Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

22.3.2008 19:32

joo, siellä on pohjassa kuusiokolomutterit ja toinen lähti helposti auki, mutta toinen oli jo valmiiks pyöreä, joten pitää joko hitsaamalla saada avain siihen kiinni tai sitten käydä aukasetuttamassa se jollain huoltsikalla tms. niillä kun on pelit ja vehkeet...

24.3.2008 17:45

Pystyykö 98 vuoden piikistä vaihtamaan vaihdepolkimen akselin stefan ilman koneen halkasemista? Räjäytyskuvista en saanu selville...

24.3.2008 19:12

se stefahan näkyy siinä koko aja nii mikäs siinä on esteenä?

24.3.2008 21:10

kummeli II kirjoitti:joo, siellä on pohjassa kuusiokolomutterit ja toinen lähti helposti auki, mutta toinen oli jo valmiiks pyöreä, joten pitää joko hitsaamalla saada avain siihen kiinni tai sitten käydä aukasetuttamassa se jollain huoltsikalla tms. niillä kun on pelit ja vehkeet...
Torxin päällä kannattaa kokeilla jos vaan saatavilla se tähtipää pelastaa monesti lipsahtaneessa kuusiokolo päässä

24.3.2008 22:51

Kiitti vinkistä, pitänee koettaa... Koitin saaha sitä auki ja vasaralla naputin avainta syvemmälle samalla vääntäen, mutta eipä auttanu... Meni lopullisesti pyöreäksi...

24.3.2008 23:24

Siis tähtipäällä vai Torx'lla? Jos tähtipää meni pyöreeks, naputtele sinne seuraavaks isompi torx. Ja ensin naputtelet, sitten vasta väännät.

25.3.2008 16:44

Kuusiokolomutteri siellä pohjassa on. Ja parhaiten se mielestäni lähtee kun koko ajan naputtaa, niin ei pääse se avain vääntäessä nousemaan. Mutta pitää koittaa vielä saaha se väkivalloin auki...

25.3.2008 17:44

Nii joo, sitä mun piti kans kysyä, että kun tuosta pyörästä ei oikeen varmaks tiiä että onko jokapaikka kunnossa niin miten paljon teillä on jäähytysnestettä siellä? Kun ymmärtääkseni tuossa ei oo mitään paisuntasäiliötä muutakuin ylivuoto letku vai miksikä sitä sanotaan... Mutta siiskun sinne lisää jäähdytysnestettä, niin pinta on olevinaan parin ajokerran jälkeen tosi alhaalla. Pyörän saa melkein kaataa, ennenku nesteen pinta tulee näkyviin. Mutta moottori pyörässä pelaa täysin eikä siihen liity minkäänlaista ongelmaa niin tuskin sitä nestettä vaihelaatikkoonkaan pääsee? Kun ostin pyörän niin öljy oli valakosta (ties kuinka kauan ollu vaihtamatta) joten on siellä vettä ollu, mutta öljynvaihdon jälkeen on öljy pysyny hyvännäkösenä... Oliko sitten kondensiovettä vanhoissa öljyissä, tiedä häntä...

25.3.2008 20:19

No ei pelaa sitten kauaa ainakaan.
Ja miksi se Torx sieltä pois nousisi, kun hakkaat sen sinne pohjaan asti? Jos nousee, niin käyppä ostamassa kunnolliset bitsit.

25.3.2008 20:42

kummeli II kirjoitti:Kun ostin pyörän niin öljy oli valakosta (ties kuinka kauan ollu vaihtamatta) joten on siellä vettä ollu, mutta öljynvaihdon jälkeen on öljy pysyny hyvännäkösenä... Oliko sitten kondensiovettä vanhoissa öljyissä, tiedä häntä...
Tarpeeksi kauan kun on öljyjä vaihtamati, niin voi veden lisäksi öljyn mukaan sekoittuva hienonhieno hiekkapöly värjätä öljyä semmoiseksi mukavaksi vaaleaksi "naminami-vanukkaaksi". Ilmiöön olen joskus törmännyt vuosikymmeniä vanhan mopedin jostain kanalan perältä ajokuntoon rakennettavaksi penkoessani. Oli niillä öljyillä joku joskus aika tavalla ajellut :P

25.3.2008 20:44

Monesti avaimen muljahtaessa on avain ollut huonosti kiinni, vääntäessä nousee ja samalla tuhoaa kannan koska avain pyörähtää kannassa samalla nousten. Jos hakkaa sitten Torxin pohjaan, se ei tartu vaan tahtoo nousta reunoilta ylös.

Jos mahdollista, Dremelillä vähän hiot kulmia johon avain tarttuisi ja pyöräytä pois, tai sitten hahlo laikalla ja väännä talttapäämeisselillä pois.

25.3.2008 21:20

Sy-linteri kirjoitti:Monesti avaimen muljahtaessa on avain ollut huonosti kiinni, vääntäessä nousee ja samalla tuhoaa kannan koska avain pyörähtää kannassa samalla nousten. Jos hakkaa sitten Torxin pohjaan, se ei tartu vaan tahtoo nousta reunoilta ylös.

Jos mahdollista, Dremelillä vähän hiot kulmia johon avain tarttuisi ja pyöräytä pois, tai sitten hahlo laikalla ja väännä talttapäämeisselillä pois.

Nimenomaan!

Mielestäni moottorissa ei oo ollu minkäänlaista vikaa (koputanpa puuta) eikä sivu ääniä oo kuulunu, että mikseikäs se pelais?

Joo pitää koittaa saada se pois, eiköhän se jollain konstilla lähde... Pitää vaan käydä ostamassa uus pultti siihen kans. Sillon ku se meni lopullisesti pyöreäksi niin aika lujaa mää jo kerkesin sitä vääntää, että tuskin on ihan helpolla lähdössä. Jos siinä ois vähäsenkin jälellä niitä kulmia, niin ois voinu hommata jostain kitkanlisääjää. On muuten hyvää ja kokeilemisen arvosta tököttiä...

26.3.2008 11:49

Ei vaan yleensä ne kuusiokolot menee piloille, koska sitä pultin kantaa ei putsata pohjia myöten ennen kuin ruvetaan vääntämään. Eikä torx todellakaan kinkeä ylös sieltä, ellei sulla ole jotkut honkkarin tingentangeli kalut, kuluneet paskat tai valmiiksi muoto "vähän sinne päin". Kunnon bitseillä bitsi kestää naputtaa vasaralla se lähin torx 6-kolon tilalle pohjille asti 10.9 pulttiinkin. Eikä nouse pois. Yleisesti ottaenkin kaikki nuljatut pultit johtuu paskoista työkaluista tai laiskuudesta.
Ja ihan hyviäkin työkaluja löytää jopa Bilteman 10v takuu-kamoista, vaikkapa torx-bitsit. Että ei tarvii maksaa 35-50e sarjasta työkalukauppaan.

26.3.2008 17:02

Korostaisin tuota että kuusiokolo oli lähes pyöreä jo ennenku mää sitä aloin vääntämään. Ja laiskuudesta ei mulla ainakaan oo kyse eikä myöskään huonoista työkaluista, entistä ruuvin aukaisijaa en sitten tiedä. Mutta oli sitten mikä avain tahansa, niin sitä olis hyvä jotenkin saada koko ajan painettua syvemmälle elikkä parhaiten vasaralla naputellen jos yhtään on kyseenalaista että pyörähtääkö avain ympäri. Että hyvä sitä torxiakin on naputtaa jos vaan suinkin voi.

27.3.2008 0:16

Koita nyt idiootti jo vähitellen ymmärtää, että kahdesta keskenään kohtisuorasta pinnasta ei millään synny normaalisuuntasta voimaa ja jos syntyy niin sulla on PASKAT vehkeet, eli ei kohtisuorat!
E: Tuo se v***n kuuskolokantas tänne niin näytän kuinka se on alle kahden minsan auki!