Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

13.4.2009 9:36

Jarno, kyllä eron huomaa mm. jos Huhdanojalla poistuit syvälle umpihankeen. Et nähtävästi ajanut paksussa liejussa/kurassa sillä. Ihan täydeltä kaasulta kolmosella se mulla nimittäin siellä Hyvinkäällä sinne lilluun stoppas, ei semmosesta kukaan koita edes kisapelillä millään muulla kaasunasennolla.
Sen sijaan mä oon ajanu aika paljon lumispooria Skailla ja oli erinomasen helppo pyörä siihen, eikä kulkukaan loppunu kesken kuin pitkillä suorilla.

Edit: Miksi muuten myist sen heti pois kun voimaa olisi alkanut tarviimaan? Ja miksi ens vuonna AW:llä, lisää voimaa?

13.4.2009 10:07

endurossa aika erot tehdään siellä metsässä jos suoralla häviät nimellisesti 1-10sekunttia niin kivikossa/puunkierrossa saatat voittaa 30sekunttia. mä en rupea väittelemään tästä asiasta. itse asiassa huhdanojalla huomasin sen n.2-3sentin maavaran mataluuden pöpperö/jää lunta oli spoorinpohjalla pito aikasta lipsuva ja jalkatapit/pohja hinkkasi spoorinkylkeä aikasta raskaasti. mutta siltikin tehot riitti. ja jussinkorpi ilman takajarrua poljin meni alkupäässä kiveen tai kantoon poikki en muuten muista milloin olisin kaatunut/ajanut mutkia ulos yhdellä pätkällä niin monta kertaa....... paremmat ajat ajoin lauantaina aamupäivällä missä oli paljon vähemmän lunta. mutta vauhti ei korjannut virheitä tälläkään kertaa. hyvää kevättä odotellaan enstalvea taas!! ps:onko finlandiahiihtoon 2010 lähtiöitä hyvää kunto treeniä ennen järvenkiertoa........
t:jarno väärä



turhaan seisoo kesän tallissa en oikein ole päässyt kesäajosta koskaan jyvälle, yleensä olen myynyt kaikki pyöräni keväällä pois 08/2007-04/2008 wr250f jolla ajoin päitsin ja tammikuussa ostin shinen ja olen ajanut elämäni aikana alle 100tuntia enduroa/motocrossia yhteensä. eli ajan n.40tuntia n.2puol-3kuukautta vuodessa näin säilyy perhesopu......vaimo+4lasta .haluaisin kokeilla isoa pyssyä kun kehuvat että loistovehkeitä tuleville veteraani vuosille.......

13.4.2009 11:07

Ihan tuota samaan olen itsekin noista kinkeistä sanonut, voit uskoa että epäilijöitä on kahdessa vuodessa riittänyt. Mettässä ei suorilla häviä millään niin paljon kuin helpolla ajettavuudella kivikossa voittaa.Eesim. Lievestuoreen kisa -07 talvella, kattoo vaan tuloksia ja vertaa siihen faktaan et yltämisen takia kiinni jäämisiä, muksahduksia ja mopon pystyyn nostamisia/yrityksiä 12min. siitä ajasta (gps-pohjaisesta tallennuksesta katsottu). Ja voit myös uskoo, et mulla kun pyörä on aina paljon muiden pyöriä matalampi, hinkaa niihin spoorin reunoihin pikkasen enempi kun sulla.

Että kyllä mulla varmasti vertailupohjaa riittää ja sunkin pitäis uskoa mikä ero tolla kuralillulla ja talviajolla on. Lähimpänä sitä tosiaan on huolellinen ulosajo jossain Huhdanojalla ja lunta jalkatappeihin (Ohkolassahan ei vielä lunta ollutkaan, Jussinkorpee en ajanu, mut videolla näytti suht Ohkolalta) mut eipä se lumi silti samaa tee. Ei oo hirveesti tehosta apua kun takanen jauhaa tyhjää kolmosella ja mopo lähestyy spooria ehkä 1km/h. Eilisessä lillussa takapyörä ei jaksanu pyöriä.

Ja kyl se kesäajo sullekin aukee. Olisit vaan pitäny Shinen. Varmasti helpompi ajaa kesällä kuin se Jamppi. Mut rossiradalla tulee meidänkin tasolla se tehonpuute vastaan ennen kuin taito loppuu. Oon sun nimen kyllä bongannu kisoista aikasemminkin ja tiesin sun ajaneen ennen kisapyörällä.

13.4.2009 11:59

En mitenkään halua olla ilkeä, mutta jos suoralla tiellä jää 10sek tehon puutteen vuoksi, niin ei samainen kuski sitä enää metsässä kovinkaan helpolla kuro kiinni!

Lievestuoreen kisassa oli "syvää" spooria muutamassa kohdin sillä samalla pitkällä pätkällä, muut olikin aikalailla tapeilta ajettavaa(jos ois ollu jalkatapit).. Tuossa pikaisesti vertailin aikojamme ja eromme on ollut jokaisella pätkällä 23-27%

Jotta ei voitais laittaa aivan olosuhteiden piikkiin tuota eroa, niin sama se on ollut välillämme nopeasti katsottuna kesät talvet, PAITSI Dynaset endurossa jossa jäit Temmillä 7% ekalla pätkällä ennen keskeytystä.. Ja porvoon kisassa 2006 jossa jäin sekunnin ekalla pätkällä:(

Edit: Lievestuoreen kisassa ei oikein kulkenut, talven eka lumikisa, jalka pasana ettei astua kärsinyt ja 3 pätkää meni ilman jalkatappia

13.4.2009 13:38

Ja kuinkas paljon se 12min. on siitä mun kokonaisajasta, laskeppas sekin.
Sitä ei voi laittaa pyörän piikkiin, että kuski on tappi.
Ehkä Kurun kisassa meni paremmin kun oli pätkä jota olin kesällä ajanut? Siihen asti kun siitä hävis vedet... Skailla olis päässy maaliin asti, ei o vesiä häviimään kuin ulkopuolelta.

13.4.2009 15:21

Messico-> Ei ikävä kyllä saa myöhemmin kilpiin. Tässä nykyisessä kaasarimallissa on ainoastaan CE hyväksyntä, kuten japsicrosseissa. CE hyväksyttyjä malleja ei saa kuin punakilpiseksi.

Tieliikenne rekisteröintiin vaaditaan EEC/COC hyväksyntä se on tulossa vasta uuteen ruiskumalliin. Sen aikataulusta ei ole tullut mitään tarkempaa tietoa, mahdollisesti ensivuoden alussa.

230cc tehon puutteesta tai tehokkuudesta voi olla montaa mieltä. Itse olen ajanut sillä kuravellissä, pehmeässä hiekassa, jne.... Ainoa missä olen tehon puutteen huomannut on nollasta lähtevissä lentohiekkamäissä. Jos ajaa rintarinnan nopealla peltopätkillä kilpaa jonkun kanssa, niin mutkien lähtökiihdytyksissä voi vähän jäädä, mutta senhän on helposti korjattavissa seuraavassa mutkassa.:roll:

Suomienskassa ei ole montaa pätkää, jossa tarvitsee ajaa lutku pohjassa isommalla vaihteella useampaa sekunttia. Niinkuin Jarno sanoi metsässä se ero tehdään. Lapasella korjataan se mikä tehossa hävitään :lol: :lol:

Itse melkein tykkään ajaa 230cc mielemmin kuin 450cc:lla. Sillä jaksaa ajaa paljon pitempää.

Wingin kirous senkun jatkuu. Nyt kun pyörä toimi niin kuski meni rikki. Sen verran pahasti Antti veti lipat, että tämä kesä menee toipilaana.... :( Jää näköjään meidän wingin kisa suorituksen taas meikäläisen harteille. :|

13.4.2009 23:36

Pitäis muijalle ostaa monttumopo. Budjetti +-1500€... onko noi orionit(250) ihan paskoja? Vai mitäs te suosittelisitte?? Itsellä ei minkään näköisiä kokemuksia näistä pyöristä :( Ja jos olis tarjolla jotain hyvää käytettyä jollain niin tarjotkaa ihmeessä!!

14.4.2009 8:41

Mä pistin juuri ton Skaitiimin paloiksi laatikoihin ja rupesin myymään sitä osina. Ei tullu mieleen ruveta kokonaisena myymään. Vielä ei ole mennyt semmoisia osia, joita ei olisi toistakin, mutta kone taitaa mennä aika pian.
Runko on lyhennetty uutena, swingejä saa mukaan kahta pituutta, taakahäkki on muutettu irroitettavaksi ja orkkista matalampi.
Katso tuolta ilmotuksista enduro/mx osat. Ajettu pyörällä on viimeksi su 12.4.
Alhaalla on vääntöä enempi kuin monissa kisapyörissä, mutta kierrosalue loppuu nopeasti (n.7- 8000rpm, loppupää on jo nuhasta), eli välit on 2/3 kisapyöriän väleistä -> käytännössä kolmosella ei enää keulaa pelkästä kaasusta nosta.

Ei vikoja, mutta tämmöiset ikävät ominaisuudet: ruma, laiska, swingin akselissa väljää (toleranssivirhe, orkkis tapit on 0.10mm väljät).

14.4.2009 20:13

Sitten jos ja kun saatte niitä tieliikennelaillisia malleja, niin olisko jossakin vaiheessa tarkotus kuristaa pikku-aalla ajettavaksi (max. 25 kW ja tehopainosuhde max. 0,16 kW/kg)? Itse nimittäin jätin hommaamatta A1-kortin ja olis tarkotus viimeistään armeijan jälkeen se A-kortti hommata, kun ei oikein ainakaa tässä vaiheessa nuo nelipyöräset peltilehmät iske... Ja nuo "laadukkaat" 250cc ja isommat tieliikennepärrät tahtoo maksaa tosi paljon, noin kuudesta tonnista eteenpäin (Kawasaki KLX 250cc 6k €), melkolailla liikaa :( Erityisesti tuo 250cc LC Shine ja Asiawing vaikuttais lupaavilta, ilmajäähy-Shinen tehoihin varmaan kyllästyis tiellä aika nopeesti..

15.4.2009 9:23

SMK) kirjoitti:Mä pistin juuri ton Skaitiimin paloiksi laatikoihin ja rupesin myymään sitä osina. Ei tullu mieleen ruveta kokonaisena myymään. Vielä ei ole mennyt semmoisia osia, joita ei olisi toistakin, mutta kone taitaa mennä aika pian.

Ei vikoja, mutta tämmöiset ikävät ominaisuudet: ruma, laiska, swingin akselissa väljää (toleranssivirhe, orkkis tapit on 0.10mm väljät).

mikä tuon kyseisen skyteamin arvo on?? Mennään kyl nyt viikonloppuna yhtä 230 shineä katsomaan, mut kaupoista ei vielä tiedetä.


löytyykö täältä ketään kenellä kokemuksia tuosta orionista!?

15.4.2009 11:44

Arvosta en tiedä, mutta alle 1500e/kaikki en kyllä rupee myymään.
Pyörää on rakennettu 3500e:lla ja se on lähes 100% osiin, ainoastaan rungon modaukset lyhennys + jalkatappien siirto ja swingin lyhennys on teetetty (tiggimiehellä) ja se alutankki.

18.4.2009 8:47

nyt on tallin nurkassa kawan kaverina uusi shine!! kiinan kuravedet vaihdettu koneesta kunnon öljyyn ja nyt odotellaan et noi helvetin viime yönä tulleet lumet sulas niin pääsis kokeilemaan onko tosta pyörästä oikeasti mihinkään!! Muijalle toi on kyl varmasti ihan passeli pyörä.

18.4.2009 13:18

jappis kirjoitti:nyt on tallin nurkassa kawan kaverina uusi shine!! kiinan kuravedet vaihdettu koneesta kunnon öljyyn ja nyt odotellaan et noi helvetin viime yönä tulleet lumet sulas niin pääsis kokeilemaan onko tosta pyörästä oikeasti mihinkään!! Muijalle toi on kyl varmasti ihan passeli pyörä.


Kannattaa vielä, kun on kiinanpyörästä kyse, tarkistaa kaikki ilmanputsarin kotelot jne. Ettei vuoda läpi mistään.

Kerro sitten kokemukset :P

18.4.2009 16:51

Onneksi olkoon, jos vaan tassut yltää maahan, niin oli varmasti oivallinen valinta ensipyöräksi. Saahan sitä sit aidon kisapalin hankkia heti kun alkaa siltä tuntua. Tuon kanssa säästää jo piiiitkän pennin yksin kaatuillessa - ei putoo arvo kahta tonnia heti ;) Eikä tarvi ostella 300-700e/kpl syyläreitä.
Investoi vielä sille emännälle sille sopivat jouset.

18.4.2009 23:27

SMK) kirjoitti:Onneksi olkoon, jos vaan tassut yltää maahan, niin oli varmasti oivallinen valinta ensipyöräksi. Saahan sitä sit aidon kisapalin hankkia heti kun alkaa siltä tuntua. Tuon kanssa säästää jo piiiitkän pennin yksin kaatuillessa - ei putoo arvo kahta tonnia heti ;) Eikä tarvi ostella 300-700e/kpl syyläreitä.
Investoi vielä sille emännälle sille sopivat jouset.

Joo tassut ei taho oikee ylttää maahan, mut satulast saa ne tarvittavat sentit pois. Kolme kertaa ehti kuraakin muija tänään syödä, mut kaatumalla oppii kaatumaan. Itse pyörästä mitä sillä tänään ajoin... Pyörä on kivikova ja tarjoo takakorkeeta kokoajan. Aivan mahdoton ajaa noilla jousilla\iskareilla. Koneelta toi on "lempeä" ja varmaan metsäpätkille olis ihan hyvä pyörä! Alusta kuntoon tosta pyörästä niin sillä olis varmasti kiva ajaa!! Täytyy viel itsekkin enemmän ajella tolla niin tulee pyörä tutuksi. Tänää oli alustana pehmeä hiekka+hirveää patikkoa! Hintaansa nähden tuntuu olevan hyvä ostos näin aluksi, mutta aika näyttää.