Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

20.9.2008 14:05

mitenkä tuo linkun laakerien hajalla oleminen ilmenee ajossa? mulla ainakin takaiskari heiluu aikalailla :s onkohan vaan huonosti kiinne vai mikähän siinä on... ja miten tota perää sais korotettua kun osuu lokari melkeen renkaaseen ajossa ja vähän paska ajaa. siitäkö jousen yläpäästä missä on 2 levyä, toinen lukkolevy ja toinen säätö?

20.9.2008 15:16

asmo_91 kirjoitti:mitenkä tuo linkun laakerien hajalla oleminen ilmenee ajossa? mulla ainakin takaiskari heiluu aikalailla :s onkohan vaan huonosti kiinne vai mikähän siinä on... ja miten tota perää sais korotettua kun osuu lokari melkeen renkaaseen ajossa ja vähän paska ajaa. siitäkö jousen yläpäästä missä on 2 levyä, toinen lukkolevy ja toinen säätö?

Sulla taitaa vaan olla iskari finaalissa. Ei ole mitenkään tavallista, etenkään noin vanhassa pyörässä. Eli jos vaimennuksen säädöt ei tunnu vaikuttavan mihinkään suuntaan ja iskarista kuuluu "kurinaa" paineltaessa, niin vie se suosiolla huoltoon. Samalla kun iskari on irti, voit tarkastaa linkun väljyyden ja ainakin vaihtaa rasvat sinne.

20.9.2008 15:40

kyllä se vaimentaa, mutta lähinnä sitä kun se painuu niin alas... auttaako se huolto siihen vai oisko jäykempi jousi hyvä

20.9.2008 16:49

Jos esijännityksen säätö ei auta ja olet kovin iso sälli, niin timmimpää jousta kehiin. Mutta yhtälailla pitäisi silloin keulankin sukeltaa syvälle, kun istut pyörän päälle. Jos taas takaiskari "pakkautuu" ajossa patti patilta yhä syvemmälle, niin sulla on silloin liikaa paluuvaimennusta.

Mutta edelleen olen sitä mieltä, että iskari on loppu, etenkin jos sitä ei ole huollettu vuosiin..

20.9.2008 17:41

tkylma kirjoitti:Jos esijännityksen säätö ei auta ja olet kovin iso sälli, niin timmimpää jousta kehiin. Mutta yhtälailla pitäisi silloin keulankin sukeltaa syvälle, kun istut pyörän päälle. Jos taas takaiskari "pakkautuu" ajossa patti patilta yhä syvemmälle, niin sulla on silloin liikaa paluuvaimennusta.

Mutta edelleen olen sitä mieltä, että iskari on loppu, etenkin jos sitä ei ole huollettu vuosiin..

eikun siinä on semmonen juttu että säätö on ihan siellä ylhäällä ja jousta pystyy liikuttelemaan yhdellä sormella silloin kun pyörä on pukilla. ihan normaalin kokoinen kaveri mielestäni olen eisiinä mitään :D mut esijännityksen säätökö sitte auttais siihen korkeuteen?

20.9.2008 19:56

Mittaa paljonko pyörä painuu alaspäin kun istut sen päälle. Painuman pitäisi olla n. 3cm luokkaa. Lisää esijännitystä mikäli on enemmän, mutta pidä kuitenkin mielessä että liika esijännitys pilaa säädöt kokonaan. Vaihda tällöin tiukempi jousi.

Jos et ole varma toimiiko iskari kunnolla, kierrä vaimennus löysimpään asentoonsa (eli täysin auki) ja kokeile painaa satulasta pyörää alaspäin. Sitten kierrät vaimennuksen kiinni ja painat jälleen, satulassa pitää tuntua selvästi enemmän vastusta edelliseen, muutoin iskari vaatii huoltoa.

20.9.2008 21:13

joo tuo painuma on täsvaihees varmaan jtn 10cm luokkaa :D pitänee sitten kiristellä sitä sen verran että jää se 3cm. Kiitoksia vinkeistä ;)

21.9.2008 9:14

Ei vaan n.10cm on oikea painuma.

Mittaa näin:

Pyörä pukilla, mittaa väli (vaikka taka-akselin pää ja lokarista jokin kohta, mittaat aina samoista paikoista) +mittaustulos A+

Pyörä pukilta pois, pyörä seistessä omalla painollaan, mittaus. +mittaustulos B+

Kuski pyörän päälle istumaan ja ihan sinne eteen munat tankkiin, mittaus. +mittaustulos C+

A-B painuma pitäs olla n.30mm
A-C painuma n. 95-105mm

21.9.2008 10:44

Jeps, meni "free sag" ja "ride height" sekaisin..
everton kirjoitti:Pyörä pukilla, mittaa väli (vaikka taka-akselin pää ja lokarista jokin kohta, mittaat aina samoista paikoista) +mittaustulos A+

Pyörä pukilta pois, pyörä seistessä omalla painollaan, mittaus. +mittaustulos B+
A-B painuma pitäs olla n.30mm

Eli se 3cm on siis pyörän oma painuma. Piti ihan mitata omasta pyörästä "ride height" ja sain 77mm, eli tuosta kymmenestä sentistä jäätiin parin sentin verran, mutta toisaalta itse pidän enemmän etupainoisesta pyörästä, jossa on tiukempi ohjauskulma. Tosin edellisessä iskarihuollossa olivat kirineet hiukka liikaa esijännitystä, silloin piti jälkikäteen vähän löysätä perää.

21.9.2008 12:17

Jos free sag on 30mm ja ride height 77mm niin takajousesi on selkeästi liian jäykkä.

21.9.2008 12:47

joo pitääpä käydä mittailemassa.

21.9.2008 14:19

Paljonko maksaa takaratas 125cc vm 95 cr:ään ?

21.9.2008 14:49

asmo_91 kirjoitti:joo pitääpä käydä mittailemassa.

nyt sain free sag:in tippumaan esijännityksen kiristysellä 80mm->60mm.
ride height oli ennestään jotain 70mm

24.9.2008 18:26

Kyselinkin jo tuolta huolto ja korjaus osiossa tästä asiasta, mutta sitähän ei kaikki välttämättä seuraa. Eli mistä saisin 1990 cr 250:seen imukurkun, maahantuoja ei, jokaosa ei, allright ei, purkaamot ei. Jos jollakin sattuu löytymään niin olen kiinnostunut saa olla pieniä halkeamiakin jos ei pahoja.

25.9.2008 12:45

multa saattas vain löytyäkki jos -95 vuosimallista käy.jos otan kuvan siitä ja huiskasen mailiin sulle ni voit verrata onko samanlainen?