Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Re: iskarien säätäminen

24.7.2014 21:21

Tommonen näkys olevan http://www.motonet.fi/fi/tuote/380808/Zefal-Iskunvaimennin-pumppu mätänetissä. Vissiin polkupuörän keulojen täyttöön mutta luulis toimivan että saa ton kotarin kaksoiskammion WP:n pussin täytettyä kun vaan saa sopivan neulan päähän. Vielä kun tietäis mistä tohon pitäs lähteä ehtiin neulaa päähän?
Nii ja jos joku ei ymmärtäny ni tohon edelliseen viedolinkkiin viittasin kun tosiaan pitäis koittaa ite huoltaa kyseinen keula :roll:

Re: iskarien säätäminen

18.8.2014 19:31

Kuka on ktm iskarispecialisti? Jos veis talvella kepit shimmitykseen.

Pyöränä on -11 450 sxf. Painoo on 85kg ilman kamoja ja että on vielä jotenkin vakio jousien kilohaarukassa. Minkälaisilla jousilla porukka ajelee? Menee varmaan vaihtoon pykälää jäykempiin, kun tuntuu että low shaft speed paikat saa iskarit sukeltamaan. Low speediä ei oikein pysty kiristämään ja muutenkin alkaa säädöt olemaan loppu jos haluaa, että pyörä muuallakin toimii.

Nyt siis vakiojouset edessä oliko nyt 0.49 ja takana 5.7.

Re: iskarien säätäminen

19.8.2014 9:21

Lång Racing tai Skog.

Re: iskarien säätäminen

19.8.2014 16:04

Kannattaa alottaa vaihtamalla takajousi pykälää jäykempään. 85kg + ajokamat on jo liian paljon vakiojouselle. Ite painan 83kg + kamat 9kg ja tuskailin koko alkukesän iskareiden kanssa. Simmautin keulan uudestaan koska mun mielestä se oli joko liian jäykkä tai sitte holahteli syvälle liian nopeesti.
Homma muuttu täysin kun vaihdoin 60nm takajousen. Takapäästä tuli todella herkkä/progressiivinen ja yllättävän paljon vaikutti myös keulan toimintaan.
Ei se herra KTM ihan hatusta oo vetäny niitä manuaalin setuppi säätöjä. Nyt kun pyörä kulkee semmosessa asennossa kun se on suunniteltu niin eroa vanhaan on ku yöllä ja päivällä.

Itellä siis 2013 malli. Kaverilla on 2011 ja samoja ajatuksia silläkin...

Re: iskarien säätäminen

19.8.2014 22:06

juu, ajattelin ensin, että piisais nuo mutta nyt kun on 20h testiä alla niin ei piisaakaan.

Re: iskarien säätäminen

31.8.2014 23:01

Mulla on yammussa c2p Paaderkamin keppi takana. osaako kukaan kertoo kuka rakentaisi mulle sen uusiks, ja ois osia siihen ku en löytäny Paaderkamin huoltajaa

Re: iskarien säätäminen

1.9.2014 7:57

Jarmo "Topi" Toivonoja (Topi Service) on noiden Paardekamien kanssa puuhastellut. Uskoisin, et sieltä löytyy tarvittavat kilkkeet.

Re: iskarien säätäminen

28.9.2014 16:43

Täytyisikö etupää simmityttää uudelleen, kun on pintakova jarrupateissa ja hakkaa käsille turhan paljon. Jäykemmät jouset sinne on edellisen omistajan toimesta vaihdettu, mutta tuota painoakin itsellä on 92kg ilman ajokamoja. Enskaa ajan ja -08 200 exc kyseessä. Muiden pyöriä mitä olen kokeillut niin pari ollut semmoista, että tosi herkkä keula.

Re: iskarien säätäminen

2.10.2014 22:35

Usein syy on että pyörä on liian takapainonen ja sen takia keulaa tuntuu kovalta. Onko takajousi siis vakio? Voi olla syy. Jos on race sagin ja pumppujen korkeus säädetty laidasta laitaan ja klikkereillä "kaikki" mahdolliset variaatiot. Pumppuja kannattaa nostaa ja saggia kiristää. Jos klikkerit on vakio asennossa ja on tuon jälkeen edelleen kova niin joku on pielessä.

Re: iskarien säätäminen

2.10.2014 22:37

Ja tuo pumppujen nostaminen voi tehdä vielä hakkaavamman jarrupateissa, kun muuttaa keula kulmaa, mutta kannattaa silti koittaa.

Re: iskarien säätäminen

2.10.2014 23:02

Takajousi on vakiota jäykempi, mutta ei mitään tietoa minkä jäykkyinen se on. Vähän on kyllä se sag pielessä, että pitäisi vielä jäykempi takajousi laittaa.
Edit: katselin tuossa tuota mukaan tullutta etujousipakettia ja siinä on jäykkyys 4,4N/mm ja olettaen ne on paikallaan ja vakiot pitäis olla tuossa paketissa. Hankalahan noista on tietysti varmaks sanoo, kun ei itse jousessa oo mitään lukemia.

Re: iskarien säätäminen

5.10.2014 19:49

Kyllä sen sagin saa kohdalleen vaikkei ihan sopiva jousi olekkaan,tuskin kuitenkaan niin löysä jousi ettei mutterissa vara riitä?

Re: iskarien säätäminen

5.10.2014 21:01

Race sagin saa säädettyä jollain tapaa kohdalleen millä tahansa jousella mutta jos jousi ei ole lähelläkään likiarvoa niin jousituksen toiminnalta ei voi vaatia kovinkaan paljoa. PDS on hyvinkin tarkka siitä että jousi on kuskin painolle sopiva, muuten takapäätä ei saa toimimaan muuten kun välttävästi, ja jos takapää ei toimi niin ei saa kyllä keulaakaan toimimaan.

Ohjekirjassa pitäisi olla taulukko mikä jousi on millekkin painolle sopiva. Se on hyvä lähtokohta jousen valinnalle ja sagien säätöjen kohdalleen saamiseksi.

Re: iskarien säätäminen

6.10.2014 12:33

Onhan tuossa vielä vähän varaa säätää esijännitystä. Ei tuosta ohjekirjasta oikeen ottanut selkoo, että pitäiskö 72-250 jousi olla vaiko 76-250. 66-250 on tuo vakio, mutta nyt tuossa on paikallaan musta jousi missä ei oo mitään lukemia...

Re: iskarien säätäminen

6.10.2014 14:05

76-250 on aika sopiva sun painoiselle ja sillä saa takapään kohdalleen. Jotkut ajaa pykälää jäykemmällä ja toiset pykälää löysemmällä jousella, riippuen minkä tyyppistä ajoa ajaa ja millaset on omat mieltymykset.

Saatko mitattua jousilangan paksuuden ja tarkasti montako kierrosta jousessa on? Kokeillaan sitten arvuutella mikä vieteri siellä on ;)