Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

10.11.2004 22:20

Huono kysymys mutta eikö nämä olisi ihan hyvät talvisäädöt 125cc katu pyörälle jos se röpöttää ykkösellä ja kakkosella pirusti mutta kolmosella ja siitä eteenpäin ei enää röpöttele täyskaasu kiihdytyksissä?

*häpeää kysymystään*

10.11.2004 22:29

MCL kirjoitti:Yleensä näissä pyörissä ei edes ole tyhmäkäyntiä,mutta mikäli tyhjäkäynti on niin onhan sekin hyvä sitten rikastaa,jos kaasarista löytyy ilmaseosruuvi nini siitäkin saa tyhmäkäynnin seosta muutettua.Kuitenkin tuo että pyörä vastaa moaamalla kun annat kaasua viittaisi erittäin laihoihin/rikkaisiin säätöihin.

io2:Noi suutinkoot on nin pyöräkohtaisia että se paras tapa on ostaa nippu eri suuttimia ja kokeilla parhainta kullekkin kelille.


Kyse ei ollutkaan tyhjäkäynistä(en edes säädä pyörään talvella tyhjäkäyntiä piikkirenkaiden takia),vaan hiukan niiden kierrosten yläpuolla olevasta kirrosalueesta jonka seosta säädetään tyhjäkäntisuuttimella. Neula ei vaikuta niin pienillä kierroksilla kuten jo Oretna mainitsikin. Suuremmilla kierroksilla joihin neula ja pääsuutin vaikuttaa pyörä toimi hyvin.
Edit: Aivan turhaa mä taidan teille mopopojille näitä juttuja selittää tehkää niinkuin tykkäätte.

10.11.2004 23:14

Oretna kirjoitti:Tyhjäkäyntisuutin on eri asia, kuin tyhjäkäyntiruuvi, jälkimmäisellä säädetään käykö pyörä tyhjäkäyntiä ja kuinka paljon, ensin mainitulla taasen seosta 1/4 kaasun kieppeillä. Neulan korkeudella ja muodolla säädellään seosta karkeasti siinä 1/2 kaasun paikkeilla. Pääsuutin vaikuttaa sitten 3/4 ja täydellä kaasulla.
Kyllä piikkiä kannattaa ainakin vähän rikkaammalle talveksi pistää, ihan niin kuin edellä on mainittukkin.


Siis en nytt phuunut ollenkaan mistään tyhjäkäyntiruuvista vaan ilmaseosruuvista,tyhjäkäyntiruuvilla säädetään luistin aukeamista "pohjassa",eli lyhyesti sillä säätää tyhjäkäynnin kierroslukua.Seosruuvilla säädetään tyhjäkäynnin ja hieman tätä korkeampien kierroksien seosta.Silti tietääkseni harvassa 2-tahtisessa monttupelissä löytyy tämä ilmaseosruuvi koska tyhjäkäyntiä ei juuri käytetä.

motoxxx kirjoitti:
MCL kirjoitti:Yleensä näissä pyörissä ei edes ole tyhmäkäyntiä,mutta mikäli tyhjäkäynti on niin onhan sekin hyvä sitten rikastaa,jos kaasarista löytyy ilmaseosruuvi nini siitäkin saa tyhmäkäynnin seosta muutettua.Kuitenkin tuo että pyörä vastaa moaamalla kun annat kaasua viittaisi erittäin laihoihin/rikkaisiin säätöihin.

io2:Noi suutinkoot on nin pyöräkohtaisia että se paras tapa on ostaa nippu eri suuttimia ja kokeilla parhainta kullekkin kelille.


Kyse ei ollutkaan tyhjäkäynistä(en edes säädä pyörään talvella tyhjäkäyntiä piikkirenkaiden takia),vaan hiukan niiden kierrosten yläpuolla olevasta kirrosalueesta jonka seosta säädetään tyhjäkäntisuuttimella. Neula ei vaikuta niin pienillä kierroksilla kuten jo Oretna mainitsikin. Suuremmilla kierroksilla joihin neula ja pääsuutin vaikuttaa pyörä toimi hyvin.
Edit: Aivan turhaa mä taidan teille mopopojille näitä juttuja selittää tehkää niinkuin tykkäätte.


Itse kirjoitit että pyörä lähtee boaaman kesäkeleihin sopivalla tyhjäkäyntisuuttimella kun lisäät kaasua tyhjäkäynniltä.

motoxxx kirjoitti:Mulla pyörä ainakin booa aika pahasti tyhjäkäynniltä kaasua lisättäessä, jos ei vaihda isompaa tyhjäkäyntisuutinta


Vai kirjoittiko kenties ton joku muu.Monet pitävät tyhjäkäyntiä monttupyörissään joten oletin että teet/teit samoin koska kirjoitit niin,turha mulle on tulla valittamaan asiasta,mä vain totesin että kuulostaa että seokset ovat muuallakin kaasun avautumilla pielessä.Lisäksi neula vaikuttaa koko kierrosalueeseen,tyhjäkäynnillä ja eteenkin täyskaasuavautumalla vaikutus on olematon miksi puhutaan että neula vaikuttaa 1/4-3/4 kaasun avautumalla,tämäkin on toki kaasari että neulakohtaista.

Ja kerro mielellä miten mä pääsen 25km päähän kouluun ja takaisin edullisesti vaihtamatta bussia kahteen kertaan ja tuhlata lähemmäs 2h tähän per suunta.Olisin kiitollinen jos selvittäisit asian niin että voisin myydä ton aquan riesan pois ja laittaa nekin rahat uudempaan monttupyörään,Odotan mielenkiinnolla viestiäsi.

10.11.2004 23:30

motoxxx kirjoitti:
MCL kirjoitti:Yleensä näissä pyörissä ei edes ole tyhmäkäyntiä,mutta mikäli tyhjäkäynti on niin onhan sekin hyvä sitten rikastaa,jos kaasarista löytyy ilmaseosruuvi nini siitäkin saa tyhmäkäynnin seosta muutettua.Kuitenkin tuo että pyörä vastaa moaamalla kun annat kaasua viittaisi erittäin laihoihin/rikkaisiin säätöihin.

io2:Noi suutinkoot on nin pyöräkohtaisia että se paras tapa on ostaa nippu eri suuttimia ja kokeilla parhainta kullekkin kelille.


Kyse ei ollutkaan tyhjäkäynistä(en edes säädä pyörään talvella tyhjäkäyntiä piikkirenkaiden takia),vaan hiukan niiden kierrosten yläpuolla olevasta kirrosalueesta jonka seosta säädetään tyhjäkäntisuuttimella. Neula ei vaikuta niin pienillä kierroksilla kuten jo Oretna mainitsikin. Suuremmilla kierroksilla joihin neula ja pääsuutin vaikuttaa pyörä toimi hyvin.
Edit: Aivan turhaa mä taidan teille mopopojille näitä juttuja selittää tehkää niinkuin tykkäätte.


Tsorge, tässä i02 , enkä ole puhunut suutinnippujen ostamisesta!!!!!

10.11.2004 23:35

Ei kai me täällä pilkkua olla nussimassa,voihan pyörä käydä tyhjäkäynti nopeudella vaikka ei olis tyhjäkäyntiäkään.
No miten selität sen,että suurempi tyhjäkäyntisuutin poisti ongelman,eikä neulan säätäminen vaikuttanut asiaan mitenkään.
Älä ota mitenkään henkilökohtaisesti tota mopopoika juttua, alkoi vaan v*ttuttaan noi hellcrozzin jutut.
No eipä mua paljon kiinnosta millä sä kouluun menet,kyllä sitä joskus nuorempana tuli mopolla itsekkin koulussa kuljettua.

11.11.2004 0:33

Viimeksi muokannut SMK päivämäärä 1.12.2004 14:16, muokattu yhteensä 1 kerran

11.11.2004 15:54

motoxxx kirjoitti:Ei kai me täällä pilkkua olla nussimassa,voihan pyörä käydä tyhjäkäynti nopeudella vaikka ei olis tyhjäkäyntiäkään.
No miten selität sen,että suurempi tyhjäkäyntisuutin poisti ongelman,eikä neulan säätäminen vaikuttanut asiaan mitenkään.
Älä ota mitenkään henkilökohtaisesti tota mopopoika juttua, alkoi vaan v*ttuttaan noi hellcrozzin jutut.
No eipä mua paljon kiinnosta millä sä kouluun menet,kyllä sitä joskus nuorempana tuli mopolla itsekkin koulussa kuljettua.


Tässä nytt meni hermoit tohon mopopoika juttuun,mutta olen edelleen sitä mieltä että kannattaa rikastaa sitä seosta muallakin kaasunaukeammalla kun luistin pohjalla,mutta sä tunnet varmasti pelisi paremmin kuin minä joten jätän asian sikseen.

Hellkrozzin ja sen kaltaisten ääliöiden viestejä ei kannata välittää.

11.11.2004 16:45

Tottakai aluksi laitetaan tarpeeksi iso pääsuutin ja sen jälkeen säädetään alakierrosten toiminta alue kohdilleen. Toi säätöhomma homma alkaa meneen jo rutiinilla,kun on reilu kymmenen vuotta erinäköisiä crossipyöriä omistanut.

11.11.2004 16:50

Ajattelin kans, että se tyhjäkäynti suutin tosiaan kannattaa vaihtaa isompaan tuon takia kun kaasupohjassa ajaa ja sitten moottorijarrutus ja jarrutusta mutkaan tultaessa ja seokset laskevat nopeasti pienempiin, joten se voitelu vähenee. Kun esim. yhden sekunnin aikana kierrokset laskevat ~4000rpm:ää, jarruttamalla ilman kytkimen painamista,
8000rpm:stä --> 4000rpm:ään kone pyörii 133 kierrosta sekunnissa ja se tippuu 67:ään. Se on suht paljon ja kun ilma on kylmää ja tiivistä pakkasella verrattuna siihen kun tyhjäkäynti suutin on tarkoitettu lämpösille ilmoille ja kaasua ei samaan aikaan paineta ollenkaan. Toisin sanottuna sylinteri ei saa ollenkaan voitelua, koska tyhjäkäynti on niin pienellä ilman tiheyteen verrattuna. Eli käy todella laihalla sen aikaa mitä sitten jarruttaakin tai tekee moottorijarrutusta.
Koskee sitten vain kakstahtisia..

Varsinkin, jos ajelee koko talven jäällä pelkästään eikä vaihda tyhjäkäynti suutinta isompaan, niin luultavasti jossain vaiheessa kilahtaa.
Kuluu tuon takia m-renkaat nopeasti ja katkeavat sitten. Sitten ihmetellään ku leipoo vaikka on ajettu vasta 20 tuntia männällä..

11.11.2004 20:23

Mitäs tohon kawaan kannattais tehdä, kun aattelin ajella talvella tuolla jäällä. En hirveesti muualla..

11.11.2004 21:04

Sultzi -99 kirjoitti:Mitäs tohon kawaan kannattais tehdä, kun aattelin ajella talvella tuolla jäällä. En hirveesti muualla..


No selaat tämän topicin läpi niin löytyy varmasti hyvää tietoa,ei kukaan pysty sanomaan oikean suuttimen pyörääsi,asia kun on todella pyöräkohtainen.Eli ostat nipun eri suuttimia ja säädät sen kullekkin kelille passeliksi,mielummin sitä maksaa jonkun kympin parista suuttimista kuin pari satkua koneen korjaamiseen laihojen säätöjen takia.

On muuten hyvä olla lämmin talli tohon hommaan,ei ole mitään herkkua meinaan leikkiä kasarilla ulkona pakasessa.

10.12.2004 19:35

Mitkäs on muuten KX 125 '99:sen Keihinin vakiosuuttimet? Eikös se ny oo 38mm vai 39mm. En tiiä onko tuohon vaihdettu suuttimia nii haluaisin tietää vakiosuuttimien koot ja ehkä vaikka neulan vakioasennon ja tarkistaa onko niitä säädelty rikkaammalle ennenku lähen ajelee.

17.12.2004 20:30

Te kenellä on/on ollut vastaava pyörä kun tuo mun mopo on(YZ 125 vm. 1999), minkäslaisilla säädöillä ootte ajellu talvella enskaa/crossia? Suuttimilla jotka pyörässä oli kiinni ostaessa (pää 370, tyhjäkäynti 50 ja neula keskimmäisessä lovessa) ajettiin +20- +10 asteen lämpötiloissa. Noilla säädöillä pyörä pelitti loistavasti noissa edellä mainituissa lämpötiloissa, kylmemmällä en ajanut. Minkäköhän suuruusluokan suuttimia tuohon kannattais nyt aluksi hommata, eli riittäkö joku 10-20 numeroa suurempi pääsuutin vai pitääkö laittaa vielä isompi? Pyörällä ajetaan siis enduroa/motocrossia.

17.12.2004 21:22

Freddie Fly kirjoitti:Te kenellä on/on ollut vastaava pyörä kun tuo mun mopo on(YZ 125 vm. 1999), minkäslaisilla säädöillä ootte ajellu talvella enskaa/crossia? Suuttimilla jotka pyörässä oli kiinni ostaessa (pää 370, tyhjäkäynti 50 ja neula keskimmäisessä lovessa) ajettiin +20- +10 asteen lämpötiloissa. Noilla säädöillä pyörä pelitti loistavasti noissa edellä mainituissa lämpötiloissa, kylmemmällä en ajanut. Minkäköhän suuruusluokan suuttimia tuohon kannattais nyt aluksi hommata, eli riittäkö joku 10-20 numeroa suurempi pääsuutin vai pitääkö laittaa vielä isompi? Pyörällä ajetaan siis enduroa/motocrossia.

Nyt on 400 pääsuutin, 50 tyhjäkäynti ja neula muistaakseni keskellä.
Ja jäällä jos ajat niin tyhjäkäyntisuutin isommaks...

17.12.2004 21:51

Oolrait...täytyy kokeilla vaikka tommosia säätöjä nyt aluksi ja kattoo miten toimii.