Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

7.7.2008 17:04

Et sä siihen skootterin putsariin mitään öljyä tarvitse :|

7.7.2008 18:09

VrPm kirjoitti:Et sä siihen skootterin putsariin mitään öljyä tarvitse :|
Ai miksei? Kyllä se on ihan vastaava vaahtomuovi-suodatin, joka tulee öljytä...

7.7.2008 18:59

AlluMan kirjoitti:Eikä tuhoa. Peset jossain muoviastiassa ja kaadat johonkin tyhjään öljypönttöön vaikka jätteet, ja sitten kiikutat kiltisti jäteöljypisteeseen.


Jäteöljyjen seassa EI saa olla bensaa!

10.7.2008 3:47

VermaMo kirjoitti:Mut paljo tota öljyy menee keskimääri yhtee öljyymiseen? riittääkö esim 0,5L sprayruiskul tuleva purkki vai tarviiko ostaa enempi?


Kyllä semmosesta purkista riittää sulle pitkäks aikaa. ;)

a.c.e kirjoitti:
AlluMan kirjoitti:Eikä tuhoa. Peset jossain muoviastiassa ja kaadat johonkin tyhjään öljypönttöön vaikka jätteet, ja sitten kiikutat kiltisti jäteöljypisteeseen.


Jäteöljyjen seassa EI saa olla bensaa!


Kappas, kiitti kun korjasit. ;)

3.8.2008 11:59

Oon vasta ruvennu ajamaan crossia, ja tarvisin hieman apua ton putsarin kanssa.
Kyllä mä sen osaan pestä ja öljytä, mutta en ole varma että teenkö sitä oikein.
Eli pitääkö koko putsari olla siitä öljystä ihan sinisenä, tasasesti?
Ja saako sinne putsarin 'sisään' laittaa öljyä?
Mikä on paras tapa öljytä filtteri, kaataa purkkiin öljyä ja dipata sinne, laittaa pussiin ja puristella, vai jollai sumutinpullolla ruiskia siihen pintaan öljyä?

Ja kun pesee putsarin, haittaako jos siihen 'kaulan' alapuolelle jää pieni raita öljyä? En uskalla uittaa kokonaa sitä putsaria sinne bensaan, ku kuulemma se kaula lerpsahtaa eikä pysy enää kunnolla kiinni...

4.8.2008 0:49

kytsä kirjoitti:Oon vasta ruvennu ajamaan crossia, ja tarvisin hieman apua ton putsarin kanssa.
Kyllä mä sen osaan pestä ja öljytä, mutta en ole varma että teenkö sitä oikein.
Eli pitääkö koko putsari olla siitä öljystä ihan sinisenä, tasasesti?
Ja saako sinne putsarin 'sisään' laittaa öljyä?
Mikä on paras tapa öljytä filtteri, kaataa purkkiin öljyä ja dipata sinne, laittaa pussiin ja puristella, vai jollai sumutinpullolla ruiskia siihen pintaan öljyä?

Ja kun pesee putsarin, haittaako jos siihen 'kaulan' alapuolelle jää pieni raita öljyä? En uskalla uittaa kokonaa sitä putsaria sinne bensaan, ku kuulemma se kaula lerpsahtaa eikä pysy enää kunnolla kiinni...


Suosittelen käyttämään No Toilin öljyä ja pesuainetta niin ei tarvitse bensojen kanssa lotrata. Öljyämismenetelmiä on monia erilaisia ja jokaiselle löytyy muutaman kerran jälkeen varmasti oma rutiini.

Itse teen niin että kaadan öljypullosta putsariin eri puolille öljyä, jonka jälkeen painelen ja puristelen putsaria niin, että öljyt leviävät eri puolille, ja sen jälkeen katson mihin kohtiin öljyä vielä tarvitsee laittaa ja toistan vaiheen. Sitten lopuksi kunnolla puristelua että öljy imeytyy ja leviää hyvin. Sitten vaan kuivamaan ja ennen kiinni laittoa sipaisen putsarin reunaan vaseliinivanan jotta putsarin välistäkään ei pääse likaa.

Hyvin siihen on paskat jäänyt. ;)
Muista että putsaria ei saa kiertää!

4.8.2008 12:23

No onko tossa sumutinpullossa sitten mitää järkeä?
Ku toi öljyn kaatelu putsariin tuntuu hieman tuhlaukselta. Ja kun en vielä oikein hallitse sitä öljyämistä. :D Pussissa öljytty putsari jää aina joistain kohdista hieman vähemmän öljyiseksi, joistain kohdista taas vähän runsas öljyiseksi.
Saako sinne putsarin sisään tulla yhtään öljyä?

4.8.2008 12:34

Siis meinaatko että sen vaahtomuovin "sisä"puolelle?

4.8.2008 12:50

Niin, siis sinne putsarin toiselle puolelle, se vaalea puoli ainaki twin airissa

4.8.2008 13:12

En ainakaan ite yleensä sinne puolelle öljyä kaada, mutta eiköhän sitä tuu sen verran laitettua toiselle puolelle että imeytyy sinne sisäpuolellekin.

4.8.2008 13:15

Kyllä sen putsarin pitää olla läpeensä öljyssä. Varmaan tässäkin threadissä olen selittänyt, mutta mulla on No-Toil Fairy-pullossa, josta sen saa tasaisemmin levitettyä heti alkuunsa. Sen jälkeen puristelen ja lisään jos tuntuu turhan kuivalta.

Lopulta puristan putsaria niin hitosti (mutta kuten sanottu, en väännä yhtään) ja silloin siitä yleensä puristuu muutama pisara öljyä poiskin. Sopivan määrän oppii kokemuksella. Jos haluaa olla säästeliäs niin lisää öljyä vaikka viiteen otteeseen tosi pienen määrän kerrallaan kunnes vähän siitä puristuu pois.

4.8.2008 16:40

Samoilla linjoilla ollaan Anssin kanssa. Vielä kun pakettiin lisätään kumiset kertakäyttöhanskat, niin kädetkään ei turhaan suttaannu.

4.8.2008 21:21

Anssi_L kirjoitti:Kyllä sen putsarin pitää olla läpeensä öljyssä. ... Sopivan määrän oppii kokemuksella.
a.c.e kirjoitti:Samoilla linjoilla ollaan Anssin kanssa. Vielä kun pakettiin lisätään kumiset kertakäyttöhanskat, niin kädetkään ei turhaan suttaannu.
Juuri näin. Homma alkaa kyllä nopeasti - varsinkin täältä luettavissa olevilla ohjeilla - toimimaan. Nuo hanskat voisivat kieltämäti olla hyvät. Aina nimittäin tahtoo olla tassut aivan tahmassa vaikka periaatteessa kuinka pidän öljykannun tahi käyttämäni öljyämismuovipussin aina öljyn ja sormieni välissä.

5.8.2008 1:38

Oonko tehny väärin ku oon pessyt putsarin BENSALLA ja sen jälkeen öljynnyt castrollin airfilter-spraylla?

Pesun teen siten että mulla on astia jonka päällä pidän putsaria ja kaadan bensaa putsarin sisäpuolelta lävitse, jonka jälkeen uitan putsarin "ulko puolta" siinä bensassa niin kauan kunnes kaikki hiekan jyvät ovat lähteneet. Bensan kaadan pois ja toistan prosessin, eli kaadan taas putsarin sisäpuolelta lävitse bensaa ja sitten uitan sitä ulko puolta taas siinä bensassa, siten että se likainen bensa ei pääse sinne sisäpuolelle missään vaiheessa. Jos tarpeellista niin toistan vielä kerran.

Tämän jälkeen annan kuivua n. vuorokauden ja sitten suihkutan putsarin kauttaaltaan tuohon öljyyn, myös sisäpuolelle.

Putsaria pesen n. 3-4 kertaa jonka jälkeen ostan aina uuden. Ei siis pitäis ainakaan huonokuntoiseksi päästä.

Ja katukäytössä mulla pyörä on, et ei siihen putsariin hirveästi paskaa kerry, tonnin välein mä sitä yleensä putsailen ni ei ees kovin likaseks oo ehtinyt vielä tulla!

Mut onks jotain vikaa tossa et antakaa neuvoja teenkö jonkun vaiheen väärin?

5.8.2008 2:26

Ite pesen sillein että otan pienen astian, kaadan bensaa onku pari desiä pistän putsaarin sinne (putsari imasee kaiken bensan), sitten jäteastia sen päälle puristelen ne sitten samaiseen purkkiin joku desi ilmanputsariöljyä ja putsari sinne ja puristelen ne öljyt siihen putsariin ja puristan ylimääräset pois jäteastiaan. En tiedä onko väärin mutta en näe kyllä mitään haittaavaakaan tuossa systeemissä.

Eipähä mene aikaa ku joku 5min yhteensä mukaan laskettuna putsarin otto pois pyörästä ja asennus. Ja putsaus tapahtuu 1000km välein. 500km olen ajanut ilman ilmanputsariöljyä, mitä haittaa tästä on? Kun ei ollu putsariöljyä ni putsasin vaan bensalla, löin kiinni enkä huomannu mitään eroa.