Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Re: Bilteman cross- ja enduro-osat sekä -varusteet

31.5.2012 17:35

Aika paljon tullut bilteman kamppeilla ajeltua, niin voishan sitä kokemuksiaan jakaa..
Renkaita oon ajanu varmaan kymmenkunta etusta ja 15 takasta. En oo huomannu laadussa suuria poikkeamia, ilmeisesti aina sattunut suht tuoretta kamaa hyllystä. Aika muovimaiselta seokselta renkaat tuntuu verrattuna vaikkapa Michelinin starcrosseihin. Nappulat kuitenkin on seoksesta huolimatta aina pysynyt kiinni toisin kuin joissain muissa halparenkaissa. Kuluminen ei juuri poikkea Michelinin renkaista, ainakaan pehmeällä tai puolikovalla alustalla. Takarenkaan nappulat on kuitenkin pari milliä matalemmat kuin misukassa (biltemassa 15mm), mikä vähentää renkaan käyttöikää. Pito-ominaisuudet ovat uutena aivan himpun verran starcrossia huonompia, mutta ei se harrastetasolla estä vauhdin kasvattamista. Vanteelle bilteman kumit kyllä saa ihan yhtä rivakkaan tahtiin kuin muutkin, kunhan osaa tekniikan. Kumin "keskittämisessä" onkin sitten suurempi ero micheliiniin. Bilteman rengas vaatii noin 6 bar painetta ennen kuin kumi hakeutuu keskelle vannetta. Michelinissä riittää alle 3 baaria. Ja jottei kukaan ymmärrä väärin niin tämän "keskittämisen" jälkeenhän rengaspaineet lasketaan "normaaliksi".
Muutama bilteman ilmansuodatinkin on käytössä. Tuntuu toimivan samalla lailla kun twin airitkin. Ulompi kerros on hieman harvempaa vaahtomuovia, mutta sisempi yhtä tiheää. Ilmansuodatinöljyä käytän myös. Se on koostumukseltaan erilaista kuin huippumerkit, mutta ei se sen huonommin ole tuntunut toimivan. Käsiin se tarraa enemmän kiinni :)
Biltsun jarrulevy on takana, enkä oo huomannu mitään käytännön eroa vakioon. Jarrupalat on myös samasta putiikista. Todella märällä kelillä kuluvat hieman nopeammin kuin laatumerkit, mutta normaaliolosuhteissa kestää ihan yhtä hyvin. Ketjut on myös asiallisia. Ainoastaan ketjulukon sokka on kuraa. Se ei tunnu joustavalta materiaalilta ollenkaan. O-rengas ketjut onkin parempi yhdistää niittaamalla.
Renkaiden tasapainottamisessa on varmasti järkeä. Toista sataa kun painaa niin alkaa se rengaslukko pompottaa merkittävästi.

Re: Bilteman cross- ja enduro-osat sekä -varusteet

31.5.2012 17:36

Bream kirjoitti:Mul on takana bilteman jarrulevy, ohan se vähän abs.. :D Mut itseasiassa tykkään siitä sellasena. Etujarrulla kun pääasiassa jarruttaa ja takajarru ei kovin helposti mene lukkoon nytten ni takasella voi jarrussa rauhoittaa pyörää ja menee nätimmin pattien ylitse.

201262 kirjoitti:Tasapainoitatko crossipyörän renkaat ?


Yeap, miksipä ei? Ainakin omat vanteet on suoranakin, lukkojen kanssa todella epätasapainossa. Ei siitä ainakaan haittaa ole kun voimat on tasapainossa noin pidon kannalta. Homman kun on aina tehnyt renkaita vaihtaessa ni maks 10-15min menee per renkaan vaihto.

Jos ajattelee crossissa ajettavia nopeuksia, ja renkaisiin ja vanteisiin tarttuvaa savea ja kuraa, liekö siitä mitään hyötyä. Ja rengaslukko painaa jo sen verran että vastapuolen paino täytyy olla melkoinen...

Re: Bilteman cross- ja enduro-osat sekä -varusteet

31.5.2012 17:41

Savi ja kura tarttuu kuitenkin suhteellisen tasaisesti vanteelle/renkaalle. Sellaisiin laitteisiin joilla täytyy välillä ajaa asfaltilla on usein lyöty toinen rengaslukko vastapuolelle vannetta. Sillon rengas on yleensä "riittävässä" tasapainossa. Nopeavauhtisella saviradalla renkaiden tasapainotuksella voi ollakin merkityksensä.

Re: Bilteman cross- ja enduro-osat sekä -varusteet

31.5.2012 18:40

201262 kirjoitti:Jos ajattelee crossissa ajettavia nopeuksia, ja renkaisiin ja vanteisiin tarttuvaa savea ja kuraa, liekö siitä mitään hyötyä. Ja rengaslukko painaa jo sen verran että vastapuolen paino täytyy olla melkoinen...


Ajatuksena on että venttiili ja rengaslukko ovat vastakkaisilla puolilla, tasapainot yleensä venttiilin puolella tai vähän sivussa. Parilla kuulalla saa tasapainoitettua renkaan. Itse näen asian niin että kun kovempivauhtisella kaartavalla suoralla kun laitat urku auki menemään niin iskarit ei tarvitse enää lisää duunia radan pinnan lisäksi tasapainottomasta etuvanteesta. Siinä on ihan riittävästi hommaa että keula pysyy maassa. Itse ainakin henkilökohtaisesti pidän siitä että eturengas pysyy maassa eikä hypi ilmassa varsinkin silloin kun olet pienessä kallistuskulmassa ja vauhtia on reilusti. ;)

Re: Bilteman cross- ja enduro-osat sekä -varusteet

2.6.2012 10:22

rossipoika kirjoitti: ;)


Kiitos! Juuri tälläistä tietoa kokemuksista tarvitaan.

Tuohon lisättäköön Bilteman huoltopukki on pirun mainio ja mitotus on juuri oikea ko. käyttöön, lyhennettynä menee matalamman smoto-pyöränkin alle ja nostaa yhtä korkealle kuin enskan/rossin. Ketjurasva muuten hyvää, mutta ei sitkosta kunnolla ja tahtoo valua vähäisen ja roiskia. Bilteman venttiilinhatutkin on tarttunut joskus mukaan ja neljän pakkauksesta 2oli paskoilla kierteillä ja 2 pysyy tiukasti. Ainankin jarrulevyn, ajohousut ja ehkä renkaat tulen ostamaan tuolta, mites noi ajohousut, oonko nähnyt koskaan sovituskoppia tuolla? :nolo:. Fatbarkin tulee tarttumaan ja koko ajan kiinnostun siitä enemmän,varsinkin jos menee toi orkkis solmuun, väriskaala saisi vain olla laajempi :( Ilmaputsarit varmasti ovat ihan ok, mutta ton hieman kovan ulkokerroksen (ja ei välttämättä niin tiheän) takia en niitä taida pyörääni laitella. Toi toimii myös tuo änkän pesutulppa :D

Re: Bilteman cross- ja enduro-osat sekä -varusteet

4.6.2012 22:19

Noh kävin nyt siellä kun yllättäen kyyti sinne onnas ja tuli tosiaan fatbar,rossihousut,taka-jarrulevy ja sille ruuvilukite + iso korillinen Biltema sälää :D Olihan siellä sovituskoppi peräti yks jossa just ja just tämmönen leveeharteisempi kaveri mahtu oleen. Noi putsarit näyttäs olevan tasansamanlaisia valmisteita kuin twinairit kun se sisempi on mustaa niin näyttää hirmu ohuelta uloinkerros mut se oli yhtä harva ku twinissä ja sisäkerros, belrayta ku lätkäsee ni pysähtyy ne roskat täysin. Empä ottana sitä kun ei äkkisiltään huomannut omaan malliin sopivuutta.

Re: Bilteman cross- ja enduro-osat sekä -varusteet

8.7.2012 16:33

Ompa hiljasta tällä topicilla... saako biltemasda levyinä villaa änkkään ja sitten sitä narumaista tiivistys villaa ??

Re: Bilteman cross- ja enduro-osat sekä -varusteet

8.7.2012 22:19

Kyllä saa biltsusta villaa.

Re: Bilteman cross- ja enduro-osat sekä -varusteet

29.11.2012 13:17

Ainut, mitä Biltemasta oon tähän mennessä ostanut on tuntimittari ja huoltopukki. Huoltopukki on loistava, mutta tuntimittari ihan perseestä. Pitäs Bilteman rossisaappaat hakea joku päivä, aika halvat ovat, jos 99e maksavat ja ovat pitkävartiset. 150e yleensä halvimmat pitkävartiset saappaat. Sitten pitäisi ostaa etu enskanakki husseen ja mopodeeteeseen ketjut..

Re: Bilteman cross- ja enduro-osat sekä -varusteet

29.11.2012 18:19

Huom, Motonetistä saa nykyään myös shiftin crossisaappaita halvalla. Olivat tosin omaan jalkaan todella huonot kapean pohjan takia ja muutenki älyttömän kankeat.

Mutta kannattaa varmaan käydä itte sovittamassa.

Re: Bilteman cross- ja enduro-osat sekä -varusteet

29.11.2012 19:29

veli on kahdet bilteman saappaat ajanut. Suojaa kyllä hyvin mutta ensimmäisessä soljet ei meinannu kestää ja toisista kulu pohja parissa kymmenessä tunnissa.

Re: Bilteman cross- ja enduro-osat sekä -varusteet

1.12.2012 1:31

sama itsellä. kahdessa vknlopussa meni kahdet bilteman saappaat kun pohja mureni aivan. nykyään diadora ja kestänyt todella kauan ;)