Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

4.11.2004 20:57

oretna muuten ihan hyvä juttu, mut tais pienoinen kirjoitusvirhe tulla :D tos lukee et alle -15, kuitenkin oli ehke yli -15 :).

4.11.2004 21:01

jonipyka kirjoitti:oretna muuten ihan hyvä juttu, mut tais pienoinen kirjoitusvirhe tulla :D tos lukee et alle -15, kuitenkin oli ehke yli -15 :).


Ihan oikein se on kirjoittanut.

4.11.2004 21:23

Kuka hullu ajaa yli -15 asteen pakkasessa. -10 alkaa mulle jo olemaan sellanen raja jota kylmemmillä keleillä jätän ajamiset väliin.

4.11.2004 21:34

Höh, eihän tuo -15 astetta ole vielä edes mikään kylmä keli ajaa, oikeastaan ihan hyvä lämpötila ajamiselle, ei tarvi vielä niin kauheesti edes laittaa vaatetta päälle. Vaikka kyllähän sitä on tullut ajettua alle -30 asteen pakkasessakin.

4.11.2004 22:09

jonipykkä, mietippäs uudestaan, kyllä kun pienempiin lukuihin mennään, puhutaan, että joku on jonkun alle, eli tässä tapauksessa alle -15.

Juu oon mäki ajanu melkeen -30 asteen pakkasessa jäällä ja ei siinäkään mitään niin ihmeellistä ollu, paitsi mitä nenänpää nyt vähän paleltui. Mutta, varsinkin piikkirenkaat menevät todella äkkiä pilalle, koska kumi kovettuu niin kovaksi, noissä lämpötiloissa, eli rupee lohkeilemaan. Myös kaikki pyörän stefat on kovilla ja kaikki jotka on suunniteltu tuimimaan öljyssä, koska se öljy on silloin monasti jo niin jähmeää, eikä se oo ees kiva ajaa, kun keulakin on kivikova. Myöskin kaikki metalliosat on kovilla, lämpövaihtelusta.

4.11.2004 22:09

On kyllä iskarien stefat aika kovilla,jos ajat -30 asteen pakkasella.Melkein väittäisin että stefat ei kestä noin kylmillä keleillä ajamista ja iskarien öljyt muutenkin niin kankeita etteivät ne toimi kunnolla.Myös alumiini alkaa oleen aika haurasta noilla lämpötiloilla...
Itse en edes harkitsisi crossiradalle lähtemistä noin kylmällä.

5.11.2004 0:27

Oretna kirjoitti:Nemo, olikos sulla nelari? Jos oli niin ei välttämättä, varsinkaan endurokäytössä, koska siinä nyt aina välillä joutuu sitä pyörää vähän repimäänkin, jolloin lämmöt äkkiä nousevat, joten ei välttämättä ole niin hyvä että jokapaikka on ihan tukittu, mutta toisaalta, jotkuthan käyttävät superlonia pohjapanssarin ja lootan välissä, jolloin sinne ei pääse kertymään sitä paskaa, eli kesälläkin ihan toimiva systeemi


Juu on nelari onneksi niin ei ole aivan viimeisen päälle. Toisaalta käynnistäminen on tooossi hauskaa jos seokset on pielessä. Erskalle tiedoksi, että kuuspätkä husse on kyseessä. En tiedä onko siitä nyt sen enempää haittaa, koska ilma kuitenkin kiertää koneen ympärillä vapaasti ja toimiihan tuo kesälläkin jolloin ilma on paljon lämpimämpää. Pahvi panssarin etupuolella estäisi vain suoran ajoviiman ja juuri tuon paskan sekä jään kertymisen.

Eikä ole toivoakaan että ajaisin -15 pakkasilla, hyvä jos mut saa ulos röökillekkään. Renkaitakin on tosiaan kiva säästellä.

Mites kun tuolla toisella foorumilla tuntuvat ajavan kokonaan ilman putsareita ja muutenkin vain kuivilla? Öljytä ei siis kannata vai onko tuo pelkästään huipputehon hakemiseen? Luulisi että ilmaa ei paljon läpi tule, jos tarpeeksi kova pakkanen jäykistää öljyt. Tuota tuskin ihan äkkiä tapahtuu.

5.11.2004 9:08

Viimeksi muokannut SMK päivämäärä 1.12.2004 14:15, muokattu yhteensä 1 kerran

5.11.2004 9:34

Joo unohtui sanoa että jäällä, siellä ei varmaan kauheasti hiekkaa ole? Riippuu tietysti vähän missä ajaa, luonnonrata on varmasti puhtaampi kuin yleinen jolle autot ja aurauskalusto voivat tuota renkaissaan hiekkaa. Spoorit ja hiekkatiet varsinkin alkutalvesta tietysti erikseen. Ilman suodatinta en ajatellut ajella, mutta öljyämisen taustat vähän mietityttää varsinkin kun Wert tuosta pöllyävästä pakkaslumesta puhui aiemmin. Täytyy kokeilla mitä nuo omat öljyt tykkää pakkasesta ja käydä vaikka No-toilia ostamassa jos ei muuten pelitä.

5.11.2004 9:54

Nemo kirjoitti:Joo unohtui sanoa että jäällä, siellä ei varmaan kauheasti hiekkaa ole? Riippuu tietysti vähän missä ajaa, luonnonrata on varmasti puhtaampi kuin yleinen jolle autot ja aurauskalusto voivat tuota renkaissaan hiekkaa. Spoorit ja hiekkatiet varsinkin alkutalvesta tietysti erikseen. Ilman suodatinta en ajatellut ajella, mutta öljyämisen taustat vähän mietityttää varsinkin kun Wert tuosta pöllyävästä pakkaslumesta puhui aiemmin. Täytyy kokeilla mitä nuo omat öljyt tykkää pakkasesta ja käydä vaikka No-toilia ostamassa jos ei muuten pelitä.


Noi ilmanputsariöljyt ovat jo kesälämpötiloissa niin jäykät ja paksut että talvella luulisi niiden olevan kivikovat.Siksi voisi ehkäpä soveltaa jotain öljyä mitä kesällä on vielä ihan juoksevaa mutta talvella sitten aika jäykkää,muistaakseni tuommoinen 80w-90 hypoidiöljy on aika jäykkää talvella.Tai sitten voi ajaa ihan ilmanputsari kuivana,sen verran puhdas se ilma on talvella,varsinkin jos jäällä ajelet.

5.11.2004 10:06

Viimeksi muokannut SMK päivämäärä 1.12.2004 14:16, muokattu yhteensä 1 kerran

5.11.2004 11:32

Mä oon kyllä ajellu kesät ja talvel normaalisti öljytyllä putsarilla, ja ihan normaalisti on myös toiminu. En kyllä muista tarkemmin, että kuinka kylmällä tuli ajettua.

Kerran se kotka viime talvena rupes temppuilemaan, mutta se johtui siitä että olin unohtanut lorauttaa jäänestoa tankkiin, ja näin kaasariin kerty ylimäärästä joka tukki suuttimet eikä pyörä yllättäen kulkenut.

Eli minä ainakin käytän tota masinolia talvisin, koska ei se kauheita lämpötilanmuutoksia tarvitse että kaasariin muodostuu vettä joka sitten jarruttelee menoa.

SMK, sanos muuta! Ei näitä syksyn ja kevään "välikelejä" jaksa erkkikään. Tosin eipä se ajamista estä, tässä just parin tunnin sisällä lähetään KeiTtOn mökille vetämään syysenskaa. :)

5.11.2004 11:59

SMK kirjoitti:Tuo No-Toil nimeoaam ei tee putsaria pakkasessakaan sellaseksi tönköksi. Sillä sinisellä mömmelillä kun sen putsarin painoi keskeltä sisään, niin se jäi sinne! Koko öljyn ideahan on, että se sitkistyy sinne, tosin ehkä siitä vaihteisöljystä ei ole koneellekaan haittaa, mutta vie se silloin mukanaan likaakin.
Itse tosin kokeilin kuivalla puhtaalla orkkis-putsarillakin, niin eipä sinne sisäpuolelle mitään tullut. Lunta tosin oli, mutta kyllä sieltä spoorin pojasta aina likakin esiin paikotellen nousee.

Tulis vaan se lumi, ja äkkiä! Joka spoori on jatkuvaa mutapainia, liukastelua, kaatuilua, eikä iltasin näe edes mitään! Lumella riittää sitten heikompikin valo ja alkaa tuo kellertävä valokin toimia eri hyvin :-). En muistakaan odottaneeni talvea näin paljon kuin viimeksi silloin joskus kun vielä pystyi snoukkaamaan.


Noihin vaahtomuoviputsarien pakkauksissa lukee yleensä että öljyä joko siihen tarkoitetulal tökötillä ttai 80w-90 öljyllä.Joskus tungettiin kaverin mopoon tommosta 80w-90 hypoidiöljyä ja talvella sai suunnilleen toholla lämmitellä askia,se öljy oli pakkasissa niin prkl jäykkää tököttiä.

5.11.2004 18:01

Ritari ässä kirjoitti:Pohja-osan nimi oli kohokammio :wink: Ja ainakin omassa keihinissä löytyy tyhjäkäyntisuutin ihan pääsiittimen vierestä, joskin se on siellä vähän piilossa (syvällä).


Nussin pilkkua sen verran että se irtoava osa on kohokammion pohja :D Naurattaa lukea kun ihmiset luulee että itse kohokammio irtoaa :D

5.11.2004 18:23

NameLess kirjoitti:
Ritari ässä kirjoitti:Pohja-osan nimi oli kohokammio :wink: Ja ainakin omassa keihinissä löytyy tyhjäkäyntisuutin ihan pääsiittimen vierestä, joskin se on siellä vähän piilossa (syvällä).


Nussin pilkkua sen verran että se irtoava osa on kohokammion pohja :D Naurattaa lukea kun ihmiset luulee että itse kohokammio irtoaa :D

Voih teitä turkulaisia. Tuskin kukaan silti menetti mitään vaikka Ritari ässä sanoikin kohokammio. Ei kohokammio tosiaan irtoa mihinkään, mutta ei se ole kohokammio ilman pohjaa.