Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

29.1.2011 10:12

http://racerxonline.com/2011/01/28/nathan-woods-rip

=(

29.1.2011 12:50

SMK) kirjoitti:Spoori on mulle mielitietty, kun ei tarvii pelätä loukkantumisia. Se lumi vaan stoppaan niin äkkiä ja pehmeesti ettei ikinä tarvii pelätä lentävänsä koko liike-energialla päin petäjää sen ja mopon väliin kuoliaaksi liiskaantuen tai ainakin halvaantuen. Ongelma on vaan se, ettei mun sisuskalut kestä sitä enää yhtään, ollu aika vaikeet viimeset viikot ja reenit jääny ajamatta, alle 18km tullu oikeesta spooria tänä talvena. Mun ainoot tavotteet on voittaa marita ja nousta beehen, kävin em. reenistä 12km ajaan to ja muut su, molemmilla spooreilla vauhti on nyt kohillaan ja ellen tee typeriä mokia rutiinipaikoissa/tilanteissa, pistäis aika murskavoitto tulla. No tietty voi olla vielä se kanto kaskessa ettei päästetä ohi. No anyway pitäkää nyt peukkuja ettei ainakaan muut tulppaa multa voittoo ettei tarvii enempää terveydellä leikkiä. Ison patin ajo istuen on paha ja aiheuttanu tulehduksia, esim. munuaiset voi irrota. Pakko siis höllätä kun alkaa tehdä pahaa. Munuaisvyö on kans yhtä tyhjän kanssa, tukee mulla lähinnä maksaa ja aiheuttaa vatsan sekoomisen. Pernan repeäminen voi tapahtua myös em. tilanteessa ja sen kiinnityksessä tulehdusta.

Olishan se sikamakeeta vetää spooria kovaa, se on nimittäin edelleenkin aika fiiliskamaa vetää stonga penkassa mutkiin ja supermänillä pattia silleen hellästi vaan stongaa pidellen että osuu etunen spooriin alas tullessakin. Vaan vattalihaksilla on kuoletettava ja silti ryskii, eikä kroppa kestä. Huomenna vedän täysiä siihen asti kun ulostaudun spoorista kipushokissa tai pakko pätkän maalissa rynnätä aurauspenkan taa paskalle, toivottavasti eka ja vika talvikisa, voitto ja nousu kotiin ja seuraavaks sit kisamoppe myyntiin ja matkalhemäileen. -11 TM85 siis toivottavasti tulee myyntiin alle 40h ajettuna ajamattomalla koneella huomenna!

Toukolalle vielä pakko sanoo et malttia, oikeesti malttia! Eka kisassa on helppo sössiä alkuun ja sit tökkii joka kurvi, niissä kuitenkin tehdään erot. Oikeesti kukaan ei pysty isoo hiekkapattia ymv. vetään hanalla spoorilla näillä jalkaurilla, mutta mutkavauhdit ja niistä ulos merkkaa esim. mun to reeni 1min. 8,5min:sta! Maltilla, mutkat jouheesti ja katse aina mutkana tullessa hakee seuraavan suoran jo, hyvä tulee. Mut tieltä pois heti kaikki keiden takana mun 120dB torvi soi, nyt on tosi kyseessä, eka kertaa ikinä!


Mitä kamaa sä oikein vedät.Sun juttus on joskus niin erikoisia, ettei aukea ainakaan minulle.
Mutta hyvät aineet oot löytäny :D

29.1.2011 15:27

SMK) kirjoitti:Spoori on mulle mielitietty, kun ei tarvii pelätä loukkantumisia. Se lumi vaan stoppaan niin äkkiä ja pehmeesti ettei ikinä tarvii pelätä lentävänsä koko liike-energialla päin petäjää sen ja mopon väliin kuoliaaksi liiskaantuen tai ainakin halvaantuen. Ongelma on vaan se, ettei mun sisuskalut kestä sitä enää yhtään, ollu aika vaikeet viimeset viikot ja reenit jääny ajamatta, alle 18km tullu oikeesta spooria tänä talvena. Mun ainoot tavotteet on voittaa marita ja nousta beehen, kävin em. reenistä 12km ajaan to ja muut su, molemmilla spooreilla vauhti on nyt kohillaan ja ellen tee typeriä mokia rutiinipaikoissa/tilanteissa, pistäis aika murskavoitto tulla. No tietty voi olla vielä se kanto kaskessa ettei päästetä ohi. No anyway pitäkää nyt peukkuja ettei ainakaan muut tulppaa multa voittoo ettei tarvii enempää terveydellä leikkiä. Ison patin ajo istuen on paha ja aiheuttanu tulehduksia, esim. munuaiset voi irrota. Pakko siis höllätä kun alkaa tehdä pahaa. Munuaisvyö on kans yhtä tyhjän kanssa, tukee mulla lähinnä maksaa ja aiheuttaa vatsan sekoomisen. Pernan repeäminen voi tapahtua myös em. tilanteessa ja sen kiinnityksessä tulehdusta.

Olishan se sikamakeeta vetää spooria kovaa, se on nimittäin edelleenkin aika fiiliskamaa vetää stonga penkassa mutkiin ja supermänillä pattia silleen hellästi vaan stongaa pidellen että osuu etunen spooriin alas tullessakin. Vaan vattalihaksilla on kuoletettava ja silti ryskii, eikä kroppa kestä. Huomenna vedän täysiä siihen asti kun ulostaudun spoorista kipushokissa tai pakko pätkän maalissa rynnätä aurauspenkan taa paskalle, toivottavasti eka ja vika talvikisa, voitto ja nousu kotiin ja seuraavaks sit kisamoppe myyntiin ja matkalhemäileen. -11 TM85 siis toivottavasti tulee myyntiin alle 40h ajettuna ajamattomalla koneella huomenna!

Toukolalle vielä pakko sanoo et malttia, oikeesti malttia! Eka kisassa on helppo sössiä alkuun ja sit tökkii joka kurvi, niissä kuitenkin tehdään erot. Oikeesti kukaan ei pysty isoo hiekkapattia ymv. vetään hanalla spoorilla näillä jalkaurilla, mutta mutkavauhdit ja niistä ulos merkkaa esim. mun to reeni 1min. 8,5min:sta! Maltilla, mutkat jouheesti ja katse aina mutkana tullessa hakee seuraavan suoran jo, hyvä tulee. Mut tieltä pois heti kaikki keiden takana mun 120dB torvi soi, nyt on tosi kyseessä, eka kertaa ikinä!


Hienoa kun löytyy itseensä luottoa! Tuohon vatsahommaan ei auta vyöt ja muut sellaiset, ainoastaan ajaminen ja vähän jalalla keventäminen jalkaspoorista

Ps. Loppuun veikkauksi että C:n yhteistuloksissa SMK välillä 27-43, tai keskeytys 2 pätkän jälkeen

29.1.2011 19:32

33du kirjoitti:
SMK) kirjoitti:Spoori on mulle mielitietty....

Olishan se sikamakeeta vetää spooria kovaa, se on nimittäin edelleenkin aika fiiliskamaa vetää stonga penkassa mutkiin ja supermänillä pattia silleen hellästi vaan stongaa pidellen että osuu etunen spooriin alas tullessakin.

...toivottavasti eka ja vika talvikisa, voitto ja nousu kotiin ja seuraavaks sit kisamoppe myyntiin ja matkalhemäileen. -11 TM85 siis toivottavasti tulee myyntiin alle 40h ajettuna ajamattomalla koneella huomenna!

...Mut tieltä pois heti kaikki keiden takana mun 120dB torvi soi, nyt on tosi kyseessä, eka kertaa ikinä!


Ps. Loppuun veikkauksi että C:n yhteistuloksissa SMK välillä 27-43, tai keskeytys 2 pätkän jälkeen

SMK:n sijoitus C-luokassa 85, C:n kärkeen eroa noin 8:30 (alle 40min lenkillä). Veikkaisin, että lämpötila muuttui kisan aikana 2 astetta, joten TM:n kaasarin säädöt meni aivan sekaisin... Voihan syynä tietenkin olla myös pernan nouseminen kurkkuun, kun vauhti nostettiin äärimmäisen kovalle tasolle. Veikkaisin myös, että kisan jälkeen ratamestari sai kuulla kunniansa, kun mutkiin ei ollut tehty tankouria ÄÄRIMMÄISIÄ kallistuksia varten..

29.1.2011 19:59

Spoorissa ajaminen ei aina ole helppoa isolla pyörälläkään, joten kassarilla se on vieläkin vaikeampaa...

Pari sanaa varikolla vaihdoin SMK:n kanssa ja ilmeisesti hänen ennustama vatsaongelma aiheutti ongelmia.

Löytyykä noi tulokset jo jostain, noin niinkuin netin päästä?

29.1.2011 20:14

http://fin-enduro.com/tulokset/mens11/

SMK jäi ekalla pätkällä C:n kärjelle noin 3min, joka ei ihan heti ole kirittävissä vaikka pakki ei olisikaan sekaisin...

29.1.2011 21:40

hp199 kirjoitti: Jotain pientä säätöäkin: Noi alaotsikot ois ihan kiva jäädä näkyviin, niin ei tarttis aina niihin kiertää menun kautta.

Economy vaihtoehdon vois myöskin tuoda esille paremmin noista varusteista/varaosista, harrastamisesta ym.
Moni vanhempi varmasti miettii onko järkeä sijoittaa useampaa tuhatta kun harrastuksen pysyvyydestä ei vielä ole mitään tietoa.

Tosta oppaastahan on mahdollista tulla ihan huippu :)


Kiitokset positiivisesta palautteesta.
Hienosäädin pikkusen saittia ja nyt menut on kokoajan näkyvissä, ulkoasu päivittyi pikkasen muutenkin.

Pikkusen jo yritin runoilla budjettivaihtoehtoa, mutta budjettivaihtoehdossa on todella vaikea sanoa mitään mahdollisia hintoja, joten se jää pikkasen torsoksi.

Helmikuun aikana sivulle ilmestyy lajin kokeilusta kiinnostuneille tietoa. Näyttäisi, että saadaan yksi pyöräliike mukaan ja voidaan ruveta järjestämään koeajoja niitä haluaville. Eli viedään radalle sopiva pyörä, varusteet ja opettaja ja vietetään tunti tai pari opettamassa ajoa.

29.1.2011 21:47

33du kirjoitti:http://fin-enduro.com/tulokset/mens11/

SMK jäi ekalla pätkällä C:n kärjelle noin 3min, joka ei ihan heti ole kirittävissä vaikka pakki ei olisikaan sekaisin...


Kiitokset linkistä.

Lopputuloksissa näytti SMK jääneen D:n kärjelle 2min ja D:n kärki Marita Nygvist jäi C:n voittajalle karkeasti neljä ja puoli minuuttia. Marita olisi ollut C:ssä sijalla 32/33.

Enska varsinkin on laji jossa mielestäni ei pidä liian tiukasti verrata miehiä ja naisia. Tämä siksi, että naisilla ei oikeasti ole niin paljoa voimaa yläkropassa kuin mitä enskassa olisi hyvä olla, joten he antavat jo fysiikan puolesta miehille paljon tasoitusta.

29.1.2011 22:02

Noniin, nyt on eka endurokisa takana ja kotiuduttu. Reilusti yli 40v. piti elää ennenkuin kisaan pääsi, mut se siitä. Kisasta, netistä löysi ajo-ohjeet kisapaikalle ja opasteet oli todella hyvät. Eksymään ei siis pystynyt. Varikko oli kyllä riittävän tilava vaikka täyteen tulikin, muttei ongelmia. Katsastusta hiukan pelkäsin koska ääniä en ollut mitannut ja käytössä oli täyskaasu mittaus. Valo asiakin hiukan jännitti koska mopossa oli 7" xenon lamppu. Äänet oli 109,7db ja rajana 112db joten ei ongelmia, valo hyväksyttiin tutkinnan jälkeen kehujen kera. Tästä oli helppo lähteä hyvillä mielin kisaan. Mopo käynnistyi ongelmitta lähtöön ja eikun baanalle, hetkenpäästä tultiinkin sitten ekan spooripätkän kohdalle ja joku koiranleuka oli vaihtanut pallomerkit väärille puolille joka ensikertalaisella sai pasmat sekaisin, hetki odotusta ja katsoin kuinka toinen kilpailija teki ja seurasin esimerkkiä, läpi vaan. Vihdoin ekalle pätkälle ja sieltä saatujen neuvojen saattelemana ekaa kertaa kisassa pätkällä. Tunteet kuohui ja matkalla suunniteltu taktiikka ajaa järkevästi ja rauhassa unohtui täysin kun ensimmäinen ohitettava oli edessä. Hemmetti mähän oon tosi kova enskakarju ja edessä oli jo toinen ohitettava, sitten kolmas, neljäs, viides, jumalautsi, eihän mulle pärjää kukaan, pyöri päässä ja työnsin pääni syvälle hankeen. Komeesti tangon yli ja mopo sammuksiin. Näin sitä pitää mietin kun potkin porkkanaa käyntiin. Lähti viimein ja kävi tosi raskaasti, Päässä kerkesi käymään jo vaikka mitä synkkiä ajatuksia kunnes tajusin kääntäneeni ryyppyvivusta ryypyn päälle ja henki alkoi taas kulkemaan. Okei ryyppy pois ja hanaa. Rauhotin ajoa hiukan ja muistin jo aiemmin suunnittelemani taktiikan. Lyhyt siirtymä kakkoselle ja ajo rupesi kulkemaan normaalisti ja jouheasti, ei ongelmia. Taas kenties saman verran ohituksia, mutta nyt pysyi jo järki päässä ja varmaa ajoa maaliin. Taas siirtymä ja viimeinen pätkä oli edessä. Ennen pätkälle lähtöä niistin kärsän, ettei pikkulapset pelästy maaliin tullessa ja eikun uralle. Ajo sujui tosi helposti, ei palellut, ei oikein ollut kuumakaan sekä reitti mitä parhaimmassa kunnossa, mikä on äidin pojan leikkiessä mopon kanssa metsässä. Jalkaurat kesti tosi hyvin, ohitettavat antoi tietä esimerkillisesti ja tuli vähän huono omatunto koko ajan soitella torvea ja pyytää toisia hidastamaan omaa ajoansa ja antamaan tietä. Kiitos ja anteeksi. Taas saman verran ohituksia ja maali meni jo. Oho oliks tää tässä, no olihan se. Luokassa 12. sija ja palkinnoksi saatujen ajolasien kanssa kotia kohti. Matkalla eukon kanssa ja tietenkin piti käydä paikallisessa Robin Hoodissa tai jossain sellaisessa halpa kaupassa hiplaamassa kaiken maailman ihanuuksia, tiedättehän te. No, sitten vaan yhtä soittoa ulkoiluttamaan anoppia ja saunomaan appiukon kanssa, pala kakkua sanoisi amerikan ruottalainen ja nyt jo kotona. Lapset otettiin kyytiin samalla anoppilasta. Reissun lähdettiin aamulla seiskan jälkeen, ei siis mikää paha rasti. Mopo ja ajokamat on laitettuna eikä tälle päivälle olis enää kuin koiran lenkitys jäljellä. Tiiä vaikka joskus kävis koittaamassa toistekkin. ;) Kiitokset järjestäjille ja kaikille talkoolaisille. Nyt on niin hyvä fiilis ettei keksi mitään valitettavaa, täytyy odotella pari päivää. :D PS. Marita tais päihittää mut vain kerran. :eek:

29.1.2011 23:19

wolvie kirjoitti:Lopputuloksissa näytti SMK jääneen D:n kärjelle 2min ja D:n kärki Marita Nygvist jäi C:n voittajalle karkeasti neljä ja puoli minuuttia. Marita olisi ollut C:ssä sijalla 32/33.

C:n voittajan aika 37:11. Marita 42:37. Sirkku 45:38. Erot C:n kärki - Marita 5:26 ja Marita - Sirkku 3:01. Marita olisi ollut C:ssä sijalla 53

30.1.2011 20:49

Pakki meni sekasin jo eka pätkällä, eka pätkän loppuosasta ei hirveesti jääny käsitystä mimmonen reitti oli, kolmosen loppupuoliskosta ei mitään muuta muistikuviakaan kuin katuiluja. Ohitettavia oli mulla kaikkiaan kymmenkunta, naisista ohitin kerran yhden ja olikohan samalla pätkällä kun se ohitti takasin - vähän hämärää.
Maritan aikoihin kun vertaa, niin kyllähän toi vatta aika paljon vaikutti. Kakkosella se iski vasta reilu kilsa ennen maalia ja pakkohan se oli höllätä, silti pohjat. Kolmonen oli sit vika pätkä niin sillä en säästelly yhtään ja olin maalissa niin kipee että kun se rääkki vihdoin loppu tuntu ettei pysy edes tolpillaan. Aika oli tosi surkee, alkuun suorastaan lensin hurmoksessa ja ohittelin muita, mutta kun loppu tuli, se oli totaalista ja se iski kun nyrkki.

Niin sattuu selän puolellakin, munuaisten kohdalla, että hirvittää pikkasen. Lihaksissa ei mitään kipuja. Mitään osumia ei tullu. Ajaminen tähän tuskin auttaa, jos vaan vatsakipuja niin ehkä auttaskin. Mut pakin sekoominen vie kyllä voimat äkkiä.

En ole tuloksia kurkkinu, mutta jos Marita on hävinny minuuttitolkulla C:n kärkee, niin on ollu olosuhteet ainakin meille jo paljon vaikeemmat. Eli on varmasti ollu eka kisaa ajaville tai muusta syystä hänniltä lähteneille C:n kuskeillekin. Ei meille ainakaan ehjiä mutkia enää ollu ja spoori oli niin rikki/pehmee, että patit visko minne sattuu ja alastullessa oli paree saada osuun se etunen ihan keskelle ränniä - tai sit haukkas. No harvoinpa se spoori letkan vanhetessa paranee, hyvä kuiteskin että akat pääs lähteen yhdessä nipussa.

En tiedä mitä kautta sais tietoo perile, kun en kuskin numerookaan nähny, mutta jos joku tunnistaa, vois välittää mun kiitokset:
MK3 aika alkupäässä ilmesty näköpiiriin edellä lähteny oranssitakkinen kuski. Eteni aikas paljon hiljempaa, joten jotain 50-100m siitä painoin torvea. Jamppa pyssää ja heittää mopon kyljelleen ja vetätee vielä takasenkin pois edestä! Ajoin varovasti etusen yli ja yritin pariin kertaa huudella kiitosta ihanasta toiminnasta, ei vaan oikein irronnu ääntä. Eli jos joku isolla numerolla C:ssä lähteny kaverinne sanoo että se pirun akka sillä temmillään soitteli takana torvee... ja se ajaa koko-oranssissa takissa, välittäkää kiitokset! Noin paksussa lumessa aukeella paikalla suoralla ei mitenkään vois toivoo yhtään paremmin kenestäkään ohi pääsevänsä, oli kyllä hienoa ja uhrautuvaa toimintaa.
Itekin väistelen kyllä penkoille kun vaan uskallan, mutta renkaitteni päältä en enää uskalla antaa ajaa, toiset jopa työntää nätisti yli, mutta aina löytyy se joka rupii renkaan ja vanteen tohjoks.

30.1.2011 23:20

No jopas on tulokset, huh huh, Marita tosiaan sijalla 53 ja mä 84! Ykä 78, mutta se on kuulemma ajanu niitä koko talven et saatto olla etua. Ite en oo ikinä Kurussa pärjänny, vaikka joskus oon ajanu paria pätkää useempia kertoja ennen kisaa - tulee aina huonoin aika tutuille pätkille. Tiedä sit miten muita auttaa tai haittaa.
Mut kattokaa ton Toukolan sijotusta, 18., ylivoimasesti paras isoilla numeroilla lähteneistä ja kattokaas kahta jälkimmäistä pätkää kun jamppa lakkas sähläämästä! Nyt Tommi seuraavaan kisaan mars, pytty ja nousu odottaa!

31.1.2011 12:44

Mulla leikattu polvi (eturistiside, kierrukka, takaristiside) n. 7kk sitten ja keväällä pitäs alkaa ajaa taas crossia niin pitäs jonkunäkönen polvituet hommata. Rahaa ei ole mihinkään tuhannen euron tukiin mutta en leiki terveydellä eli mallia biltemat saa jättää pois jos niillä ei tee mitään.

Suosituksia ?

Esimerkiksi tämmöinen?

Vai kannattaako ostaa mielummin sitten vain 1 polvituki sille "toipuvalle" polvelle ja sijoittaa vaikkapa asterisk:in (370€ per kappale) tai POD MX (300€ per kappale) ?

31.1.2011 13:47

Messico kirjoitti:Vai kannattaako ostaa mielummin sitten vain 1 polvituki sille "toipuvalle" polvelle ja sijoittaa vaikkapa asterisk:in (370€ per kappale) tai POD MX (300€ per kappale) ?


Itse ostaisin molempiin jalkoihin kerralla. Viimeviikolla ostin podit ja ne tuntuu varsin sopivilta mun polville.

31.1.2011 13:50

Pointtina oli että ostaako 300e pari vaiko pelkästään "toipuvaan" polveen yhden kunnollisen tuen.. Rahaa ei ole niin paljoa että olisi rahaa investoida 700e polvitukiin.