No hommahan on lähtenyt lapasesta jo pari vuotta sitten, joten sen suhteen on turha harmitella...
Siis jos töissä on 7-14 ja 19-22, niin siinä ei ole kasassa edes normipäivän verran tunteja. Meikäläisen normaali työpäivä kun on tuntunut olevan viimeiset 15 vuotta 7-17 ja 21-24 5-7pv/vko. Viimeisen kaksi kesää on tullut otettua tosi rennosti, palkkasin yhden kaverin että itse ehdin leikkiä lasten kanssa.
Toissakesänä ajoa taisi tulla 4-5 päivää viikossa ja viimekesänä se 5-6 päivää viikossa. Molemmille lapsille tuli pyörien tuntimittareihin noin 160h viimekesän aikana, eli ihan reilusti kävivät ajamassa. Saa nähdä kuinka tänäkesänä käy ajomäärien suhteen. Oma veikkaukseni on, että ajomäärät asettunevat johonkin 3-5 päivään viikossa ja tunnit putoavat reilusti.
4-5 päivää täyttyy jo jos lapset haluavat käydä VMK:n junnutreeneissä maanantaina, keskiviikkona sarjoissa, torstaina lisenssiporukan treeneissä ja viikonloppuisin jossain ajamassa. Kisaviikkoina ajo jää pakostakin tosi vähäiseksi. Tosin vielä ei tiedä haluavatko lapset oikeasti kiertää kaikki kisat, mutta sen näkee kesällä.
Miksi pitäisi ajaa kolmena päivänä viikossa jos lapset haluavat ajaa useammin ja isä pystyy kuskaamaan useammin?
Kannattaa huomioida, että meidän ajamisessa ei ole kyse hampaat irvessä kaasu pohjassa ajamisesta. Nappulat ajelee omia vauhtejaan, eli hyvin usein se on vain ns. liikerataharjoittelua, eli mukavuusalueen mukaista nopeutta jossa ei ajella lähellekkään oma maksimia.
Tänäkesänä olisi tarkoitus pikkusen muuttaa harjoittelua järkevämmäksi joka tarkoittaa että osa ajokerroista muuttuu enemmän tarkoitushakuisemmaksi jolloin automaattisesti tuntimäärät vähenee ja mahdollisesti ajokerratkin. Sen sijaan että ajetaan 2-3 tuntia cruisaillen saatetaankin ajaa 2-3x20+2. Jos jotakuta kiinnostaa millaiseksi muutetaan harjoittelua niin siitä kirjoitan lähiaikoina juttua tuonne oman blogini puolelle.
En ole huolissani lasten loppuun palamisesta, koska itse he päättävät milloin haluavat ajamaan. Meillä on sovittu, että minun pitää tietää illalla mitkä pyörät laitan autoon seuraavaksi päiväksi. Jos illalla ilmoittaa ettei seuraavana päivänä lähde ajamaan, niin sitten seuraavana päivänä autossa ei ole pyörää joten ajamaan ei pääse vaikka mieli muuttuisi.
Toisaalta nyt kun poika ei ole päässyt talvella ajamaan kuin kerran kaksi viikossa, niin hän on halunnut käydä laskettelemassa 3-5 kertaa viikossa. Poika on itse sopinut äitinsä, minun ja kavereidensa kanssa milloin menee laskemaan ja kenen kyydillä milloinkin pääsee. Minä kun en ole kerennyt viemään kuin kerran pari viikossa koska nyt on se aika jolloin pitää tehdä töitä että lompakko kestää kesän kulutuksen
Viime kesän lopulla aloitin uuden systeemin, eli perjantait oli varattu isän ajeluille. Tällöin lapset eivät olleet tervetulleita mukaan. Oli sen verran hyvä kokeilu, että saattaa olla että tämä jatkuu ensikesänä. Parille kaverille tuota perjantaiajelua pikkasen lanseerasin ja saa nähdä ottavatko hekin tuon käytännön käyttöön.