Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
Alueen säännöt
Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
25.9.2013 15:05
Kiitoksia vastauksesta. Jos ny käyttäs kytkinkopan ja venttiilikopan auki ja kattos miltä näyttää. Jos on paskaa nii leväyttää koko romu? Oikee mukavastihan tämä nelari harrastus lähtiki sitten käyntiin!
27.9.2013 17:49
Tein ekaa kertaa elämässäni keulahuollon mopoon, ja hyvin meni. Jäi kuitenkin muutama asia epävarmaks.
Kun olin ilmannut sisemmän kammion vasemmasta (vaimennin kepistä) ja asentanut mäntäasetelman sylinteriin, niin ohjeissa käskettiin kattomaan että kun työntää työntövarren täysin sisään niin sen pitäisi palautua vaakatasossa ollessaan täyteen mittaan takasin, mulla se kuitenkin jäi lopussa 5-10mm työntymättä omalla voimalla. Ilmasin uudestaan sylinterin, ja ei vieläkään täysin palautunut omalla voimalla täyteen mittaan, vaan kädellä vedin lopun matkan. Onko isokin ongelma ?
Toinen juttu. Kun mittasin öljyt ulkoputkiin, niin manuskassa on molempiin putkiin (vasen ja oikea) omat säätöalueet öljymäärille. Nostin vaimennin puolen öljymäärää 10ml alkuperäsestä. Jousi puolen putkeen laitoin orkkismäärän. Tarviiko noihin suhteessa laittaa saman verran öljyä kun aloin nostamaan pintaa ? Oman järjen mukaan vaimennin putken öljymäärä siinä isoimmassa roolissa on pohjaamisen suhteen ? Mihin tuo jousipuolen öljymäärä käytännössä vaikuttaa ?
Mopo on 250kxf -13
29.9.2013 16:25
Santei kirjoitti:8ade8 kirjoitti:Tuli vaihettua pari pv sitte laatikko öljyt kotariin ja tänään tuli huomattua et vuotaa öljyä. No sitten kun hetken etti vuoto kohtaa niin tuli huomattua, että pienemmän öljyropun reiän kohalta lähtee pieni halkeama moottorin lohkossa. Öljyroppua en kiristänyt silloin paljon yhtään. Öljyropun reikään on tehty kierteet uusiksi keväällä. Saakos sitä halkeamaa mitenkään paikattua? Paljonkos uusi lohko maksaa? Mikä olis järkevin ratkaisu tähän ongelmaan? Pyörä on kotarin sx piikki.
Ongelman aiheuttajaa en osaa arvioida, mutta jos kyseessä on oikeasti vain pieni halkeama niin yrittäisin korjata esim. kemiallisella metallilla. Uusi tuikku lohko on kuitenkin tietääkseni +300 euroa vähintään ellei purkuosina löydä. Joskin voi sitten taas monesti olla yksi tai useampi laakeripesä hajalla...
Koitin korjata kemiallisella metallilla ja ei auttanut. Siellä onkin useampi halkeama. Kai se täytyy ostaa uus lohko 155e. Kuinkas vaikea se lohko on vaihtaa? Vai kannattaako suosiolla viedä liikkeeseen vaihdettavaks? Mitä kannattas tarkistaa samalla?
30.9.2013 10:23
Ei kyllä periaattes kovin kallis lohko. Mutta kyllä tekee homman itsekkin. Puhtaalle pöydälle vaan kone ja osia järjestykseen, ja tarkkaa työskentelyä niin homma sujuu! Uudet laakerit ja stefat mitkä lohkoon tulee kiinni, kantsii varmasti samalla laittaa. Ja siinä samallahan kun aukasee koneen niin tarkistaakin ettei muutkaa laakerit rohise/tunnu välyksiä, kampiakselin laakeri ainakin toisellekkin puolelle kantsii samalla vaihtaa kun ei nuo laakerit mitään kalliita ole
30.9.2013 11:50
Uusissa lohkoissahan tulee kaikki laakerit ja stefat mukana valmiiksi asennettuina.
30.9.2013 17:22
No sitte
30.9.2013 20:50
CRhonkkeli kirjoitti:Sitten semmonen homma, että tuo oikean etupumpun yläpäässä eli siis sarvien päässä oleva säätönuppi pyörii myötäpäivään niin että ei stoppaa ollenkaan, mitä viddua? Se stoppaa kyllä vastapäivää pyörittäessä, mutta ei myötäseen. Ööö, mikähän siellä on vikana?
???? Houlizit. Kertokaaha joku nyt.
Tuo pyörän etupään pomputus taisi jo selvitä. Vanne mennyt renkaita vaihtaessa solmulle...
1.10.2013 10:09
taitaa olla jousen esijännitys se ruuvi ? Kawasta siitä löytyy muistaakseni n.40klikkiä säätövaraa että ookko varma et pyöritit loppuun asti ? kyllä sen ääripäissä pitäs tökätä.
2.10.2013 16:11
joo niin se on, reb +-. kyllä se vaan pyörii myötäseen loputtomiin. Naksuu kyllä, mutta ei loppua löydy.. Mikähän helvetti tuossa on.
2.10.2013 19:31
Muistaakseni naksut ja varsinainen säätö ovat tavallaan irrallaan toisistaan, eli naksuminen ei kerro siitä, että säätö oikeasti muuttuisi. Joku siellä lyö tyhjää, ei varmaankaan selviä kuin avaamalla.
3.10.2013 15:39
Tilasin tuossa takarenkaaseen, linkustoon ja swingiin uudet laakerisetit. Vinkkejä vaihtoon? Tarvitsenko ulosvetäjää? En haluaisi hakata päätä turhaan seinään, jos muut on sen jo tehneet
Ensimmäistä kertaa siis vaihtamassa, pyöränä -00 RM250.
Huomasin samalla, että takavanteesta on mennyt yksi pinna poikki navan päädystä. Pitäisikö siihen katsella uusi tilalle, vai poistanko sen ja teippiä reiän päälle? Ajo on kevyttä höntsäenduroa, hiekkateiden koluamista ja semmoista ns. "mökkiajoa".
3.10.2013 19:06
no tuohon pinnahommaan nii kannattaa käydä hakemassa uusi. ei paljoa maksa. lisää rasitusta muille pinnoille jos puuttuu edes yksi
3.10.2013 19:08
Olen aina "prässännyt" swingin ja linkun laakerit ruustukissa hylsyjen/sopivien holkkien avulla. Laakerien runko on niin heppoista kamaa, että en usko ulosvetäjien toimivan kovin hyvin.
Ehdottomasti uusi pinna poikki menneen tilalle, muuten on kohta useampia poikki.
3.10.2013 19:13
Miten nuo vanhat laakerit sitten saisi näppärimmin pois, kun niitä näyttää olevan esim. swingissä 2kpl/puoli?
Ja mistähän tuon uuden pinnan nippoineen saisi ostettua, ei viitsisi koko pinnasarjaa tilata.
3.10.2013 19:33
Jos yks pinna poikki niin kovaa ajoa vaan.