Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

13.5.2007 21:52

[[jugo]] kirjoitti:
Jode kirjoitti:Ei siitä mitään haittaa ole, Monet valmistajat suosittelevat 3% seoksia.
mikä mahtaa olla kun tuntuu että vika ois tossa bensassa kun tulppa menee ihan märäks ja mustaks ja hajoo?
eilen ajoin ngk b9es tulpalla ja ei taho kestää? luulisin bensassa olevan liikaa öjyä?

13.5.2007 21:54

Jos jollain sattuu olemaan piikkinen yz -99, niin viitsiskö kurkkaa manuaaliin ja kattoo "vakio" suuttimet ja neulan. Huomasin, että mulla on -00 manuska ja noista vakioista yleensä lähen säätään ja taitaa vuottaa uudemmassa olla vähän erilaiset. kiitos

13.5.2007 22:03

[[jugo]] kirjoitti: eilen ajoin ngk b9es tulpalla ja ei taho kestää? luulisin bensassa olevan liikaa öjyä?


No ei varmasti ole liikaa jos on 3%. Vehje saa liian rikasta seosta(siis liikaa bensaa suhteessa ilmaan) tai on rikki.

13.5.2007 22:04

[[jugo]] kirjoitti:
[[jugo]] kirjoitti:
Jode kirjoitti:Ei siitä mitään haittaa ole, Monet valmistajat suosittelevat 3% seoksia.
mikä mahtaa olla kun tuntuu että vika ois tossa bensassa kun tulppa menee ihan märäks ja mustaks ja hajoo?
eilen ajoin ngk b9es tulpalla ja ei taho kestää? luulisin bensassa olevan liikaa öjyä?


Ei tulpat yleensä mene niin että bensassa on liikaa öljyä, vaan bensan ja ilman seossuhde on perseellään eli saa liikaa bensaa suhteessa ilmaan. Pienempää pää- ja tyhjäkäyntisuutinta peliin. ja kuumempi tulppa.

13.5.2007 22:07

[Tonetzki] kirjoitti:
[[jugo]] kirjoitti:
[[jugo]] kirjoitti:
Jode kirjoitti:Ei siitä mitään haittaa ole, Monet valmistajat suosittelevat 3% seoksia.
mikä mahtaa olla kun tuntuu että vika ois tossa bensassa kun tulppa menee ihan märäks ja mustaks ja hajoo?
eilen ajoin ngk b9es tulpalla ja ei taho kestää? luulisin bensassa olevan liikaa öjyä?


Ei tulpat yleensä mene niin että bensassa on liikaa öljyä, vaan bensan ja ilman seossuhde on perseellään eli saa liikaa bensaa suhteessa ilmaan. Pienempää pää- ja tyhjäkäyntisuutinta peliin. ja kuumempi tulppa.
auttaisko jos nostais neulan rikkaa ylemmäs?

13.5.2007 22:11

[[jugo]] kirjoitti:
[Tonetzki] kirjoitti:
[[jugo]] kirjoitti:
[[jugo]] kirjoitti:
Jode kirjoitti:Ei siitä mitään haittaa ole, Monet valmistajat suosittelevat 3% seoksia.
mikä mahtaa olla kun tuntuu että vika ois tossa bensassa kun tulppa menee ihan märäks ja mustaks ja hajoo?
eilen ajoin ngk b9es tulpalla ja ei taho kestää? luulisin bensassa olevan liikaa öjyä?


Ei tulpat yleensä mene niin että bensassa on liikaa öljyä, vaan bensan ja ilman seossuhde on perseellään eli saa liikaa bensaa suhteessa ilmaan. Pienempää pää- ja tyhjäkäyntisuutinta peliin. ja kuumempi tulppa.
auttaisko jos nostais neulan rikkaa ylemmäs?


Joops, sekin auttaa. Kokeile vaikka sillä ekaks.

13.5.2007 22:13

Nyt menee jo vähän turhan yksityiskohtaiseksi kun ei tiedä ajotavasta ja vauhdistasi mitään. Neulan laskeminen auttaa, jos ajelet paljon suunnilleen puolikaasulla. Jos taas suurin osa ajelusta on lähes tyhjäkäyntiä, pitää vaihtaa tyhjäkäyntisuutin tai vääntää ilmaruuvia.

Jos vedät päivät pitkät torvi auki vaikka jossain hiekkabaanalla, voi olla syytä miettiä pääsuuttimen vaihtoa. Pääsuuttimen osalta on tosin myös suurin riski saada kone leikkaamaan kiinni jos se käy liian laihalla.

15.5.2007 21:29

Anssi_L kirjoitti:Nyt menee jo vähän turhan yksityiskohtaiseksi kun ei tiedä ajotavasta ja vauhdistasi mitään. Neulan laskeminen auttaa, jos ajelet paljon suunnilleen puolikaasulla. Jos taas suurin osa ajelusta on lähes tyhjäkäyntiä, pitää vaihtaa tyhjäkäyntisuutin tai vääntää ilmaruuvia.

Jos vedät päivät pitkät torvi auki vaikka jossain hiekkabaanalla, voi olla syytä miettiä pääsuuttimen vaihtoa. Pääsuuttimen osalta on tosin myös suurin riski saada kone leikkaamaan kiinni jos se käy liian laihalla.
kumpaan suuntaa sitä ilmaruuvia pitää vääntää kun luulisin sen olevan päin v..tua
ja paljon sitä pitää vääntää? tyhmiä kysymyksiä mutta oon vasta pyörän hankkinu ja ei oo oikee tietoo noista säädöistä. eilen ajoin koko päivän noin 4-5 tuntia yhellä tulpalla kun olin lähdössä pois niin körötin ihan hissukseen autolle joku 200m niin tulppa meni paskaksi.

15.5.2007 21:34

Ilmaruuvia pitää kääntää aukipäin (vaikka puol kiekkaa kerralla), jos käy liian rikkaalla. Säätövara on ehkä n. 0,5-3 kiekkaa pohjasta ja jossain vaiheessa ruuvi tipahtaa kaasarista.

Jos tulppia kilahtelee tuon takia, vehje on luultavasti niin rikkaalla, ettei säätövara ruuvissa riitä, vaan suutin menee vaihtoon.

15.5.2007 21:39

Anssi_L kirjoitti:Ilmaruuvia pitää kääntää aukipäin (vaikka puol kiekkaa kerralla), jos käy liian rikkaalla. Säätövara on ehkä n. 0,5-3 kiekkaa pohjasta ja jossain vaiheessa ruuvi tipahtaa kaasarista.

Jos tulppia kilahtelee tuon takia, vehje on luultavasti niin rikkaalla, ettei säätövara ruuvissa riitä, vaan suutin menee vaihtoon.
eli pienempääpääsuutinta?

15.5.2007 21:42

[[jugo]] kirjoitti:
Anssi_L kirjoitti:Ilmaruuvia pitää kääntää aukipäin (vaikka puol kiekkaa kerralla), jos käy liian rikkaalla. Säätövara on ehkä n. 0,5-3 kiekkaa pohjasta ja jossain vaiheessa ruuvi tipahtaa kaasarista.

Jos tulppia kilahtelee tuon takia, vehje on luultavasti niin rikkaalla, ettei säätövara ruuvissa riitä, vaan suutin menee vaihtoon.
eli pienempääpääsuutinta?
mistä tietää jos vehje käy rikkaalla?

15.5.2007 21:49

[[jugo]] kirjoitti:
[[jugo]] kirjoitti:
Anssi_L kirjoitti:Ilmaruuvia pitää kääntää aukipäin (vaikka puol kiekkaa kerralla), jos käy liian rikkaalla. Säätövara on ehkä n. 0,5-3 kiekkaa pohjasta ja jossain vaiheessa ruuvi tipahtaa kaasarista.

Jos tulppia kilahtelee tuon takia, vehje on luultavasti niin rikkaalla, ettei säätövara ruuvissa riitä, vaan suutin menee vaihtoon.
eli pienempääpääsuutinta?
mistä tietää jos vehje käy rikkaalla?
ja olen myös havainnu sen että ainaku sammuttaa pyörän kun on ajanu kauan niin antanu levätä sen jonku aikaa max 15min niin heti sen jälkeen menee tulppa. :S

15.5.2007 21:52

Pienempää tyhjäkäyntisuutinta. Pääsuuttimella ei ole mitään väliä ennen kuin kaasu on ainakin jotain puolet auki.

Vaikka googlaamalla tai täältä etsimällä löydät varmasti rutosti kuvauksia siitä, miten 2t käyttäytyy kun se saa liikaa kakkua.

15.5.2007 23:19

[[jugo]] kirjoitti:
Anssi_L kirjoitti:Ilmaruuvia pitää kääntää aukipäin (vaikka puol kiekkaa kerralla), jos käy liian rikkaalla. Säätövara on ehkä n. 0,5-3 kiekkaa pohjasta ja jossain vaiheessa ruuvi tipahtaa kaasarista.

Jos tulppia kilahtelee tuon takia, vehje on luultavasti niin rikkaalla, ettei säätövara ruuvissa riitä, vaan suutin menee vaihtoon.
eli pienempääpääsuutinta?

Pyörität sen tyhjäkäyntiruuvin aivan kiinni, ja avaat siitä noin 1,5-2 kierrosta sitä, silloin on "normaalit" säädöt ilmaruuvin puolesta. Laitappas jotakin infoo minkä kokosia suuttimia käytät, ja millaisia tulppia? Ngk:n br9eg on aivan hyvä tulppa, kuin myöskin häiriösuojaamaton b9eg.. Öljyksi Castrol TTS 2-3% seoksella, niin ei tulppien menoon voi ainakaan itse tulpat tai 2t-öljy olla :) Kiertääkö pyöräsi kunnolla, ja vääntää lämpimänä hyvin alhaalta asti? Huononeeko pyörän tehot huomattavasti ryyppy päällä ajettaessa, vai alkaako vetämään jopa paremmin?

Edit:Eli siis ilmaruuvin kans ensin pyörität sen myötäpäivään ihan kiinni, ja avaat siitä n.1,5-2 kierrosta vastapäivään.

Edit2:Niin ja vaihda sen es tulppas tilalle eg, jos se auttais, eli siis br9eg... ;)

16.5.2007 8:36

mulla oli vähän samaa ongelmaa edellisen pyörän kanssa että vei tulppia. Ja siinä oli yhessä käämissä jotakin hämminkiä että se anto välillä jotakin piikkiä mikä rikko tulpan. Pyörä oli suzuki 250 -99