Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
Alueen säännöt
Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
27.10.2013 19:48
Miten tiedän minkä kokosen männän tilaan ja pyörä honda cr250 -05 mcscatterilla oliwisecon mäntä hondaan mutta siinähän lukee että huom. Laita männänkoko.
Pitääkö aina laittaa isompi mäntä?
29.10.2013 12:44
ostan cr250 -90 syylärit ja käynnistyspolkimen.
30.10.2013 3:54
Moro. Pitäs vaihtaa kotarin alakertaan kaikki lohkoon tulevat laakerit+stefat ja kampiakselin runkolaakerit niin mistäköhän ne kannattas ostaa ja saako niitä kaikkia ostettua köntässä? Ja mitäköhän näille mahtaa suurin piirtein tulla hinnaksi
30.10.2013 15:22
HannuPalmu kirjoitti:Moro. Pitäs vaihtaa kotarin alakertaan kaikki lohkoon tulevat laakerit+stefat ja kampiakselin runkolaakerit niin mistäköhän ne kannattas ostaa ja saako niitä kaikkia ostettua köntässä? Ja mitäköhän näille mahtaa suurin piirtein tulla hinnaksi
Aika usein kampuran laakeri (runkolaakerit) on edullisempia ostaa tarvikkeena, esim hotrodsin satsina. Ainakin kassarissa näin on. Sitten taas muut lohkojen sisällä olevat laakerit on edullisin ostaa orkkiksina.
Kannattaa siis ottaa yhteyttä johonkin sopivaan kauppiaaseen ja pyytää tarjous osista. Toki valtaosan laakereista ellei jopa kaikki löydy mistä tahansa laakerikaupasta. Silloin vaan pitää olla mallit mukana että löytyy oikeat. Vaivattominta on mennä kauppiaalle ja kertoa mihin pyörään osat tulee ja kauppias kattoo koneelta listan.
30.10.2013 15:28
Ainakin piikkiseen kotariin löytyy kaikki laakerit ja stefat paikallisen laakeriliikkeen hyllystä.
http://www.vuorenmaayhtiot.fi/
1.11.2013 1:37
Kuinkas usein 450 nelaria pitää huoltaa? Männänvaihto, venttiilien säätö, alakertaa ja muuta?
Öljyt varmaan 5-10h välein ja öljynsuodatin joka toinen öljynvaihtokerta?
Merkki suzuki rm-z, onko muuten kokemuksia tälläsestä, hyvä, huono???
Pitäisköhän jotain muuta jo tehdä 120h yhteensä pyörällä ajettu ja 70h sitten kampiakseli vaihdettu ja 30h sitten mäntä. Nyt seisonut 3 vuotta ajamattomana. Keulaan stefat ainakin täytyy vaihtaa kun seissyt.
2.11.2013 16:58
Tänään tuli mehut takaa pihalle. Etupääkin otti itteensä ja pohjaa.
Missä huollattaa iskarit Porin tai Etelä-Pohjanmaan alueella?
Pyörä KX250 '05.
6.11.2013 19:53
Millä tavalla ootte oikonu 2t putkia? Mistä vois värkätä tupit pakoputken päihi?
7.11.2013 8:32
8ade8 kirjoitti:Millä tavalla ootte oikonu 2t putkia? Mistä vois värkätä tupit pakoputken päihi?
toisee päähä kiristät jollai laipalla vaa puu/rauta palikan siis sylinteri päähä sit kannattaaki jo toisee päähä laittaa venttiililline että saat paineilmalla oikastua
7.11.2013 11:00
Kummalla tavalla kannattaa lähtee koittaa? Vesi paineistuksella vai kompuran avulla ja lommo kohtaa lämmittämällä?
7.11.2013 22:34
8ade8 kirjoitti:Kummalla tavalla kannattaa lähtee koittaa? Vesi paineistuksella vai kompuran avulla ja lommo kohtaa lämmittämällä?
varmaa tuo paineilma helpompi toho vetee paineen saamine vaikeempaa ainaki nopeasti aateltuna, kuitenki jostai esim tubeless venttiilistä saa väsättyä hyvän korkin mihi kompurasta suoraa ilmaa ja
varovasti pilleillä tai toholla lämpöä
8.11.2013 1:24
Itse kokeilisin vettä ja pakkasta. Toi paineilma kuulostaa lievästi sanoen riskialttiilta.
8.11.2013 8:53
Jos jonkun venttiilin saa kehitettyä, niin itse kokeilisin vettä. Se on käytännössä puristumaton aine, niin luulisi olevan helpompaa kuin ilmalla.
8.11.2013 15:07
Paineilmalla oikaisu on vaarallista siinä vaiheessa kun käyttäjällä ei ole täyttä ymmärrystä, mitä oikeesti on tekemässä. Putkea lämmettäessä myös ilma sen sisällä lämpenee ja näin olleen laajenee --> paine kasvaa.
Ajatusleikkinä: Mikko Mallikas päättää oikaista putkensa toholla ja paineilmalla. Mikko ajattelee käyttävänsä 3 barin painetta, koska oli kuullut kaveriltaa Paavo Pensalenkkarilta että niin se kuuluu tehdä. Mikko laittaa 3 baria painetta putken sisään ja alkaa lämmittelemään. Tässä vaiheessa putken ulostulon (Halk. 5cm) tulppaan kohdistuu jo 588N voima, joka tarkoittaa siis maapallolla n. 60kg aiheuttamaa voimaa. Mikon tulppa natisee jo nyt. Mikko lämmittää putkea, jonka seuraksena putken sisällä olevan lämpötila nousee 150 astetta. Tästä seuraa paineen nousu 3 barista n. 4,5 bariin. Yhtäkkiä tulppaan kohdistuukin 883N voima, joka tarkoittaa 90kg. Mikon kuminauha viritelmät repeää ja tulppa irtoaa n. 8830m/s^2 kiihtyvyydellä (100 gramman tulppa). Siinä voi sitten alkaa ettiä seinästä reikää.
Kannattaa siis toisiaan miettiä, että millasilla tulppaviritelmillä toi on oikeesti turvallista. Sitten toi veden ja jään käyttäminen. Jäätymisen aikana nuo voimat putken sisällä on ihan toista kertaluokkaan kun paineilmalla leikittäessä. Koska ennalta ei voida varmasti todeta, että lommo on putken pehmein kohta, niin on hyvin mahollista että putki ratkee jostain muualta. Ja vaikkei ratkeisikaan niin plastista muodonmuutosta tapahtuu joka tapauksessa. Tästä seuraa putken muodon vääristyminen eikä pyörä toimi enää ollenkaan tällä putkella.
8.11.2013 15:41
järkeä saa toki käyttää ei 3 baaria tarvihe ohuen pellin suoristamiseen