Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

18.6.2009 17:46

Siinä ruuvissa voi korkeintana tulla kierrettä pitkin pisara. Kait se sulla on pukilla keula ilmassa kun avaat?

18.6.2009 22:36

SMK) kirjoitti:Siinä ruuvissa voi korkeintana tulla kierrettä pitkin pisara. Kait se sulla on pukilla keula ilmassa kun avaat?


En muuten muista. Täytyy kattoo kun ens kerralla aukasee.

31.7.2009 18:52

mulla ois kawasaki kx 85 ja pitäis etu iskarin öljyt vaihtaa kun lyö käsille että miten se tapahtuu pitääkö vanhat öljyt pumpata pois vai onko siellä joku mutteri joka vaan avataan ja sieltä ne öljyt tulee ulos?

1.8.2009 12:13

totaa..mitäs öljyä iskareihi pitää laittaa? :roll:

1.8.2009 16:02

TBB_racing kirjoitti:totaa..mitäs öljyä iskareihi pitää laittaa? :roll:


Iskariöljyä mielellään, löytyy jokasesta prätkäliikkeestä, yleisin viskositeetti näissä taitaa olla 5? Sillä varmaan pelittäis.

1.8.2009 16:44

joo okei :lol:

7.9.2009 11:50

Morjens,

mulla on DRZ400S jossa Showan ns. perinteinen keula eli ei USD. Keula on tyyppi 49C joka on käsittääkseni tehty varta vasten Suzukille. Ongelma on keulan pintakovuus. Kun käyn pyörän päälle ei keula painu milliäkään. Perä painuu vaikka se on jo jäykemmällä jousella ja hyvän tuntuinen.

Keula hakkasi alussa käsille pahasti ja lumisella polulla tuppas hakeutumaan aina ojaan. Kaverin kisaendurolla ajaessa senkun ajeli ja pyörä meni minne halus. Päättelin ongelman johtuvan liian kovasta etupäästä joka puskee pehmeessä. Öljyjen vaihto löysempään auttoi vähän. Seuraavaksi shimmittelin keulaa uusiksi ja kokeilin erilaisia kombinaatioita. Syy miksi teen itse on että vain tekemällä oppii. Nyt jo tiedän keulan toiminnasta paljon enemmän kuin ennen. Eikä tuo shimmien vaihtaminen ole vaikeaa. Vaikeaa on sen sijaan saada siitä sellainen kuin haluaa.

Eli vieläkin esim. liukasta kivikkopolkua ajaessa keula lyö kivestä käsille ja tämän jälkeen voi arvata minne etupyörä on menossa. Yhtenä ratkaisuna harkitsin muusirengasta eteen niin pystyis pitämään vielä himpun verran löysempänä eturenkaan paineita (muusihan vastaa 0,8:aa). Mutta mielestäni ongelma ei ole rengas tai sen paineet koska eräällä toisella pyörällä ajaessa keula tuntui unelmalta vaikka paineita oli 1,9bar!!! Oma pyörä on unelma semmosessa isossa patikossa jossa hypitään joka toisen patin yli. Vaikka tulis vastapattiin niin ei pohjaa.

Toinen tilanne mikä on vmäistä on veden syömät teräväreunaiset montut hiekkatiellä. Suoraan ajaessa paukauttaa käsille mutta varsinainen ongelma tulee kun kurvissa on niin paljon reikiä ettei ehdi niitä kaikkia väistää. Tällöin keula lähtee karkaamaan alta. Yleensä aina auttaa vanha konsti HANAA mutta kuten kaikki tietävät kiihtyvässä liikkeessä voi olla vain rajoitetun ajan kunnes vauhti on niin kova että seuraavaan mutkaan ei saa enää taipumaan. Kaikki voi arvata että todellinen ongelma on puun juuret ja jos ne on kaiken lisäksi kurvissa.

Paremmaksi siis tuli ottamalla shimmipakan leveimpiä prikkoja pois 5 kappaletta. Niitä on yhteensä 9. Taitaa olla 0,1mm paksuja. Sisäänpäinvaimennus säätöruuvi on täysin auki. Keula on nyt huomattavasti parempi kuin ennen mutta ei vieläkään hyvä. Ajattelin seuraavaksi vaihtaa 5W öljyt 2,5W:ksi. Kiinnostaisi kuitenkin tapahtuuko nopean tai siis tuollaisen terävän iskun pehmentäminen suuria shimmejä edelleen poistamalla vai pitäisikö shimmipakan pienestä päästä alkaa poistaa.

Jos ottaa noita isoja levyjä pois käy niin että pakka taipuu reunoilta herkästi mutta suuressa öljyn virrassa ei kuitenkaan avaudu holtittoman auki. Jos poistaa pieniä mutta jättää nuo isot ennalleen ei kevyessä öljyvirrassa pakka aukea juurikaan mutta kovassa paineessa aukeaa enemmän kuin ennen.

Jos logiikkani toimii niin ok mutta miten tuo öljy käyttäytyy ns. terävässä iskussa. Pitäisikö silloin päästä virtaamaan paljon öljyä kerralla vai pitäisikö päästää vähän öljyä mutta herkästi. Semmonen kävyn ylitys herkkyys on jo saavutettu (ei tunnu enää tangossa kun ajaa kävyn yli).

Sorry pitkä sepustus mutta toivottavasti joku tajusi jotain ja osaa neuvoa.

7.9.2009 12:33

Ensinnäkin simmeistä tarttis tarkat tiedot, jotta voisi sanoa mitä pitäisi muuttaa, mutta kuulostaa siltä, että olet muuttanut ihan väärää kohtaa.
Lisäksi sulla on keulassa selvästikin törkeän paljon esijännitystä, paranisi paljon silläkin, että lyhentäisi jousia reilusti. Vaikka ne siinä jäykistyykin samassa suhteessa, esijännitys on sun suurin ongelma.

7.9.2009 13:07

Tuota jousten lyhentämistä itsekin harkitsin. Edellinen omistaja oli vaihdattanut taakse jäykemmän jousen mutta käsittääkseni keulan jouset olisi originaalit. Kavereiden pyörillä ajaessa pystyy keulaa esim. pompauttamaan ennen keulimista mutta omalla pyörällä on ihan turha pumpata keulaa kun se ei painu mihinkään.

Huomaathan että koko ajan on menty parempaan päin. Mutta tuli vain mieleen että jos vielä poistaa shimmilevyjä niin ei jää pakkaan kuin yksi leyv ;)
Jos oikeesti tiedät/osaat sanoa miten tuon pakan saa teräviin kiviin ja patteihin pehmeäksi mutta kuitenkin sellaiseksi ettei isoissa montunpohjissa pohjaa niin voin tukea mielelläni huoltofirmasi toimintaa pienellä rahasummalla.

Tuolla ThumerTalk palstalla joku oli leikannut ensimmäisen shimmin reunasta palan mutta mielestäni tämä ei ole ratkaisu koska silloin shimmipakka taipuu epätasaisesti enkä usko sen olevan hyvä juttu.

Mitähän tarviit shimmityksestä tietää? Originaali on tämä

1) 24 x 0.1
2) 24 x 0.1
3) 24 x 0.1
4) 24 x 0.1
5) 24 x 0.1
6) 24 x 0.1
7) 15 x 0.1
8) 24 x 0.1
9) 22 x 0.1
10) 20 x 0.1
11) 18 x 0.1
12) 16 x 0.1
13) 14 x 0.15
14) 12 x 0.2
15) 9 x 0.2

ja nykyinen pyörässäni oleva on

5) 24 x 0.1
6) 24 x 0.1
9) 22 x 0.1
10) 20 x 0.1
11) 18 x 0.1
12) 16 x 0.1
7) 15 x 0.1
13) 14 x 0.15
14) 12 x 0.2
15) 9 x 0.2

Jätin nuo alkuperäisten numeroinnit niin näet mitä on poistettu ja minkä paikkaa vaihdettu

8.9.2009 0:16

Osaan sanoa ja sen voin sanoa ihan näin netissäkin, että olet muuttanut tuon pakan itse asiassa kokonaisuutena huonompaan suuntaan. Olet poistanut progressiivisuutta. Lisäksi tarvii tiedot paluuvaimennuksen pakasta ja sen öljystä, ks. se toinen keulaputki. Itse teen nuo vain tietyllä öljyllä, koska on semmoisia keulaöljyjä, jotka a) tahmaa b) toimii muuten vaan kuin useiden muiden ihan eri viskositeetit ta1 c) menettää ominaisuutensa muutamalla ajokerralla jo. Voin suositella kyllä muitekin kuin itsellä myynnissä olevia, esim. usein asiakkaan lähellä ei ole liikettä josta samoja liemiä saisi.

8.9.2009 13:08

Turha kai täällä palstalla jatkaa keskustelua. Sulla on tietoa mutta onhan se vähän hölmöä jakaa sitä täällä jotta ihmiset tekis säätönsä ja huoltonsa itse kun sulla on taustalla firma joka voisi homman tehdä.

On aika jännä kuitenkin että netistä löytyy jos jonkinlaista pytyn porausohjetta ja kaasarinviritysohjetta mutta mistään en ole löytänyt vielä ohjeita miten iskarin shimmitys toimii ja mitkä parametrit vaikuttaa siihen mitenkin paljon. Tarkemmin miettittynä voi ollakin että isojen shimmien poisto poistaakin progressiota. Ts. sallii pienemmän öljynpaineen avaavan pakkaa jolloin iskun loppuvaiheellakin öljyä vielä virtaa reilusti. Jos isoja shimmejä olisi enemmän olisi pakalla voimaa sulkea virtausreitä kun iskarin liike hidastuu eli joustoliikkeen loppuvaiheessa. Vastaavasti jos tulee kova terävä isku niin öljykanavat pitäisi saada nopeasti mahdollisimman auki. Tähän voisi auttaakin shimmipakan pienemmän pään poisto.

Enivei, teen nyt ensin tuon jousten lyhentämisen koska sagia ei todellakaan ole yhtään. Ja tämän jälkeen teen eri muutostyöt yksitellen jotta pysyy joku kontrolli siihen mikä vaikuttaa mihinkin eikä keula menisi mahdottomaksi ajaa.

8.9.2009 16:01

Pistä googleen Sirkun endurosivut, löydät jotain ohjeita säätämiseen. Simmitykseen en rupea ohjeita nettiin laittamaan jo siitäkin syystä, että mulla on kehitetty sen rakenteluun ihan oma systeemi. Omani teen ajan kanssa simulointimallin avulla, muille taskulaskimen avulla sommitellen ja muistiinpanoihin verraten.

8.9.2009 18:38

paljos sulla maksaa tommonen takaiskarin huolto suunnilleen jos putsaan itse iskarin ja otan jousen pois ? entä etuiskarit ? ja shimmitys
Laita yv

8.9.2009 20:54

Riippuu keulasta ja iskarista, mutta perushuollon hinta keulalle ja takaiskarille alk. 135e sis liemet ja kaasun. Simmityksen uudelleenrakentelu alk. 30e.

11.9.2009 18:03

Kaverilla ei ole tunnusta täällä, mutta kysymyksiä olisi.

Kotarissa ottaa pohja maahan pientenkin hyppyjen jälkeen. Takaiskari on liian löysä.
Jäykempi jousi vai shimmaus ? Nyt paikallaan tehtaalla laitettu jousi ja shimmeistä ei tietoa, koska pyörä tuli vaihdossa. Shimmaus on kuitenkin tehty.

Itse ehdottelin uudelleen shimmausta, olinko ihan väärässä ? Kuski painaa 85-90kg.
Ja kyseessä 400exc 2007