Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

30.1.2010 21:48

Tomppo92 kirjoitti:
jermux kirjoitti:Mikähän olisi hyvä pyörä kun olisin aloittamassa enduroharrastusta? Pituutta on lähemmäs 190cm ja painoa 80kg

Suosittelisin 250cc nelaria tai 125cc kakstahtia? Noista jommalla kummalla sitte siirtyy isompiin kuutioihin kun taidot karttuu ;)

Mikähän noista, 125 gasgas/tm/ktm/wr ois paras ku olis helpompaa olla tuommoinen valkokilpinen pyörä niin pääsis vähän itekkin johonki reenailee, eikä aina tarviis peräkärryllä kuskailla. Tai mikä vois olla hyvä 250 nelkku?
Viimeksi muokannut jermux päivämäärä 30.1.2010 21:52, muokattu yhteensä 1 kerran

30.1.2010 21:52

Tomppo92 kirjoitti:
jermux kirjoitti:Mikähän olisi hyvä pyörä kun olisin aloittamassa enduroharrastusta? Pituutta on lähemmäs 190cm ja painoa 80kg

Suosittelisin 250cc nelaria tai 125cc kakstahtia? Noista jommalla kummalla sitte siirtyy isompiin kuutioihin kun taidot karttuu ;)

Tuota 125cc 2-t en kyllä suosittele aloittelevalle enskaajalle. Ensinnäkin 2-t piikkicrossi on ylävääntöinen, joten vaikea aloittelijalle mehtään. Toiseksi: Jos ei aikaisempaa kokemusta ole pyöristä niin tuskin onnistuu vääntöalueen muuttaminen sopivaksi enskaan.
Oma suositus on 250cc 2-t vaikka pienellä kuristuksella, koska on kevyempi, kuin tuo nelari ja huollot helpompi tehdä vajaatahtiseen.

30.1.2010 22:01

Tuota 125cc 2-t en kyllä suosittele aloittelevalle enskaajalle. Ensinnäkin 2-t piikkicrossi on ylävääntöinen, joten vaikea aloittelijalle mehtään. Toiseksi: Jos ei aikaisempaa kokemusta ole pyöristä niin tuskin onnistuu vääntöalueen muuttaminen sopivaksi enskaan.
Oma suositus on 250cc 2-t vaikka pienellä kuristuksella, koska on kevyempi, kuin tuo nelari ja huollot helpompi tehdä vajaatahtiseen.

On mulla siis pari mopoa ollu ja yks 85 crossi muttei mitään sen isompaa.

30.1.2010 23:31

jermux kirjoitti:
Tuota 125cc 2-t en kyllä suosittele aloittelevalle enskaajalle. Ensinnäkin 2-t piikkicrossi on ylävääntöinen, joten vaikea aloittelijalle mehtään. Toiseksi: Jos ei aikaisempaa kokemusta ole pyöristä niin tuskin onnistuu vääntöalueen muuttaminen sopivaksi enskaan.
Oma suositus on 250cc 2-t vaikka pienellä kuristuksella, koska on kevyempi, kuin tuo nelari ja huollot helpompi tehdä vajaatahtiseen.

On mulla siis pari mopoa ollu ja yks 85 crossi muttei mitään sen isompaa.

Jos kuitenki 4t 250cc hyvin alavääntöä ja kuitenkin pitemmät huoltovälit. Tässäkin täytyy ottaa huomioon ettei mitään paskaa osta johon saa olla vaihtamassa koko ajan osia. 250cc 4tahilla oisi helpoin aloittaa.

30.1.2010 23:40

Siinä on vaan se kuljetus ongelma kun saattaisi jäädä ajot aika vähiin ellei itse pääsisi ajamalla reenaamaan. Kun taas valkokilpisellä piikkisellä kisaenskalla pääsisi itse liikkumaan paikasta A paikkaa B :D

30.1.2010 23:50

En tässä osaa itse päättää niin kysytäänpäs nyt sitten kokeneemmilta konkareilta. Elikkäs jonkinnäköstä crossipyörää olisin kattomassa. Enimmäkseen crossiin, mutta jonkinverran myös enskaan.
4-8vuotiaana ajelin 50cc automaatticrossilla, 8-15v 80cc suzukilla. Sitte oliki mopo ja kevarihommia. Elikkä jonkiverra on pärtsäilykokemusta, moottorikelkkacrossista on kokemusta myös. Nyt pitäski kesäksi reenipyörää hommata. Nelitahin korjauskin onnistuu, niin lähinnä nyt mietin tämmösiä asioita:
Onko satapiikissä huomattava tehoero 250 nelariin? Nelari paljonkin painavampi?
Kuinka järeä vehe nelipuokki nelari ois? Raskas ajaa? Talvella pyörällä tuskin tulisi ajettua.. mutta pitäs nyt joku kompromissi keksiä jolla enskailla, crossailla ja yleensäkin vaa leikkiä. Kiitoksia näin etukätteen!

31.1.2010 0:25

Theblain kirjoitti:En tässä osaa itse päättää niin kysytäänpäs nyt sitten kokeneemmilta konkareilta. Elikkäs jonkinnäköstä crossipyörää olisin kattomassa. Enimmäkseen crossiin, mutta jonkinverran myös enskaan.
4-8vuotiaana ajelin 50cc automaatticrossilla, 8-15v 80cc suzukilla. Sitte oliki mopo ja kevarihommia. Elikkä jonkiverra on pärtsäilykokemusta, moottorikelkkacrossista on kokemusta myös. Nyt pitäski kesäksi reenipyörää hommata. Nelitahin korjauskin onnistuu, niin lähinnä nyt mietin tämmösiä asioita:
Onko satapiikissä huomattava tehoero 250 nelariin? Nelari paljonkin painavampi?
Kuinka järeä vehe nelipuokki nelari ois? Raskas ajaa? Talvella pyörällä tuskin tulisi ajettua.. mutta pitäs nyt joku kompromissi keksiä jolla enskailla, crossailla ja yleensäkin vaa leikkiä. Kiitoksia näin etukätteen!

Itsellä on 450cc nelari. Ei se raskas ole ajaa toki vaatii totuttelua, muistaakseni tuo omani painoi jotain 110kg-120kg. 250cc 4t ja 125cc 2t ei ole paljon eroa muutakuin se että 250cc 4t vääntää alaalta ja piikkinen 2t taas yläältä. Paino eroa ei luulisi noilla paljoa olevan. Onhan sillä isommalla toki kivempi ajella mutta jos oisin sinä valitsisin joko 250cc 4t tai 450cc 4t. Toki 2t peleilläkin omat puolensa. ;)

31.1.2010 1:35

Tomppo92 kirjoitti:Itsellä on 450cc nelari. Ei se raskas ole ajaa toki vaatii totuttelua, muistaakseni tuo omani painoi jotain 110kg-120kg.


On se raskas ajaa vrt. piikkiseen. Ainakin 108kg kotari on aivan törkeen painava jos pitempää erää ajaa, tai pienempää rataa. (esim.crossihalli) Husabergiä en oo ikinä kokeillukaan, mutta väittäsin että jos se 110-120kg painaa niin ei oo kevyt ajettava.

Eiköhän se pikkunelkku veny siellä ylhäällä melkein yhtä paljon kun piikkinenkin. Ja paino eroa on muutama kilo, mutta painopiste on korkeammalla, eli on se jonkin verran raskaampi ajettava.

Jos on kunto kohdallaan, ja painaa jotakin, niin se nelipuokki on huoltovälien ja väännön puolesta mukava ajaa.

31.1.2010 2:05

Kiitoksia näistä vastauksista, oli apua! Pitää vielä miettiä tuota 250 vs 450. Eihän näissä hirveen kova ole arvo laskemaan jos ei uutena ite osta? Jos käy sitten nii että vähän ajan päästä alkaakin haluttaa sitä toista vaihtoehtoa :D

31.1.2010 13:22

Piikkihän tuntuu 450 jälkeen naurettavan kevyeltä ja ketterältä. 250 2t on mainio monipuolinen harrastepeli, tehot ei lopu ja halpa ylläpito. Jos ei ole paljoa enskaillu niin 450 on mettään kompelö ja raskas, Crossissa 450 on sitten hyvä harrastepelinäkin.

31.1.2010 14:59

Päiviä. Ensikrossia oon ostamassa, ja tässä lähellä olis pari aika hyvää. Kumpaa suosittelisitte?
http://www.nettimoto.com/yamaha/tt-r/885280
vai
http://www.nettimoto.com/yamaha/yz/889238

31.1.2010 15:19

leXXo kirjoitti:Päiviä. Ensikrossia oon ostamassa, ja tässä lähellä olis pari aika hyvää. Kumpaa suosittelisitte?
http://www.nettimoto.com/yamaha/tt-r/885280
vai
http://www.nettimoto.com/yamaha/yz/889238

Jos tehokkaamman haluat ehdottomasti yz jos ei väliä niin sitten tt-r joka on 12vuotta uudempi. Riippuu tietenki missä kunnossa nuo on paikan päällä. ;)

31.1.2010 15:22

Tomppo92 kirjoitti:
leXXo kirjoitti:Päiviä. Ensikrossia oon ostamassa, ja tässä lähellä olis pari aika hyvää. Kumpaa suosittelisitte?
http://www.nettimoto.com/yamaha/tt-r/885280
vai
http://www.nettimoto.com/yamaha/yz/889238

Jos tehokkaamman haluat ehdottomasti yz jos ei väliä niin sitten tt-r joka on 12vuotta uudempi. Riippuu tietenki missä kunnossa nuo on paikan päällä. ;)

Mitäs olette mieltä, YZillä liikaa hintaa?

31.1.2010 15:25

leXXo kirjoitti:
Tomppo92 kirjoitti:
leXXo kirjoitti:Päiviä. Ensikrossia oon ostamassa, ja tässä lähellä olis pari aika hyvää. Kumpaa suosittelisitte?
http://www.nettimoto.com/yamaha/tt-r/885280
vai
http://www.nettimoto.com/yamaha/yz/889238

Jos tehokkaamman haluat ehdottomasti yz jos ei väliä niin sitten tt-r joka on 12vuotta uudempi. Riippuu tietenki missä kunnossa nuo on paikan päällä. ;)

Mitäs olette mieltä, YZillä liikaa hintaa?

Kyllä sillä vähän liikaa jos miettii että kaveri myi oman 125cc Kawasakinsa 850e ja siihen oli tehty juuri koneremppa. ;)

31.1.2010 15:30

Tomppo92 kirjoitti:
leXXo kirjoitti:
Tomppo92 kirjoitti:
leXXo kirjoitti:Päiviä. Ensikrossia oon ostamassa, ja tässä lähellä olis pari aika hyvää. Kumpaa suosittelisitte?
http://www.nettimoto.com/yamaha/tt-r/885280
vai
http://www.nettimoto.com/yamaha/yz/889238

Jos tehokkaamman haluat ehdottomasti yz jos ei väliä niin sitten tt-r joka on 12vuotta uudempi. Riippuu tietenki missä kunnossa nuo on paikan päällä. ;)

Mitäs olette mieltä, YZillä liikaa hintaa?

Kyllä sillä vähän liikaa jos miettii että kaveri myi oman 125cc Kawasakinsa 850e ja siihen oli tehty juuri koneremppa. ;)

Yllämme järkyttävä Quote lössi :)
Paljon tuosta kehtaa tinkiä ettei myyjä suutu ?