Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

12.12.2010 14:16

Anssi_L kirjoitti:Putsasitko kiihdytyspumpun? Ota ainakin pohja auki ja tsekkaa että kalvo on ok. Jos kaasari on kädessä ja vielä bensaa sisällä voit samalla katsoa imupuolelta päin (ettei mene bensaa silmään) että kiihdytyspumppu ruuttaa kunnolla kun käännät rullasta kaasun auki.


Jep, oon putsannu. kalvo kunnossa ja ruuta bensaa. Nyt voi antaa sievästi kaasua, mutta jos lätäsee nopeesti kaasun pohjaan sammuu. Kiekat jää välillä leijjumaan kun antaa enemmän kaasua.

12.12.2010 17:13

eihän vain ole imuvuotoja esim. kaasarin kurkku halki?

12.12.2010 20:20

PKS kirjoitti:eihän vain ole imuvuotoja esim. kaasarin kurkku halki?


Ei pitäsi olla, katsottu ja käytetty irti jokapaikka halkeamien varalta.

12.12.2010 21:47

kopteri kirjoitti:Moro !

Olisko kenelläkään tietoo mikä pyörässä vikana kun antaa kaasua niin "pamahtaa" pikkusen ja sammuu.
Suuttimia vaiheltu ja kohoa säädetty,putsailtu yms. eikä tunnu mikään auttavan. Pyörä siis Yamaha yz250f vm:2005.

Mitä tarkoittaa suuttimia vaihdeltu? Oireet sopivat alhaalta laihana käymiseenkin. Vakiomoottorissa talvikeleillä Pilot 45, Main jet 178, Leak Jet 50, vakioneula keskellä ja seosruuvi 1,5 - 2 kierrosta auki voisivat olla lähtöarvoja. Oletko avannut seosruuvin niin auki kuin pystyy (noin 4 kierrosta, älä kuitenkaan aja seosruuvi näin auki, se tippuu). Jos oireet vähenevät, niin isompaa Pilot (tyhjäkäyntisuutinta) peliin.

12.12.2010 22:00

Mitä tarkoittaa suuttimia vaihdeltu? Oireet sopivat alhaalta laihana käymiseenkin. Vakiomoottorissa talvikeleillä Pilot 45, Main jet 178, vakioneula keskellä ja seosruuvi 1,5 - 2 kierrosta auki voisivat olla lähtöarvoja. Oletko avannut seosruuvin niin auki kuin pystyy (noin 4 kierrosta, älä kuitenkaan aja seosruuvi näin auki, se tippuu). Jos oireet vähenevät, niin isompaa Pilot (tyhjäkäyntisuutinta) peliin.[/quote]

Elikkä kokeiltu juuri nuita tyhjäkäynti ja pääsuttimia, neula keskellä ja seosruuvia pyöritelty.
Ihmetyttää vaan että miten voi olla suuttimissa vika, koska aijemmin toiminut oikein.

14.12.2010 20:36

Kumpaa pyörää suosittelisitte?
Aloitteleva enduron ajaja ja ikää 15. Pyörä vaihtoehtoina yamaha yz125 tai yamaha yz250f. Myös jotain muita 1500-2500€ 200-300cc enduro nelareita vois olla. Mutta kokemusta yli 125:lla ei ole yli 10tuntia ja enduroa ei paljon ajettu. Onkos paljon eroa yz125 2-tahdissa ja yz250f nelarissa?

14.12.2010 20:47

itse suosittelisin 125 pienemmät huolto kustannukset halvempi muuttaa enskaksi ku nelkku helpompi ajaa ku crossi nelarista tehtyä.. ja sitten vielä jos innostut kisaamaan ni piikil saa vetää jo 16 kesäsen mut 250 vast 18 vuotiaana.. ja jos päädyt piikkiin ni ois melkee kaiket enska vermeet ja paljon muuta varastossa tyhjän panttina ;)

14.12.2010 20:50

tuolla budjetilla katselisin piikkejä. piikki on mukavan kevyt puunkierrossa nelari taas antaa moottorin puolesta anteeksi aika paljon.. kokeilemalla selviää parhaiten mistä itse pitää!

14.12.2010 21:05

Joo, siis asun aika metsässä ja poliiseja ei melkein ikinä, metässä ajaisin ja tielläkin hieman. Kilpailemaan en rupea. Itse kiinnostaisi se yamaha yz250f mutta voi olla että aloittelijalle yz 125 voisi olla parempi. Kuinkas usein se männävaihto suurinpiirtein on? Kuullut että 60-80 välein olisi hyvä? Tosin onko välilä kilpaileeko vai ajaa tavallista rauhallista ajoa?
Ja budjetista: Yamaha yz250f sai 05-08 malleja alle 2500€.
Mutta onkos 2-tahdin huollot halvempia vaikka männävaihto useemmin kuin nelarin?

14.12.2010 23:05

Kuovila^ kirjoitti:Kuinkas usein se männävaihto suurinpiirtein on? Kuullut että 60-80 välein olisi hyvä? Tosin onko välilä kilpaileeko vai ajaa tavallista rauhallista ajoa?
Ja budjetista: Yamaha yz250f sai 05-08 malleja alle 2500€.
Mutta onkos 2-tahdin huollot halvempia vaikka männävaihto useemmin kuin nelarin?


Meillä on kottaraisen piikkiin vaihdettu jossain 40-60h välillä mäntää. Sen kyllä kuulee kun on aika vaihtaa, jos ei halua tuntimittarin mukaan vaihdella.

2T:ssa männänvaihto ei vaadi niin paljoa osaamista, eikä siihen mene paljoa aikaa. En ole koskaan kellottanut aikaa ja samalla tullut tehtyä muitakin huoltoja mutta kyllä männän helposti tunnissa vaihtaa. Helposti illassa tekee isomman huollon ja männänvaihdon.

4T:n kanssa joutuu jumppaamaan pikkasen enemmän, esim nokkaketjun takia. Samaten venttiilivälykset pitää aina välillä tarkistaa ja säätää. Menee taas pikkasen enemmän aikaa. Toki 4T:ssä on liikkuvia osia enemmän joten huollettavaakin on enemmän.

Itse en ostaisi, ainakaan tuntemattomalta, 2-5V käytettyä puolikasta. Hyvin suurella todennäköisyydellä pyörää on käytetty siihen mihin se on tarkoitettu joten siinä on edessä koneremppa. Helposti 2500e pyörään laitat 1000-1500e remonttiin jos et itse osaa tehdä. Muutenkin tuollainen muutaman vuoden ajettu laite on todennäköisesti iskarirempankin tarpeessa, joten siihenkin palaa helposti useita satasia.

14.12.2010 23:43

wolvie kirjoitti:
Itse en ostaisi, ainakaan tuntemattomalta, 2-5V käytettyä puolikasta. Hyvin suurella todennäköisyydellä pyörää on käytetty siihen mihin se on tarkoitettu joten siinä on edessä koneremppa. Helposti 2500e pyörään laitat 1000-1500e remonttiin jos et itse osaa tehdä. Muutenkin tuollainen muutaman vuoden ajettu laite on todennäköisesti iskarirempankin tarpeessa, joten siihenkin palaa helposti useita satasia.


Eli käytännössä käytettyä crossia ei kannata ostaa, menkää liikkeeseen tilaamaan uus ni ei tarvi tehä remonttia. :)
Sitten ku olis rempan aika ni hakekaa taas kaupasta uus peli alle, nii yksinkertasta tää on. Nii ja sitä vanhaa on ihan turha yrittää myydä, haudatkaa se vaik johonkin takapihalle. 8)
Sorry OT.

15.12.2010 10:49

Tietääkö kukaan minkä ikäisestä ja kokoisesta YZ:sta tuollainen lokari on: http://www.nettimoto.com/yamaha/dt/1027023 ja mistä tuollaista saa mielellään mustana?

15.12.2010 11:37

http://www.motot.net/galleria/ajoneuvo2977/
jokaisesta mp-liikkeestä löytyy ja merkki vaihtoehtojakin on ainakin kolme

15.12.2010 13:46

YZi kirjoitti:Eli käytännössä käytettyä crossia ei kannata ostaa, menkää liikkeeseen tilaamaan uus ni ei tarvi tehä remonttia. :)
Sitten ku olis rempan aika ni hakekaa taas kaupasta uus peli alle, nii yksinkertasta tää on. Nii ja sitä vanhaa on ihan turha yrittää myydä, haudatkaa se vaik johonkin takapihalle. 8)
Sorry OT.


Jos nyt hiukan vielä täsmennetään omaa viestiäni.

Jos kaveri on ostamassa edullista pyörää, niin tuollainen 2-5 vuotta ajettu 4T jossa on tunteja reilusti ei ole välttämättä edullinen. Ostohinta voi olla edullinen, mutta helposti huoltoon menee kiitettävä summa rahaa. Hyvin suurella todennäköisyydellä edessä on moottorin laakeriremppa, männän vaihto, jousien huolto. Näihin saa helposti kulumaan 1000-1500e, jos itse ei osaa tehdä remonttia.

Jos pyörän ostaa tutulta, niin silloin suuremmalla todennäköisyydellä saa todellista tietoa siitä miten pyörää on huollettu ja missä käytössä se on ollut.

Kyllä käytettyjä voi ostaa, olettaen että ymmärtää mitä on ostamassa. Jos tehdas antaa laitteelle 30pv takuun, niin ei kannata olettaa 2-5V vanhan laitteen olevan uudenveroisessa kunnossa vaikka myyjä niin sanoisikin.

Meille on tänäkesänä ostettu kaksi käytettyä pyörää toinen oli noin 10h ajettu ja toinen noin 20h ajettu. Molemmat ostin liikkeestä kaverilta jonka kanssa olen asioinut aiemmin ja johon luotan. Molemmat osoittautui sellaisiksi kuin mitä ostohetkellä oletinkin. Toinen toimi täydellisesti ja toiseen tuli läppien vaihto alle 5h ajon jälkeen.

Minä olen todennut, että käytetyistä laitteista pääsee aika kivasti eroon, kun antaa pyörän mukana dokumentin josta näkyy pyörän historia. Meillä on jokaiselle pyörälle oma huoltohistoria josta näkyy jokainen öljynvaihto, iskariremontti, männänvaihto, kaasarien säätö, jne.. lisäksi listauksessa näkyy onko huolto itse tehty vai teetetty liikkeessä. Jokaisesta osan ostosta ja teetetystä huollosta on kuitti olemassa.

15.12.2010 17:37

Taitaa olla tuo yamaha yz125 jos huollot jne tulee halvemmaksi? Varmaan kerran vuodessa tulee männävaihto? Mimmosia muita huoltoja kuin öljyt vaijjerit ja mäntä pitäisi tehdä tietyin väliajoin?