Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

15.9.2006 22:28

Ja niihin ruuveihin ei aina kuuleman mukaan kannata luottaa...

16.9.2006 16:13

Saunamajor kirjoitti:Ja niihin ruuveihin ei aina kuuleman mukaan kannata luottaa...


jos pyörä on oikeassa asennossa suoralla alustalla, niin koneessa on silloin n. 0,7 desiä oljyä kun ruuvinreiästä lakkaa valumaan. Eikä sillä määrällä väliä, mutta pinnankorkeudella on. Mun öljynvaihto: avaan pohjaropun, annan valua puolisen tuntia, suljen ropun. Kippaan koneeseen litran öljyä. Eli 0,3 liikaa...voitelee paremmin ylimmät laakerit ja rattaat.

Jake

16.9.2006 17:57

Ei kellää sattius olemaa -94 wr:ään magneettoa myynnis tai tietoa missä niitä myydää??

16.9.2006 23:57

Saunamajor kirjoitti:Ja niihin ruuveihin ei aina kuuleman mukaan kannata luottaa...


Täh? Ne ruuvit on juuri ja nimenomaan valmistajan SUUNNITTELEMASSA öljypinnan korkeudessa, eli paras mahdollinen mittari silmän jälkeen! Moottoria tosin on monissa tapauksissa syytä ension vähän käyttää, ennen kuin luottaa siihen ulos valumiseen, nimittäin hyvin usein tarkistusruuvi on samassa tilassa, johon öljy kaadetaan.

17.9.2006 11:33

Mutta kun rupeamme miettimään lohkohen valua niin voimme todeta että se ei ole täysin neliö vaan sieltä löytyy joitain portaita jonne öljyä jää. Itselläni on ainakin ollut ongelmana se että öljyä tulee 3dl ulos vaikka sinne on lyönyt 8dl sisään. Ja puhuin muutenkin yleisesti.

17.9.2006 12:33

corolla kirjoitti:Ei kellää sattius olemaa -94 wr:ään magneettoa myynnis tai tietoa missä niitä myydää??


No maahantuojalta, mp-racingistä voi aina kysyä,mutta hinnat ovat sen mukaiset

17.9.2006 12:54

SMK;-) kirjoitti:
Saunamajor kirjoitti:Ja niihin ruuveihin ei aina kuuleman mukaan kannata luottaa...


Täh? Ne ruuvit on juuri ja nimenomaan valmistajan SUUNNITTELEMASSA öljypinnan korkeudessa, eli paras mahdollinen mittari silmän jälkeen! Moottoria tosin on monissa tapauksissa syytä ension vähän käyttää, ennen kuin luottaa siihen ulos valumiseen, nimittäin hyvin usein tarkistusruuvi on samassa tilassa, johon öljy kaadetaan.

Kyllä toi totta on, jossain 2000-luvun alun hondissa se ruuvi oli liian alhaalla ja siihen ei kannattanut ihan luottaa. Oliskohan ollut 2002 CRF 450. En muista enää.

17.9.2006 22:32

Hmmm...ainoa vika muistelossasi on, siis ajtellen täsmäävyyttä oman lukemani perusteella, että se piti katsoa sivutuella. Jota tuossa -02 ja MX ei ole...

Mutta toden totta, yleistäen nimenomaan noin kuin sanoin, yksittäistapauksissa voi olal poikkeuksia.

17.9.2006 23:24

Aikas offtopiciksi tämä menee, muttamutta....Kunnon MX pyörässä ei ole koskaan jalkaa, että eiköhän ne ihan pystyssä katota siitä ruuvista. Ja se enskajalkahan on vasemmalla puolen ja ruuvi oikealla. samoin se kolmiojalka laitetaan vasemmalle.


Motocross Action, Maaliskuu 2002. sivu 130:
Never trust the check hole on your CRF450 transmission. Always force feed at least 600cc of oil or your wallet will suffer.........Don't use the transmission check hole to determine whether your CRF450 has enough oil in it. When oil comes out of the check hole you are still 200cc short of a full load.

Motocross Action, Maaliskuu 2002. sivu 131:
"Honda engineers incorporated a lower oil cavity for the clutch than for the gearbox. The idea, from a layman's point of view, is to bathe the clutch in oil while only dipping the gearbox's feet in it. Thus, the transmission gears are raised up onto an elevated platform in relationship to the clutch. There is no doubt that this is a performance-enchancing idea, because it keeps the spinning fears from having to slog through a giant pool of oil - and less drag equals more power. There are three small catch basins on the clutch side ot the CRF450 engine. These catch basins transfer oil from the clutch to the primary gears and then into the transmission cavity. The source of transfer is the paddle wheel effect of the clutch. When it spins, the oil is slung into the other cavities where it lubricates the gears and then spills back to the clutch basin through a transfer hole. As the engine runs, the oil in the clutch cavity is slung up to the transmisson basin and the process repeats itself.

It is possible for the transmission cavity to come up short on its oil allotment. How so? The CRF450's total oil capacity is 670cc at assebly and 590cc at draining (some oil stays in the gearbox). Since oil is added to the transmission through the filler cap on the clutch cover, the CRF engine only accept 400cc of oil before the oil runs out of the CRF's check hole, it will only have 400cc of oil in it instead of 590cc. Once the engine is started, the oil will be slung up to the tranny, but it will not be enough oil.


Suomeksi: Se heittää siis sitä ölppää kytkinpuolelta hieman ylempänä sijaitsevalle vaihdelaatikkotasolle, josta se taas valuu kytkinpuolelle (jossa tarkistusruuvi on). Jos kaikki öljyt on kytkinpuolella ja pinta on ruuvin kohdalla, siellä on 200cc liian vähän.

Tuossa lehdessä suositeltiin että laittaa mittalasiin 600cc öljyä ja kaataa sen sinne tai 670cc jos on halkaissut motin. Tuo on totta että sen saa aika kohdilleen jos käyttää 3min, sammuttaa ja odottaa 3min, tarkistaa ja lisää, mutta itse kyllä olen vaihtanut aina mittalasilla CRF:iin.

18.9.2006 0:03

Jep jep, etsin sitä jo itsekin. Se oli KTM, enskassa ja krossissa sama lohko ja 1. vm., keskustelu olikin silmästä, eikä ruuvista.

Ohi aiheen tai ei, aina nää jutustelut joku muistaa ja jollekin on hyötyä näistä. Muutenhan olisi aikas turhaa naputellakaan.

18.9.2006 16:27

uijui kirjoitti:Mun öljynvaihto: avaan pohjaropun, annan valua puolisen tuntia...

Jake


Sairasta. Mä annan valuu korkeintaa 5min. Siihen asti kunnes ei tuu enää ku tippa 1-2sek välein

E: Mitenkäs muut???

20.9.2006 20:19

mitä enemmän sieltä niitä kytkimen ja rattaiden "kakkoja" saa pois niin aina vaan niitten ikä pitenee, eli olishan se ihan hyvä "huuhdella" joka kerran yhteydessä, mutta ketä jaksaa ja se laatikko kestää silti niin kauan kuin se on kestäekseen. Pää asia että niitä öljyjä oikeesti vaihtaa.

Asiasta toiseen. Mistä päin mailmaa olette tilanneet vannesettejä huskuihin? Itse ajattelin ostaa uudet "ykkös" vanteet joihin voisi heittää "katunastat" ja nykyisiin vanteisiin voisi heittää enskapiikit alle, jolloin ei tarvitse luistella kadulla "raudan" varassa, saati repiä joka viikonloppu renkaita irti. (nim. talvella tarkotus ajella kadullakin) Ja misä hinnoissa setit on? Eli vanteet, pinnat, nippelit ja navat. Rattaat ja levyt tietty samaan syssyyn.

21.9.2006 17:43

Aika hyvä idea. Varsinkin jos ei ole rahasta kiinni. Ostahan vaikka mopoauto talveks niin ei tartte sitten vaihdella vanteita kouluun ajellessa.?

21.9.2006 17:45

Kehtaako joku alle 70v oikeasti ajaa semmoisella?

21.9.2006 20:13

Motul kirjoitti:Aika hyvä idea. Varsinkin jos ei ole rahasta kiinni. Ostahan vaikka mopoauto talveks niin ei tartte sitten vaihdella vanteita kouluun ajellessa.?


Heh, heh. Sä osaatkin olla hauska... heh, heh.