Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

7.4.2008 22:07

korppu kirjoitti:
Pande kirjoitti:Kysytäänpäs täältä tietoa.

Ostin 2004 250cc 2-tahti yz:tan, mitäs öljyä porukka suosittelee koneeseen ja bensan sekaan.

Edellinen omistaja käyttänyt motorexia.


koneeseen oon yleensä käyttäny castrolin tai motulin laatikkoöljyjä, bensansekaan menee tuo mobil 1 tökötti, hyvin on pelannut näillä.

Kannattaa käyttää Mobilin Racing 2-t öljyä paljon parempaa kuin se tavallinen ja hinta on sen mukainen..
n.2,5 krt kalliimpaa

8.4.2008 12:15

Mr.Ace kirjoitti:
korppu kirjoitti:
Pande kirjoitti:Kysytäänpäs täältä tietoa.

Ostin 2004 250cc 2-tahti yz:tan, mitäs öljyä porukka suosittelee koneeseen ja bensan sekaan.

Edellinen omistaja käyttänyt motorexia.


koneeseen oon yleensä käyttäny castrolin tai motulin laatikkoöljyjä, bensansekaan menee tuo mobil 1 tökötti, hyvin on pelannut näillä.

Kannattaa käyttää Mobilin Racing 2-t öljyä paljon parempaa kuin se tavallinen ja hinta on sen mukainen..
n.2,5 krt kalliimpaa


ja paskat. Ei se hinta sitä laatua aina takaa. Teboil 2-t bike on parasta hinta/laatu suhteeltaan ja menee mx pyörissä todellakin hyvin.

8.4.2008 13:07

Mistäköhän saisi yamaha yz 80cc uuden kampiakselin, pyörän vm on 80-90. Olen katsonut kaikki netti putiikit läpi, mutta niistä löytyy vain 93-01 vuosmalliin kampiakseli. Tai voiko joku kertoa, että käykö toi 93-01 vuosmallin kampura alle 90 luvun yammuun..? ku ei viittis turhaan ostella noin kalliita osia

8.4.2008 13:50

Niko901 kirjoitti:
Mr.Ace kirjoitti:
korppu kirjoitti:
Pande kirjoitti:Kysytäänpäs täältä tietoa.

Ostin 2004 250cc 2-tahti yz:tan, mitäs öljyä porukka suosittelee koneeseen ja bensan sekaan.

Edellinen omistaja käyttänyt motorexia.


koneeseen oon yleensä käyttäny castrolin tai motulin laatikkoöljyjä, bensansekaan menee tuo mobil 1 tökötti, hyvin on pelannut näillä.

Kannattaa käyttää Mobilin Racing 2-t öljyä paljon parempaa kuin se tavallinen ja hinta on sen mukainen..
n.2,5 krt kalliimpaa


ja paskat. Ei se hinta sitä laatua aina takaa. Teboil 2-t bike on parasta hinta/laatu suhteeltaan ja menee mx pyörissä todellakin hyvin.


Itse olen miettinyt että rupeisin käyttämään castrollin TTS:ää, sitä tuli käytettyä edellisessäkin yz:ssa ja sitä suositteli moni huippukuski silloin ja toimi hyvin, hintakaan ei ole älytön.

Eniten toi laatikko öljy mietityttää, kun jotkut sanoo että pitää käyttää kalliita (18e/l) laatikko öljyjä joissa on kaikenmaailman lisäaineita jne ja jotkut sanoo että ostaa 4l purkin 5e ihan perusöljyä niin toimii täysin hyvin.

Edellisessä käytettiin juurikin jotain halpaa mineraaliöljyä kun sitä ammattimiehet suositteli ja hyvin pelas monta vuotta kytkin ja muutkin paikat.

8.4.2008 15:42

Sopii miettiä, onko taloudellisesti järkevää käyttää huippukalliita huippuöljyjä, kun niitä aktiivisessa ajossa joutuu kuitenkin vaihtamaan senverta tiuhaan.
Mineraaliöljyt pelaa ihan mainiosti sen ~5h mitä öljynvaihtoväliksi yleensä suositellaan, miksei myös pidempäänkin. Ja litrahinnaksi esim. 20L Mobil Delvacia jää reilu 2e.

yz

14.4.2008 18:16

mitä öljyä tämmösen pelin koneeseen tulis laittaa? -97 80cc yz

14.4.2008 22:03

Mobilin Rally Formulaa? itse pidän Mobilin öljyistä..
kandee muuten bensan sekaankin heittää Mobilin Racing 2-T suunnilleen ~~14e/l eli tuplasti kalliimpaa mitä tavallinen 2-T öljy, mutta niin se on tuplasti parempaakin mitä tavallinen Mobilin 2-T..
Viimeksi muokannut Saari^ päivämäärä 15.4.2008 17:23, muokattu yhteensä 1 kerran

14.4.2008 23:11

Niin millä perusteella ei kannata sijoittaa öljyyn?
Vaihteiston rattaat, akselit ja laakerit kaikki yhteensä helposti miltei 1000e. Ajatko niillä 100 vai 200h, up to you mut 100h 3h vaihtovälein 10e/l tekee vasta 330e.
2T öljy, ajatko männällä 100l vai 200l, 20e/l vai 5e/l, vaikka 3% niin menee 100l kohden vasta 3l ja mäntä 100e, nii'in.

Eiköhän se hyvin erään kauppiaan sanoiksi pukema tilanne "kallein tapa säästää on öljy" päde tähän aikas hyvin. Vielä kun tuohon männänvaihtoon lisää vähän pakoaukonsäätimen osia etc. Ne ketkä ajaa sit nelarissa jollain Delvac'lla ei varmaan tarvii olla kiinnostuneita maksaako se 100h kohdalla 1000e vai 2000e, vai kenties jo 10h kohdalla, mut varmaan on et hiiltyminen ja voitelukalvon kestävyys vaikuttaa niissä vähintään saman kuin 2T:ssä.

Kyllä nää aiheet on jo tarpeeks täynnä näitä "traktorin jäteöljykin käy yhtä hyvin".

15.4.2008 7:17

SMK;-) kirjoitti:2T öljy, ajatko männällä 100l vai 200l, 20e/l vai 5e/l, vaikka 3% niin menee 100l kohden vasta 3l ja mäntä 100e, nii'in.



Tossa vähän tipuin... No, muuten samaa mieltä.

15.4.2008 8:53

Tunneissa on turha mitata jonkun osan kestävyyttä kahden eri kuskin tai lajin välillä. Läpi ajetut polttoainelitrat korreloivat kulumisen kanssa jo oleellisesti paremmin.

15.4.2008 11:16

SMK;-) kirjoitti:Kyllä nää aiheet on jo tarpeeks täynnä näitä "traktorin jäteöljykin käy yhtä hyvin".

Kuka sellaista on kirjoittanut ja missä?
Sanopa miksi valmistajat kuitenkin ilmoittavat 2-t lootissaan voitavan käyttää api sf/sg -luokan moottoriöljyä? Ja nimenomaan mineraalipohjaista, ei mitään lisäainestettua täyssynteettistä.

Mutta eipä siinä, kyllä ne taatusti hyviä ovat ne bellrayt ynnä muut 2-t laatikkoon suunnitellut öljyt.

15.4.2008 12:46

Oleellista varmasti on että laatikkoon laitettavassa öljyssä oli se sitten mineeraalia tai synteettistä on lisäaineet kytkimelle.

Eräskin valmistaja suositteli laatikkoon 75W-90 vaihteistoöljyä. No kytkinhän ei sillä toiminut joten laitettiin vaihteistoon ATF automaattia. Eli eipä noihin tehtaan suosituksiinkaan aina ole luottamista.

15.4.2008 13:30

Jep. Laatikon kannalta tärkeintä lienee kuitenkin riittävän usein suoritettu öljynvaihto, oli öljy sitten "kallista laatuöljyä" tai halvempaa mineraalia.

15.4.2008 16:01

Ominaisuuksia, mitä öljyllä mm. pitää olla, siis siellä mopon vaihteistossa:
- tottakai kytkimen toimivuus
- öljyn voitelevuus, muodostuva öljykalvo ja sen pysyvyys pinnoilla
- öljyn vaahtoutumattomuus (johon ATF oikein hyvää)
- korkea pintapaineen kesto (ATF?), eli molekyylit ei saa pilkkoontua hampaiden välissä yms.

Esimerkiks joskus joku on ollu tietävinään, että temmin piikissä on heikko laatikko. No ei se kyllä mihinkään hajoa, jos laakerit on timmit. Haluaisinpa nähdä ne 200h ajetut laakerit, joita on se aika pyöritetty kunnolla ATF:llä tai jollain auton laatikkoöljyllä. Mun pyörän laakerit oli KUIN UUDET, jok ikinen. Öljyt vaihtelin suunnilleen, eli 10-15h tuli ajettua kerrallaan. Kyl toi pitäs jo pistää miettiin kantsiiko siinä öljyssä alkaa säästään sittenkään. Mun laatikossa pyöri Castrol'n MTX'ää ja BelRayn GearSaveriä, kyllä mä siellä koitin myös proohöndää mut ne ei montaa tuntia olleet siellä. Halusin tarkan ja täsmällisen kytkimen heti takasin.

15.4.2008 17:21

Niko901 kirjoitti:
Mr.Ace kirjoitti:
korppu kirjoitti:
Pande kirjoitti:Kysytäänpäs täältä tietoa.

Ostin 2004 250cc 2-tahti yz:tan, mitäs öljyä porukka suosittelee koneeseen ja bensan sekaan.

Edellinen omistaja käyttänyt motorexia.


koneeseen oon yleensä käyttäny castrolin tai motulin laatikkoöljyjä, bensansekaan menee tuo mobil 1 tökötti, hyvin on pelannut näillä.

Kannattaa käyttää Mobilin Racing 2-t öljyä paljon parempaa kuin se tavallinen ja hinta on sen mukainen..
n.2,5 krt kalliimpaa


ja paskat. Ei se hinta sitä laatua aina takaa. Teboil 2-t bike on parasta hinta/laatu suhteeltaan ja menee mx pyörissä todellakin hyvin.


Joo no en niin sanonukkaan..., mut kyl se on tuplasti parempaa ja sen 2,5krt kalliimpaa mitä tavallinen Mobilin 2-T öljy.