Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
Alueen säännöt
Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
19.4.2009 22:12
Aja sillä itse alkuun ja jos yhtään siedät, sitä hiekkapattia. Merkkipeleissäkin menee 2-10h iskarien herkistymiseen. Jos kinkin iskarien herkistymiseen menee pidemmästi, tulkitsisin sen keskiarvoa paremmiksi materiaaleiksi.
Sitten kun se lakkaa sun alla muuttumasta, hanki jouset painon mukaan kuten kisapyöriinkin. Mutta hiekkapatissa en kyllä laittais ketään alottelemana lajia, enkä etenkään tuhnulla pyörällä. Kovempaa alaustaa tai ainakin tasasempaa alkuun. Mulla on jonkin verran käytettyjä erilaisia jousia, säästää äkkiä satasen. Semmoset, että kärsii emäntä ajaa kivien ja juurienkin yli.
19.4.2009 22:35
Toni I kirjoitti:Wingin kirous senkun jatkuu. Nyt kun pyörä toimi niin kuski meni rikki. Sen verran pahasti Antti veti lipat, että tämä kesä menee toipilaana....
Jää näköjään meidän wingin kisa suorituksen taas meikäläisen harteille.
Miten Antille muuten kävi? Ja mimmosessa kohtaa lähti pelit lapasesta?
20.4.2009 15:02
SMK) kirjoitti:Aja sillä itse alkuun ja jos yhtään siedät, sitä hiekkapattia. Merkkipeleissäkin menee 2-10h iskarien herkistymiseen. Jos kinkin iskarien herkistymiseen menee pidemmästi, tulkitsisin sen keskiarvoa paremmiksi materiaaleiksi.
Sitten kun se lakkaa sun alla muuttumasta, hanki jouset painon mukaan kuten kisapyöriinkin. Mutta hiekkapatissa en kyllä laittais ketään alottelemana lajia, enkä etenkään tuhnulla pyörällä. Kovempaa alaustaa tai ainakin tasasempaa alkuun. Mulla on jonkin verran käytettyjä erilaisia jousia, säästää äkkiä satasen. Semmoset, että kärsii emäntä ajaa kivien ja juurienkin yli.
Vois joo katella niitä jousia. muijalla karvan yli 50kg painoo. Löytyiskö mitää sopivia? tasamaalla me ollaan noi perus jutut opeteltu ja hyvin on lähteny kulkee! Itse olen vähän testaillut tota eri alustoilla. Yks pahapuoli minkä huomasin tossa pyörässä on, kun siinä ilmeisesti on noi tapit alempana kuin muissa, nii anto perseelle aika lujaa satulaa muutaman kerran kun otin vauhtia ihan kunnolla patikossa. Itsellä se 184 pituutta kumminkin eikä mitkään maailman lyhyimmät jalat. Kunnon iskarit auttais varmaan paljon tohonkin.
20.4.2009 16:38
No eikö iskarin säätäminen auta mitään? Joka tapauksessa vaikuttais siltä et niitä jalkatappeja tarttis hilata oikein isolla kädellä ylöspäin. Muija ei varmaan juuri yli 160cm ole, kun on noinkin kevyt? Saatko ne irti ja hitsattua ylemmäs? Meinaan tommonen 25mm on jo yli järkevän maksimin korottaa itse tapeista (se on mulle nykysessä nippa nappa riittävä, niin en alkanu muutaman millin takia runkoa turmelemaan, maksaa kummiskin pelkkä runko enempi kuin kokonainen kiinamopo), hakkaa jo joka osumassa pahasti runkoon. Tossa mun kinkissä jouduin nostaan 65mm niitä.
Jouset löytyis just passelit jäykkyydeltään, mut mites mitat? Ota keulasta yläkorkki auki, jousi pois ja mittaa vieterin halkasijat ja pituus.
Entäs takapää sitten? Onko siinä millanen välitys iskarille? Jos se on samaa luokka kuin yleensä linkullisissa kisapyörissä, joku lk. 50N/mm jousi vois olla hyvä. Pari silel tontille löytyy. Vaan kuis mitat? Pituus ja min. sis. halkaisija, sekä ulkohalkaisija?
20.4.2009 17:00
SMK) kirjoitti:Jouset löytyis just passelit jäykkyydeltään, mut mites mitat? Ota keulasta yläkorkki auki, jousi pois ja mittaa vieterin halkasijat ja pituus.
Entäs takapää sitten? Onko siinä millanen välitys iskarille? Jos se on samaa luokka kuin yleensä linkullisissa kisapyörissä, joku lk. 50N/mm jousi vois olla hyvä. Pari silel tontille löytyy. Vaan kuis mitat? Pituus ja min. sis. halkaisija, sekä ulkohalkaisija?
Voisitteko pattonin pojat vastata noihin, jos tiedätte mitat?? Vai joudunko purku hommiin?
smk. ei ne säädöt juuri mitään auttanut. uutta pamppuu vaan eteen ja taakse niin hyvä tulee!
20.4.2009 20:28
jappis kirjoitti:SMK) kirjoitti:Jouset löytyis just passelit jäykkyydeltään, mut mites mitat? Ota keulasta yläkorkki auki, jousi pois ja mittaa vieterin halkasijat ja pituus.
Entäs takapää sitten? Onko siinä millanen välitys iskarille? Jos se on samaa luokka kuin yleensä linkullisissa kisapyörissä, joku lk. 50N/mm jousi vois olla hyvä. Pari silel tontille löytyy. Vaan kuis mitat? Pituus ja min. sis. halkaisija, sekä ulkohalkaisija?
Voisitteko pattonin pojat vastata noihin, jos tiedätte mitat?? Vai joudunko purku hommiin?
smk. ei ne säädöt juuri mitään auttanut. uutta pamppuu vaan eteen ja taakse niin hyvä tulee!
moi ne etuputken jouset on tehty kahdesta eri jäykkyisestä 255mm pitkästä jousesta. mä laitoin n.510mm pitkät ja 34mm ulkohalkaisijaltaan olevat jouset jonkun vanhan japsi pyörän piikkisen usd keulan jouset ja alkuperäinen takajousen mitat on pituus:260mm. ulkohalkaisija:80mm. sisähalkaisija:60mm t:jarno
20.4.2009 22:38
Oukei, mun neloset on lk. 500mm pitkät, eli lisäks sit prikkoja ellei käy. Sopii 40mm keulaan, eli luultavasti sullekin. Takajousihan on ihan Kayaban mitoilla ilmeisesti, ainakin noi täsmää, semmonen löytyy 50N/mm.
Itse ajan n. 15kg kevyemmällä pyörällä (ei siis Skai, vaan ihan kisanelari) ja olen n. 10kg kevyempi kuski, jouset edessä 4.0 ja takana 50. Keulassa simmitys vakio, takana löysätty. Skaissa mulla oli edessä 4.0 ja takana PDS00 (ei voi verrata suoraan, sama juttu kuin kotareissa), vastaa ehkä 50 nykyseen nähden. Pyörä paino 5kg enempi kuin nykynen, mutta tehojen takia se tarttis suhteessa löysempiä jousia ja simmityshän mulla oli todella lempee. Ehkä sitäkin puolta kantsis vilkasta? Ainakin noitten Toni blogiinsa aiemmin viittamien juttujen perusteella siellä olis normaali systeemi, eli paljonkin tehtävissä. Voin kyllä tehdä todella hyvän tarjouksen jousista ja simmauksesta... pistäkää sit kuskiesittelyy rapakoihin kun pääsette kunnolla harrastaan!!!
21.4.2009 15:30
SMK) kirjoitti:Oukei, mun neloset on lk. 500mm pitkät, eli lisäks sit prikkoja ellei käy. Sopii 40mm keulaan, eli luultavasti sullekin. Takajousihan on ihan Kayaban mitoilla ilmeisesti, ainakin noi täsmää, semmonen löytyy 50N/mm.
Voin kyllä tehdä todella hyvän tarjouksen jousista ja simmauksesta... pistäkää sit kuskiesittelyy rapakoihin kun pääsette kunnolla harrastaan!!!
Kuullostaa ihan hyvältä. Missäs päin sä noita pyöriä laitat? Olen itse meinannu ajaa tolla shinellä pari eskakisaa tänä vuonna, Noi crosscoutryt ajan omalla. mut kunhan nyt sais tolle meidän kauniimmalle osapuolelle sopivaksi sen pyörän. Mä voin vaik noil vakio iskareilla laskea ne menemään . Kävin kovalla\helpolla eikä tehoja niin vaativalla alustalla kellottamassa noita pyöriä, niin neljä sekuntia per minuutti tuli takkiin tohon kawan aikoihin verrattuna. Yllättävän vähän, kun vertaa pyörien ajo ominaisuuksia. Pehmeä ja vaikea rata on sit asia ihan erikseen!! Mut pistä tarjousta tulemaan olaan kyllä kiinnostuneita!!
21.4.2009 19:35
Jarno laittoikin jo noiden jousien mittoja. Vakiotakajousi on n.50.5.
Meillä on ollut yhdessä pyörässä sellainen setappi, että laitoimme toiseen etuputkeen löysemmän jousen ja taakse 47 jousen. Siitä tuli hyvä pehmeästä alustasta pitäville enskaajille. Itse laittaisin Jappiksen emännälle jonkun 45-48 jousen taakse.
Antti pääsi viime perjantaina pois sairaalasta ja tuntui taas ajohalut palanneen alkujärkytyksen jälkeen
Onnettomuus sattui kohdassa missä mentiin nelosella täysillä ja Antti ajoi ilmeisesti eri ajolinjaa kuin aikaisemmin. Ajolinjalle olikin vedensyövyttämä kolo mitä hän ei nähnyt ajoissa. Siitä pelit lähti jakamaan ja sitten mentiin....
Jokos siellä etelässä on nurmet vihertää? Täällä Ylläksellä on vielä tuollainen puolimetriä lunta maassa
21.4.2009 19:48
Jappis, Lempäälässä. 1h 10min. Hyvinkään rossiradalta pakulla rajotusten mukaan.
Mut hei, Shinessä on sit takapään välitys pienempi kuin kisapeleissä, jos toi 50.5 pitää kutinsa.
Eli mun takajousesta ei ole mitään hyötyä teille. Silloin joku 44-46 olis mun mielestä ok.
Tosin iskarin isku kantsis tarkistaa, ainakin Kayaban jousissa saattaa olla heittoa 2N/mm (skog'n mukaan, itse löytäny isompiakin), joten kinkissä heitot voi vielä tuplaantua... toivottavasti ei sentään!
Mutta toi voidaan toki mitata, että mitä se linkkujen välitys on ja riittävän suuntaa-antavaa tietoa saa laittamalla mopon päälle vuoroin istumaan 50kg ja 100kg + mittaus.
Ei viherrä!
Tana Tampereella on vielä mettissä luntakin ja kivoja pikku jääylläreitä piilossa.
Hyvinkäälläkin oli vielä routaa siellä kisan MK1:llä, kävin siellä tilskimässä.
Aika mielenkiintoinen kivikkokin sillä pätkällä, en ole moista vielä nähnyt metsässä.
21.4.2009 19:52
Onko kenelläkään, joka on tuon Shinen kanssa päässyt enemmän leikkimään, mielipidettä siihen, että meneekö keula liian löysäksi, jos laittaisi kahdet sellaiset löysemmät jouset sinne eteen? Jos kerran siellä on alunperin yhtä pitkät ne kovemmat ja löysemmät jouset, niin tuo onnistuisi suoraan, mutta voi mennä vähän turhankin löysäksi???
21.4.2009 20:16
kgtsm kirjoitti:Onko kenelläkään, joka on tuon Shinen kanssa päässyt enemmän leikkimään, mielipidettä siihen, että meneekö keula liian löysäksi, jos laittaisi kahdet sellaiset löysemmät jouset sinne eteen? Jos kerran siellä on alunperin yhtä pitkät ne kovemmat ja löysemmät jouset, niin tuo onnistuisi suoraan, mutta voi mennä vähän turhankin löysäksi???
Itse itseäni lainaten... Yksi vaihtoehto olisi laittaa toiseen putkeen kaksi löysempää ja toiseen kovempi ja löysempi. Ilmeisesti Tonilla ei ollut tätä setappia, vaan toisella putkessa oli joku RM80:n jousi??
En sitten tiedä miten tukeva tuo eturenkaan akselitappi ja sen kiinnitys putkiin on, ettei tuo putkien epäbalanssi aiheuta jotain ongelmia?
21.4.2009 21:20
kgtsm kirjoitti:Itse itseäni lainaten... Yksi vaihtoehto olisi laittaa toiseen putkeen kaksi löysempää ja toiseen kovempi ja löysempi. Ilmeisesti Tonilla ei ollut tätä setappia, vaan toisella putkessa oli joku RM80:n jousi??
En sitten tiedä miten tukeva tuo eturenkaan akselitappi ja sen kiinnitys putkiin on, ettei tuo putkien epäbalanssi aiheuta jotain ongelmia?
Jep, meillä on ollut molemmat setapit. Eli RM85 jousi+vakiosta jäykemmästä jousesta lyhennetty jousi setappi toisessa putkessa. Lisäksi ollaan käytetty yhdessä pyörässä kahta löysää jousta toisessa putkessa. Noi on niitä makuasioita johon en sano mitään kumpi on parempi. Itselleni molemmat vaihtoehdot on liian löysiä ja toisille juuri sopivia.
Omassa pyörässä on vakio jouset vain öljyt vaihdettu.
Sitten muihin kiina-ilmiöihin. On mennyt mikilonilla toiminta melko härskiksi MTM
.
21.4.2009 21:50
Voi helvetti
Vielä ku olis laatu tuossa samaa ku esikuvassaan ja hinta samaa luokkaa mitä siinä 250cc mallissa mikä Suomessaki oli.. Muttahei, sit ku tulee ne tieliikenneversiot nii oisko suunnitteilla duunata ne pikku-aalla ajettaviksi kans eli alle 25 kW ja max. 0,16 kW/kg -teho/paino -suhde? Vois nimittäi löytyä kiinnostuneita sellasille, ite hommaan sit kortin ja joku enska/smoto kiinnostais, turhan kalliita vaa noi merkkipyörät ku Kawasaki KLX 250 maksaa 6000e ja Yamaha WR250 suositushinta melkein 9000, enkä oo varma saako jälkimmäistä ees pikku-aalla ajettavaksi..
21.4.2009 22:15
Ei tule nyt millään mieleen se kiinalais-espanjalinen merkki, joka on tehny aiemmin ihan rehellisiä omia lasten ensitrialeita. No about vuos sitten ne esitteli aikuisten 250cc trialin. Se oli silloin ihan tarkka näköiskopio jostain -06 Shercon trialista. Hinta 2/3 ja laatu 1/10, eli mikään laakerointi, osien sovitus toisiinsa muutenkaan yms. ei ollut kuin nippa nappa välttävää tasoa. No kuulin juuri viime pe, että se laite on tehty lähettämällä kiinaan yks orkkis ja "tehkää tämmönen" ja ainakin maa kerrallaan haettu euroopassa myyntikieltoon. Ihan takuuvarmasti käy tuon Mikilonin kanssa samoin. Ja Tyscon Badboy'han on Mikilon myös, jos laadusta jotain voin sen pohjalta päätellä niin ihan täyslaidallinen paskaa käteen tulee tuommosen kotarikopion ostajalle.
Suurin osa näistä kiinapyöristä on laadultana niin heikkoja, että jo vähän peliä hypistelemällä ja katselemalla sen tajuaa, kuten toi BB 250, Samu 200, Samu 250, jne. Skyteam on selvästi eri luokka laadussa, mutta liian "katu"enduro monin tavoin. Shine ja AS, etenkin AS, vaikutti jo siinä mielessä varsin kunnollisilta. Ja mun vertaus ainakin käy japseihin, koska japsien osista varmaan 90% tulee kiinasta.