Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

21.9.2005 10:35

No eipä ole ollut syytä ajaa sellaisella männällä, mutta oletettavasti vaikuttaa aika lailla. Jos sylinterissä on pieniäkään naarmuja, niin se ainakin vaikuttaa PALJON. Tosin ne pienet naarmut voi vielä hoonata pois.
Osta nyt vaan se mäntä, ettei murene kampikammioon ja tule vielä paljon kalliimpi remppa. Käy sen pytyn kanssa vaikka jossain moottorikoneistamossa, että mittaavat sen tarkasti, ettet tule ostaneeksi väärän kokoista mäntää...näin netin välityksellä sitä ei oikein pääse heittokellolla kattomaan ;-)

14.2.2006 16:27

Kellään heittää faktaa kehiin mun ongelmaan. RM 125 -02 on pyörä. Männänvaihdon aika, sylinteri pois. Sisältä löytyy Vertex VALUmäntä kokoa 53,940mm ja tasalakinen. No eipä siinä mitään, tilaan Wisecon ja vuosimallia vastaavan. Perille tulee pattimäntä jossa puristuskorkeus joku 1,5mm noin suunnilleen(en ehtiny mitata) korkeampi, eli tulee sen verran sylinterin pinnasta yli. Tuon vuosimallin RM:ssä pitäskin olla pattimäntä, mutta mun pyörässä ei. VHM kansi myös tasalakiselle männälle tarkoitetulla pienemmällä palotilalla eli koko paketti jossain välissä vaihdettu. Sylinteri ei ole tummunut ulkoisin puolin niin kuin muu moottori eli vaikuttaa vaihdetulta. -04 RM:ssä on tasalakinen mäntä, mutta kuka osaa sanoa onko se myös matalampi puristuskorkeudeltaan(itse asiassa 98-03 on sama mäntä). Pitäs nyt vaan saada pian tietää että saa sen romun joskus nippuun ku osien tulemisessa kestää aina. Yks vaihtoehto on laittaa jokin paksumpi alatiiviste vaikka alumiinista, mut menee kikkailuks ja joudun ostamaan uuden palotilankin kanteen. Aikaisempi omistaja ei tiedä asiasta mitään, ku ei ole kauaa pyörää omistanut ja tuntuu myös sitä aiemmat omistajat olevan epätietoisia. Vittu mitä virityksiä, onko tollaseen Suzukiin saatavilla jotain erilaisia sylintereitä joihin sopii joku Jawan mäntä...perkele! Suuresti kuitenkin epäilen että sylinteri on uudemmasta -04 tms. pyörästä ku on tasalakinen mäntä, mut Tokimotossa eivät tienneet asiasta mitään ku Wiseco ei kerro muuta männästä ku halkaisijan!!!??? Eli tilaanko sit silmät kiinni -04 männän ja toivon taas että sopii, ku nämä myyjäexpertit eivät tunnu tietävän myytävistä tuotteista mitään !?

14.2.2006 16:32

No veikkaisin että Gustafssonin Petteri voisi tietää(?).
www.gracing.net
Kysäseppä siltä jos se osaisi auttaa sua.

14.2.2006 16:44

Joo ei se halua vastata, eikä tollaset Proot paljoa varmaan jaksa kuunnella perus harrastelijan ongelmia. Tietysti vois tietää kyllä suoraan jos on kyseessä joku viripytty.

14.2.2006 16:52

Kyllä se kuitenki vaikuttas olevan joku viripytty ku -04 malli iskee saman 54,5mm ja poraus 54mm. Vai voiko veivin pituus vaihtua -04 mallissa lyhyemmäksi tai jotain ??? Alkaa olla itsekin jo ihan pihalla ton kans...

Ja Vertexin männästä ei löydy mitään radikaaleja numeroita minkä perusteella sais selvitettyä mihin se alunperin on kuulunut ? Sais vaan sillä tavalla tilattua Wisecon vastaavan...

14.2.2006 16:57

MotoXer kirjoitti:Kyllä se kuitenki vaikuttas olevan joku viripytty ku -04 malli iskee saman 54,5mm ja poraus 54mm. Vai voiko veivin pituus vaihtua -04 mallissa lyhyemmäksi tai jotain ??? Alkaa olla itsekin jo ihan pihalla ton kans...


Sylinterin kyljessä no yleensä osanumero,soita maahantuojalle ja kysy sieltä jos se täsmää johonkin rämmän sylintereihin.

99% todennäköisyydellä on eri vm sylinteri.

14.2.2006 17:00

Joo kyllä siinä joku numero oli, hiottu suora pinta numerolle ja stanssattu siihen, pitää vielä käydä tsekkaamas se ja soittaa suzukil...Enpä vaan hyödy siitäkään varmaan paljoa jos sen vuosimallin männässä on sama puristuskorkeus, vai voiko tosiaan olla RM:ään olemassa viripytty mihin ei sovi vakio RM:n mäntä ???

15.2.2006 10:34

Kävinpä eilen kaverin luona vertaamassa mun RM:ssä ollutta Vertexin mäntää piikki CR:n mäntään, niin ovat aivan identtiset ! Eli mun Suzukissa oli sit Hondan mäntä. Sellanen laitettiin tilaukseen, toivotaan että siinä myös on rengastapin paikka samassa kohtaa kuin Vertexissä. Kaverin mäntä oli Wössnerin ja siinä taas ei tapin paikka sopinu hondan aukkojen kanssa, mutta mun suzukin sylinteriin olis sopinu.Paketissa luki honda, husqvarna,yamaha.

Aikas eksoottisia nämä viritykset, vähän jäi kismittämään mistä sylinteri on kotoisin. Takakyljessä lukee "6WG0", tosta viimeisestä merkistä ei osaa oikeen sanoa onko nolla vai O-kirjain.

15.2.2006 12:15

Olihan tietty Wisecon luettelossa tasapäämäntäkin olemassa 99-03 vuotisiin RM:iin(flat top conversion), mut on joku erikoismäntä joten ei ihme että pattipäinen tuli ku sen pitäs olla vakio.Hondan tasapäämäntä on kyllä samoilla mitoilla, joten ei ilmeisesti hätää, huomenna näkee sit.

15.2.2006 15:49

Homma selvisi melko tarkkaan ku sain Gustaffsonin Petterin kiinni. Tiettävästi hänen entinen kisapyörä, jonka kone tehty Hollannissa. Siihen on vaihdettu Hondan veivi ja mäntä eli veivisuhdetta saatu paremmaksi. Tämän vuoksi se Hondan mäntä näytti samalta niinkuin katsoinkin kaverilta. Kaikkea sitä tuleekin vastaan ku tietämättään ostaa näitä vehkeitä...

15.2.2006 16:12

Oih, kultakimpale.

28.2.2006 12:54

Hei yksi kysymys olisi. MInulla on _WANHA_ cr80. vanha mäntä meni tuhannen paskaksi (eli pakohelmasta 60% paskaks ja palotilaan säpäleiks, mäntä parista kohtaa halki yms) niin kattelin uutta mäntää niin löytyy vaan yhtä kokoa, 50.00.. Ja sitten katoin vanhaa mäntää niin se ei ole mun mielestä kun jtn 46mm mutta taas männän laessa on painatus/kaiverrus että : 50 .. NIin mites ton koon kanssa..

28.2.2006 20:08

Joo jos vastauksia saisi?

28.2.2006 21:21

Entäpä jos ottasit sen työntömitan käteesi ja mittaisit tarkasti sen männän. Soitat tai katsot luettelosta sellaisen männän.

Tässä on nyt kuule neuvot vähissä, mut kokeile vaikka puristaa se mäntä pienemmäks, jos on liian iso.

...

28.2.2006 21:27

NO joo ihmettelen sitä kun männän laessa on merkki 50 . Ja jos 50 pitäisi olla oikea koko mutta minä sain männän kooksi joku 47mm? Pitää nyt ottaa asiasta selvää