Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Re: iskarien säätäminen

10.7.2013 20:53

Mikähän mahtaa olla kun kummankaan etuiskarin sisäänmenovaimennus ei muutu
vaikka miten säätöjä muuttaa iskareitten pohjasta? Pyöränä Husqvarna CR. Iskarit saa jämäkämmiksi ajan kanssa kun ei suorita ilmausta, mutta uskaltaako pyörällä ajaa, jos sielä on jotain häikkää? Öljyjä en ole tarkastanut. Palautusvaimennus säätöruuvit on hajalla, joten sitä ei pysty testaamaan. Iskareihin tuskin koskettu aikoihin.

Re: iskarien säätäminen

10.7.2013 20:57

Vie iskarit huoltoon ja sen jälkeen kannattee ihmetellä asiaa.

Re: iskarien säätäminen

30.7.2013 0:48

Minkäs painoselle kuskille noi kotarin piikki sx:n vakio jouset tarkotettu?
Painan 55kg. Kannattaako noilla vakio jousilla ajaa vai pitäskö vaihtaa löysempiin?
Mitä nyt on tullut ajeltua radalla niin kyllä ne ainakin pohjaan menevät hyppyreissä.

Re: iskarien säätäminen

30.7.2013 11:04

Eiks niis ole niitä säätöjä, pistä niistä tiukemmalle.
Ja kannattaa huoltaa ne myös.

Ja miks pitäs vaihtaa löysempii jos noiki jo pohjaa.

Re: iskarien säätäminen

30.8.2013 10:39

Kertooko joku 2013 Kawasaki kx450f jousituksen tehdasasetukset. Käytettynä ostin liikkeestä ja eivät löytäneet manuaalia ostohetkellä. Olisi hyvä tietää perusasetus mistä lähteä ruuvailemaan.

Re: iskarien säätäminen

30.8.2013 11:12

Hoppa kirjoitti:Kertooko joku 2013 Kawasaki kx450f jousituksen tehdasasetukset. Käytettynä ostin liikkeestä ja eivät löytäneet manuaalia ostohetkellä. Olisi hyvä tietää perusasetus mistä lähteä ruuvailemaan.


Pitääpä varmistaa vielä manuaalista, mutta... numerot "auki kun ensin ruuvattu täysin kiinni"
Keula:
* Comp: 11
* Reb: 9

Takakeppi:
* Hi-comp: 1.5 kierrosta
* Low-comp: 11
* Reb: 20

E: Väärin meni. Nyt korjattu manuskan arvot yläpuolelle.

Re: iskarien säätäminen

30.8.2013 19:37

Jep, kiitoksia vaan kovasti. Ja eikun säätämään...

Re: iskarien säätäminen

30.8.2013 21:56

säädin tossa ohjauslaakerin stemmiä, kun luulin välyksen olevan siinä kun eturenkaasta veti ja työnsi niin klappas, mutta vika paikallistukin iskareihin. Uskaltaako tolla nyt huomenna mennä ajamaan ollenkaan kun iskarin liukuputkea heiluttaa pyörän suuntasesti eteen ja taakse niin se klappaa ulkoputkessa ? Koko pyörällä ajettu vasta reilu 10h ja iskareita ei ole vielä avattu, mikä sielä nyt jo rikki on ?

Re: iskarien säätäminen

30.8.2013 21:58

Jan_ne89 kirjoitti:säädin tossa ohjauslaakerin stemmiä, kun luulin välyksen olevan siinä kun eturenkaasta veti ja työnsi niin klappas, mutta vika paikallistukin iskareihin. Uskaltaako tolla nyt huomenna mennä ajamaan ollenkaan kun iskarin liukuputkea heiluttaa pyörän suuntasesti eteen ja taakse niin se klappaa ulkoputkessa ? Koko pyörällä ajettu vasta reilu 10h ja iskareita ei ole vielä avattu, mikä sielä nyt jo rikki on ?

klapi kuuluu asiaan..

Re: iskarien säätäminen

30.8.2013 22:09

Guuna#243 kirjoitti:
Jan_ne89 kirjoitti:säädin tossa ohjauslaakerin stemmiä, kun luulin välyksen olevan siinä kun eturenkaasta veti ja työnsi niin klappas, mutta vika paikallistukin iskareihin. Uskaltaako tolla nyt huomenna mennä ajamaan ollenkaan kun iskarin liukuputkea heiluttaa pyörän suuntasesti eteen ja taakse niin se klappaa ulkoputkessa ? Koko pyörällä ajettu vasta reilu 10h ja iskareita ei ole vielä avattu, mikä sielä nyt jo rikki on ?

klapi kuuluu asiaan..
huh, pelastit mun yöunet.. kotarissa ei tollasta muistaakseni ollut, tai sitten en vaan huomannut, joten oon eläny luulossa että klappia ei noissa oo. Noh aina viisastuu..
Minusta toi kawan manuskan ohje ylipäätään on aika pulssittiä, jossa neuvotaan tarkastamaan ohjausllaakerin kireys juurikin tolla metodilla että etupyörä ilmaan ja vemputtaa eteen ja taakse, jolloin välystä ei saisi olla, mutta ainahan sielä se välys on kun se ilmaantuu jo iskareista.
Vähän offtopic mutta avauduimpa nyt..

Re: iskarien säätäminen

2.9.2013 18:12

Mittailin tossa kawasta takajousen painauman takaa, ja tulos oli 115mm istuen munat melko tankissa. Muistelisin että toi "suositus" on 90-100mm, eli hiukan pitää takajousta kiristää ? Kaikki asetukset on tällä hetkellä tehdasarvoissa.
Kannattaako nyt samalla keulan jousen esijännitystä ruuvata myös kireämmälle kun perääkin, jotta pyörä pysyy balanssissa ? Hypyt lähtee nykysillä asetuksilla todella hallitusti, ainoostaan mutka-ajo tökkii.
Etupamput huollan nyt samalla, ja öljyä hiukan lisään, koska useimmilla radoilla joutuu vielä isoimmat hypyt jättään tasaselle jolloin pohjaa etupää. 10mm Kerrallaan kannattaa varmaan pintaa lähteä nostamaan ? Sitten nostan vielä keulaa T paloissa 5mm,josko se auttais tohon kankeaan mutka-ajoon.
Paljon kysymyksiä, mutta toivottavasti joku jaksaa vastailla harrastelialle !

Re: iskarien säätäminen

3.9.2013 1:26

Melkein voisi harkita pikkusen jäykempiä jousia molempiin päihin tuon kuvauksen perusteella.Toki noista toimenpitestä on varmasti apua, mutta itse veisin iskaripajalle laittoon...tuleehan ainakin kerralla sellaset kun pitää. Vähän saattaa myös vaikuttaa se, etten ole ikinä noita pystynyt enkä jaksanut alkaa räpläämään :roll:

Tuon pumppujen liikuttamisen t-kappaleissa jättäisin ensin tekemättä ja muuttaisin vasta sitten jos keppien säätämisen jälkeen ei tunnu kääntyvän.

Re: iskarien säätäminen

3.9.2013 6:19

jousien vaihto ei käyny mulla mielessä, koska painan itse noin 70kg ja mun painoselle manuskan mukaan noi jouset on suunnilleen tehty. Mutta kiristän nyt alkuun molempia päitä, lisään keulaan öljyä ja mittaan painauman noiden jälkeen ja testailen radalla mitä sanoo.
Ajan samoilla säädöillä pehmeellä ja kovalla radalla ja pehmee tuottaa selvästi enemmän ongelmia ja juurikin mutkissa.
Mutta kiitos sulle !

Re: iskarien säätäminen

3.9.2013 13:10

Älä vaihda jousia. Pistä taakse lisää esijännitystä niin että race sag on 100-105 ja mittaa free sag sen jälkeen. Jos free sag ei ole haitarissa 20-45mm luultavasti niin on väärä jousi.

Onko etupäässä esijännityksen säätö ulkopuolella? Uskoisin kyllä, että ongelma korjaantuun oikealla race sagilla.

Re: iskarien säätäminen

3.9.2013 19:41

jo kirjoitti:Älä vaihda jousia. Pistä taakse lisää esijännitystä niin että race sag on 100-105 ja mittaa free sag sen jälkeen. Jos free sag ei ole haitarissa 20-45mm luultavasti niin on väärä jousi.

Onko etupäässä esijännityksen säätö ulkopuolella? Uskoisin kyllä, että ongelma korjaantuun oikealla race sagilla.
säädetään ! Kyllä etupäästä löytyy ulkopuolelta toi esijännityksen säätö, tais olla yli 30 klikkiä säätövaraa.. Mutta joo, mittaan noi sagit kun olen säätäny ja ilmottelen mitä mittoja tuli.