Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

18.7.2005 20:19

Kuka tässä niin on väittäny että sillä vois 500h ajaa, sitä ajattelin vaan että 60 kx on paljon korkeaviritteisempi kun esin 250 kx, niin eiks sillä vähän enemmän vois ajaa. ja muutenkin jos täälä vähän jotain kysyy väärin niin heti vittuilua tulossa.

18.7.2005 20:51

Luetun ymmärtämistäkin on ihan hyvä harjotella. Sulle oo ees mitään vittuiltu, se on vaan tossa elämänvaiheessa niin vaikea ymmärtää sitä, että se oma tieto ei välttämättä oo se ainoa oikea tai edes lähellä oikeaa.

23.7.2005 15:33

yamaha_pöwer kirjoitti:proxin mäntiä ei kai valmisteta enää?


Just vaihdoin pikkuveljen mopoon uuden Proxin, joten tiedä sitten... Ehkä sun mopoos ei vain löydy sopivia mäntiä Proxin valmistamana.

24.7.2005 17:02

niin voep olla...

24.7.2005 20:48

koskas 250cc krosseissa pitäis vaihtaa mäntä?

24.7.2005 21:02

|slash| kirjoitti:koskas 250cc krosseissa pitäis vaihtaa mäntä?

Harrasteajossa 50-60h välein pitäis riittää.
Viimeksi muokannut thor41 päivämäärä 24.7.2005 21:03, muokattu yhteensä 2 kertaa

24.7.2005 21:02

40-50h välein.

24.7.2005 22:46

No kyllä toi 50-60 taitaa olla sopiva, sen verran rahallisesti otetaan...

24.7.2005 23:00

Fincross.net / Crossiklinikka

25.7.2005 0:32

Siis eihän tuollaisia tuntimääriä voi sanoa mitenkään varmaksi.
Tiedän erään MM-tasolla ajavan endurokuskin ajaneen yli 100h piikkisessä enskassa alkuperäisellä takomännällä, samana vuonna kuin kyseinen kuski ajoi Sixillä mestaruuteen.
Esimerkiksi Sajo voi varmasti vahvistaa, että n. 10-15 tuntia alkaa olla maksimi kovemmalla kuskilla männän vaihtoväliksi jossain piikkisessä krossissa. Männästä häipyy "uritus", voitelu vaarantuu ja leikkaamisriki kasvaa.
B-piikkien häntäpään tasolla männän käyttöikä tunneissa on helposti 2-3 kertainen A:n kärkeen verrattuna. Endurossa jopa 5-6 -kertainen, ilman kuluneisuudesta syntyviä riskejä. Hitaampi harrastaja, joka ei niin kiekat tapissa läpi radan vetele, pärjää varmasti kauemminkin joka männällä.
Ja ellei ajo ole kovin aktiivista, vaikka vain 30 tuntia tehokasta vuoteen, niin silloin ikäkin alkaa jo vaikuttaa ja mäntä kannattaa vaihtaa esim. kerran vuodessa. Jos kone vaikkapa seisoo yli talven, niin uusi kausi olisi syytä aloittaa uudella männällä.
Ei siis todellakaan edes kannata alkaa arpoa tunteja jolloin mäntä olisi vaihtokunnossa. Kurkistus pakoaukosta (ja tulpan reiästä valoa) mäntään kertoo jo tarpeeksi: Mikäli näkyy "rotan syömää" (johtuu detonoinnista, aikaisesta sytytyksestä esim.) männässä sillä puolen tai mitään leikkaamisjälkeä (hiekkaa, voitelun puutetta jne.), tahi mäntä on kiillottunut -> vaihda uuteen. Ellei, tarkista vaikka kuukaudne päästä uudelleen. Pieni vaiva. Jos taas ajo on jatkuvaa koneen täyttä kuormitusta, on se mäntä syytä vaihtaa väsymisen varalta säännöllisin välein.
Ja sen verran kokemuspohjaista kommenttia vielä, että kun pojalla oli ensin vanhempi temmin piikki, niin siihen ei todellakaan tarvinnut 50h aikana mäntää uusia. Sitten vaihdettiin YZ:aan, johon myösd uusittiin mäntä heti. 20h ja hiukan kiillottumista havaittavissa. 40h kohdalla mäntä uusittiin. Vauhti kasvoi ja seuraavan kerran mäntä olikin samassa kunnossa jo alle 30h kohdalla. Sitten mentiin Vertex'llä (tako) yli 30h ja viimeisellä originaalilla alle 20h. Ostaja sai uuden männän mukana ja kehoituksen vaihtaa, mutta vaihtamatta jäi ja leipoi melkein heti.

Mäntää/pyörää/moottoria kannattaa siis tarkkailla. Eikä se tarkoita sitä, että aina pitäisi laskea vedet pois ja ottaa sylinteri käteen. Ohi puhallusta saattaa ilmetä hyvinkin myös imupuolella, mutta jos kaikki pakopuolelta näyttää virheettömältä (uudelta) niin tuskin on syytä huoleen. Kunhan muistaa, ettei uusi mäntä ole koskaan kiiltävä...

Männät

18.8.2005 22:29

Miten männän kunnon huomaisi avaamatta konetta?
Eräs kertoi että nyrkkisääntö olisi että kun parilla polkaisulla käynnistyy niin mäntä on kunnossa.?
Kertoisko esim millä vaihteilla nokka nousee kaasulla/kytkimen avulla.
Krossini on KTM 250 kulkee noin 120 eli on kai kisavälitykset

18.8.2005 22:37

Puristusmittarilla, pakoaukosta katsomalla (jos palojälkeä männänrenkaiden alapuolella = väljä) yms.

Re: Männät

18.8.2005 22:52

Tobo kirjoitti:Miten männän kunnon huomaisi avaamatta konetta?
Eräs kertoi että nyrkkisääntö olisi että kun parilla polkaisulla käynnistyy niin mäntä on kunnossa.?
Kertoisko esim millä vaihteilla nokka nousee kaasulla/kytkimen avulla.
Krossini on KTM 250 kulkee noin 120 eli on kai kisavälitykset

pakoaukosta näkee jotain mutta ei nyt mahdoton homma oo ottaa pyttyä pois.
onko sulla mittari sun pyöräs?
siinä on jotain vikaa ku mun piikki menee factoryracingkisavälityksillä 150!!

jo

19.8.2005 17:53

Mäntä näytti muuten hyvältä mutta pari pientä naarmua löytyy. Ei ollut tumma mistään. Miten noi crossit nostaa nokkaa normaalisti. Mulla suht kovalla hiekkatiellä jos laittaa hanan pohjaan niin sutii vain.?

Miten kovaa 250 n 1990-luvun krossit kulkee normaalisti

19.8.2005 18:02

Ei jumalauta! Kysele vaikka suomi24 foorumissa noita gege- ja huippujuttuja. Ketään ei täällä kiinnosta. Usko hyvällä.