Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

3.7.2006 16:22

Tossa pienemmän halkasian mallissa.

4.7.2006 1:15

Varman päälle pelatessas otat pienemmän ellet muka tiedä mikä siellä oli. Männissä on useita eri kokoja sen mukaan minkä kokoinen sylinteri on. Eurooppalaisissa noita sylinterin tarkan halkaisijan mukaisia mäntiä on ollu iät ja ajat.

Jos laitat liian ison, niin leikkaa kiinni. Viisainta olisi mitata sylkky jos siellä on jokin mäntä sisällä, missä ei ole kokoa tai epäilet, että satkun isompikin menisi.

4.7.2006 10:06

No noita satkun välein olevia mäntiä on sitä varten että jos pinnoitettu sylinteri vähän kuluu niin voi laittaa satkun pari isompaa mäntää ja uuteenkin sylinteriin voi laittaa B männän mutta pitää ajaa hetken sisään sitä
std mäntää ei periaatteessa tarvi ajaa sisään

4.7.2006 16:53

Ei, vaan sitä varten, että sylinterit ovat hiukan eri kokoisia, aina.

Kulumisen myötä voi sitten hyödyntää satkun isompaa, jos pytyssä on ollut esim. hoonauksella selvitettävää pientä naarmua.

Usein kuitenkin tehdastolenransseilla pyörällä voi ajaa paljon kuumemmassakin kelissä ja siitä syystä satkun isompikin voi toimia ihan ok täällä.

4.7.2006 23:38

MX-Ukko kirjoitti:Tokimoto Oy

en oo 100% varma, mutta aika varma...


Kiitoksia....

5.7.2006 2:14

Takomännästä ja valumännästä..

Mielestäni takomännässä on isommat välykset kuin valumännässä. Tästä johtuu, että takomäntä kolisee kylmänä ja valu mäntä on hiljaisempi..

Mäntien koosta..

Mäntien ilmoitetut koot ovat niitä kokoja joihin sylinteri pitää porata! Männän valmistajat ovat laskeneet lämpölaajenemis välykset valmiiksi ;) Jos valmistaja ilmoittaa männän kooksi 55mm se voikin todellisuudessa 54,93mm (Riippuu tietenkin vielä siitä, että onko tako vai valu.).

Joskus ottaa päähän, kun koneistamot takuun pelossa koneistavat esim. 55mm(54,93) männälle 55,08 reiän!!

Tästä johtuu, että juuri koneistetusta pytystä meinaa tipuua seuraavan koon mäntä läpi!!

5.7.2006 18:30

Minkähän pappatunan männistä sä oikein puhut kun en ole millin tarkkuudella ilmoitettuun männän kokoon tällä vuosikymmenellä törmännyt.

5.7.2006 20:50

Joskus viimeksi viime vuosituhannella olen pyttyjä hoonannut/sorvannut.

Lohkoja oon porannut, veivejä kampiakseleita ja nokkia hionut, kansia laskenut, lohkoja putkittanut, 2-t putkia jakopäällä tehnyt, ..

MUTTA en itsekkään tiedä, mistä männistä puhun ;)

Otin noin esimerkkinä pyöristetyn kantaluvun, mut v*tuiks heti män..

14.7.2006 13:33

Tyhmä kysymys: Kasvaako sylinterin koko kun se pinnoitetaan, eli laitanko sinne isomman männän mikä siellä ennen pinnoitusta on ollut?

14.7.2006 16:31

koiratehdas kirjoitti:Tyhmä kysymys: Kasvaako sylinterin koko kun se pinnoitetaan, eli laitanko sinne isomman männän mikä siellä ennen pinnoitusta on ollut?


sehän ennemminkin pienenee, niinku n itsekin tajuasit jos käyttäisit aivoja...

Kawasaki kx männän vaihto

17.7.2006 19:08

Joo eli pitäskö tos kawasaki kx 80cc 20-25h välein vaihtaa mäntä?

17.7.2006 20:26

Riippuu niin paljon miten ajaa, pahimmassa tapauksessa pitää. Itse ajoin varmaan tuplasti tuon verran junnuna, kun oli vielä kyseinen pyörä ja silloin mäntä oli aika pahassa kunnossa.

18.7.2006 17:43

Selvä

24.7.2006 20:26

Kokemusta Duellin myymistä Namura männistä?

26.7.2006 0:06

mitenkäs ku mulla on toi kx80 87 vuosimallia, ja nyt täs pari päivää sitte avasin sen sylinterin ja huomasin että mäntä oli kulunu imu aukon puolelta niin helkkaristi että se mäntä päääsi heilumaan siellä sylinterissa aivan hulvattomasti, niin mikä olis hyvä mäntä tuohon kyseiseen vehkeeseen. jokku sanoo että se wisecon männällä vaan pörisee eikä mee mihkää.