Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

2.10.2007 20:48

Poliisionystävä kirjoitti:Nii eihän toi honda eroo 125 exc:stä mitenkää muuten ko kuutiotilaavuudeltaa, tahtiluvultaa ja istumakorkeudelta ;-). Ainii ja sit sillee et sitä ei taida saada kilpiin


Tai sitten ei. Sama ku vertaisit 125exc:tä 85 sx:ään.

5.10.2007 18:19

paljonko teillä keskimäärin menee rahaa kotarin ylläpitoon vuodes?

5.10.2007 21:22

Riippuu kuinka paljon ajaa, kuinka usein vaihtaa osia, kuinka usein hajottaa jotakin ja kuinka usein hajoaa koneesta jotakin - riippuu esim. näistä seikoista ;)

5.10.2007 21:52

Jumuli kirjoitti:paljonko teillä keskimäärin menee rahaa kotarin ylläpitoon vuodes?


Tollaseen kysymykseen on lähes mahdotonta vastata. Se riippuu todella monista seikoista. Esim. 300¤ saattaa riittää tai sit voi mennä vaikkapa 3000¤ euroa.

Kaveriki upotti omansa tossa kesällä johonki mettäkoneen uraan jossa oli reilut 50cm vettä ja tietty kone otti osansa vesistä. Niillä ei ollu aikaa viedä sitä heti huoltoon joten se seiso 3 päivää vedet koneessa. Uusintaan meni lähes tonnin edestä tavaraa.

Jos taas ajaa vähän ja rauhallisesti niin saattaa olla vuosia milloin ei tartte uusia juuri mitään osia. Sillon saattaa mennä vaan joku 100 - 200¤.

5.10.2007 22:53

Karkeesti ottaen voisi sanoa, että vuodessa menee ehkä keskimäärin vaihtoihin/korjauksiin (kietari, petarit yms. laakerit, ne.) 1500e per 100h enskaa. Tuntia kohden kokonaiskulut ennen arvonaleneman huomioimista on enskassakin helposti 6-12e/h, krossissa menee jopa 25e/h.

5.10.2007 23:20

SMK;-) kirjoitti:Karkeesti ottaen voisi sanoa, että vuodessa menee ehkä keskimäärin vaihtoihin/korjauksiin (kietari, petarit yms. laakerit, ne.) 1500e per 100h enskaa. Tuntia kohden kokonaiskulut ennen arvonaleneman huomioimista on enskassakin helposti 6-12e/h, krossissa menee jopa 25e/h.
Ja mites helvetis sä saat menee 1500e 100h enskassa? Vaihdatko sää ain kaikki jos väljyyttä on 0,000000000000001mm jossain?

6.10.2007 10:53

Laskeppa nyt itse, kullekin osalle käyttöikä, mitä tekee / 100h ja viiva alle. Niin se vaan on, että jos 1500e välirahalla saa kauden lopussa vaihtaa uuden piikin niin aina kannattaa. Parilla tonnillakin vielä jos ottaa huomioon luotettavuuden ja kulumisen mm. sylinteri, kampura, jne. Et kai tosiaan luule, että enskakuskitkin ihan vaan uuden mallin vuoks vaihtaa joka vuos uutta pyörää?

Krossipyörään vaihtaa vaanmillä tasolla vaan ajava kuski useemman männän vuodessa, samoin ketjurataspaketteja menee sataan tuntiin useita vs. enkassa yks tiivistetty. Sillä lailla katsos niitä kertyy, kannattasko sunkin joskus laskea ihan todelliset ajotunnit (kun pyörä liikkuu...) ja todelliset kulut koko kaudelta?

6.10.2007 11:43

SMK;-) kirjoitti:Laskeppa nyt itse, kullekin osalle käyttöikä, mitä tekee / 100h ja viiva alle. Niin se vaan on, että jos 1500e välirahalla saa kauden lopussa vaihtaa uuden piikin niin aina kannattaa. Parilla tonnillakin vielä jos ottaa huomioon luotettavuuden ja kulumisen mm. sylinteri, kampura, jne. Et kai tosiaan luule, että enskakuskitkin ihan vaan uuden mallin vuoks vaihtaa joka vuos uutta pyörää?

Krossipyörään vaihtaa vaanmillä tasolla vaan ajava kuski useemman männän vuodessa, samoin ketjurataspaketteja menee sataan tuntiin useita vs. enkassa yks tiivistetty. Sillä lailla katsos niitä kertyy, kannattasko sunkin joskus laskea ihan todelliset ajotunnit (kun pyörä liikkuu...) ja todelliset kulut koko kaudelta?
Joo, voin mä laskea sitten kun saan piikin ennen kevättä :) Mulla palo kyllä jo 30h 1500e kun myin kotarin veljelle käden takia :) Mutta tää on enskaa, enskan kampura pitäisi kestää ainakin 3-4 mäntää ennen kun se menee miksikään eli noin 200h pitäisi tulla jo lähemmäs 1500e saldoks :D Heitäppä oikein kunnon lista, lisennsejä ja muita bensoja ei lasketa. :D

6.10.2007 12:28

Jos vähän näkisit vaivaa itsekin, olen niitä listaillut sivuilleni ihan tarpeeksi. Ellei mun referenssit riitä, kuten sun kohdalla arvata saattaa, niin kysyppä joltain muulta, vaikkapa A tai B tai veteraanikuskilta.

6.10.2007 12:36

SMK;-) kirjoitti:Jos vähän näkisit vaivaa itsekin, olen niitä listaillut sivuilleni ihan tarpeeksi. Ellei mun referenssit riitä, kuten sun kohdalla arvata saattaa, niin kysyppä joltain muulta, vaikkapa A tai B tai veteraanikuskilta.
Miks pitäis ku ne vaihtelee varmaa 50h välein pyöriään.

6.10.2007 14:08

Niin, miksikäköhän ne silleen tekis? Suurin osa ajanee kauden pyörällä.

6.10.2007 19:58

Nyt puhuttiinkin harrasteluajosta. Miks alat jauhaa jostain kisakuskeista kun joku matti meikäläinen alottaa harrastusta ja kysyy että paljonko harrastus tulee about maksaan?

6.10.2007 20:04

Kaikki tähän harrastukseen saa menemään jos haluaa,omat ja varastetut...

6.10.2007 22:05

SMK;-) kirjoitti:Krossipyörään vaihtaa vaanmillä tasolla vaan ajava kuski useemman männän vuodessa, samoin ketjurataspaketteja menee sataan tuntiin useita vs. enkassa yks tiivistetty. Sillä lailla katsos niitä kertyy, kannattasko sunkin joskus laskea ihan todelliset ajotunnit (kun pyörä liikkuu...) ja todelliset kulut koko kaudelta?
ÖÖ, mulla on vakio normi(ei tiivistetyt)ketjuilla ja alumiini takarattaal ajettu melkeen 60h rossia, enkä edes harkitse vaihtavani vielä. Rattaiden piikit on oikeesti hyvät ja ketjutkin menee vielä. Ja ei sitä konetta nyt varmaan noin paljon tarvii laittaa, mäntiä kyllä menee.

6.10.2007 22:05

Voi toni-poika kun ei lapsi nyt millään ymmärrä, ihan yhtä lailla ne osat kuluu ajoi sitten kisaa tai harrasteli vaan. 100h = 100h. Vai onko toni-pojan sanastossa harrastella = ei vaihdeta mitään niin kauan kun mopo vaan liikkuu?