Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

24.11.2010 18:31

Oisko kellää hyvää vinkkiä miten väsätä 80cc crossiin kohtuullisen hyvän valosysteemin halvalla ku ois tarkotus ajella jäällä mut ei sitä oikee kerkee valosan aikaan paljoo ajelee täällä kilin pillussa asti... Ja eipä oikee oo tietoo noista sähkötyksistä jos meinais ottaa virran mangneetosta. Jotta jos jollaa ois tietoa miten liittää valomaskin noihin vakiojohdotuksiin niin otan tiedon ilomielin vastaan... :|

24.11.2010 19:36

Mikähän rossi mahtas olla, 8-kympeistä valot saa Temmiin ja KX:ään tehdastekoset, KTM, RM ja CRF150 kotikutosen kiiltomadon sinne maskiin - eli pikkasen se lanka hehkuu siel...

25.11.2010 16:13

SMK) kirjoitti:Mikähän rossi mahtas olla, 8-kympeistä valot saa Temmiin ja KX:ään tehdastekoset, KTM, RM ja CRF150 kotikutosen kiiltomadon sinne maskiin - eli pikkasen se lanka hehkuu siel...



joo sis kyseessä on vm.92 kx ja mistähän niitä tehdastekosia valoja saa... Ku katoin tossa pyöräs noita johtoja mitä menee ni en huomannu mitää liitäntää mihi sellasen valon sais laitettuu. mikäli se valo nyt pitää niistä valiosta liittääkkää... :s

26.11.2010 1:28

Siihen pitää ostaa uus virtapää, jossa on käämitys myös valoille ja sen hinta on aika tarkkaan 210e, toimitusaika n. 3vkk.

27.11.2010 14:55

Oletan ettet enää lähes 20-vuotta vanhalla kasikympillä mihinkään enskakisaan, saatika päitsille ole lähdössä, niin suosittelisin ihan lämpimästi harkitsemaan akkuvaloa.. 8)

http://personal.inet.fi/koti/elinajajuk ... %20led.htm

Skrollaappa sivun alalaitaan; kyllä ton valotehon luulis riittävän vähän tiukempaanki jäällä syöttöön.. :D

Tollasen tekeminen vaatii toki vähän askartelutaitoa, mutta hintakin on vähän toinen kuin tuo 210e, johon tulisi vielä ainakin valomaskin verran lisää.. Ja tuonhan voi sitten aina siirtää toiseen pyörään tai vaikka potkukelkkaan jos tarvii.. :)

29.11.2010 2:28

En mä nyt mitään enskakisoja meinannu, akkuvalojen kans se ajoaika vaan jää pirun lyhyeks ja tarttis sijottaa sit niihin akkuihin se lk. 150e et saa kunnon akut, MP/autojen akut kun ei voi laskee kuin max. 80% kapasiteetista valot oikeesti kirkkaina, huonoimmat lk. 50%. Akkuvalojen kans toki saa Xenonin, mut se sit taas + 70e.

kx

29.11.2010 17:42

sis kylhän multa löytyy tosta isän vanhasta kevarista tuning valomaski mut ongelma on tosiaan et ku pyörässä ei tosiankaa oo mitää laturia ni akusta loppuu virta aiikas nopeesti. Ja ku ne virtapäät ja sun muut on kyl vähä liikaa mun lompakolle... :| jotta ei varmaa mistää tehokkaista patterikäyttösistä valoista oo mitää hyötyä?

29.11.2010 20:36

Noi ledilamput ei kyllä kauhean paljoa sähköä syö. Vaihdoin juuri autoon sisävalot halogeeneistä ledeiksi ja virrankulutus putosi 8A -> 0.5A.

Toki noi superkirkkaat ledit sähköä jo syö, mutta silti vähemmän kuin perinteiset halogeenit.

29.11.2010 22:12

Jos ei jaksa asentaa koneeseen virtoja. Tai muutenvaan akku kelpaa. Niin tämmöisen viritelmän löysin: http://personal.inet.fi/koti/elinajajuk ... %20led.htm
Aika toimivalta setiltä vaikutta. Ja ihan HULLU toi teho tossa valossa, kun kattoo noi alimmat kuvat. :eek: :eek:

Niin, noh

29.11.2010 22:24

Niin noh, saman linkin pistin kaksi viestiä aiemminkin. :lol:

Ja kyllä nyt luulis vähän maltillisemmankin tehoisilla ledeillä näyttävän hyvin, ja akkukestonkin nyt luulis esim. 2x10w (eli tosta puolet) lampuilla olevan ihan riittävä johonkin "wanhalla kasikympillä jällä terveisiä"- fiilistelyyn, ilman että tarvitsisi ostaa jotain kalleinta mahdollista patteria.. :)

29.11.2010 23:40

Ite pistin vähän aikaa sitten tilaukseen 3x 750lm teholediä + tilpehöörit. Valotehoa pitäs löytyy n. 2250lm eli ihan ok määrä. Jatketaan sitten raportointia kun saadaan vehkeet kasaan.. Hinta oli n. 140e + toimituskulut (ilman akkuja ja laturia). Mielestäni melko kohtuullinen hinta siihen nähden, että valmis xenoni (siis yksi spotti) maksaa helposti ++150 eukkaa. Lisäksi noi 20kV käynnistysjännitteet niskasta ei ns. kuumota.

jess!!

3.12.2010 19:34

joo elikkäs ostin tossa sitte iha perus taskulampun toho pyörään valoks ku eipä kehannu noita muita systeemejä ostaa... :roll: Valo on siis led lencerin p7 malli ja makso sellaset 54 egee. toi on aiva helvetin tehokas!näyttää siis vaivasen 210 metrin päähä ja valokeilan koossa/kirkkaudessa/tehossa vastaa ihan tollasen mopon valomaskin valoa. omasta takaa löysin sit vanhan telineen joka on tarkotettu mille tahansa pyöreelle taskuvalaisimelle joka ei oo mikää jättikokonen. :D

9.12.2010 21:14

Oon netist ny katellu ni tarviiks krossis käyttää kytkintä ku laittaa isompaa vaihetta?
Eli siis kaasu pois ja isompaa pesää?

9.12.2010 21:19

Honda4Ever kirjoitti:Oon netist ny katellu ni tarviiks krossis käyttää kytkintä ku laittaa isompaa vaihetta?
Eli siis kaasu pois ja isompaa pesää?

ei periaatteessa tarvii, mutta jos ei tunnu luontevalta niin näpäytä sitä kytkintä nopeesti Kaasua laskematta, kaasua ei todellakaan tarvitse höllätä pois :)

9.12.2010 21:22

Honda4Ever kirjoitti:Oon netist ny katellu ni tarviiks krossis käyttää kytkintä ku laittaa isompaa vaihetta?
Eli siis kaasu pois ja isompaa pesää?


Tähän aiheeseen on monta koulukuntaa ja yhtä monta mielipidettä...

Jotkut ei käytä kytkintä oikeastaan muutoinkuin liikkeelle lähtiessä.

Jotkut taas esimerkiksi lähdössä pikkasen avittaa kytkimellä, eli pitää kaasun samassa asennossa kokoajan ja kytkimellä pikkasen jelppii että menee vaihde kivasti päälle.

Jotkut taas käyttää kytkintä aina.

Meillä taitaa lapset käyttää kytkintä oikeastaan vain liikkeelle lähtiessä ja pysähtyessä. Hyvin harvoin muuten. En ole varma miten kassarissa homma toimii, mutta ainakin puolikkaalla kun pehmeällä hiekalla on veto päällä, niin vaihde ei kyllä vaihdu ellei kaasulla blippaa tai avita kytkimellä.

Veto päällä vaihteen vaihtaminen ilman kytkintä ei välttämättä tee pahaa rattaille, mutta vaihteen siirtäjät on pehmeämpää ainetta ja ne ei siitä tykkää.