Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

6.3.2007 21:30

VrPm kirjoitti:
-jokke- kirjoitti:nonii, eli sunnittelisin tollasta crossia joko kawasaki kx80, yamaha yz80, tai suzuki rm... joten mikä noista kestää parhaiten mihi on halvimmat osat jne.. ei olis rahaa panostaa ku jotai 500e eli joku ikä loppu mut kertokaa mielipiteitä ja muuta asiaan liittyvää!
Tuolla hinnalla et luultavasti kovin hyvää saa, mutta YZ tai KX, jos joku pitää valita. Kaikkihan nuo on hyviä merkkejä...


No tuohon hinta/ikä haarukasta puota heti pois rm, toiseksi kx. Eli ainut valinta mistä ei välttämättä tule murhekryyniä olisi cr/yz. Vanhoja rm:iä en luonnehtisi missään nimessä mx pyöriksi, yksi sellainen aikoinaan oli, ja voin sanoa että aivan helvettiä sen kanssa. Ja osia(esim. kiertarisetti) saat japanista jos enää sieltäkään. Kx kanssa tehot ja luotettavuus lähes samaa tasoa.

Tässä ensinkin ~85-86 vm:ien teholukemat mitä olet suunnilleen saamassa tolla rahalla, ja huomioi että puolet yksilöistä ainakin ovat epätimmejä, jostain piharälläyskäytöstä .

Elikkäs tehot:

Yz -86 : 24,7 cv din à 11750 tr/mn
Kx -85: 21,5 cv din à 12000 tr/mn
Cr -86: 24 cv din à 11500 tr/mn
Rm -85: 16 cv din à 11000tr/mn



Huomaat varmaan, mikä vehje jää listoilta pois heti alkuun, ilmoituksesta kun ilmat ottaa vielä pois, niin huomaa että timmikin tuon ikäinen/ hintahaarukan rm on mopo. CR :än ja Yz:an tekniikka oli pisimmälle kehittynyttä, huomattavasti enemmän tehoa kuin muissa japseissa ja luotettavuuttakin uskaltaisin enemmän luvata. Tosin jos ei osta joltain "tekijämieheltä" niin valitettavan monet ovat pommeja. Että huoltohistoria ja pyörän kunto kannattaa tarkistaa paikanpäällä tarkasti.

Tuollaisissa Rm:ssä piilee helvetti koko mopon sisällä, paukkuu joka puolelta. Itse sain jopa parhaimmillaan täydellisen koneremontin jälkeen -85 rm:ni lähtemään alkukiihdytyksessä tasoissa max.10hp sporttitason/huonoilla osilla varustetun 70cc derbin kanssa. 3 tapausta tiedän -83-86 rm:stä, ja huvittaviahan ne ovat, yhdelläkin japanista tilattu sadoilla euroilla osaa, ja niin pommi vehje joka puolelta, että ajaa ei uskalla metriäkään , vaan yrittää muutamalla satkulla saada tallista pois pyörimästä. Ääntää ja kiertää, mutta mitään ei tapahdu.

Mut jos haluaa sillä viidellä satkulla unettomia öitä, niin mikäs siinä :D

Kuitenkin cr tai yz tuosta joukosta.
Viimeksi muokannut SMRacing päivämäärä 6.3.2007 21:54, muokattu yhteensä 1 kerran

6.3.2007 21:41

No toi RM onkin noista luultavasti ainoo, jonka ilmotettu teho vastaa todellisuutta. Siltikään yhtään tuon ikästä ei kannata ostaa, ellei harrastukseksi aio mopon laittelua/entisöintiä/tms.

Jos 80-luvulta tarvii joku ottaa, niin mm. materiaalit olis paljon parempia kotarissa ja temmissä, tais gassillakin joskus 90-luvulla 8-kymppi olla. Mutta ei millään niistäkään juuri ajamista pääse mielekkäästi harrastamaan.

6.3.2007 21:59

SMK;-) kirjoitti:No toi RM onkin noista luultavasti ainoo, jonka ilmotettu teho vastaa todellisuutta. Siltikään yhtään tuon ikästä ei kannata ostaa, ellei harrastukseksi aio mopon laittelua/entisöintiä/tms.

Jos 80-luvulta tarvii joku ottaa, niin mm. materiaalit olis paljon parempia kotarissa ja temmissä, tais gassillakin joskus 90-luvulla 8-kymppi olla. Mutta ei millään niistäkään juuri ajamista pääse mielekkäästi harrastamaan.


No en kyllä vanhaan eurooppalaiseen koskisi. Ja eihän noilla mielekkäästi ajelekaan. Sen verran on kokemusta noista ton hepun listalla olevista laitteista, että kyllä noi tehoilmotukset aika lähelle pitää suhteessa paikkansa. RM:stä tuntuu puuttuvan melkein 50% todellisuudessa tehoa, mitä ton ikäisestä yz:sta/cr:stä esimerkiksi. RM:än "puoliläppäohjaus" jne ovat niin alkeellisia -70 luvun kultaaikaan perustuvia ratkaisuja, että ei niillä ei kovin mennä.

Cr:ssä ja Yz:ssa on jo paukkua jonkin verran tuohon aikaan. Ja kyl ne ilmoitukset on ihan verrattavissa, käytännössäkin jonkinlaista näyttöä asiasta. -80 luvun lopullahan 2t moteista saatiin samat huipputehot mitä tänäkin päivänä.

Eli ostaisin ~90 laitteen, on aivan erilainen liikkumaan, tosin eihän japsien alusta&iskarit&jarrut hyviä olleet tuolloinkaan, tosin kehittyneet paljon tuosta -80 luvun puolestä välistä. Kevyitä japsit kyllä olivat.

Tässä ~90 vm. tehoja, koska tuossa muutaman vuoden aikana -80 luvun loppupuolella tekniikat kehittyivät melkoisesti:

Yz -89: 27,4 cv din à 11750 tr/mn
Kx -93:(en löytänyt vanhemmista tietoja) 26,2 cv din à 12000 tr/mn
Cr -90: : 25,6cv din à 12000 tr/mn
Rm -91: 23 cv din à 11000 tr/mn

Tuossa -90 luvun alussa Rm:ään oli sentään saatu jonkin verran uutta eloa. Yz:an -88 esitelty mosa oli tekniikaltaan ylivoimainen aina -90 luvun alkuvuosiin saakka. Itseasiassa sen -88 esitellyn motin teholukemia ei muut merkit rikkoneet, kuin vasta vuosituhannen vaiheessa, jolloin Kawa ilmoitti kx:än tehoksi 27,5hp. Yammun -93 uudistunut mosa luovutti 28hp, eli 0,6hp oli uudessa mosassa enemmän tehoa kuin tossa viisi vuotta aiemmin/ -88 suunnitellussa. Sen jälkeen Yz:an tehot ovat tänäkin päivänä ilmoitettuna se 28hp.

Sitten eurooppalaisia sekaan:

Ktm sx -86: 23,5 cv din à 12000 tr/mn( ei löydy tietoa muista/uudemmasta).

Toisin sanoen pistä tohon 5-satkuun parikolme hunttia lisää ja osta -90 luvun alkupuolen laite hyvältä käyttäjältä. Siinä on paljon enemmän järkeä kuin noiden -80 luvun puolen välin härpäkkeiden ostossa.

Itsellä oli -92 Yz, hyvällä huollolla & koneistuksella ollut, oli 1,5v minulla, eikä olisi ollut tarve luopua. Kuitenkin huomattavasti uudempaa 250cc:ia alkoi mieli tehdä, niin luovuin siitä. Ja voin sanoa, että ongelmia ei ollut. Kuitenkin "kaveri":kin osti -91 80cc Yz:an 400-500e:lla, aivan paskahan se oli, vauhtipyörän kiiloja meni 3 100 metrin sisään, ja kampiakseli katkesi puolen kilometrin jälkeen, hyvä että fudeani siinä 500m ajolla mitä "kaveri" kerkesi sillä ajaa, jätti. Sitten tie johti kyllä jonnekin romukasan päälle. Joten aivan yksilöitä ovat, ja se riippuu suuresti käyttö ja huoltohistoriasta. Itse pyysin 850¤ omalla yz,lla, ja ostaja tuli katsomaan, ja katteli paikat läpi ja ajelin siinä malliksi, niin ei edes yrittänyt tingata hinnasta pois, tuntui että enemmänkin olisi maksanut. Joten hyvästä kannattaa maksaa.

Kuitenkin, mitä järkeä ostaa viidellä satkulla motocross pyörää, koska jos sillä vähänkin aikoo ajaa, niin perushuoltoihin saa jo palamaan rahaa riittävästi, sitten kun monessa yksilössä on suurtakin remontintarvetta jo ostohetkellä.

Ja eihän se aina iästä ole kiinni se miten pommi vehje on, koska käsiomistaja saa puoleen vuoteen tuollasen suht vähän ajetun kassarin aivan piloille. Eikä tee edes tiukkaa. Sitten taas 'hyvillä' omistajilla olleet laitteet voivat pelata todella pitkäänkin ja hyvin. Ajoominaisuuksista kuitenkaan kannata varsinkaan vanhoissa japseissa puhua.

Ei nää motocrosspyörät ole edes pihaharrastemielessä 100% persaukisten laji. Tosin mikäs siinä, jos muutamalla sadalla hakee paskan pyörän jonkun nurkista pois pyörimästä, ajaa tunnin, vie romuttamolle tai myy osina, ostaa toisen samanmoisen, ajaa paskaksi, myy. Ei minuun iske, mut joitain viehättää. Sitten nämä samat heput ajaa niillä jeesus kassareillaan taajamassa innoissaan.

Tulipas viestistä kunnon romaani :D

7.3.2007 0:04

Hitto sun romaanias jaksa lukee kukaan!

Järjen sen sijaan voisit ottaa käteen. Jos -02--06 pyöristä irtoo dynossa 23 pollee, niin luuleks tosiaan et -90 oli irronnu 27 tai -86 -24?

Ha.
Lopettaisit ton ilmotettujen tehojen trollailun, ei kiinnosta ketään ja ne on täyttä skeidaa.

7.3.2007 0:12

SMK;-) kirjoitti:Hitto sun romaanias jaksa lukee kukaan!

Järjen sen sijaan voisit ottaa käteen. Jos -02--06 pyöristä irtoo dynossa 23 pollee, niin luuleks tosiaan et -90 oli irronnu 27 tai -86 -24?

Ha.
Lopettaisit ton ilmotettujen tehojen trollailun, ei kiinnosta ketään ja ne on täyttä skeidaa.


Saatana, puhuin ilmoitetuista tehoista? Olenko sanonut että todellisuus sanoisi samaa? Mutta sitä vaan, että koskaan ei ole tarkasti ilmoitettu noita tehoja, eikä ilmoiteta vieläkään, piste. Ja ilmoituksissakin on heittoi, mut helpompi niitä on ilmotuksien perusteella vertailla, kuin että jokainen veisi pyörät dynoon ja paperista vertailut. Ei ne sentään niin metsään mene ne ilmoitukset, etteivätkö ne vertailua yhtään kärsisi. Piis! Ja trollaile sinä pois ihtes tältä foorumilta, kun olet niin v*tun viisas ja ammattitaitoinen mekaanikko&kuski. Ja ota se järki käteen myös itse, saakait täällä vanhemmistakin pyöristä puhua, ja jos joku on sellasta ostamassa, niin antaa ostaa vaan, ei tarvi tyrmätä niitä viestejä heti kättelyssä. Fakta vaan se, että helvetin paljon helpommalla pääsee, kun jättää kirjoittamasta mitään tänne, siitä ei hyödy mitään, saa vaan ryöppyä niskaansa. Toivottavasti pystyn olemaan "trollaamatta" loppuvuoden tänne. Että saavat viimeisen päälle ammattitaitoiset henkilöt (SMK) kirjoitella tänne. Kova on tehtävä, kun lukee juttuja skyteam idänihme laitteiden rakentelusta enskaan. Jätän kuitenkin seuraavan viestin väliin -> foorumi kukoistaa taas.

7.3.2007 2:31

Mikäs logiikka tossa on, että kowa kuski olis = tietää tekniikasta? Millases teknisen osamisen saavuttaa osaamalla ajaa kovaa? Ajattelin vaan, että mistä löytyis se oikotie...

SMR...reisinkikös se oli, hyvä: Ilmoitettujen tehojen suhde vs. todelliset = ei mitään yhteyttä. Googletappa noita dynokäppyröitä, esim. piikkehin löytyy "pilvin piemein", vertaa ilmotettuihin. Onkohan edes sattumaa, että tehokkaimmaksi väitetty onkin välillä tehottomin?

E: Taitaa kuitnekin vähän kiinnostaa? Usko pois, saan semmosen koneeltaan valmiiksi hyvän ja rungoltaan sopivaksi muokatun tosta itselleni. Eikä se ole idän ihme, vaan edustaa sitä hinta/laatu -suhteeltaan hyvää kiinalaista sarkaa. koitappa lyhentää vaikka WR-F:ää 80mm, taitas mennä peukku pyllyyn?

On mullakin 80-luvun RM80 ollut (82cc), eikä ole häävi peli. Mutta pytty porattuna + uusi mäntä, kyllä kiekas, korkeelta, kovaa. Keuli patikossa kolmosella vahingossa ympärikin, aloin oikein "pelätä" kun ensin ei mitään ja yks kaks lähtee niin s**tanasti.

7.3.2007 11:37

SMK;-) kirjoitti:Mikäs logiikka tossa on, että kowa kuski olis = tietää tekniikasta? Millases teknisen osamisen saavuttaa osaamalla ajaa kovaa? Ajattelin vaan, että mistä löytyis se oikotie...

SMR...reisinkikös se oli, hyvä: Ilmoitettujen tehojen suhde vs. todelliset = ei mitään yhteyttä. Googletappa noita dynokäppyröitä, esim. piikkehin löytyy "pilvin piemein", vertaa ilmotettuihin. Onkohan edes sattumaa, että tehokkaimmaksi väitetty onkin välillä tehottomin?

E: Taitaa kuitnekin vähän kiinnostaa? Usko pois, saan semmosen koneeltaan valmiiksi hyvän ja rungoltaan sopivaksi muokatun tosta itselleni. Eikä se ole idän ihme, vaan edustaa sitä hinta/laatu -suhteeltaan hyvää kiinalaista sarkaa. koitappa lyhentää vaikka WR-F:ää 80mm, taitas mennä peukku pyllyyn?

On mullakin 80-luvun RM80 ollut (82cc), eikä ole häävi peli. Mutta pytty porattuna + uusi mäntä, kyllä kiekas, korkeelta, kovaa. Keuli patikossa kolmosella vahingossa ympärikin, aloin oikein "pelätä" kun ensin ei mitään ja yks kaks lähtee niin s**tanasti.


No onnee vaan jos -80 luvun 80cc rm lähtee saatanasti. Oo ja mullakin oli jopa rm:ssä 85cc, eli menee saletisti! Siin on vaan se tekniikkakin niin alkeellista, jos yhtään 2t tekniikasta tajuaa, niin voi päätellä sen, ettei niiden kanavien virtausnopeuksilla& aukkojen aloilla kuuhun mennä. 'Puoliläppäohjaus' sotkee sitten suhtellisen pahasti. Alakerta on melkoisen Pv mäistä, vähän vahvemmassa muodossa. Ei kannata koskea. Et jos väität, että rm oli 80-luvulla, tai -90 luvun alussa minkään muun japsin kanssa tasoissa tehossa, niin kyllä väärässä olet. Suzuki kun ei edes kehittänyt moottoria yhtään, siirtyessään jäähdytyksen osalta ilmasta nesteeseen. Täysin samat tehot, ajoitukset&tekniset ratkaisut pysyivät, aina vuoteen -86, jolloin 1hp puristettiin lisää. -87 saatiin 19hp, ja 1990 jo 23hp.

Joo, ja voihan tosta kinukki enska rakennelmasta jotain ehkä tullakin, mene ja tiedä.

Ja tottakai kun lehtien tai netistä tehokäyriä katsoo, niin voi olla että ei aivan samassa järjestyksessä mitatut tehot ole kuin ilmoitetut. Tänä päivänä vaan tehoilmoitukset pyörivät siinä 5% sisällä lähes kaikkien merkkien kesken. Sillon niissä voi keskenään niitä muutaman prossan heittoja olla, ilmoituksissa siis. Tottakai todellisuudessa enemmän, mutta muutamien prosenttien sisällä pysyy eri merkkien välisien ilmoitusten heitot. Toisin oli -80 luvulla ja -90 luvun alussa kassareissa, kun tehoerot ovat melkoisen järjettömät eri merkkien välillä. Itse olen aika paljon nähnyt, ja kyllä Yz ja Cr noista jeesuksen aikasista vehkeistä (80-luku) potkii parhaiten. Sitten tulee Kx, ja Rm jää väkisin joukosta.

Mutta, jos sitä mieltä olet, että jos -80 luvulla noissa Yz:ssa/Cr:ssä oli sen 150%tehoa vrt Rm. Niin onnea vaan, jos mielestäsi tuo ilmoitus kusee niin paljon, että todellisuus sanoisi täysin eri asiaa, niin aika harhateillä sillon on. Aika paljon näissä vanhoissakin vehkeissä auttaa, kun katsoo edes sylinteritekniikkaa, kampikammiontilavuutta, pakoputkea jne. tarkemmin niin huomaa kyllä mistä ne erot tulevat.

Ja uskaltaisin melkein väittää, että käytännössä on kokemusta melkoisen paljon noista jeesuksen aikaisista 80cc kassareista. -80 luvulta rm:stä vähän liiankin hyvin. Olihan se minullakin porattu ja uusi mäntä ja kaikkee, mutta ei se siitä sen kireämpää tee. Isommissa ylikoo'ssa vaan potkii huonommin jos aukkoja ei modata uudelleen, kun niiden pinta-alat pienenee ja huuhtelupatsaista tulee epätarkemmat.

Pätemisen haluni ylitti rajat, joten piti vielä yksi viesti kirjoittaa.

Ja sitten vielä niistä Eurooppalaisista. Eipä tuo veljen -96 85cc TM ainakaan mikään loistokeksintö sinänsä ole, ehkä se on parempi ajaa kuin entinen Yz:tani. Moottoritehoa suunnilleen saman verran, painoa Tm:ssä 30kg enempi. Eli siltikin kääntyisin japsiin, luotan vielä japsitekniikkaan enemmän kuin eurooppalaiseen. Tollanen 90kg kasivitonen kun ei tahdo liikahtaa, 60kg vähintään yhtä tehokas japsi runttaa eri malliin. Itse asiassa en ole vielä 85cc tavannut, jolla olisi yhtä hyvä teho/paino suhde kuin esimerkiksi ex Yz:ssani. Tehoa voi olla sen 1hp enemmän, mutta se tärväytyy 5-10kg lisäpainoon.

Mitäköhän tässäkin viestissä oli tarkoitus sanoa, mene ja tiedä, mutta nyt itse jätän tämän topicin rauhaan. Pähkinänkuoressa, vältä vanhoja kx:iä ja rm:iä. Voin mä jonkun videon tehdä ja pistää youtubeen, missä -80 luku rempatut rm:ät kukoistaa. Ei säväytä itseä ainakaan.
Viimeksi muokannut SMRacing päivämäärä 7.3.2007 12:25, muokattu yhteensä 1 kerran

7.3.2007 12:23

Saatiinhan sitä tappelu aikaiseksi, njoo.. RM ja Kx kiehtoisi jollain tavalla mutta jos sitä nyt vaikka alustavasti alettais jammuja kattomaan, ja minulle se tulisi kevyeen soratie/monttu ajoon(noh, kevyeen ja kevyeen)
Mutta olen huomanut yleisesti että ruotsalaiset pitävät vehkeitään paremmin kuin suomalainen teini kovis ja asun vielä aika lähellä ruotsin rajaa(haparanda) joten pyörän haku sieltäkin on käynyt mielessä.. Tuolta olen katellut -> www.blocket.se

7.3.2007 12:26

-jokke- kirjoitti:Saatiinhan sitä tappelu aikaiseksi, njoo.. RM ja Kx kiehtoisi jollain tavalla mutta jos sitä nyt vaikka alustavasti alettais jammuja kattomaan, ja minulle se tulisi kevyeen soratie/monttu ajoon(noh, kevyeen ja kevyeen)
Mutta olen huomanut yleisesti että ruotsalaiset pitävät vehkeitään paremmin kuin suomalainen teini kovis ja asun vielä aika lähellä ruotsin rajaa(haparanda) joten pyörän haku sieltäkin on käynyt mielessä.. Tuolta olen katellut -> www.blocket.se


Joo, niin se aikoinaan minullakin oli. Ja pahin virhe mitä olen elämässäni tehnyt. Cr on kans hyvä ja suht potkiva noista vanhoista peleistä. Tosin vaiteistoviat tahraa mainetta.

7.3.2007 12:42

Hontia tai jammua.. Tai sitten teen niiku mulle toisessa topikissa opastettiin että juo rahat.. :D

7.3.2007 14:03

Eipä ole itsellä kokemusta kuin koeajon merkeissä kolmesta 8-luvun kasikympistä: -89 RM ja YZ, -88 KX. Omalla perstuntumalla ne kaksi muuta eivät olleet ihan iskussa, RM oli eka joka oli ja otin sen. Tais maksaa silloin 850e. Eikä olis pitäny ikinä sitä ostaa.

Teknisesti oikeestaan isoin ero oli siinä, että RM:ssä kaasari tuli kii pyttyyn, muissa kampikammioon. Ja sairaan yläkiree se olikin, kuten totesinkin. Ne kaks muuta oli luultavasti välittömästi 1000e rempan tarpeessa, tosin meni siitä puolet rämäänkin.

Veljes TM taitaa olla isopyöränen tai semmosen rungolla ja vaihdettu välikoon pyörät? Ne painaakin tosiaan ainakin +20kg, joten onko ihme ettei tunnu tehokkaammalta? Toi isopyöräsen runko on mitoiltaan sama kuin piikin, mut eri numerolla.

7.3.2007 15:28

SMK;-) kirjoitti:Eipä ole itsellä kokemusta kuin koeajon merkeissä kolmesta 8-luvun kasikympistä: -89 RM ja YZ, -88 KX. Omalla perstuntumalla ne kaksi muuta eivät olleet ihan iskussa, RM oli eka joka oli ja otin sen. Tais maksaa silloin 850e. Eikä olis pitäny ikinä sitä ostaa.

Teknisesti oikeestaan isoin ero oli siinä, että RM:ssä kaasari tuli kii pyttyyn, muissa kampikammioon. Ja sairaan yläkiree se olikin, kuten totesinkin. Ne kaks muuta oli luultavasti välittömästi 1000e rempan tarpeessa, tosin meni siitä puolet rämäänkin.

Veljes TM taitaa olla isopyöränen tai semmosen rungolla ja vaihdettu välikoon pyörät? Ne painaakin tosiaan ainakin +20kg, joten onko ihme ettei tunnu tehokkaammalta? Toi isopyöräsen runko on mitoiltaan sama kuin piikin, mut eri numerolla.
Kyllä se kaasari on kiinni sylinterissä niin jammussa kuin kawassakin,nyt kyllä rouva muistaa väärin!

7.3.2007 17:14

Jahas, kiitos tiedosta ;-)
Missäs vm. Jammussa muuttuu? Kwaak oli eka jota katsoin, muistihäiriön piikkiin, mutta jampin myyjä ei ollut varma vm:sta...eikä sillä ollut siihen mitään ostokuittia tai luovariakaan, ja mopokin oli romu. Nimittäin sylkky oli löysällä, kaasari ei liikunut mukana, eli pakko olla kiinni lohkoissa.

7.3.2007 18:29

Voisiko joku kertoa, että olisiko 28mm kaasari siis hyvä tuohon minun Kawasakiin? Onko 28 ja 29 mitään eroa tehoon? :D

7.3.2007 19:47

SMK;-) kirjoitti:Jahas, kiitos tiedosta ;-)
Missäs vm. Jammussa muuttuu? Kwaak oli eka jota katsoin, muistihäiriön piikkiin, mutta jampin myyjä ei ollut varma vm:sta...eikä sillä ollut siihen mitään ostokuittia tai luovariakaan, ja mopokin oli romu. Nimittäin sylkky oli löysällä, kaasari ei liikunut mukana, eli pakko olla kiinni lohkoissa.



Jammuun tuli casereed -93, jos en väärin muista.