Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Re: Suzuki RM

8.10.2012 22:08

santei-

kannattaa myös tarkistaa onko läpät ehjät.

Re: Suzuki RM

9.10.2012 8:56

[^lollero^] kirjoitti:santei-

kannattaa myös tarkistaa onko läpät ehjät.


Läpät olivat ehjät kun kattoin jo aiemmin. Tänään pitäis tulla suuttimet postissa, joten jos ei niillä toimi niin kai se pitää syttyä kokeilla säätää sitten..

Re: Suzuki RM

10.10.2012 21:51

Yksinpuheluksi menee mutta menkööt.

Vaihdoin 152 pääsuuttimen ja kappas, alkoi ottamaan kierroksia! Tulppa oli vielä vähän märkä, joten vähän rikkaalla käy vielä. Neula on toiseksi laihimmalla, joten sen ajattelin laittaa vielä laihimmalle.

Jos sitten ei vieläkään ala olla niin ajattlelin laittaa 150 pääsuuttimen.

Kaikista ihmeellistä, että lähtökohta oli 175 pääsuutin! Ja muutenkin näin kylmempiä kelejä kohti luulisi, että pitäisi vaihtaa suutinta isompaan. Mutta ei, piti vaihtaa suutin 23 numeroa pienemmäksi! Ei voi ymmärtää. :D

Re: Suzuki RM

11.10.2012 10:16

Tarkistappas pari asiaa ennen ku säätelet enempiä.

- Eihän sulla ole imupuolella mitään ylimääräisiä kuristuksia, putsarikoteloa ei oo teipattu liian tiiviiks tms.?
- Toimiiko ryyppy?
- Toimiiko se pakoaukon säädin? Ettei oo öljypaskasta jumittunu tai mekaniikka pettäny. Avaat siitä sylinterin kyljestä sen pienen kopan, josta näät pas vivuston, lyöt tulille ja sen vivuston pitäis liikua kierrosten mukaan.
- Sit se pakoputki. Villat olitkin jo vaihtanu, eli reikähuilu oli ehjä, mut kattos nyt se paisarikin, ettei siellä ole mitään erikoisia virityksiä, kuolleita eläimiä tai hitosti karstaa.

Joku sun pyörässä on vikana, ei ole normaalia, et tarvis noin pienen pääsuuttimen. Suosittelen, et laitat ne alkuperäset suuttimet paikoilleen, haet sen vian esille, korjaat ja sit rupeet sitä kaasaria säätelemään. Viallista pyörää kun on ihan turha säätää.

Re: Suzuki RM

11.10.2012 10:48

Oretna kirjoitti:Tarkistappas pari asiaa ennen ku säätelet enempiä.

- Eihän sulla ole imupuolella mitään ylimääräisiä kuristuksia, putsarikoteloa ei oo teipattu liian tiiviiks tms.?
- Toimiiko ryyppy?
- Toimiiko se pakoaukon säädin? Ettei oo öljypaskasta jumittunu tai mekaniikka pettäny. Avaat siitä sylinterin kyljestä sen pienen kopan, josta näät pas vivuston, lyöt tulille ja sen vivuston pitäis liikua kierrosten mukaan.
- Sit se pakoputki. Villat olitkin jo vaihtanu, eli reikähuilu oli ehjä, mut kattos nyt se paisarikin, ettei siellä ole mitään erikoisia virityksiä, kuolleita eläimiä tai hitosti karstaa.

Joku sun pyörässä on vikana, ei ole normaalia, et tarvis noin pienen pääsuuttimen. Suosittelen, et laitat ne alkuperäset suuttimet paikoilleen, haet sen vian esille, korjaat ja sit rupeet sitä kaasaria säätelemään. Viallista pyörää kun on ihan turha säätää.


Katos vihdoinkin joku vastaa. Hyvä! :)

Ongelmahan täs on, että mitään vikaa en ole löytänyt!

1. Imupuolella en havainnut mitään ihmeellistä, näytti normaalilta.
2. Pakoaukonsäädin toimii. Avasin niin kyljestä kuin pakoaukon yläpuolelta kannet, ja putsailin paskaa pois ja tarkistin, että pakoaukko aukeaa ja sulkeutuu. En silloin vain pystynyt käynnissä asiaa tarkistamaan, vaan kädellä. (Syyläri ja putki siis olivat irti)
3. Pakoputken poltin kunnon kaasupolttimella auki, sekä villat vaihdoin ja reikähuilun putsasin.
4.Mäntä liikkui ja näytti ok.
5. Pytty, mäntä, kansi ym. vaihdettu n. vuosi sitten, joten ei nyt ainakaan siitä pitäisi kiinni olla..

Ite en ainakaa tiedä mitä seuraavaksi voisi edes tarkistaa? Sytytys ehkä?


http://www.thumpertalk.com/topic/814545-2002-rm-250-excessive-muffler-splooge-carb-tuning-needed/

En tiedä missäpäin maailmaa, mutta samanlainen ongelma joka selvisi paljon pienemmällä suuttimella. Mut niinkuin sanoit voi toki olla jotain vikaa, mutta itse en ainakaan osaa sanoa mitä. :E

Re: Suzuki RM

11.10.2012 12:09

Itse laittaisin uuden suutin putken kulahtaneen tilalle.
Se on kuluva osa ja sen kulumista on todella helppo nopeuttaa vääntyneellä tai väärin asennetulla neulalla! Mun mielestä tuo on iha selvä tapaus..

Re: Suzuki RM

11.10.2012 12:50

Tarkista se pakoaukon toiminta pyörän käydessä. Itellä on kerran yamahasta tippunu tappi sieltä vivuston alapäästä.. Sit lähtisin sen suutinputken ja neulan vaihtoon.

Re: Suzuki RM

11.10.2012 14:56

xQ kirjoitti:Itse laittaisin uuden suutin putken kulahtaneen tilalle.
Se on kuluva osa ja sen kulumista on todella helppo nopeuttaa vääntyneellä tai väärin asennetulla neulalla! Mun mielestä tuo on iha selvä tapaus..


Hmm. Puhut siis siitä putkesta mihin neula tulee? Ja idea oli, että se olisi väljistynyt sen verran, että bensa virtaa hallitsemattomasti?

Mistäköhän tuollaisia pitäisi metsästää? Ikinä en oo missään verkkokaupassa erikseen myytäviin törmännyt. Kuvitellut muutenkin että se on kiinteä osa eikä vaihdettavissa.

Jos tuollaisen jostakin nyt löytää niin pitäisikö neulakin vaihtaa samalla?

PA-säätimen väittäisin toimivan kyllä mutta voinhan sen nyt vielä käynnissä ollessa tarkistaa.

Re: Suzuki RM

11.10.2012 18:09

Harvemminpa yhtään harvinaisempaa osaa verkkokaupasta löytääkään...

Re: Suzuki RM

11.10.2012 19:11

Vieläkin kyllä ihmetyttää, että mistä osasta nyt puhuit?

Eikös neula kuitenkin mene pääsuuttimeen? Vai oonko ihan väärässä.

Re: Suzuki RM

11.10.2012 20:18

Santei kirjoitti:Vieläkin kyllä ihmetyttää, että mistä osasta nyt puhuit?

Eikös neula kuitenkin mene pääsuuttimeen? Vai oonko ihan väärässä.


pääsuutin pois ja sen alla todennäköisesti mutterikannalla varustettu messinkihärpäke siinä on etsimäsi suutinputki ;)

Re: Suzuki RM

11.10.2012 20:31

Kai se on sitten uskottava, että siellä sellainen on kun kaikki niin sanoo. :D

Oon vain aina ymmärtänyt, että suutin ja neula muodostaa sen bensansyötön kokonaisuudessaan..

Löytyisköhän tuota mistään alan liikkeestä? Jos huomenna ottaisi irti ja menisi kyselemään.

Äärettömän mystiseksi menee tämä! :D Toimi kuitenkin hyvin tuolla pienemmällä suuttimella.

Re: Suzuki RM

11.10.2012 20:39

Suikan maahantuojan kyllä pitäs tilata varaosanumerolla mikä vaan nippeli nappeli mitä voi vaan pyörästä löytyä.

Re: Suzuki RM

12.10.2012 15:19

Avasinpa tuon kaasarin nytten.

Suuttimen kun irroittaa, niin sen alla menee joo messinkinen putki missä on suuttimenkin kierteet. Mutta ei siinä kyllä ole mitään mutterikantaa/torxia/ym. ei mitään millä sen irti saisi. En vieläkään tuota teoriaa ymmärrä, suutin kun siihen tulee ja neula tipahtaa tuonne suutinputkeen, niin mitä vaikuttaa suutinputken millin kahden väljyys jos suutin on paikalla kuitenkin. Ei voi käsittää.

Jokatapauksessa ite en ny ainakaan siitä ymmärtäny, että mitenkä se "suutinputki" muka irti lähtee. Kaasari ny on vielä auki, et nopeita vastauksia ja mielipiteitä dankke.

Silti en tosin ymmärrä nyt. :D Kuitenkin netissä kohtuullisen monella suuttimet on välillä 148-170, joten miksei mullakin voisi olla? Toki sehän nyt hämää että ostettaessa oli 170 (vai 175? ei muista) suutin kiinni..

Neuvoja kiitos.

Re: Suzuki RM

12.10.2012 21:39

Nojoo, otinpa vielä tuon "suutinrungon" tms irti.. Eli möltin missä on pääsuutin ja tyhjäkäyntisuutin, ja toiseen päähän tulee luisti.

Täten voin sanoa, että tuosta ei kyllä tosiaankaan suutinputki irti lähde, ainakaan helposti. Kyseinen messinkiputki ainakin mun kaasarissa on meissattu kiinni! Joten tuskin on edes tarkoitettu vaihdettavaksi.. Kuitenkin vähän eri operaatio kuin joku suuttimen vaihto.

Löin vermeet takaisi kiinni, pääsuuttimena 152 ja tyhjäkäyntinä 45. Neulan tiputin vielä pykälän alemmas koska aikaisemmin röpelsi ennen piikkiä hiukan. Eli neula siis nyt laihimmalla. Tyhjäkäyntiruuvi reippaasti auki, ja ilmaruuvi auki n.15 klikkiä.

Ja toimii kyllä aivan kuin pitääkin! Ottaa piikkiä hanakasti ja ruopii pirusti. Ei nyt kyllä vaikuta vialliselta ollenkaan..

Ainut mikä ihmetytti, oli runsas savuuttaminen. Voi tosin johtua siitä, että tein bensat suoraan tankkiin ja en ollut satavarma tankin tilavuudesta, joten voi olla liian tujut seoksetkin.

Jos nyt jonku mielestä täytyy olla jotain vikaa, koska noin pieni pääsuutin nii kertokaa ihmeessä! Perusteluja mukaan tottakai. Itse en ainakaan keksi mikä voisi olla, ja kun nyt kuitenkin toimii hyvin.

E: 20 minuutin ajamisen jälkeen ei enää savuuttamista ollut havaittavissa. Bensa oli melkein lopussa, joten johtui varmaan sitten liian tujuista teoksista. Tulppa oli vähän märkä ja kärjen läheisyydestä kohtuullisen tumma , että en tiiä sitten viikon vieläkin käydä rikkaalla.

Enivei pyörä kiertää hyvin ilman röpeltämisiä ja ei ainakaan laihalla käy joten ite oon ainakin tyytyväinen.