Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Re: Suzuki RM

11.10.2011 23:15

Itsellä rupesi RM:ssä vaihdelaatikko bugaamaan, 3. vaihde ei kytkeytynyt päälle lainkaan, heitti välillä suoraan neloselle, ja sitärataa.... :itku: Syyksi paljastuivat, mitkäpäs muutkaan, kuin pyöristyneet vaihderattaiden tartuntahampaat.

Uudet rattaathan maksavat kymmenen miljardia kappale, eikä purkuosana kannata ainakaan näkemättä netistä tilailla, kulumista niissä kun saattaa hyvinkin olla.

Siksi kysyisinkin, onko kukaan koskaan missään pyörässä kokeillut koneistaa rattaiden tartuntahampaita ja vastakoloja uudelleen suoriksi ja teräviksi? Luulisi noissa nyt sen millin puolitoista olevan varaa jyrsiä, ilman että hammas siitä mitenkään kamalan merkittävästi heikkenisi? 8)

Itse en asennuskaljalla ja rälläkällä viitsisi ruveta kikkailemaan, koska joka hampaasta täytyisi ottaa millisatkulleen sitten saman verran pois. Tietääkö kukaan tekevätkö CNC-koneistamot tämmöisiä näperryksiä ja minkälaiseen hintaan? Jos maksaa saman verran kuin uudet rattaat, niin eihän siinä sitten ole mitään järkeä.. :D

Mutta kysyisin viksummilta näin ensin, että olisiko koko hommassa mitään järkeä muutenkaan? :D

Re: Suzuki RM

11.10.2011 23:22

Minulla olisi käyttämättömänä jonkun kasari nestejäähy satapiikin vaihderattaita. Mahtaako ne mennä tohon sinun vehkeeseen? Itellä ei näistä krosseista ole oikeen hajua.

Re: Suzuki RM

11.10.2011 23:37

Tuskinpa sopii :D

Joskus oon myynnissä nähnyt pyöriä joissa kytkennät hiottu miinus kulmaan. Eli vaihteen mennessä päälle ei pitäisi missään tilanteessa hylkiä. Hintaa tais olla se sama miljardi. Kytkentöjen tasaiseksi hionta on varmaa saman verran koneistus hommaa joten hintakaan tuskin eroaa.

Katso purkuosat.net ja soita/sähköpostilla varmista vielä kuluman määrä ennen kun tilaat.

Re: Suzuki RM

12.10.2011 0:22

Kiitos Jo! Ideana ei siis välttämättä ihan mahdoton :D

Täytyy huomenna soitella jokunen koneistamo läpi, ja kysellä mitä lysti kustantaisi. Hampaathan kyllä menisi kotisorvin hiomakoneellakin tarkasti tossa osaavalla naapurin sedällä, mutta niiden vastakolot ovatkin sitten astetta kinkkisempiä.. :s Eipä tossa noiden räpläämisessä mitään menetäkään, eivät ne tuollaisenaankaan toimi! 8)

Re: Suzuki RM

12.10.2011 20:10

250 rm:mmä vm 2002 ei lähe käyntii.. pari päivää sit olin lähös ajamaan pyörä kävi tyhjä käyntiä n. 1min ja sammu yhtäkkiä..
vaihdoon uuden tulpan vanhas oli tosi heikko kipinä ja uuteen tulee hyvä.. läpät on ehjät suuttimet auki, puristukset ok. bensaaki tulee, että voisko olla CDI paskana? :paha:

Re: Suzuki RM

14.10.2011 16:49

Juu kyllä ne koneistamot tekevät noita. Toinen hyvä vaihtoehto on laserleikkaus, olikohan tarkkuus 0.01mm luokkaa.

Re: Suzuki RM

15.10.2011 19:16

Ois mielessä, että ostas tommose Suzki RM 250 2t. Kuinka usein pitää vaihella öljyjä tai mäntää? Entä kuinka usein koneremppa? Paljon on moottoriteho?

Re: Suzuki RM

16.10.2011 11:03

falsen kirjoitti:Ois mielessä, että ostas tommose Suzki RM 250 2t. Kuinka usein pitää vaihella öljyjä tai mäntää? Entä kuinka usein koneremppa? Paljon on moottoriteho?


Öljyjä kun vaihtelee 3-5h välein niin on ihan ookoo ja harraste ajossa männälläki ajelee yli 50h het, että heilahtaa. Ja moottoritehoa on aivan riittävästi joka paikkaan :D

Re: Suzuki RM

17.10.2011 15:26

suzukiana kirjoitti:Minkä kokonen on vm.95 125 rämän vakiosuutin?
Tällä hetkellä paikallaan 370 ja tuntuu että ois liian iso mutta toisaalta semmonen muistikuva että alkuperänen ois yli 400

Re: Suzuki RM

20.10.2011 10:59

NeKi kirjoitti:Öljyjä kun vaihtelee 3-5h välein niin on ihan ookoo ja harraste ajossa männälläki ajelee yli 50h het, että heilahtaa.


Pisti edelleenki silmään joku 3h, ei vaa mun päähä voi mennä millään.. Miks vaihteistoöljyt pitäs vaihtaa noin älyttömän usein. Ei sinne sitä metallinpaskaakaa noi äkkiä voi liikaa tulla ja tuskin öljyn ominaisuudetkaa muuttuu tuossa ajassa mikskään. Toki se ois paras jos jokaisen ajon jälkeen vaihtaa, mutta eikä vastaava ala mennä jo hätävarjelun puolelle jossai harrastekikkailussa? Perustelkaa hyvin, nii pienennän itekki vaihtoväliä, just vastaavaa pyörään :EE

Re: Suzuki RM

20.10.2011 13:27

ei lootaöljyn kanssa niin tarkkaa ole kunhan nyt 5-10h vaihtelee.

Re: Suzuki RM

20.10.2011 16:56

Kyllähän ne öljyt kestää ajella useampiakin tunteja eikä sitä metallihilua sinne niin kerry, mutta ite oon tykänny vaihdella öljyjä tiuhaan. Tää harrastus on muutenki täys konkurssi, niin ei se enää missään tunnu jos pikkasen tiuhempaa vaihtelee öljyjä ja eipähän oo ainakaa öljyistä kiinni vaihteiston toiminta.

Re: Suzuki RM

21.10.2011 11:17

aloin tuossa tekemän koneremppaa, niin kummin käsin tuo kytkimen puoleinen kampiakselin stefa kuuluu? entinen omistaja oli laittanut nin päin että tuo huuli oli kytkimeen päin eli se sileä puoli oli kampikammioon päin. räjäytyskuvistakaan ei selvinnyt, mutta eikö huulen pitäisi olla kampikammioon päin?

Re: Suzuki RM

21.10.2011 14:12

Ainakin meilläpäin huuli tulee aina paineen puolelle. Eli kampiakselin tapauksessa siloinen puoli ulospäin.

Poikkeuksiakin voi olla esim. nelitahtimoottoreissa.

Re: Suzuki RM

21.10.2011 14:45

aijaa, itse kuvittelin että paine tulee kampikammiosta käsin, no pitänee laittaa se sitten niin päin kuin olikin.