Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

5.4.2009 23:04

Ja eikös tossa ollu starttikin, et harrastelijalle oikein hyvä ;)
Meinaan aika hyvin noi nykyrossit lähtee polkemalla, yleensä, mut sit jokin sopiva tilanne kun stumppa, tyypillisesti kaatumisen jälkeen, niin kylläpäs saakin polkea ja vaihde päällä ei tuu muuta ku iso hiki!

6.4.2009 8:38

SMK) kirjoitti:Ja eikös tossa ollu starttikin, et harrastelijalle oikein hyvä ;)
Meinaan aika hyvin noi nykyrossit lähtee polkemalla, yleensä, mut sit jokin sopiva tilanne kun stumppa, tyypillisesti kaatumisen jälkeen, niin kylläpäs saakin polkea ja vaihde päällä ei tuu muuta ku iso hiki!


Jos puhutaan Asiawingista, niin siinä taitaa olla pelkkä startti? Shinestä en muista.

6.4.2009 9:54

Molemmissa on startti ja kicksi.

Toisessa keskustelussa näköjään kanssa puhuttiin Shinestä. Siellä epäiltiin iskareiden olevan samaa tasoa XR hondien kanssa. Se ei oikein pidä paikkansa. XR:n verrattuna Shinessä on USD keula molemmilla säädöillä samoin kun takana on molemmat säädöt. Ihan tämänpäivän viimesimpiä herkkuja näissä iskareissa ei ole, kuten hitaan ja nopean alueen säätöä erikseen. Tosin moniko harrastaja edes osaa niitä säätää oikein, että niistä olisi hyötyä? Pääsääntöisti iskarit on kopiota muutaman vuoden takaisista japsi-iskareista. Muistaakseni esim.etushimmit oli samoja Kyb kanssa.

Kenelle vakio säädöt eivät miellytä, on näitä iskareita mahdollista shimmittää mieleiseksi ammattilaisten toimesta, kuten merkkipyörien iskareille voi joutua tekemään. Useimmille enduroa ajaville on riittänyt kun pyörään vaihdettu hivenen löysemmät jouset ja etupään öljyt on vaihdettu löysemmiksi. Vakiollakin voi ajaa jos tykkää jäykemmästä alustasta. Molempien merkkien iskarivalmistaja tekee myös tarvikeiskareita merkkipyöriin jenkkimarkkinoille.

Tulevan uutusmerkin myötä meidän kautta alkaa saamaan edullisia supermoto vanteita merkkipyöriinkin tulevaisuudessa. CNC-koneistetut navat, eloksoiduilla aluvanteilla, jne... Mutta niistä lisää myöhemmin
Viimeksi muokannut Toni I päivämäärä 15.11.2009 12:57, muokattu yhteensä 1 kerran

9.4.2009 7:34

Toni I kirjoitti:Tulevan uutusmerkin myötä meidän kautta alkaa saamaan edullisia supermoto vanteita merkkipyöriinkin tulevaisuudessa. CNC-koneistetut navat, eloksoiduilla aluvanteilla, jne... Mutta niistä lisää myöhemmin
Moni varmaan ostaa kalliisen merkkipyöräänsä "edulliset" kiinalaiset vanteet :lol:

9.4.2009 7:41

Merkkipyörän omistaja voi olla myös vanhemman merkkipyörän omistaja joka ei halua ehkä sijoittaa pyörän hintaa vanteisiin ;)

9.4.2009 10:26

Tai köyhä katuhussen omistaja joka haluaa motot / enskat :D

9.4.2009 12:37

Toni I kirjoitti:blaaaa
Hyvältä kuulostaa kyllä mainospuheet.. Vois joskus kokeilla ite, onko toi Siuntio ainoo paikka missä pääsis koeajamaan?

9.4.2009 19:08

Meidän tyyli ei ole ylikehua tuotteittamme, vaan pyrimme pitämään täällä keskustelun enemmänkin tiedotuskanavana pyöristämme. Pienenä firmana pyrimme pitämään tekemisemme mahdollisimman läpinäkyvänä ja avoimena.

Koeajosta->Pääsääntöisesti pyörimme Uudellamaan radoilla omilla pyörillämme, joita voi tulla aina kokeilemaan jos kohdalle satumme. Lisäksi jos olet tulossa itse ajamaan johonkin lähiradoillemme voimme yrittää sovittaa omat ajomme samalle radalle. Meillä on ollut tarkoitus lähteä tekemään pieni muotoinen roadtrippi ympäri suomea kesän aikana. Tarkempaa ajankohtaa emme ole vielä päättäneet. Tiedotamme siitä hyvissä ajoin täällä sekä nettisivuillamme.

Olemme myös suunnittelleet, että pidämme samanlaisen koeajotapahtuman millaisen pidimme viime syksynä Siuntiossa. Pienenä ongelmana isommalle ajotapahtumalle on, että meille on wingejä tulossa varsin rajallinen määrä ja niistä ei oikein viitsi montaa pyörää ottaa demokäyttöön. Seuraava satsi tulee vasta syksymmällä.
Viimeksi muokannut Toni I päivämäärä 15.11.2009 12:58, muokattu yhteensä 1 kerran

12.4.2009 17:11

Täytyy kyllä sanoa noista 230cc nelareista, että on ne uskomattoman nuhasia ja surkeita koneita kisamyllyihin verrattuna. Kovalla alustalla ihan hyviä, kivikossa erinomaisia, mutta kuten olen aikasemminkin sanonut, niin pehmeässä tehonpuute tuntuu. 1,5v. sitten ajoin tolal viimeksi semmoisessapaksussa kuravellissä kuin tänään, vaan en muistanut enää kuin puolet karusta totuudesta: Akseleita myöten syvää velliä ja kolmosella hyytyy paikoilleen. Velli valuu pinnojen välistä ja startin jälkeen ei pääse liikkeellekään enää kakkosella. Ja hiukan kiinteemmässä kurassa ne urat, kisapyörän tehoilla voi vetää keula plaanissa ja tehdä takarenkaalla oman uran, tolla on pakko luikerrella heti vähänkään syvemmän kohan osuttua eteen sen uran mukasesti.

Olin siis tänään Hyvinkäällä mukamas opettelemassa ajotekniikkaa Skailla, jotta jalat yltäis maahan, ja aika tyrmistyny olin. En muistanutkaan kuinka tehoton se todella on. Vääntö on kyllä mahtava, mutta pehmeessä ei enää jaksa.

Ei ole tarkotus dissata Shine-kauppaa, mutta jos meinaa ajaa myöskin pehmeessä hiekassa tai mudassa/paksussa kurassa, niin katsii kyllä koittaa se Shine semmosessakin, jo ennen ostoa. Tai olla ainakin odottamatta koneelta liikoja. Ero on niin valtava kun mennään kovalta alustalta tönne mössöön. 450 on varmana jo ihan eri maata, vaikka olis ilmajäähykin. Kuis sillä Antilla meni muuten?
Viimeksi muokannut SMK) päivämäärä 12.4.2009 22:50, muokattu yhteensä 1 kerran

12.4.2009 21:04

Ajatellaan näin järkevästi, se skai ja shine... molemmat "melkein" samanlaisia ja yhtä "nuhasia" vaikka en olekkaan koittanut kuin 125cc versiota, eihän noita olekkaan tarkotettu "kilpapyöriksi" vaan harraste ajoon lähinnä joten se mikä tehossa hävitään se kestävyydessä voitetaan.

12.4.2009 21:17

Miten kun tuo kaveri miettii tuota asiawingiä. Jos ostaa nytte ton mopon ja jos hommaatte jossain vaiheessa noita pyöriä kilpiin niin saako nyt ostettua pyörää sitten myöhemmin kilpiin? Eikös siitä sentä jotkut punakilpi paperit löydy..? Kun sano että ei kylillä ajelis mutta siirtymäreittejä paikasta A paikkaan B maantiellä.

12.4.2009 22:56

Jani, totta. Ja kyllä noi 230cc:t on ollu kaikki aika samanlaisia. Shine on iskareiltaankin (kai) aika valmis, Skai ei. Mutta toisaalta mun pyörä on tehty monin tavoin ja varmaan ylittää nykyisellään Shine -laadun (WP, Fox, WRP, Talon, Excel, jne. -osin modattu) ja painoa vain 106kg. Kyllä noillakin voi silti kisaakin ajaa, mutta ei mitään hiekkakisoja tai rossiratoja, paitsi tietty CC:t (Himos-mutaan en olisi kyllä välittänyt tommosella mennä, jos nyt millään muullakana kauheesti, Sappee olis ollu hyvä tolle).

13.4.2009 7:10

Tottahan tuokin, mutta minkälaisen shinesta saisi jos siihen änkisi samanlaiset osat kuin skaihin on pistetty, alusta muutettaisiin kokonaan ja moottorille tehtäisiin ihmeitä, kyllä siinä alkais jo lompakkokin pienenemään.

13.4.2009 9:26

kyllä toi shine kulkee aikasta hyvin meinaan että jos tehopuutteesta puhutte niin tässä tausta tietoo mä painan ajokamat päällä n.100kg ikä:35v. en minä huomannut kertaakaan että hyytyis pyörä, moottoripyörässä on niin sanottu kaasukahva mitä käytetään.... omia ajovirheitä kun tulee niin turha pyörää syyttää kyllä shinellä kerkes aikasta perkuleen hyvin talviajossa/spoorissa aikasta monta LÄNSIpyörää jäi taakse, kone oli vakio, iskareiden jouset vaihdettu löysempiin, takaratas 45 vaihdettu 48:iin, harrastepyöräksi/ensimmäiseksi aloittelevalle c-luokan kisapyöräksi, oivallinen valinta.
kustannuksiltaan edullinen hankinta hinta,varaosien saanti todella hyvä, shinellä kyllä joutuu syöttää kaasua agressiivisesti mutta potkua silti riittää, kun tällä hivenen alitehoisella(muihin merkkeihin verrattuna) oppii ajaa niin on helpompi nousta kisapyörän selkään. kaveri osti mun shinen sanoi että ekaksi pyöräksi näyttää riittävän hyvin oli seuraillut mun treeni ajoja/aikoja. kyllä se on kylmä totuus näissä ajohommissa nopeuden loppujen lopuksi määrää kuljettaja!! me tällaiset harrastekisakuskit joita on paljon ajetaan kuitenkin samoilla minuuteilla kisasta toiseen ei se pyörästä ihan ole kiinni vaan lahjoista ja helvetin moisesta treenimäärästä jos haluaa a/b luokassa ajaa. mutta jokainen tekee niin kuin haluaa ja ajaa millä pyörällä tykkää, mulle jäi todella positiivinen kokemus SHINE 230:stä. t: Jarno Väärä ehkä AW:lla ensvuonna päitsiin.........

13.4.2009 9:32

Ei siitä mitään tykkiä saa silti, mutta kestävyys menee kisapelien heikommalle puolelle kauan ennen samoja tehoja. Onhan se jo nähty miten paljon koneen materiaalit vaikuttaa, eurot vs. japsit. Ero on äkkiä sama japsit vs. kinkin (ja japsikatuenskat). Joku japsikrossiuskovainen älähtää tietty mut katsotaan vaikka kampuraa, japsien kertakäyttökama vs. eurot, rattaita, kytkinosia, jne.

Kestävyys ja ylläpidon edullisuus on kinkkien isoin etu, kannattaako se uhrata sen takia, että saa vähän enemmän tehoa? Palveli Skai mulla kaks kautta hienosti ja kun ei päässy mitään kisapeliä sinä aikana pehmeessä koittamaan (olis toki voinut, mutta muiden pyörissä varpaat 15cm maasta = mahdotonta koittaa muuten kuin tapeilta kovalla), olin ihan tyytyväinen. Harrastamisen kulut oli samaa luokkaa kuin trialin harrastamisessa, eli todella halvalla pääs. Öljyjä vaihtelin kuten kisapyöriinkin ja olikin sitten bensan kanssa kaks isointa kulua, niihin "huikeet" n. 2e/h :eek:

Pistän tän päivän aikana myyntiin noi kaikki kinkkien osat mitä mulle on kertyny. Uutta, 3h ajettua, 60km ajettua aina 150h asti ajettuun. Kysellä voi vaikka YV:llä, löytyy mm. 4 iskaria, 3 keulaa, monenlaisia jarruja, Talonin navat ja Excel vanteet, jne.