Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

27.11.2003 8:51

mistä oot saanu päähäs että hondan kone on tehoton? Kyllä nuo kisoissa menevät tasatahtia kaikkien muitten pyörien kanssa. ja paikka missä tehot vaikuttavat eniten on jäärata; eipä paljon muita pyöriä näy kuin hondia (on tietysti muitakin) mutta hondia on ylivoimaisesti eniten. Mulla on joku vanha bike missä annetaan tehoksi 25 hp ja esim. vastaavalle kawalle 45 hp.. ööö, oliskohan painovirhe?? ei kaikkee pidä uskoo mitä lukee.

27.11.2003 9:22

Taitaa olla molemmissa painovirhe, mut toi 25hp on aika lähellä takapyörästä saatua tehoa. Ja jos sä nyt vedät tähän jotkut jäärata pyörät ni mä voin sitten samalla vetää tehdascrossit. Eli sillä ei oo mitään merkitystä jos jääradalla ajetaan Hondilla. Jääradalla ei oo mitään tekemistä crossin kanssa. Kaikki pyörämerkit saadaan kulkemaan ihan hyvin mutta nyt on puhe vakiopelistä. Jos sulla on jotain vanhoja MXActioneja tai vast. ni kannattaa vähän selailla niitä. Ja yks syy miks Suomessa ajetaan Hondilla on se, että se on täällä ISO merkki. Pyörässä ei oo vikoja ja on muutenkin toimiva kokonaisuus. Ei tarvii kun mennä lahden yli Ruotsiin ni kisoista ei Hondia löydy. Ja mitä tulee MM-tasolle... No se ei taas paljoo asiaan liity, mut jos esim. vuonna 2002 Hollannin MM:ssä oli piikeissä kaks Honda kuskia, ni jokainen voi tehä omat johtopäätöksensä...
BTW: Oon nähny kun -02 suoraan pakasta revityt pyörät Honda ja KTM laitettiin penkkiin. Tulos oli aika masentava.

27.11.2003 9:44

Pitääköhän mun uskoo kaikkee mitä mää täällä kuulen?
Onko Hondan tehot todellakin niin masentavia? Mää kun luulin että siinä on saman verran tehoja ku muissakin?! Noh, se varmaan muuten toimii sitten hyvin että ei oo moottorin osalta paljoo korjattavaa?!
Mites se jälleenmyyntiarvo sitten, onko se sitten huonompi/parempi kun muissa merkeissä?
Tuli paljon kysymyksiä, mutta kun toi saattaa olla mun seuraava krossi, niin onhan sitä pakko kysellä vähän! :wink:
No meinasin mää jokatapauksessa ostaa sen...

27.11.2003 11:02

Siis... Otetaan alusta. Honda on tosi hyvä pyörä harrastelijalle. Älyttömän toimintavarma ja kuten jo totesin ni varaosia saa lähes joka mp-liikkeestä. Itelle olis vaan tosi kova kynnys lähteä ajamaan Hondalla. Mulla oli joskus pro-vuosina ihan älyttömän hyvä peli (Yamaha) ni tiedän et mitä ite pyörältä haluan. Ja nyt vaikka en enää tosissani aja, ni en mä silti haluu "huonolla" pyörällä ajaa. Mut en usko et tuut katumaan jos Hondan ostat! Oli vaan pakko heittää vähän Honda kritiikkiä kun kaikki sitä täällä tuntu hehkuttavan... :D

27.11.2003 15:37

Jos vielä lisään oman kannan, niin mun mielestä honda on kuitenkin aika "peruspeli", joka kestää ja kulkee ihan kohtuullisesti MUN käyttössä. Tehot ei lopu kesken MUN käytössä, mutta totuuden nimissä vääntöä kaipaa joskus lisää. Perusluotettava laite harrastekäyttöön..

27.11.2003 16:47

Täytyy siis korjata omaa lausuntoa vielä, että kaikki ymmärtävät oikein.

Ensinnäkin totta on, että 125:sissa ei alaväännöistä juuri voida missään mallissa puhua (2-tahtista puhuttaessa). 250cc jasiitä ylöspäin vääntöä löytyy jo paremmin alemmillakin kierroksilla, mistä kertovat erityisesti myös vaihteiden määrä; isommissa 5, pienemmissä 6. Tämä tarkoittaa siis sitä, että tehoalue on paljon laajempi, eikä vaihteilla niin tarvitse pelata.

En kertaakaan väittänyt, että Hondassa olisi huonot tehot. Päinvastoin! Hondasta löytyy todella hyvin tehoa. Vääntö ja teho eivät ole sama asia. Erityisesti alaväännöllä ei ole huippuehojen kanssa mitään tekemistä. Kyse on moottorin luonteesta. (Kuten kaikkien pitäisi tietää, erityisesti pienemmissä 2-tahti moottoreissa huipputehoja ei juuri saada irti ilman alaväännöistä luopumista.)

Hondan piikki moottori ei siis ole tehoiltaan tai väännöiltään huono. Alavääntö sen sijaan on kieltämättä heppoista, pienillä kierroksilla. Tämä ei ole vika vaan moottorin luonne. Riippu täysin ajajasta, millaisesta moottorin luonteesta pitää. Itseäni alavääntöjen puuttuminen ei lähes lainkaan haittaa. Toiset taas eivät pysty ajamaan täydellisesti alaväännöttömällä pyörällä. Alavääntöjä kaipaa tietääkseni erityisesti endurossa, mutta jokainen ajaa myös crossia omalla tyylillään.

Itse en stumppaile Hondaani lähdössä. Tiedän, että lähtö pitää ottaa vähän "repäisemällä", mutta tämä ei todellakaan minua haittaa.

Honda on Kawan ohella varmasti parhain crossipyörä harrastekäyttöön.

27.11.2003 16:52

jasso kirjoitti: 250cc jasiitä ylöspäin vääntöä löytyy jo paremmin alemmillakin kierroksilla, mistä kertovat erityisesti myös vaihteiden määrä; isommissa 5, pienemmissä 6.

Piip. Nykyään 125:ssakin on useimmissa 5 vaihdetta

27.11.2003 17:03

tohon teho juttuun: juttelin -02 kesällä radalla yhden äijän kans joka oli ajanut n.10v. 125cc:llä kilpaa. oli tosin lopettanut jokunen vuosi sitten.
se kerto että honda on piikeistä tehottomin. ja sanoi että yamaha tehokkain. se ainakin puhu kokemuksen pohjalta. itte se ajoi yz:lla. oli muuten melko pirteä peli. aki ajo oli kasannu sen ja pistäny konetta ja muuta pyörää vähä uuteen uskoon. pääsin koittamaanki sitä kapistusta ja oli pirun hyvä ajaa..

27.11.2003 17:10

Haukimauno kirjoitti:Piip. Nykyään 125:ssakin on useimmissa 5 vaihdetta

Ja hondassa on ainakin jo tuossa -00 mallissa 5 vaihdetta. Kotari taisi siirtyä viiteen -03. Muista en muista :roll:
Viimeksi muokannut MXer päivämäärä 27.11.2003 18:56, muokattu yhteensä 1 kerran

27.11.2003 17:59

No ainakin on asiallisia vastauksia tullut! :wink:
Ai että kun sais ton Yamahan vaan myytyä, niin sitten vois hommata tommosen Hondan talliin odottelemaan kesää! :wink:
Kokemuksia lisää!

27.11.2003 18:52

Jasso: Itelläni on ollu samanlainen -97 piikin Honda. Pyörästä ei oo kun hyvää sanottavaa! Sitten tuli -98 ja palkkirunko (oli sillon aika huono) ni vaihdoin pyörämerkkiä. Vaihdoin Yamahaan, koska se muistutti eniten ajettavuudeltaan sitä -97 Hondaa. Mutta myöhemmin Hondan piikeistä on tullu tehottomia (ja väännöttömiä!) kuten tuossa toi josko jo kirjottikin. Ajo-ominaisuudet on parantunut, mutta moottori ei... Piste.

27.11.2003 21:36

Ittelläni oli tommonen -96 vuoden hondan piikki aika kauan, ja mitään isompaa vikaa ei koskaan ollut, vääntöä siinä ei tosiaan ollut mutta Boyesenin teholäpillä ja teharin kanssa tehoa oli yläkierroksilla tosi hyvin.

27.11.2003 23:00

Oon jostain lehdestä lukenu, (MP-lehti), että hondan piikki oli ensimmäinen joka rikkoi maagisen 40hp rajan jo vuonna -93...
Että eiköhän siinä vieläkin ne tehot "riitä"

Ja siitä alaväännöstä, jos kattelee ku tosikuski vie piikkiä ni ei siinä paljon alavääntöjä käytellä, kyllä ne varvit pysyy kurveissakin siinä 10000rpm paikkeilla.

PS. Muistaakseni Aki Ajokin ajoi aikoinaan juuri hondalla. 8)

28.11.2003 14:56

Joskolle: Ei voi verrata keskenään laitettua Yamahaa ja vakio Hondaa. Totta kai tehoa on enemmän viritetyssä pelissä - pettymys jos näin ei olisi.


Kuten jo mainittua moottori on pysynyt tehoiltaan samana jo sieltä 90-luvun alusta asti, lähes kaikissa malleissa. Moottoriin ei juuri suurempia uudistuksia ole tullut, vain ajo-ominaisuudet ovat muuttuneet. Milloinkohan tapahtuu ensimmäinen suurempi uudistus moottorin puolella? Lähinnä odotan milloin kaasuttimesta siirrytään johonkin muuhun tekniikkaan.

Ja nykyissä pienemmissä peleissä on vain 5-vaihdetta. Se ei voi kertoa muusta kuin tehoalueen laajenemisesta.

Offtopic: Ihmeellisintä piikeissä on rengas koot. Piikissä on isommat renkaat kuin isommissa pyörissä (250,500cc). Piikissä takana 19, 250:ssa 18 tuumaa.

28.11.2003 15:19

jasso kirjoitti:Kuten jo mainittua moottori on pysynyt tehoiltaan samana jo sieltä 90-luvun alusta asti, lähes kaikissa malleissa. Moottoriin ei juuri suurempia uudistuksia ole tullut, vain ajo-ominaisuudet ovat muuttuneet. Milloinkohan tapahtuu ensimmäinen suurempi uudistus moottorin puolella? Lähinnä odotan milloin kaasuttimesta siirrytään johonkin muuhun tekniikkaan.

Ja nykyissä pienemmissä peleissä on vain 5-vaihdetta. Se ei voi kertoa muusta kuin tehoalueen laajenemisesta.

Offtopic: Ihmeellisintä piikeissä on rengas koot. Piikissä on isommat renkaat kuin isommissa pyörissä (250,500cc). Piikissä takana 19, 250:ssa 18 tuumaa.

Puhutaankos me nyt tuossa lopussa enduroista vai ootko yhtään varma mitä tuossa muutenkin höpiset?