Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Re: Yamaha YZ Topic

1.6.2012 16:03

jos edellinen suutin oli 330 ja nyt on 450?

Järki käteen, etit netistä mitkä suuttimet on ollut kiinni kyseisessä mopossa ja alat siittä läheltä ettimään. Oikean suuttimen pitäisi löytyö siinä +-10 numeroa vakiosta, jossei näin ole ongelmat on jossain ihan muualla.

Re: Yamaha YZ Topic

1.6.2012 16:04

Ja säädä myös bensan pinta ja tyhjäkäynti suutin vakiokiksi

Re: Yamaha YZ Topic

1.6.2012 19:53

ihan alunperin suutin oli 290 ja usermanualin mukaan vakiona on 420 ja siltikkään ei ole mitään muutosta tullut kun suutinta on vaihtanut ,että siihen malliin.. Bensan pinta on oikealla tasolla.. Ja järkikäteen mopopalsta on aivan muualla kerta mopoista puhut..

Re: Yamaha YZ Topic

3.6.2012 10:26

Pidä vaan toi 450 pääsuutin, sullahan ei ollut vakio ilmaputsarin hilppeitä kiinni? Laita vähän isompi tk suutin mitä siinä manuaalissa on ja vakio neula. (olettaen että sulla on vakio kaasari ja saman vuosimallin pyörän manuaali)

Re: Yamaha YZ Topic

3.6.2012 12:29

Paniini kirjoitti:Pidä vaan toi 450 pääsuutin, sullahan ei ollut vakio ilmaputsarin hilppeitä kiinni? Laita vähän isompi tk suutin mitä siinä manuaalissa on ja vakio neula. (olettaen että sulla on vakio kaasari ja saman vuosimallin pyörän manuaali)


Ei ole vakioilmanputrasi kiinni ja eipä taida olla vakio kaasarikaan... Mikuni TM 35mm.. mutta sieltä kun nopeasti vilkaisin missä mahtaa olla tk suutin kun vaihdoin pääsuutinta niin ei ainakaan omaan silmään näkynyt sitä :paha: ... ja on oikea manuaali.

Re: Yamaha YZ Topic

3.6.2012 12:53

No niistä manuaalin säädöistä ei sitte taida paljon apuja olla... Isompaa tk suutinta vaa kehiin ja sen pitäs löytyä sieltä ps:än lähettyviltä. :)

Re: Yamaha YZ Topic

3.6.2012 14:25

En ite ainakaan nähny mitään muita suuttimia kun pääsuuttimen.. voiko se sitten olla mahdollista että edelliseltä omistajalta on se jäänyt laittamatta? :roll:

Re: Yamaha YZ Topic

3.6.2012 15:00

Tuli tuossa ostettua jokin aika sitten tommonen isorenkainen kasivitonen YZ vm. 2004 niin siitä nyt sitten muutaman kysymyksen heitän.. Kauheesti ei näistä rossipyöristä oo kokemusta, mopoikä alkaa olla jo ohi että niistä on jonkun verran kokemusta..

Eli mitä tässä nyt kannattaa tarkastaa/seurata/testata jne. edellisen omistajan jäljiltä, ja muuten kun pyörällä alkaa olla jo hieman ikää ?
Olisiko syytä tarkistaa esim. kiertokangen ja kampuran laakereita ?
Ilmoittaako ne huonoa kuntoaan muuten kuin avaamalla koneen..?

Mitä juttuja tulee ottaa huomioon näissä vehkeissä esim. huollon ja ajamisen kannalta ? Onko jotain mitä kannattaa seurata koko ajan, esim jos käyntiäänessä on jotain ? Mitä tulee välttää/varoa ?

Ilmanputsaria kannattaa vissiin puhistella ja öljytä melko ahkeraan ? Tarviiko kuitenkaan joka kerran jälkeen jos ei montulla käy ajamassa, että pölyää paljon ?

Mäntäähän näihin vissiin pitäisi vaihdella kans melko ahkeraan, ilmeisesti suositus on n. 50 tuntia ? Tarviiko harrastelijalla joka ei kulje radalla vaihtaa noin usein, meneekö esim 80-100 tuntia kun ei tuo ajaminen ole kauheaa huudatusta ?

Edellinen omistaja ei ole vaihtanut mäntää näemmän ollenkaan, ja pyörä ollut sillä jotain 5 vuotta että männän vaihto alkas varmaan olla tarpeen ? Mitä tuossa mäntää vaihtaessa pitää ottaa huomioon ?
Voiko näiden vakiopyttyä hoonata kun siihen olisi vehkeet, kannattaako ? Ja minkälainen mäntä kannattaa ostaa, jollain muutaman hepan tehoeroilla ei niin sitten mitään väliä, kunhan kestäisi vain mahd. pitkään ja pytty pysyisi hyvänä..? Männän koko ?

Yläkierroksilla kun vähän vingauttaa ja löysää niin kuuluu kilinä, johtuuko tämä tuosta männästä
( männäntappi väljä..? ) vai jostain muusta..? Tyhjäkäynnillä ääntä ei kuulu vaikka kuinka huudattaisi ja tarkkaan kuunteleisi, eli ei pitäisi olla mitään irtonaista joka kilisee..

Onko 2,5 % seos sopiva ?

Tässä tuli näitä kysymyksiä melkonen litania, toivottavasti jaksatte vastailla.. Erittäin kiitollinen olisin jos näihin vastausta löytyisi niin pääsisi hyvin alkuun.. Vastauksia olisi toki voinyt löytyä jostain tuolta satojen viestien joukosta hajallaan, mutta ajattelin että kysyn nyt kerralla kaiken liittyen juuri tähän malliin..

Kiitän! :)

Re: Yamaha YZ Topic

3.6.2012 18:20

Henkkaq kirjoitti:En ite ainakaan nähny mitään muita suuttimia kun pääsuuttimen.. voiko se sitten olla mahdollista että edelliseltä omistajalta on se jäänyt laittamatta? :roll:

Nappaappas kuva siitä, niin ihmetellään yhdessä :) (mieluiten niin että koho ei ole paikoillaan)

Re: Yamaha YZ Topic

5.6.2012 15:35

Tässä tylsyyksissäni vastailen Jubyzille.

Kiertokangen väljyyden huomaa kun pystysuunnassa nykii kiertokankea. Ja jossei koneesta kuulu ylimäärääisiä ääniä ja toimii hyvin, ei tärise tmv. niin kaippa runkolaakertiki kunnossa on.

Eipä noissa paljoa muuta kun öljyjä vaihtelee koneesee. Ja kannattaa lämmittää aina hyvin ennen kun lähtee radalla työntää. Jäähdytysnesteen määrää kannattaa myös seurata.

Ilman putsaria on hyvä puhdistella aina muutan ajokerran jälkeen. Kyllä sen huomaa kun se on likainen.

100h on kasiaiselle ihan liikaa vaikka miten köröttelis. 50h on aika maksimi. Ite vauhtelin 40h välein 80cc hondaan.

Eipä siinnä männän vaihossa oikeen mitään hankalaa ole. Netistä varmaan löytää hyvät ohjeet niin en niitä tähän ala luettelemaan. Ja pytty kannattaa mittauttaa koneistamolla niin tulee sopiva. Välys johonkin 5-7 satasen välille. Pytyn voi hoonata kevyesti.

Kilinähän voi kuulua mistä vaan. Kannattaa yrittää vähän paikantaa. Voi kuulua männästä tai jostain laakerista.

2,5-3 rosenttia on aika hyvä perus rälläilyssä

Re: Yamaha YZ Topic

5.6.2012 17:38

-Jubyz- kirjoitti:Tuli tuossa ostettua jokin aika sitten tommonen isorenkainen kasivitonen YZ vm. 2004 niin siitä nyt sitten muutaman kysymyksen heitän.. Kauheesti ei näistä rossipyöristä oo kokemusta, mopoikä alkaa olla jo ohi että niistä on jonkun verran kokemusta..

Eli mitä tässä nyt kannattaa tarkastaa/seurata/testata jne. edellisen omistajan jäljiltä, ja muuten kun pyörällä alkaa olla jo hieman ikää ?
Olisiko syytä tarkistaa esim. kiertokangen ja kampuran laakereita ?
Ilmoittaako ne huonoa kuntoaan muuten kuin avaamalla koneen..?

Mitä juttuja tulee ottaa huomioon näissä vehkeissä esim. huollon ja ajamisen kannalta ? Onko jotain mitä kannattaa seurata koko ajan, esim jos käyntiäänessä on jotain ? Mitä tulee välttää/varoa ?

Ilmanputsaria kannattaa vissiin puhistella ja öljytä melko ahkeraan ? Tarviiko kuitenkaan joka kerran jälkeen jos ei montulla käy ajamassa, että pölyää paljon ?

Mäntäähän näihin vissiin pitäisi vaihdella kans melko ahkeraan, ilmeisesti suositus on n. 50 tuntia ? Tarviiko harrastelijalla joka ei kulje radalla vaihtaa noin usein, meneekö esim 80-100 tuntia kun ei tuo ajaminen ole kauheaa huudatusta ?

Edellinen omistaja ei ole vaihtanut mäntää näemmän ollenkaan, ja pyörä ollut sillä jotain 5 vuotta että männän vaihto alkas varmaan olla tarpeen ? Mitä tuossa mäntää vaihtaessa pitää ottaa huomioon ?
Voiko näiden vakiopyttyä hoonata kun siihen olisi vehkeet, kannattaako ? Ja minkälainen mäntä kannattaa ostaa, jollain muutaman hepan tehoeroilla ei niin sitten mitään väliä, kunhan kestäisi vain mahd. pitkään ja pytty pysyisi hyvänä..? Männän koko ?

Yläkierroksilla kun vähän vingauttaa ja löysää niin kuuluu kilinä, johtuuko tämä tuosta männästä
( männäntappi väljä..? ) vai jostain muusta..? Tyhjäkäynnillä ääntä ei kuulu vaikka kuinka huudattaisi ja tarkkaan kuunteleisi, eli ei pitäisi olla mitään irtonaista joka kilisee..

Onko 2,5 % seos sopiva ?

Tässä tuli näitä kysymyksiä melkonen litania, toivottavasti jaksatte vastailla.. Erittäin kiitollinen olisin jos näihin vastausta löytyisi niin pääsisi hyvin alkuun.. Vastauksia olisi toki voinyt löytyä jostain tuolta satojen viestien joukosta hajallaan, mutta ajattelin että kysyn nyt kerralla kaiken liittyen juuri tähän malliin..

Kiitän! :)


ite kans tässä ajankuluksi vastailen jotain sulle.

Runkolaakerit voit kokeilla ihan avaamalla magneetonkopan ja kokeilemalla väljyyden vauhtipyörästä, niin ei tarvi sitä konetta mennä aukoon. =) Huomaa myös kyllä yleensä jos tanko täristää kun kaasuttelet. Tämä johtuu laakereista tai huonosta kampuran tasapainottamisesta.

Putsarin voit pestä silloin kun se on likainen, ei siitä sen kummempaa ressiä kannate ottaa.

Männän kun vaihdat niin vaihda samalla neulalaakeri, oikean koon tiedät kun mittaat sylinterin ja manuaalista sitten löytyy tieto paljonko välyys on, eli ei sinne ihan just samankokosta mäntää vissiin kannate laittaa mitä se sylinteriputki on? samalla kokeile se kiertokanki, suosittelen vaihtamaan vaikka näyttäs kunnossa olevanki. Luulis 5 vuotta riittävän sillekki jo. =)

öljythän kannattaa vaihtaa koneeseen aina kun käytetyn ostaa.
- kiristä pinnat
- käy kaikki mutterit ja pultit läpi ( kiristä tarvittaessa )
- rasvaa vaijerit.
- perus silmäilyä vain, kyllä sinä tiedät kun mopoista kuitenki kokemusta, ei nämä niin paljon eri vehkeitä ole.

Luulen että 2.5% seos on ihan soppeli. bensana 98 tai v-poweria

tarkista/vaiha jäähytysnesteetki joutessas ( ei pelkkää vettä )

tässäpä nyt mitä äkkiseltään tuli mieleen kun käytetyn ostaa.

Re: Yamaha YZ Topic

6.6.2012 12:45

Onks kellään tietoo/kokemusta. Kyseessä yz250, kone nakuttaa tyhjäkäynnillä. Kun lisää vähän kierroksia niin ääni lakkaa. Koneessa voimatallessa. Ei välystä kiertokangessa ja männässä. Kytkimen käyttö ei vaikutusta. Missä vika?? Olisko vika pakoaukon säätimessä??

Re: Yamaha YZ Topic

6.6.2012 16:23

Toi on ihan normaalia, tai ainakin oma YZ on aina "hakannut" tyhjäkäynnillä. Kyseessä on tosin piikkinen, mutta en usko että se tossa isommassa pyörässäkään mitään varallista on. :D Ääni tosin lakkaa kun painaa kytkimen pohjaan, jos oikein muistan... :lol:

Re: Yamaha YZ Topic

8.6.2012 14:36

Kiitos vielä vastauksista cross@rille ja fmx016:lle...

Jos vielä siihen löytyy mielipidettä että kannattaako tohon kasivitoseen laittaa valu- vai takomäntä ?
Pienillä tehoeroilla ei niin väliä, kunhan mäntä ja pyörä kestäs vaan mahollisimman pitkään..
Ikuisuuskysymys, mutta eikö valumäntä oo kestävyydeltään parempi, jos tehoja ei katsota niin tarkkaan ?
Vai olenko saanut väärän kuvan kun tästä löytyy aika paljon keskustelua.. :roll:

Niin ja onko täällä rossipuolella jotain mörköjä mäntien valmistajissa, kuten mopopuolella taitaa ainakin olla steptwo ? :lol:

Re: Yamaha YZ Topic

8.6.2012 15:04

-Jubyz- kirjoitti:Kiitos vielä vastauksista cross@rille ja fmx016:lle...

Jos vielä siihen löytyy mielipidettä että kannattaako tohon kasivitoseen laittaa valu- vai takomäntä ?
Pienillä tehoeroilla ei niin väliä, kunhan mäntä ja pyörä kestäs vaan mahollisimman pitkään..
Ikuisuuskysymys, mutta eikö valumäntä oo kestävyydeltään parempi, jos tehoja ei katsota niin tarkkaan ?
Vai olenko saanut väärän kuvan kun tästä löytyy aika paljon keskustelua.. :roll:

Niin ja onko täällä rossipuolella jotain mörköjä mäntien valmistajissa, kuten mopopuolella taitaa ainakin olla steptwo ? :lol:

Joku laadukas valumäntä vaan sisään. Proxi, vertex.. mitä niitä nyt on. Eipä taida kasiaisiin ees steptwo mäntää saada.. onneks :lol: Proxilla ite ajelin ja hyvin toimi. Kannattaa se sylinteri vaan mittauttaa. Vääränkokoken mäntä on pahempi kun "huonolaatunen" ;)