Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

18.10.2010 22:25

SMK) kirjoitti:Niin se Gassi tuli ja vaikka olikin koeajolla kaasarin säädöt persiillään niin pyörä oli kaikin puolin ihan kunnossa oleva ja huollettu/hoidettu, joten sen ja muutaman muun homman laittamisen jälkeen tuntu et tää on just mun pyörä, ei muuta kun muutoskatsastukseen. Ja niin sorvailin jo adapterit ja kaiken valmiiks, vaan kuinkas tietty mun tuurillä kävikään, eipä saanukaan pikkupyöriä laittaa ja nyt loppu tää taistelu mun kohdalta: piikkinen temmi eikä mitään muuta! Perhana kun on lyhyet jalat!

Matalempi penkki, jonkin näköstä madallusta iskareihin?

18.10.2010 22:41

mikseri100 kirjoitti:
SMK) kirjoitti:Niin se Gassi tuli ja vaikka olikin koeajolla kaasarin säädöt persiillään niin pyörä oli kaikin puolin ihan kunnossa oleva ja huollettu/hoidettu, joten sen ja muutaman muun homman laittamisen jälkeen tuntu et tää on just mun pyörä, ei muuta kun muutoskatsastukseen. Ja niin sorvailin jo adapterit ja kaiken valmiiks, vaan kuinkas tietty mun tuurillä kävikään, eipä saanukaan pikkupyöriä laittaa ja nyt loppu tää taistelu mun kohdalta: piikkinen temmi eikä mitään muuta! Perhana kun on lyhyet jalat!

Matalempi penkki, jonkin näköstä madallusta iskareihin?


SMK on tossa madaltamisessa hieman pidemmälle menny. :D

19.10.2010 0:15

Jep, mä oon mikseri kuule tehny rugonkin ihan omien mittojen mukaan Shercon koneelle ja ajanu sillä yhdet iskarin ylä- ja alapään laakerit loppuun, eli tehny 140cm akselivälillä 86cm jakkaralla nelarin 18/21" pyörin. Madaltanu iskareita omiin, tuttujen ja tuntemattomiks jääneitten pyöriin jne. Ajanu ilman penkkiä... myös gassin koeajon, vetäny kyl lumispooriakin "ilman penkkiä" ihan yhden lumispoorikisankin, meinaan oli pehmustetta 0,4cm eli nahka ja sen alla 2mm solumuovi...
Se Riksun sohjospoorikisa vakiojousilla ja keulalla ilman penkkiä oli kyl sen verta jäätävä kokemus et ei kiitos lisää. Mut en ollu viimenen, 2,5x mun painonen mopo, vielä kinkki ja nelari, tehoton, ilman penkkiä jne.

19.10.2010 20:32

Oon nyt siirtymässä nelarista "vajaatahtiseen". Jotenkin semmonen vaan tuntuu hauskemmalta ja mielenkiintosemmalta kuin nelarit kun oon kavereitten piikki leluja koittanut. Ja tommonen EC 300 Gassi olis kiikarissa. En oo hirveesti 2-tahtisten kimpussa ollu joten en niistä paljoakaan tiedä.

Kysyn nyt ihan näin yleisesti että: onko 2-tahdeissa paljonki suurempi kulutus mitä nelareissa? Entä mites huollot, onko tiheämpi huoltoväli kuin nelareissa? ja varaosat onko kalliimpia kuin nelareissa?

Onko Gassin EC:ssä jotain tyyppi vikoja? Mistä varaosat?

Kiitos.

19.10.2010 20:46

2 tahdit kuluttaa enemmän, yleisesti tiheämmät huoltovälit kuin nelareissa mutta jos puhutaan tosta 300 gassusta niin ei paljookaan eroa nelariin huoltotiheydessä.
Ja varaosat (koneellisesti) halvempia kuin nelareissa.

19.10.2010 20:55

Mistä kohtaa tiheämmät huoltovälit? Eikä se niin paljo kuluta että sillä on mitään merkitystä jos yleensä kallista lajia harrastelee.

19.10.2010 22:20

Kiitokset teille vastauksista.

Tota kulutusta utelin koska oon kuullut juttua että 2t muka kulutaisi tuplasti sen mitä 4t. Ja Gassi jota havittelen olis vielä valkokilpinen eli kadullakin sillä ajelisin. Siksi kulutus vähän kiinnostaa.

19.10.2010 22:33

mikseri100 kirjoitti:2 tahdit kuluttaa enemmän, yleisesti tiheämmät huoltovälit kuin nelareissa

Mitä?? Musta tuntuu että oon vaan kahta ennenmän joutunu pyörää huotaa ku vaihto piikistä pikkunelkkuun.

20.10.2010 1:02

3-satku enskakäytössä on lähes huoltovapaa vs. rossipikkunelarit mitä koneen aukomisiin tulee. Isompi 2T kuluttaa enempi ja tärisee enempi ja voin sanoo et se 3-satku sit tosiaan TÄRISEE. Mä oon sille vähän vois sanoo jopa herkkä, mut aika ylläri oli kun 2km polkua ja sen jo huomas. 2-satkulla rupes huomaan n. 15km ajon jälkeen kun assua oli viimenen 2km, josta sentään iso osa metsäteitä, ja tiellä huomaa herkimmin. Mitä nyt on tullu palautetta niin ilmeisesti toi ed. omistajan ilmottama kulutus tolle 2-satkulle pitää aika hyvin paikkansa ja 3-satku kuluttaa suoraan kuutioitten suhteessa enempi. 2-satku kotari vei väkisin kympin sadalle, eli iso on ero. Mitä sen kulutuksen muuten väliä, mutta jos tankkausväli on lyhyempi kuin reissut niin sit saa kärrätä repussa varabensaa aina. Kaverilla oli 3-satku kotka ja se vei ihan sikana, lyhin siirtymä kotoo ajopakalle lk. 10km niin 2h ei voinu ajaa kun ei enää päässy tankilla takasin kotiin.
3-satku gassi on muuten moottoriltaan todella makee laite, myös muut 3-satkut, mutta gassissa kevein kytkin - toisaalta huono valinta jos oot tärinälle yhtään herkkä.

20.10.2010 7:26

mikseri100 kirjoitti:yleisesti tiheämmät huoltovälit kuin nelareissa mutta jos puhutaan tosta 300 gassusta niin ei paljookaan eroa nelariin huoltotiheydessä.

Sieltä tuli kerralla paljon p*skapuhetta.

2t on paljon huoltoystävällisempi. Isolohko 2t vielä parempi sen suhteen.

Tämä on omakohtainen kokemus. Välysten tsekkailu sieltä sun täältä, öljyjen/suodattimien vaihto alkaa jo v*tuttaan. 20h ajettu ja jo pitäis kiertokankea varmuuden välttämiseksi alkaa vaihtaan. 2t:llä ajettiin 90h... Mutta tämä on taas asia mistä jokaikisellä on mielipide miten se pitäis tehä.

20.10.2010 10:08

Kaverilla varmasti vielä -04 mallin kxf kasavika kun tollasia väittää, pyörien ikiliikkuja :lol:

20.10.2010 10:42

miika26 kirjoitti:Kaverilla varmasti vielä -04 mallin kxf kasavika kun tollasia väittää, pyörien ikiliikkuja :lol:

Äläs nyt, tais se kuitenkin olla -05 mallia. Mut oikeesti välillä kannattais miettiä mitä kommentoi jos tietää asiasta yhtäpaljon kun sika polkupyörästä!

23.10.2010 10:49

Jepjep, Piti käydä kuukaus tuolla aasiassa lomailemas niin jääny hyvät väännöt kokonaan välistä:D

Mutta noin lyhyesti vähän kaikkeen vastaillen..

200nen GG kuluttaa bensaa kohtuudella, normi enskakisassa meni yleensä se 10-15L, tai sitten aika on kullannut muistot.. Alakerta jn täysin sama mitä 250/300 malleissa ja täyshuoltoa kaipaa todella harvoin.. omaani vaihdoin männänrenkaat ~70h ja männän ~140h kohdilla..muuta koneelle ei tarvinutkaan tehdä

Vakiona alatiivisteitä on muistaakseni 0,9mm (0,15 + 0,25 ja 0,5mm), omassani oli paikallaan vain tuo ohuin, alavääntöö oli perstuntumalta enemmän mitä kaverin 300 temmissä, Celleltä löytyi ainakin silloin tiivisteet hyllytavarana

Jotku käyttävät sitä korotuspalaa pakoaukon säätimessä, muokkaa käytöstä huomattavasti..
Kerran ajoin peräkkäin sellaisella jossa oli tuo palikka ja muuten normiasetukset, sekä sitten omalla traktorillani.. lainapeli tuntui ihan piikiltä jossa ei tapahtunut mitään alle puolen kaasun, oma meni taas kokoajan pykälää isommalla vaihteella aivan loistavasti.. Kello ei tykännyt ensimmäisestä allani ollenkaan:D

SMK siellä on CDI-boksissa irrallaan muistaakseni harmaa ja violetti johto, ne yhdistämällä saa muutettua syttykäyrää sade/kuivan mukaan. 300ssa on sama boksi ja katkaisija, pienemmistä se on jostain syystä unohdettu;)

23.10.2010 13:04

Joo toi alatiivistemetku on ihan selvä, QB on 1,6mm vakiona, oho! Ja toi pieni kulutus olis ollu tosi hyvä puoli kun se on kotareista jääny just päällimmäiseks mieleen kun minkään kokosella 2T:llä ei voi mihinkään hyödyntää sitä kilpee tankkausvälin ollessa max. 100km. Mutta tuohon ei pikkupyöriä muutoskatsastettua saa, kun sitä ei ole rekisteröity heti uutena vaan on se Risto Kuisman päitsipyörä, ja rekisteröintipäivä ratkasee. Ihmeen ehjä toi on, muovitkin täysin ehjät vaikak alkuperäiset, se Kuisman ajo kun näytti siltä että kaatuu koska vaan ja viimeset vuodet ollu melkein yhtä persjalkasella kaatuilijalla kuin mä.
Tosi harvoin löytää näin vanhaa enskapyörää, josta olis oikeesti pidetty huolta/kunnossa niin siksikin tilanne harmittaa. Ja jotenkin jo puhelimessa oli aistittavissa että pyörä on parempi mitä omistaja sanookaan. Nyt oon sitten käyny kattoon neljä piikkistä kilpitemmiä, 2x-04 + 2x-06 kunnes tajusin etten saa niistäkään ja rupee jo pikkasen kiristään päänahkaa se niin osuva vanha sanonta "paha kakku päältä kaunis" eli heti kun johonkin koskee niin siisti ensivaikutelma häviää ja raatokärpäset alkaa pörrätä! Käsittämätöntä miten joku viittii ajaa vimpan päälle hienolla pyörällä paitsi että se on raatoja surkeempi kun joku DT mut ei pidä kunnossa, kyllä joku jumpperi on nupissa lipsahtanu vääriin pinneihin.

4.11.2010 0:19

Nyt tuon mun gassin sais sit todella sopivasti ja uudenkarheet nastatkin vielä mukaan. Olis nimittäin kiire, mut viimeistään parin viikon päästä kiire on ohi - riippuu ihan tiettyjen pyörien saatavuudesta, saako vai eikö saa.