n tekemän 2013 450rmz arvostelun, ja tossa pyörässä on siis täsmälleen sama keula kun omassa kawassa. Sanoivat näin: "MXA test riders felt that the forks were way too harsh in the midstroke, and took out 20cc of fork oil from the right leg only. Then, we took out 20 more"
Elikkä näyttää olevan niin että jousipuolen (oikea) öljymäärä vaikuttaa enemmän keskialueeseen, ja ilmeisesti vaimenninpuolen (vasen) öljymäärä tuohon loppujoustoon eli pohjaamiseen.

Re: iskarien säätäminen

3.10.2013 23:30

Nyt kun on ollu puhetta tosta öljy määrästä niin. Mites kotarin etuiskareissa. Täytys saada pohjaamaan. Paljonko öljymäärää voi tiputtaa? Auttasko jos vaihtas löysemmät öljyt? Millaset?

Re: iskarien säätäminen

4.10.2013 12:50

Outoja fetissejä.

Re: iskarien säätäminen

4.10.2013 17:08

Miksi ajaa liian jäykällä alustalla? Jää iso osa iskareiden liikeradasta käyttämättä jos ajaa niin jäykillä säädöillä ettei koskaan pohjaa

Re: iskarien säätäminen

4.10.2013 17:41

8ade8 kirjoitti:Nyt kun on ollu puhetta tosta öljy määrästä niin. Mites kotarin etuiskareissa. Täytys saada pohjaamaan. Paljonko öljymäärää voi tiputtaa? Auttasko jos vaihtas löysemmät öljyt? Millaset?


mitkä jouset, kuskin paino, öljymäärä nyt? älä pistä löysempää öljyä.

Re: iskarien säätäminen

4.10.2013 17:43

Jan_ne89 kirjoitti:mutta oon ymmärtäny että iskariputken öljynpinnan säädöllä säädetään tota pohjaamista, jota huoltaessa nostinkin 10mm vakiosta.
Jos kerta jousiputken öljykorkeudella säädetään pohjaamista myös, niin tarviiko noista molemmista putkista sitä pintaa nostaa saman verran ? Tää ei taas käy järkeen koska säätövarat oli öljynmäärälle ihan erit kummassakin putkessa..


sulla on iskari toisessa ja jousi toisessa putkessa sen takia eri öljymäärät. ja en usko että missään on käsketty 10mm lisätä öljyä vaan ennemmin 10ml/10cc.

Re: iskarien säätäminen

4.10.2013 19:32

jo kirjoitti:
Jan_ne89 kirjoitti:mutta oon ymmärtäny että iskariputken öljynpinnan säädöllä säädetään tota pohjaamista, jota huoltaessa nostinkin 10mm vakiosta.
Jos kerta jousiputken öljykorkeudella säädetään pohjaamista myös, niin tarviiko noista molemmista putkista sitä pintaa nostaa saman verran ? Tää ei taas käy järkeen koska säätövarat oli öljynmäärälle ihan erit kummassakin putkessa..


sulla on iskari toisessa ja jousi toisessa putkessa sen takia eri öljymäärät. ja en usko että missään on käsketty 10mm lisätä öljyä vaan ennemmin 10ml/10cc.
joo sori, laitoin yksiköt väärin ajatuksissani.. Mut tosiaan 10ml lisäsin, en suinkaa 10mm.. ja joo tiesin kyllä miks niissä on eri määrä öljyä, mutta en vaan sitä tiennyt miten tasojen säätö vaikuttaa eri putkissa.

Re: iskarien säätäminen

4.10.2013 19:37

jo kirjoitti:Älä vaihda jousia. Pistä taakse lisää esijännitystä niin että race sag on 100-105 ja mittaa free sag sen jälkeen. Jos free sag ei ole haitarissa 20-45mm luultavasti niin on väärä jousi.

Onko etupäässä esijännityksen säätö ulkopuolella? Uskoisin kyllä, että ongelma korjaantuun oikealla race sagilla.
Unohdin muuten sanoa että kiristin takajousen esijännitystä, nyt Race sag on 92mm ja Free sag 42mm.
Kyllähän toi mopo käyttäyty heti ihan erilailla, paremmin siis. Naksuja viä kokeilen säädellä kohilleen.
Etupäästä nostin öljypintaa sen 10ml ja ei ainakaan viimeksi pohjannu samoissa kohdissa kuin ennen. Eli kiitos vinkeistä, taas mentii eteenpäin.

Re: iskarien säätäminen

4.10.2013 20:46

Paljonko Jan_ne painat? Kuulostaisi, että jousi on jo aika löysällä ja silti race sag tosi vähän. Eli voi olla edessä jousen vaihto löysempään, jos mittaukset ovat mitenkään onnistuneet.

Re: iskarien säätäminen

4.10.2013 20:48

Sulla vaikuttais olevan liian jäykkä takajousi. Minkä painonen oot kamat päällä ja mikä jousi tällä hetkellä?

Re: iskarien säätäminen

4.10.2013 21:37

jo kirjoitti:
8ade8 kirjoitti:Nyt kun on ollu puhetta tosta öljy määrästä niin. Mites kotarin etuiskareissa. Täytys saada pohjaamaan. Paljonko öljymäärää voi tiputtaa? Auttasko jos vaihtas löysemmät öljyt? Millaset?


mitkä jouset, kuskin paino, öljymäärä nyt? älä pistä löysempää öljyä.


Kuski 60 kg. Kotarin vakio setupit nytte. Elikkä 4,2N/mm jouset.
Miten vaikea on huoltaa etuiskarit ja takaiskari itse? Mitä osia siinä oisi hyvä vaihtaa?

Re: iskarien säätäminen

4.10.2013 23:45

Kyllä toi sag pitää paikkansa. Mittasin akselin reijästä, takalokarin ja numerokilven liitos kohtaan (suoraa ylös)
Painan 70kg+ kamat muutama kilo.
Jousi on 53n ja esijännityksen säätövara on nyt puolessa välissä kyseiselle jouselle.
Tuli nyt edelleen mieleen toi keulan laskeminen T paloissa, kun tuntuu toi pyörä olevan mulle vielä hiukan epätasapainossa kun tapeilla seisoo niin perä painuu enemmän kun keula. Eli liikaa painoo takana. Eikös toi keulan laskeminen vaikuta heti SAG:iin kun perä kevenee ? Samalla sais lisää helpotusta tohon mutka ajoon. Suora ajossa ei edelleenkään oo mitään ongelmia, eikä hypyissä.

Re: iskarien säätäminen

7.10.2013 21:03

8ade8 kirjoitti:
jo kirjoitti:
8ade8 kirjoitti:Nyt kun on ollu puhetta tosta öljy määrästä niin. Mites kotarin etuiskareissa. Täytys saada pohjaamaan. Paljonko öljymäärää voi tiputtaa? Auttasko jos vaihtas löysemmät öljyt? Millaset?


mitkä jouset, kuskin paino, öljymäärä nyt? älä pistä löysempää öljyä.


Kuski 60 kg. Kotarin vakio setupit nytte. Elikkä 4,2N/mm jouset.
Miten vaikea on huoltaa etuiskarit ja takaiskari itse? Mitä osia siinä oisi hyvä vaihtaa?


Mikäli tuossa on yksikammio keula, eikä se vuoda, on sen öljynvaihto aika helppo ja nopea juttu. Keula paikoillaan ylä kolmiopalat löysälle ja korkkien löysäys. Putket irti moposta. Korkki pois. Jousi pois. Sisältä se ohut pilli pois. Ylös alaisin ja pumppausta jolloin öljyt on lattialla tai fiksummilla astiassa. Antaa valua. Uudet öljyt sisään. Pumppausta. Lisää öljyä. Öljyn pinnan korkeuden asetus. Pilli takaisin. Jousi takaisin. Korkki kiinni siihen isompaan sisä putkeen. Iskari pitkäksi ja korkki kiinni ulkoputkeen. Putket mopoon. Korkin kiristys. Kolmio palojen kiristys. Alle puol tuntia.
Öljyt.
Takanen on vaikeampi juttu jo työkalujen suhteen kaasun puolesta. Tarkempi huomattavasti ilmauksen suhteen. Vaikkakaan kokemukseni mukaan ei katastrofaalisen tarkka. Toki hyvin ilmattu on parempi kuin huonosti ilmattu, mutta myös ilmaisella voi ajaa. Piti kokeilla kun ihminen ei voi uskoa jos joku niin väittää. Myös ilmaa kaasun tilalla olen kokeillut. Paineen saaminen samaan kuin kaasuilla on vaikeaa normi kompuralla. Toiminnassa en huomannut eroa, mutta ei mulla ole vauhtiakaan. Laajeneeko ilma enemmän lämmetessään kuin Typpi tai Argon en tiedä ja erot tulisi varmaan esille vasta kun osaisi ajaa.

Re: iskarien säätäminen

7.10.2013 22:32

Jan_ne89 kirjoitti:Kyllä toi sag pitää paikkansa. Mittasin akselin reijästä, takalokarin ja numerokilven liitos kohtaan (suoraa ylös)
Painan 70kg+ kamat muutama kilo.
Jousi on 53n ja esijännityksen säätövara on nyt puolessa välissä kyseiselle jouselle.
Tuli nyt edelleen mieleen toi keulan laskeminen T paloissa, kun tuntuu toi pyörä olevan mulle vielä hiukan epätasapainossa kun tapeilla seisoo niin perä painuu enemmän kun keula. Eli liikaa painoo takana. Eikös toi keulan laskeminen vaikuta heti SAG:iin kun perä kevenee ? Samalla sais lisää helpotusta tohon mutka ajoon. Suora ajossa ei edelleenkään oo mitään ongelmia, eikä hypyissä.


mutka ajoon vaikuttaa myös todella siis TODELLA paljon clickerit.

race sag on aivan liian vähän. yritä saada se siihen 100mm pintaan. Vaikka sagin vähentäminen saattaa tuntua parantavan ajettavuuttaa, niin ongelma on muualla.