Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

28.1.2011 0:27

Ootteko muuten kukaan (muu) ikinä miettiny, että aika oudolla tavalla noita Seljaksen Jussin tempauksia mainostetaan, mielestäni jopa melkosen huonosti. Tossa ekassa tuplabäkkäri -yrityksessä mainostettiin tyyliin, että siihen voi kuolla ym shaiberia. Nyt tässä tokassa mainostetaan listalla vammoja mitä hän sai siitä ekasta yrityksestä. Kuka oikeesti haluu lähteä kattomaan, ku joku kuolee tai loukkaantuu vakavasti? Okei, tiedän että riski on aina olemassa, mutta että sillä mainostetaan ko. tempausta, niin ei mun mielestä ole välttämättä ihan oikea tapa.

28.1.2011 0:30

Halutaan hehkuttaa sitä perinteistä että kuinka kova äijä on että kokeilee?

28.1.2011 0:39

Seljaksen ittensä kannalta toivon et nyt sitä ois oikeesti treenattu ja sitä yritettäis kans ihan oikeesti. Melko rakentavaa palautetta ainaki saanu siit viimekesäsestä. :lol:

28.1.2011 1:16

1080, oon ihmetelly samaa. Muutenkin tossa fmx:ssä aina kelataan montako kymmentä luuta kukin on pätkässy jne. Pistää enempi ajatteleen että itsarinko ne tekee viiskymppisenä kun pitää turruttaa koko kroppa kipulääkkeisiin ja viinaan että kestää ees sen verta että nukuttua... ja taas dokattua.

28.1.2011 11:32

Mites toi nyt sit erottaa ihan vain kilpaa ajaneet veteraanit? Aivan tohjona nekin ja kärvisteleevät vammojen aiheuttamien hermosärkyjen ja selkäongelmien kanssa. :D

28.1.2011 16:31

Yleisestikin kaikki hengellä leikkimiset innostavat nuorisoa, joka ahdistaa ainakin itseä, joka on selvinnyt myös nuoruuden tyhmyyksistä.
Pomppers kulttuurit mm. saa pojat tärväämään uudet mopot yms.
Niiden pitää sitten liikenteen seassa leikkiä.
Ja vakuutusyhtiöt korvaavat vahingot, paitsi henkeä.
Korpeaa katsella avk:lle tulevia pomberpyöriä.
Tarvi ihmetellä, kun vakuutusmaksut nousevat aina vain.
:x

28.1.2011 16:42

Joo, toi on kyl. Melkein tekisi mieli ehdottaa, että Suomessa voitas iskee rajalla kaikkiin ajoneuvoihin 120kmh maksiminopeusrajoitin. Kun ei osata liikenteessä olla niin samahan tuo ois lykätä. Radalla ajetaan kovaa ja liikenteessä turvallisesti. Jotenkin säälittäviä nämä hurjasteliat.. niille kun lykkää käteen sitten kilpapyörän ja sanoo, että aja niin lujaa kuin uskallat niin hyvä ettei niin hiljaa mene että kurvissa kaadu kyljelleen.

28.1.2011 19:46

kyllähän se niin on että tasasella ja suoralla tiellä uskalletaan ajjaa kovasti mut sitte peräännytään jos pyytää radalle ajamaan, ite tiedän sen hyvin ku vakio mopolla ajan ja mopo pomperssit olevinaan niin kovia mut aina oon sanonu tulkee radalle ajamaan kovempaa ni on tullu hiljasta ;)

28.1.2011 20:52

Eikös kaikessa moottoriuheilussa päde se, että hyvä osa porukasta on katsomassa kisoja koska niissä voi sattua ja tapahtua. Rallissa aina etukäteen kauhea spekulointi paikoista joihin kannattaa mennä kattomaan ulosajoja, jne...

FMX on mielestäni lajina sellainen jossa on enemmän kuin todennäköistä että sattuu ja tapahtuu ja se jotenkin melkeinpä jopa tuntuu kuuluvan lajiin.

Toisaalta tuon vaarallisuuden mainostaminen on ymmärrettävää, mutta meikäläiselle se aiheuttaa sen etten mene katsomaan kyseistä heppua. Mulle ei toimi tuo "tule katsomaan kun tapan itseni" -tyylinen mainonta.

28.1.2011 21:47

Kyllähän se näin tahtoo olla, että ensin opetellaan apupyörien kanssa asfaltilla ajamaan polkupyörällä, sitten mopolla, sitten motskarilla Monilla kyvyt loppuu jo tähän. Toiset uskaltaa vielä vähän soralle kunhan se on lanattu ja siinä on muutama hyppyri eikä sada, taitavat sanoa crossiksi. Hurjimmat tytöt ja pojat uskaltaa sitten mennä jo sinne minne itse haluavat ja ajavat Kuningas Enduroa, ympäri vuoden, sateessa, pakkasessa, helteessä. AINA on paras keli ajaa enduroa. Perjantai illalle hiukan huumoria ja lajien välistä kissanhännän vetoa. Huomenna olis ensimmäinen Enduro koitos edessä ja jännä pissalla pitää juosta jatkuvasti. Taidetaan olla SMK:):n kanssa melkein peräkkäin lähdössä. Tsemppia vaan kaikille kilpailijoille. ;)

28.1.2011 23:21

Onnea ekaan koitokseen!

Enska on kyllä melkoinen kuningaslaji, varsinkin talvella. Pitää olla "hullu" että pystyy ja uskaltaa mennä isoa kovaa spoorissa!

29.1.2011 0:10

Tää on loistavaa! :lol: Tää menee kohta samaan kun toi pyörän valinta topicci ja lopputulos on että ihan mistä tykkää. Fmx muuttuu yllättävän kovaa vauhtia ja siitä on tullut ihmisille tapa tienata elantonsa, se on show laji, ammattilaisille. Ei ammattilainen tai kukaan muukaan aja fmxää sen takia että siinä voi rikkoa itsensä, eikä sen takia että muut pitävät sua kovana äijänä. Sitä tehdään sen takia että se on hauskaa, kuten rossissa tai endurossa. Eikö vain? Loukkaantumiset ovat osa lajia eikä välttämättä voi sanoa että se on sen vaarallisempaa kuin muukaan moottoriurheilu. Saattuuhan sitä välillä pahasti, mutta niin rossissakin. Minä ainakin ajan pyörällä sen takia että tykkään siitä enkä tee sitä kenenkään muun takia kuin itseni. Sehän on se pääasia.

Huomenna meen ajaan enduroa varmaan 3vuoden tauon jälkeen, saa taas todeta kuinka syvältä sekin laji on :D

29.1.2011 0:25

Spoori on mulle mielitietty, kun ei tarvii pelätä loukkantumisia. Se lumi vaan stoppaan niin äkkiä ja pehmeesti ettei ikinä tarvii pelätä lentävänsä koko liike-energialla päin petäjää sen ja mopon väliin kuoliaaksi liiskaantuen tai ainakin halvaantuen. Ongelma on vaan se, ettei mun sisuskalut kestä sitä enää yhtään, ollu aika vaikeet viimeset viikot ja reenit jääny ajamatta, alle 18km tullu oikeesta spooria tänä talvena. Mun ainoot tavotteet on voittaa marita ja nousta beehen, kävin em. reenistä 12km ajaan to ja muut su, molemmilla spooreilla vauhti on nyt kohillaan ja ellen tee typeriä mokia rutiinipaikoissa/tilanteissa, pistäis aika murskavoitto tulla. No tietty voi olla vielä se kanto kaskessa ettei päästetä ohi. No anyway pitäkää nyt peukkuja ettei ainakaan muut tulppaa multa voittoo ettei tarvii enempää terveydellä leikkiä. Ison patin ajo istuen on paha ja aiheuttanu tulehduksia, esim. munuaiset voi irrota. Pakko siis höllätä kun alkaa tehdä pahaa. Munuaisvyö on kans yhtä tyhjän kanssa, tukee mulla lähinnä maksaa ja aiheuttaa vatsan sekoomisen. Pernan repeäminen voi tapahtua myös em. tilanteessa ja sen kiinnityksessä tulehdusta.

Olishan se sikamakeeta vetää spooria kovaa, se on nimittäin edelleenkin aika fiiliskamaa vetää stonga penkassa mutkiin ja supermänillä pattia silleen hellästi vaan stongaa pidellen että osuu etunen spooriin alas tullessakin. Vaan vattalihaksilla on kuoletettava ja silti ryskii, eikä kroppa kestä. Huomenna vedän täysiä siihen asti kun ulostaudun spoorista kipushokissa tai pakko pätkän maalissa rynnätä aurauspenkan taa paskalle, toivottavasti eka ja vika talvikisa, voitto ja nousu kotiin ja seuraavaks sit kisamoppe myyntiin ja matkalhemäileen. -11 TM85 siis toivottavasti tulee myyntiin alle 40h ajettuna ajamattomalla koneella huomenna!

Toukolalle vielä pakko sanoo et malttia, oikeesti malttia! Eka kisassa on helppo sössiä alkuun ja sit tökkii joka kurvi, niissä kuitenkin tehdään erot. Oikeesti kukaan ei pysty isoo hiekkapattia ymv. vetään hanalla spoorilla näillä jalkaurilla, mutta mutkavauhdit ja niistä ulos merkkaa esim. mun to reeni 1min. 8,5min:sta! Maltilla, mutkat jouheesti ja katse aina mutkana tullessa hakee seuraavan suoran jo, hyvä tulee. Mut tieltä pois heti kaikki keiden takana mun 120dB torvi soi, nyt on tosi kyseessä, eka kertaa ikinä!

29.1.2011 1:20

Bream kirjoitti:Joo, toi on kyl. Melkein tekisi mieli ehdottaa, että Suomessa voitas iskee rajalla kaikkiin ajoneuvoihin 120kmh maksiminopeusrajoitin. Kun ei osata liikenteessä olla niin samahan tuo ois lykätä. Radalla ajetaan kovaa ja liikenteessä turvallisesti. Jotenkin säälittäviä nämä hurjasteliat.. niille kun lykkää käteen sitten kilpapyörän ja sanoo, että aja niin lujaa kuin uskallat niin hyvä ettei niin hiljaa mene että kurvissa kaadu kyljelleen.



Kauanko ajattelit että se rajotin pysyy paikallaan? ;)

29.1.2011 2:12

Apinalle linnaa/putkaa/vankeutta tavattaessa.. Viime viikon Itävalta/Saksa reissusta takas tulemisen jälkeen on hieman sylettänyt tämä Suomalainen liikennekulttuuri, jossa ihan perusasiat on ihan hukassa. Pari aika pahasti silmään pistävää on ihan vilkkujen käyttäminen, moottoritielle liittyminen, jotka aiheuttaa tarpeettomia vaaratilanteita. Ei pitäisi olla niin vaikeaa painaa sitä pedalia pohjaan, jotta voi sulavasti liittyä liikenteeseen.. mutta kun näyttää olevan. Ja täällä pohjolassa nuo liittymät ovat pitkiä kuin lentokentät vieläpä. :roll: