Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Re: iskarien säätäminen

3.9.2013 23:01

Joo, jos on 30 klikkiä varaa kiristää sisäänvaimennusta niin älä vie säätöön, koska säätöhän on sillon varmaan täysin auki.

Tietysti keulan kiristäminen vaikeuttaa sitä kääntymistä entisestään, mutta kun saat sen SAGin kohalleen niin pitäis kyllä alkaa kääntymään.

E: Ja tottakai sisäänvaimennuksen kiristämistäkin kannattaa harkita tohon keulan pohjaamiseen

Tällanen löyty myös googlella:
http://www.nxtbook.com/nxtbooks/hi-torq ... startid=84

Re: iskarien säätäminen

9.9.2013 19:33

Mites on, ku mulla on 98 honda cr 250 öhlinssin alustalla, tuppaa olee helvetin jäykkä radalle joten miten tuota sais löysemmäks. Ilmat otin pois venttiilien kautta (tiiätte varmaa ne mistä painetaa...) ja silti ei paljoo löysentyny. Vakio säädöt tiedossa mutta ei hajuukaa nykysistä. Joten löysemmäks pitäs alusta saaha mutta ei mitään tieto mulla oo :D

Re: iskarien säätäminen

9.9.2013 23:53

Avaamalla sisäänvaimennuksen klikkejä, vaihtamalla jouset pehmeämpiin, muuttamalla shimmejä, alentamalla öljypintaa ja/tai vaihtamalla laihemmat öljyt. Takajousen esijännitystä voi myös löysätä, mutta jos koko alusta on liian jäykkä niin keula tulee edelleen olemaan ongelma.

Sillä keulan ilmaamisella ei ole siihen jäykkyyteen paskaakaan vaikutusta. Toivottavasti et tyhjentäny takaiskarista kaasuja! :D

Kun ei kerran ton tarkempaa tietoa ole niin suosittelen viemään huoltoon tai avaamaan itse jos oikeasti osaa. Kokeile jos saat sisäänvaimennuksen (compression, C) klikkejä avattua ja takajousta löysättyä niin, ettei se pääse lonksumaan. Pitäähän siellä joku esijännitys olla. Jos ei auta niin auki vaan.

....eräs iskarivelho muuten käski olemaan käyttämättä niitä ilmausnappeja joskus. Perusteli sillä, että jos (napit on vähänkin löysät ja) hyppää tasaiselle niin ne saattaa painua auki asentoon ja iskari voi paluussa imasta alipaineen sisälleen. Ja jos iskarissa on alipaine, niin se imaisee paskat sisäänsä ja ajo-ominaisuudet menee varmaan aika mielenkiintosiks.

Re: iskarien säätäminen

10.9.2013 21:59

Juuh, mitä katoin luin, ite tutkiskelin ja ajoin radalla. Nii siinä kumpareikossa takapäästä tulee vaikeesti hallittava ja jarrutuksissa takarenkaan pito ei ole hyvä. Soratien mutkissa perä lähtee alta jos antaa kaasua vähänkään enemmän, myös suoraan kiihyttäessä pito tuppaa häviämään.
Keula on vaan jäykkä ja ei jousta nopeasti mutta hitaasti esim ojan yli ajaessa joustaa ihan hyvin. Ihmettelen vain kuinka entinen kuski on voinut ajaa noin jäykällä alustalla vaikka painoi noin 75kg ja minä +80. Perä painuu alapäin kun istun niin n. 7 - 9cm ja suositushan oli 9 - 10.5?

Re: iskarien säätäminen

10.9.2013 22:46

Omassa pyörässäni oli juuri sen ostettuani sama ongelma eli rauhallisesti ajellessa alusta tuntui ihan siedettävälle, joskin aavistuksen liian tiukalle silti, mutta kovemmalla vauhdilla siitä tuli kuin kivi, eikä tuntunut joustavan sitäkään vähää mitä hitaassa vauhdissa. Topi tiesi sitten kuvauksesta sanoa, että alusta ilmeisesti menee lähes suoraan nopean vaimennukselle ja niin olikin. Shimmit oli tehty väärin. Iskarit huollettuaan Topi ihmetteli, että kuka helvetti ne oli oikein tehnyt ja miksi. Kerroin samat tiedot, jotka edellinen omistaja oli minulle kertonut ja Topi haukkui k.o. iskarihuoltajan lyttyyn. :lol:

Re: iskarien säätäminen

10.9.2013 23:23

Eli mitä suosittelet mun tekevän? Viemään jollekkin iskarigurulle joka sitten säätää ja huoltaa ton alustan mulle? Vai?

Re: iskarien säätäminen

10.9.2013 23:34

Se voipi olla iha fiksu idea. Katsottaa läpi, huoltaa ja pistää perussäätöihin. Sitten alkaa se omien säätöjen etsiminen radalla. Ja oh my, siinäpä sitä meneekin jonkun aikaa. Ja sitten ku kyytiä saa lisää ni taas saa säätää jne. :D

Re: iskarien säätäminen

10.9.2013 23:44

Vieläkun sais tietoon että paljon kyseinen operaatio suunnilleen maksaisi? :)
edit: Luulen että keula on hondan vakio Showa öhlärin tarroilla stefojen 'kohouman' muodon vuoksi mutta takana taitaa olla oikeasti öhlinssi, koska typpipullo on huomattavasti isompi kuin vakiossa, ja värikin on öhlärin oranssi verrattuna keulaan :)

kuva pyörästä jossa näkyy keula suht hyvin: http://i.imgur.com/bsMbrwS.jpg

Re: iskarien säätäminen

11.9.2013 6:21

Sekin vois vähän selventää et mitä ja minkäkokoinen kuski sillä pyörällä on ennen ajannut? huoltaa ne iskarit varmaan tarvii mutta shimmaukset kannattaa unohtaa jos ei pysty sanomaan millaiset iskarit haluaa,vaikea tehdä niistä toimivat jos asiakas vaan sanoo et tee näistä hyvät...

Re: iskarien säätäminen

11.9.2013 9:25

Luultavasti enskaa / harrasteajoa ja entine omistaja painoi n. 75kg.
Minä ajan radalla 70% ja 'enskaa' 30%, eli motocross säätöihi pitäs alusta saada, painoa on n. 87kg ajokamojen kanssa.

Re: iskarien säätäminen

15.9.2013 19:13

Jos jollain lojuu ylimääräisenä 0.41 tai 0.42 kgf/mm keulan jouset 46 milliseen yksikammioiseen KYB:iin niin ostan pois!

Re: iskarien säätäminen

30.9.2013 19:28

osaako joku sanoo kuuluuko ton jousen "collarin" eli tuo alumiiniputki olla niin päin kuin kuvassa, vai juuri toisinpäin eli toi pyöreä reikä alaspäin ? Ja mikä tuon reijän tarkotus edes on ?
Kuva
Kuva

Lisäks vielä että mikä tarkoitus on jousen putkessa öljymäärän säätelyllä ? Huolsin juuri kawan keulan ja ihmettelin manuskaa kun sielä ilmotettiin säätövarat myös jousiputkeen. Iskariputkesta nostin pintaan 10mm vakiosta, mutta jousiputkeen laitoin orkkis määrän.
Pyörä on kawa 250f -13 showan sff keulalla.

Re: iskarien säätäminen

30.9.2013 21:22

Normikeuloja (perus upsidedown showa ja kyb) laitelleena: Toi on ylivuotoreikä, ylimääräinen öljy tulee sieltä pois. Eikä normikeuloissa ton öljyn määrää pystykään säätämään kun jos liian vähän laittaa jää käsittääkseni ilmaa ja jos liikaa niin tulee ylivuotoreiästä pois. Toimintaa en sen tarkemmin osaa selittää vaikka se mulle joskus onkin selostettu... :nolo:

E: Mutta onpas muuten erilaisen näkönen yksikkö, voipi olla ettei mikään yllämainittu päde.

Re: iskarien säätäminen

30.9.2013 22:05

OA243 kirjoitti:Normikeuloja (perus upsidedown showa ja kyb) laitelleena: Toi on ylivuotoreikä, ylimääräinen öljy tulee sieltä pois. Eikä normikeuloissa ton öljyn määrää pystykään säätämään kun jos liian vähän laittaa jää käsittääkseni ilmaa ja jos liikaa niin tulee ylivuotoreiästä pois. Toimintaa en sen tarkemmin osaa selittää vaikka se mulle joskus onkin selostettu... :nolo:

E: Mutta onpas muuten erilaisen näkönen yksikkö, voipi olla ettei mikään yllämainittu päde.
juu taidat puhua nyt iskariputkesta, ja sen sisemmästä sylinteristä joka pitää ilmata. Sieltä löytyy se ylivuotoreikä josta ylimääräset öljyt tulee ulos.
Mutta tää kuva on jousiputkesta, jota ihmettelen..

Re: iskarien säätäminen

1.10.2013 18:54

Nostamalla öljynpintaa ilmajousi lyhenee nii tiukkaa loppua kohden estäen pohjaamista.
Laita pari klikkiä puristusta auki jospa se vähä kompensois herkkyyttä.