Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

17.1.2006 16:35

Viku kirjoitti:
rxhuilaa kirjoitti:Mutta kuinka nopeasti veikkaatte että kyllästyn noihin kasikympin tehoihin...


Heti ekana iltana veikkaan minä. Piikki se on paras.


Sekin riippuu mistä 80cc:syä kyse!

Yleensäkin kun kaikki puhuu 28hp blaa blaa blaa jne.

Niin 80cc vesijäähdytteisistä löytyy 16-27,5hp merkistä ja vm:stä riippuen timmissä kunnossa.

Muutenkin nämä yli 5v vanhat pyörät, jos ne ovat olleet ns. jonkun sällin harrastekäytössä, niin tehoja voi huonolla tuurilla uupua jopa puolet tehdaskunnosta.

Mutta itselläni on Yamaha yz 80cc -92, tossa vm:ssä on paras tehopainosuhde sarjassaan. (27,4hp/61,3kg)Painoakin siisvaivaiset 61,3kg tarkalleen.Renkaat siis 17/14 eli pienipyöräinen.

Minulla kun on vielä crossi mekaanikolla laitatettu kansi (palotila muotoiltu ja kantta laskettu), 1mm ylikoko, kanavat puhallettu, wisecon takomäntä (hitusen sitäkin mekaanikko siistinyt) , 320 suutin ja 15/46 välitykset

Tehoja n. 30hp , painoa sen 61,3kg. -97 125cc Rm liikahtaa reilusti huonommin kuin tämä yz, sen voi kyllä päätelläkin jo: rämmän tehopaino (38hp/100kg).

Tosin tuo kone on niin korkeaviritteinen, että vaatisi n. 100 oktaanista bensaa jos haluaisi saada täydelleen kestämään. Bensana käytetty kuitenkin 98:ia ja seokset mahdollisimman rikkaalla(eli pelaa hyvin, mutta saa ainetta).
Öljyn ja bensan suhde on ollut 4-6% aina.

Pisimmillään mäntä on kestänyt jopa 40 tuntia,lyhyimmillään 15min. Eli männät tuppaa sulamaan,kun viriastetta löytyy, ja bensiinissä hitusen vähän lailla oktaaneja.

0-95km/h suoriutuu 6-7sek.

Itsellä pituutta 177cm ja painoa n. 60kg. Hyvin pystyn tuollakin ajamaan, kun en missään radalla aja, vaan jäällä + kaikenlaisilla metsäpoluilla. 185cm ja 75kg kaveritkin ovat tuolla pystyneet ajamaan kohtuu hyvin, lähdöissä ei puutetta jos saa pidettyä kierrokset koko ajan riittävän korkealla.

Toista yhtä kiukkuista 80cc/85cc ei ole tullut vastaan toistaiseksi.

Sitten kun ajattelee ex 80cc rm:ääni, niin se vastasi lähinnä 70cc perus uusenduroa, eli ei tod millekään piikeille pärjää vaan jää kuin nalli kalliolle.

Sitten tällä kylällä on ollut n. -90 lukuisia kassareita monia, esim. kx , rm. Niin yleensä ottaen ei kyllä kuuhun mennä niillä tehoilla, yksi toinen samanlainen yz kuin minulla löytyy tehdaskuntosena ja just normaali harrastekäytössä olleena, niin tehot ovat siinäkin melko säälittävät.

Eli piikki parempi ajaa + lähtevämpi 90% tapauksista.

Ja jos radalla käyt jne niin osta se piikki.

Itse en piikistä välitä, 250cc parempi ratkaisu mitä piikki jos vähänkin ajokokemusta löytyy. Piikin painoinen ja tehoja n. 15hp enemmän = lähtöjä selvästi paremmin ja vääntöjä todella kivasti.

Jos on taitoa ja kiinnostusta laittaa 80cc:eetä jos siinä ei kaikki pollet jäljellä ole , ja eihän todellisuudessa tehdas lupaa näistä 86-92 vuoden pyöristä kuin sen 18-27,5hp, joka ei ole niin hirveästi, siitä 28hp:stä on tullut nuubien keskuudessa joku villitys, vaikka todellisuudessa polleja persiin alla olisi 10 vähemmän.

Uudet 85cc:t , niinkuin myös isorunkoiset 80cc:t ovat suht massavia laitteita ja niillä 25hp-28,5hp tehoilla ei ole niitä lähtöjä hirveän paljon, ja miinuksena näissä uusissa kassareissa(85cc) niiden hinta, voivat liikkua käytettynäkin jopa suht hyvien puolikkaiden hinnoissa. Se hyvä puoli noissa uusissa 85cc:issä on että ne ovat rungoltaan ja iskareiltaan suhteellisen jämäköitä. Alakierrosväännöt ovat myös parantuneet pakoaukonsäätimien myötä, vaikka ei kassarissa ikinä väännöistä voi puhua.

Mitä minulle ammattilaiset ovat selittäneet(niinkuin järkikin sanoo), niin juuri näistä kevyt rakenteisista -90 luvun pienistä kassareista saa kaikkein kiukkuisimpia, ja suht hyvin tehoja onkin jos kaikki tehdaspollet edes tallessa.

Omalla yz:llani kelpaa lähteä kisaamaan isompienkin kanssa , uudelle 250cc:lle jää jonkun verran lähdössä, tosin ei hriveän paljon, siinä se vaan roikkuu kovasti joitain metrejä puolikkaan takana.

Eturengas nousee vielä 80km/h vauhdista kutosella hennolla nykäisyllä jos pitoja on. (hiekalla ei kovin paljoa rengas pitoja saa)

Eli tämä vaan esimerkkinä että kyllä 80cc:kin voi olla kireä ja kiukkuinen lähdöiltään.

Tulipas sitä pädettyä.
Viimeksi muokannut SMRacing päivämäärä 17.1.2006 16:58, muokattu yhteensä 3 kertaa

17.1.2006 16:45

Ootko sä käynyt penkittämässä sen pyöräs, kun olet noin varma tehomäärästä? Mulla oli 31,5hp omassa -99 80cc hondassa, kun siihen laitettiin sähköt, kansi, sylinteri tehtiin, läppärunko vaihdettiin ja fmf:n tehari heitettiin paikalleen.

17.1.2006 16:50

wert kirjoitti:Ootko sä käynyt penkittämässä sen pyöräs, kun olet noin varma tehomäärästä? Mulla oli 31,222345hp omassa -99 80cc hondassa, kun siihen laitettiin sähköt, kansi, sylinteri tehtiin, läppärunko vaihdettiin ja fmf:n tehari heitettiin paikalleen.


En ole penkittänyt, mutta kyseinen mekaanikko (tunnetusti yksi itäsuomen taitavimmista) lupasi sen +/- 30 hp tuosta. Minulle ei niin väliä alkaako 28:lla / 29:llä vai kolmosella. Pääasia että eteenpäin liikkuu suht liukkaasti.

On tuosta jotain videotakin , tosin huonolla sytkäpuolalla, mutta liikkuu se silloinkin ok.

17.1.2006 16:50

Määrittele sana korkeaviritteinen?
61,3kg?Kuulostaa melko vähältä verrattuna uuteen jamppiin..

17.1.2006 16:52

Joni_ kirjoitti:Määrittele sana korkeaviritteinen?
61,3kg?Kuulostaa melko vähältä verrattuna uuteen jamppiin..



Niinhän se onkin, uudet 85cc:t kun painavat 65-80+kg.

Mutta toista se silloin 90-luvun alussa oli kun nuo pienipyöräiset olivat rungoltaan ja iskareiltaan hyvin hyvin hentoja pelejä.
Viimeksi muokannut SMRacing päivämäärä 17.1.2006 17:24, muokattu yhteensä 1 kerran

17.1.2006 16:58

Juu etsi sit 90kg painava kasiainen niin mä kattelen..
Uuden yamaha kuivap. on 66/69kg.

17.1.2006 17:01

Mullakin on perhanan kiukkunen kx. Suttaa ja keulii ja yhtä äkästä mopoa ei ole tullu vastaan. Ostakaa pois.

17.1.2006 17:23

Joni_ kirjoitti:Juu etsi sit 90kg painava kasiainen niin mä kattelen..
Uuden yamaha kuivap. on 66/69kg.



No muistelen että temmiltä löytyy yli 80kg painavia 80cc:eitä, en nyt tarkkoja lukemia löytänyt. Perusjapseissa näytti olevan ainakin -02 kx 75kg.

Ja hondalla oli se yksi vm (80cc), jossa piikin runkoon istutettuna 80cc:n motti. Senkin vehkeen luulisi jonkun verran painavan.

Mutta temmillä on n.80kg:siä 80cc:eitä valmistettu jos oikein muistan...

Se 90kg nyt oli semmonen heitto vaan. Korjataan sitten : reilu 80kg.

17.1.2006 17:28

Ja siinä 80kg painavassa temmissäkin on melkovarmasti piikin runko.

17.1.2006 17:42

Ihan miten vaan sovitaan vaikka et sä viet sillä Kullaksen startissa jos sulle tulee siitä hyvä mieli?
Kait se kulkee sit kurveissa ja jarrussakin eniten?

17.1.2006 18:20

SMRacing, kuka se itäsuomen taitavin mekaanikko on?

Huh, mitä teet vm.92 tehokkaalla 80cc:llä kun ajettavuus on suoraan anaalista? ..

17.1.2006 18:42

tomu kirjoitti:SMRacing, kuka se itäsuomen taitavin mekaanikko on?

Huh, mitä teet vm.92 tehokkaalla 80cc:llä kun ajettavuus on suoraan anaalista? ..


No enkö juuri sanonut että ihan omiaan tälläseen minun käyttöön , eli just mehtätiet ja pikku polut.

Ei nyt Itäsuomen, sanotaanko että Pohjois- Savon monien rossareitten pyörät on laitellu Lyytikäinen Iisalmesta. Tekee kaikki sylinterityöt yms. tekee suht halvalla, mutta työn laatu todella hyvää.

Ja kyllähän sillä ajaa tolla yz:lla, kun ei minnekään radalle ole tarkotus mennä, siis kyllä minä sillä ennemmin ajelen huvikseni kuin jollain mökkimopolla :)

Mitä nyt korkeintaan jossain pienillä montuilla käyn sillä ruisaamassa. Ja kyllä minä varmaan jonku puolikkaan hankkisin jos olisi varaa harrastaa kunnon motocrossia radalla, mut kaikkea ei voi saada.


Ja painoisekseen ja kokoisekseen laitteeksi yllättävän hyvä ajaa jossain mehtäteillä, kevyt vetää mutkiin, pysähtyy suht hyvin. Ja ei tarvii silti polvet tangossa ajaa, silleen tilavan tuntunen kun kyydissä istuu kokoisekseen laitteeksi.

Mutta eihän sillä mitään isoja hyppyjä voi oikeen vetää, mutta ei itsellä se ole tarkoituskaan. Eli mitään huippuja ajoominaisuuksia tuosta pyörästä ole haittukkaan.

Mutta ihan hyvä sillä on ajaa, jos vertaa muihin ton kokosiin ja painosiin laitteisiin!

17.1.2006 18:55

Ja yleensäkin jos ei aja kisaa ja oo oikeen taitava, niin onko sitä tehoa pakko olla aina eniten? Mieluummin treenaa vaikka hypyt kohdilleen ja mutkat hoitaa sutjakkaasti niin eikös se jo riitä? Vai onko pakko varikolla olla tehokkain pärrä? :D
Ja se 28hp on tullut varmaan siitä kun tehdas lupaa 27,jotain hevosvoimaa, niin siitä pyöristetty. Ainakin mun kawassa tais olla 27,8hp tehtaan paperilla :D

E: Tossahan jo sitä selitystä ehti tullakin

17.1.2006 19:02

Paappis kirjoitti:Ja yleensäkin jos ei aja kisaa ja oo oikeen taitava, niin onko sitä tehoa pakko olla aina eniten? Mieluummin treenaa vaikka hypyt kohdilleen ja mutkat hoitaa sutjakkaasti niin eikös se jo riitä? Vai onko pakko varikolla olla tehokkain pärrä? :D
Ja se 28hp on tullut varmaan siitä kun tehdas lupaa 27,jotain hevosvoimaa, niin siitä pyöristetty. Ainakin mun kawassa tais olla 27,8hp tehtaan paperilla :D

E: Tossahan jo sitä selitystä ehti tullakin



Ei mutta kun jotkut nuoret kassari kuskit puhuu 16hp:sten rämmien ja 20hp:sten kwaakkujen kohalla 28hp:stä :)

17.1.2006 20:10

Pikkuisen edes silmiä auki ja järkeä käteen! Toivottavasti kukaan ei usko, eikä ota pätkääkään tosissaan tän SMreisinkin juttuja.
Miten sä voit edes luulla, että jossain kassarissa olis 28hp kun tehtaat lupaa piikkisistä 40hp ja mittaukset näyttää 32-33? Ihan suosista voit lähtee siitä, että kassarien todelliset tehot on välillä 22-25hp MAKSIMISSAAN vaikka kuinka liki 30 luvataankin. En tiedä sitten mitä kaikkia osia sun pyörästä on matkan varrella pudonnu tohon punnitustulokseen vai millä markettivaa'alla se on saatu, mutta ihan huuhaata sekin.
Tää on taas tätä kun "joku sano et siinä on varmaan noilla vireillä ainaski 30 heppaa". Ota joskus alles joku uus kassarin niin huomaat ettei se sun ole ehkä ihan niiiiiin tehokas...susta vaan tuntuu siltä kun silä e kaikkien virien jälkeen pääse enää edes liikkelle kuin tehopiikillä ;-)

Temmin isopyöränen 80cc on muuten piikin rungolla+iskareilla ja painaa yli 90kg, edelleen tilauksesta saatavana. Että sekin meni sitten pieleen.