Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

6.10.2007 22:10

SMK;-) kirjoitti:Voi toni-poika kun ei lapsi nyt millään ymmärrä, ihan yhtä lailla ne osat kuluu ajoi sitten kisaa tai harrasteli vaan. 100h = 100h. Vai onko toni-pojan sanastossa harrastella = ei vaihdeta mitään niin kauan kun mopo vaan liikkuu?
Voisin arvata, että ero harrastelijalla ja kisailijalla on ainakin siinä, että kisaa ajava vaatii täydellistä varmuutta pyörän suhteen ja siksi vaihtaa osat hyvissä ajoin, vaikka harrastelija voi hyvin ajaa vielä samoilla osilla?

6.10.2007 22:13

jotenkii en usko tota et kisaajilla ja harraste kuskeilla osat kuluu samallalailla koska yleensä harrastaja ei aja nii kovaa kuin kisakuski (riippuu harrastajasta) mutta näin yleensä

6.10.2007 22:15

No on kai se nyt vähän eri asia kulumisenkin kannalta kuka sitä pyörää käskee, satunnainen harrastelija vai kisakuski ?

Btw nuo hinnat tuolla SMK:n sivuilla on vähän liioiteltuja, tai useimmat ainakin.

x-ketjut saa 80e
etu- ja takaratas 40e
etu- ja takarengas 100e
nastarenkaat 300e

Ja kyllä tuo 1500e/100h harrastelussa nyt kuulostaa aika hurjalta, eihän tuossa mene kuin yksi mäntäkään vasta...

Edit: ai niin mutta tässä puhuttii piikistä niin kyllähän mäntä menee nopeemmin.

6.10.2007 22:30

ilexxx kirjoitti:
SMK;-) kirjoitti:Voi toni-poika kun ei lapsi nyt millään ymmärrä, ihan yhtä lailla ne osat kuluu ajoi sitten kisaa tai harrasteli vaan. 100h = 100h. Vai onko toni-pojan sanastossa harrastella = ei vaihdeta mitään niin kauan kun mopo vaan liikkuu?
Voisin arvata, että ero harrastelijalla ja kisailijalla on ainakin siinä, että kisaa ajava vaatii täydellistä varmuutta pyörän suhteen ja siksi vaihtaa osat hyvissä ajoin, vaikka harrastelija voi hyvin ajaa vielä samoilla osilla?
Smk haluaa pelata varman päälle, ettei vaan skyteamin hurja vääntö pääse repäisee ketjuja poikki ;)

6.10.2007 23:29

Eli teidän sanasto menee samalla lailla vai? Kyllä se mun mielestä on ainakin ihan se ja sama pettääkö ketjulukko ja rikkoo lohkon + kytkimen työsylkyn kisassa vai harrastellessa, ihan yhtä kalliiks se tulee. JNE! No joo, voihan sen takarattaankin ajaa niin loppuun, että hampaat katkee, kiva se on sitten työnnellä se viis kilsaa polkua autolle. No, palaa ainakin kaloreita ;-)

Ei taida Skaissa ketjujen katkeeminen päästä aiheuttaan mitään muuta vahinkoa, ja aihehan oli EXC 125!!!

6.10.2007 23:46

SMK;-) kirjoitti:Eli teidän sanasto menee samalla lailla vai? Kyllä se mun mielestä on ainakin ihan se ja sama pettääkö ketjulukko ja rikkoo lohkon + kytkimen työsylkyn kisassa vai harrastellessa, ihan yhtä kalliiks se tulee. JNE! No joo, voihan sen takarattaankin ajaa niin loppuun, että hampaat katkee, kiva se on sitten työnnellä se viis kilsaa polkua autolle. No, palaa ainakin kaloreita ;-)

Ei taida Skaissa ketjujen katkeeminen päästä aiheuttaan mitään muuta vahinkoa, ja aihehan oli EXC 125!!!

Joo no voin kyl sanoo, et ei oo mun takaratas läheskään sellases kunnos, et piikit rupeis katkeilee, ihan suorat ja suht tylpät vieläkin, ja ketjut näyttää ihan ok, ei ehkä ihan tuoreet, mutta ihan hyvät. Eli siis melkeen 100 tuntii luulis varmaan ainaki ajavan ketjuil ja rattail... Miks se ketjulukko pettäis? Eihän se ketjulukko mihkään kulu?

7.10.2007 8:41

Nyt kyllä täytyy olla SMK:n puolella tässä asiassa, kyllähän sadassa tunnissa 1500e edestä pyörä kuluu. Mäntiä ainakin kolme 3, kiertareita, kytkinkruunu -levyt, iskareiden huollot, jarrupalat, renkaat ketjut/rattaat, jarrulevyt jne jne..

Vai Sadassa tunnissa 1 mäntä ja 1 setti tiivistämättömiä ketjuja/rattaita.. :D

Mainostakaa sitten täällä pyöriänne niin ainakin tiedän ettei teidän pyöriä kannata ostaa tai suositella kenellekään.

7.10.2007 9:11

Kyllä EXC:n ja muutkin 2-renkaiset takomännät menee ihan turvallisesti enskakäytössä sen n. 100h suurimmalla osalla kuskeista. Mulla meni se 100cc:n 1-renkainen vielä silloinkin kun nopeilla osuuksilla oikeesti otin kaiken irti 60h ennen kuin pintaan puhkes silee spotti.

Ketjulukko, tai nimenomaisesti se jousisokka, kuluu. Niitä vaan ei saa irtaimina, eli joutuu ostamaan koko lukon. Jos takaratas on suht suuri ketjuohjurin korkeuteen nähden, ei ohjuri ehdi edes kulua leveydessä niin ettei erityisesti söisi sitä sokkaa kunnes ohjurikin on taas uusimisen tarpeessa. Taas ne kapeimmat tiivistetyt ketjut ei tahdo kestää, eli tiivistettykin venyy.

7.10.2007 11:44

Mulla meni edelliset ketjut + rattaat alle 20 tunnissa. Takarattaassa ei ollut enää silloin jäljellä YHTÄÄN piikkiä.

Ja edelliset takajarrupalat (tarvike - sintratut crossipalat) tais kestää 2 vai 3 ajokertaa. Yamahan alkuperäiset takajarrupalat kesti yli 50 tuntia...

7.10.2007 12:28

SMK;-) kirjoitti:Kyllä EXC:n ja muutkin 2-renkaiset takomännät menee ihan turvallisesti enskakäytössä sen n. 100h suurimmalla osalla kuskeista. Mulla meni se 100cc:n 1-renkainen vielä silloinkin kun nopeilla osuuksilla oikeesti otin kaiken irti 60h ennen kuin pintaan puhkes silee spotti.

Ketjulukko, tai nimenomaisesti se jousisokka, kuluu. Niitä vaan ei saa irtaimina, eli joutuu ostamaan koko lukon. Jos takaratas on suht suuri ketjuohjurin korkeuteen nähden, ei ohjuri ehdi edes kulua leveydessä niin ettei erityisesti söisi sitä sokkaa kunnes ohjurikin on taas uusimisen tarpeessa. Taas ne kapeimmat tiivistetyt ketjut ei tahdo kestää, eli tiivistettykin venyy.
No nimenomaan tarkoitin että EXC männällä porukka ajelee sen 100h metissä. Crossi käytössä sen saa kuluneeks 30h. Ketjujen kuluneisuus riippuu radasta ja jarrupalat, mutakelil ne kuluu heti ;)

Mutta eipä mua yhtään kaduta vaikka sitä rahaa meneekin tähän harrastukseen, muuten se menisi johonkin vielä järjettömään :)

7.10.2007 14:43

jarrupalojen kulumiseen vaikuttaa myös levyn kunto,ei kannata monia paloja ajaa pilalle huonolla levyllä kun 2 satsia paloja maksaa levyn verran

7.10.2007 23:49

Nii ja sitten voi miettiä minkälainen tuuri itsellä sattuu olemaan. Jos vaihdepolkimia menee pari kaudessa ja muutama pari kahvoja ja ehkä tanko joskus, niin tuleehan tostakin aika summa ja kun ei ne halvat vaihdepolkimet kestä yhtään mitää. Muoveja sillon tällöin uusiks, vähän valovirityksiä pimeille jne...
tuleehan tästäkin aika summa. Ja täytyyhän muitakin varusteita vähän päivittää ja useimmat ostaa vähä kiiltävää osaa pyörään;) plus kaikki öljyt sun muut tarvikkeet. Jos ei ajovarusteita mieti, niin tohon saa jo meneen joku 500-600¤ kun miettii, että öljyt vaihtaa 5h välein ja joka ajon jälkee menee ilmanputsariin rahaa ja ketjurasvat ja muut rasvanpoistajat ja pesuaineet.
En mitenkää tarkasti lukenu, mutta mun käsittääkseni oli kyse kuluista per 100h eikä siitä paljon nimenomaan pyörän huoltoon menee per 100h...

12.10.2007 21:52

ja jos noilta kovilta jätkiltä menee kysymään ni aivan varmasti tulee enemmän ku 1500¤ per 100h. Koska kun ajetaan kärkiporukassa kovaa ni on pelien pakko kestää eikä voi luottaa siihen että kyllä tolla männällä viel tän kisan ajaa vaan on vaihettava se mäntä. ja sitten vielä kovat jätkäthän reenaa melkee joka päivä ;)

12.10.2007 21:54

Silloin kun niistä otetaan "kaikki irti", ei tosiaan kisaile, eikä treenaa, 100h/1500e.

16.10.2007 13:50

jos jollain olis myydä valomaskia tai takavaloa niin pistäkää yv:tä