Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Perustietoa tietämättömille

11.10.2003 19:30

Päätin kirjoittaa pienehkön romaanin aloitteleville kuljettajille, mopopojille ja enduro- tai crossipyörästä haaveileville.
En syvenny mihinkään merkkiin, vaan käsittelen asian suurpiirteisesti.

Pyörän hankinta

Kun olet hankkimassa itsellesi pyörää, kannattaa verrata monia eri vaihtoehtoja. Jokaista pyörää kannattaa käydä katsomassa ja ainakin koekäyttää niitä. Yleiskunnon tarkastus on myös paikallaan. Muovien kuntoon ei kannata niinkään kiinnittää huomiota, sillä ne ovat halpaa kamaa.

Sen sijaan runko, moottori ja iskunvamentimet kannattaa syynätä kunnolla. Jos runko ei ole pahasti länässä, eikä sitä ole hitsailtu kovin paljoa, niin se on hyvä. Moottorin ja pakoputken korvakkeet varmasti ratkeavat jossain vaiheessa, eli niistä löytyy hitsaussaumoja usein.

Iskunvaimentimista kannattaa katsoa liukuputkien kunto. Jos kromi on lohjennut tai siinä on naarmuja, niin kannattaa harkita pyörän hankkimista kahteen kertaan. Jos kromi on lohjennut tai siinä on naarmuja, ei keula pidä ikinä öljyjä sisällä. Naarmut ja lohkeamat nimittäin syövät stefat hetkessä. Liukuputki ei ole mikään aivan halpa osa, joten sen hankinta tekee hallaa lompakolle. Vuotavat stefat eivät ole niinkään suuri haitta, sillä niiden vaihto on yksinkertaista.

Jos moottorin lohkoista löytyy hitsaussaumoja tai niitä on paikattu kemiallisella metallilla, niin miettisin jälleen kaksi kertaa pyörän ostamista. Kytkin- tai magneetonkopan halkeaminen ei niin suuri haitta ole, mutta lohkon halkeaminen onkin jo suurempi juttu. Lohkoilla ja noilla kopilla on aika suuri hintaerokin.

Pyörien laakereista löytyvä välys ei haittaa, sillä laakerit ovat aika halpoja. Mutta jos laakeri on pyörinyt pesässään tai akselilla, niin homma voikin olla kinkkisempi. Akseli on kohtalaisen halpa ostos, mutta napa maksaakin jo hunajaa uutena.

Vanhoista pyörämerkeistä kannattaa välttää ktm:ää, husqvarnaa, cagivaa yms. "erikoisempia" merkkejä.

Huolto

Perushuoltoon kuuluvat ilmanputsarin vaihto ja pesu, laakereiden rasvaus, ketjujen rasvaus, öljynvaihto yms. Kaikki nämä kannattaa tehdä hyvissä ajoin ja aina tarvittaessa, sillä pyörän käyttöikä pitenee huomattavasti.

125cc:n männällä ajelee noin 40 tuntia ja sen jälkeen se olisi järkevää vaihtaa. Isompien pyörien männillä ajelee pitempäänkin, mutta pyöräkohtaisesta ohjekirjasta näkee kyllä suosituslukemat. Ajotuntien merkkaaminen muistiin auttaa kyllä paljon. Itse tein tietokoneella pienen vihkosen, jossa on ruudut ajotunneille ja tehdyille huolloille. Näin tiedän aina missä mennään.

Renkaanvaihto on myös aika näyttävä operaatio joskus, eli sitä kannattaa harjoitella. Useampi rengasrauta on avuksi tässä hommassa ja onneksi ne raudat eivät ole kalliita. Renkaanvaihtopenkki on varmasti hyvä apuväline, mutta itse en ole koskaan sitä käyttänyt. Saippuavesi auttaa todella paljon tässä hommassa, eli sitä kannattaa ruiskutella ympäriinsä.

Enduropyörä kadulle?

Kyllä, tämä on sittenkin mahdollista. Jos tallistasi löytyy rekisteröity enduropyörä ja katuajo kiinnostaa, niin ei muuta kuin tarkistamaan suuttimien koot. Kannattaa vaihtaa isohkot suuttimet, jottei kävisi ikävästi. Tällä supermahtavalla "kisaendurolla" voi myös ajaa tasakaasulla, eli ei tarvitse pumpata sitä kaasua.

Jos ohjekirjaa ei löydy, etkä tiedä vakiosuuttimien kokoa, niin paras vaihtoehto on soitta asiantuntevaan paikkaan. Kyseisen pyörän maahantuoja osaa kyllä neuvoa, jos kukaan muu ei osaa. Maahantuojista ja yhteystiedoista enemmän lopussa.

Varaosat

Varaosia saat lähimmästä myymälästä jonka toimenkuvaan kuuluu pyörämerkkisi edustus. Jos myymälä ei edusta pyörämerkkiäsi, niin yleensä he saavat tilattua tarvitsemasi osan. Välillä he myös kieltäytyvät tilaamasta osaa ja sitten ei muu auta kuin painella toiseen liikkeeseen

Läheskään jokaisella firmalla ei ole nettisivuja ja vaikka heillä olisikin, niin ei niiltä yleensä löydy koko liikkeen valikoimaa. Jos et löydä esim. Allrightin sivuilta suzukin kytkinkahvaa, niin se ei tarkoita etteikö heillä olisi kyseistä tuotetta.

Maahantuojat

Yamahan maahantuoja:
Konekesko Oy Yamaha Arwidson
Portti 7, PL 30 02271 Espoo
Puh. 010 53034, Fax: 0105324472
http://www.konekesko.fi/yamaha/

Hondan maahantuoja:
Oy Brandt Ab
Box 1, 01741 Vantaa
Puh. +358 9 895501, Fax +358 9 8785276
http://www.brandt.fi/

Kawasakin maahantuoja:
Sumeko Oy
Nihtisillankuja 6 02630 Espoo
Puh. +358 9 502 812, Fax +358 9 520 091
http://www.sumeko.fi/

Suzukin maahantuoja:
Suzuki motor gmbh Deutschland
Ahventie 4 A, PL 4 - 02171 ESPOO
Puh. 09-4393730, Fax. 09-43937330
http://www.suzukifinland.com/

Ktm:n maahantuoja:
RacingBike SideCar Oy
Lahelantie 280 04330 LAHELA
Puh: 09-374 1133 Fax: 09-3741165
http://www.racingbikesidecar.fi

Husqvarnan maahantuoja:
MP-Racing
Sahanmäenkatu 30 05800 Hyvinkää
Puh: 019-8317 100, Fax: 019-8317 135
http://www.mp-racing.fi/

Maahantuojien sivuilla on yleensä lista, jossa mainitaan jälleenmyyjät. Kannattaa siis katsoa sieltä lähin myyntipiste.

Jotain varmasti unohtui, joten muut viisaat saavat lisätä hyviä neuvoja aiheeseen liittyen. Ehkä jonain päivänä meillä on täällä samanlaiset infot, kuin mopopuolella on.

17.10.2003 18:25

Tein tästä nyt infon, ja lukitsen sillä loppujenlopuksi tämä suotta paisuisi. Wertti ei viestiä pysty muokkaamaan, joten jos lisättävää tulee, niin yv:tä jollekin modeista ja asian pitäisi hoitua (esim Ritari Ässä).

25.10.2003 19:58

Nyt tuli pari topikkia aiheista, jotka on syytä lisätä tänne.

Pyörän talvisäilytys:
Eli kun pyörä laitetaan talviteloille, ja etenkin jos säilytyspaikka on kylmä, on seuraavat toimenpiteet välttämättömiä jos haluaa sen samankuntoisena keväällä käyttöön:

-Pese pyörä kunnolla, jottei lika pääse pinttymään.
-Ruiski tarvittaviin paikkoihin ja muutenkin pyörää suojataksesi jotain ruosteen estävää ainetta, kuten yleisöljy (Esim. CRC). Älä kuitenkaan päästä tätä laakereihin, sillä se liuottaa rasvat jonka jälkeen ne ovat kelvottomat.
-Rasvaa tarvittaessa linkun, swingin, pyörien jne. Laakerit.
-Vaihda vaihteistoon uudet öljyt.
-Tyhjennä kaasutin ja tankki bensasta.
-Kaada tulpanreijästä vähän öljyä (2-t) ja polkaise muutaman kerran jotta öljy leviää sylinterin seinämiin.
-Pese ilmanputsari.
-Tarkista jäähdytysnesteen seos ja määrä.
-Etenkin jos pyörä on säilytyksen ajan kylmässä, on syytä laittaa pyörä pukille, jotteivat jouset kuoleennu.
-Suojaa pyörä esim. moottoripyöräpeitteellä.

Myös iskarit on hyvä huoltaa/huollattaa ennen seisontaa, mutta tämä ei ole välttämätöntä.

Edit: Poistin tämän pienen pätkän punakilpisen ja valkokilpisen selityksistä, koska sain yksityisviestinä forumin käyttäjältä linkin Racing Club Kaipiainen ry:n sivuille, jossa on hyvä faq (Frequently Asked Questions) sivu koskien tätä, ja monta muuta asiaa, joissa on ollut epäselvyyttä.

Jos siis on epäselvyyksiä endurokilpailujen vaatimuksista, osallistumisista, säännöistä, pyörän täytettävistä kriteereistä, puna- ja valkokilpisten eroista jne. On tämä syytä lukea, ja miksei muutenkin:
http://www.kolumbus.fi/jouni.patjas/faq.htm

Linkistä kiitokset BOMPERI:lle. :wink: