Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

6.7.2008 17:41

-k4n1- kirjoitti:onko oikeasti vaikeata saada osia jo noinkin "vanhaan" vehkeeseen..

On.

Tuossapa on mun ex-geesi uudemmilla muoveilla ja vanhalla tankilla. Ei kestä kadulla ja maastoon vähän turhan vanhanaikainen, eikä ollut luotettava sielläkään. Lykätä sai ihan kiitettävästi.
Söi mm. pari mäntää, vioitti sylinterin ja kansitiiviste porsi kerran. Tehoa toki on, kuten puolikkaissa vajaatahtisissa yleensäkin. Radalle ei ole tuolla jousituksella asiaa.

OT: Nykyinen CR on itse luotettavuus, vaikka ajo on rankempaa ja hypyt pidempiä, tosin kadulla en luonnollisestikaan päristele. Ja mikä tärkeintä niin varaosia löytyy.

6.7.2008 17:46

Riippuu kans miten oot pitäny?. pelkällä bensaa tankkiin tavalla saa hajoon lelun kun lelun.. ittel on just lohkot vaihdettu ja uudet laakerit. ei pitäis ihan heti korkata...

6.7.2008 17:57

stage666 kirjoitti:Riippuu kans miten oot pitäny?. pelkällä bensaa tankkiin tavalla saa hajoon lelun kun lelun.. ittel on just lohkot vaihdettu ja uudet laakerit. ei pitäis ihan heti korkata...

Niin no... Kuten sanoin niin nykyinen honu on samalla pidolla kestänyt ilman murheita. Ja pidän aika tarkkaa huoltotaulukkoa excelillä, eli ei tarvitse miettiä montako litraa sillä männällä nyt on ajettu, tai milloin viimeksi linkku rasvattu.

6.7.2008 18:16

tkylma kirjoitti:
stage666 kirjoitti:Riippuu kans miten oot pitäny?. pelkällä bensaa tankkiin tavalla saa hajoon lelun kun lelun.. ittel on just lohkot vaihdettu ja uudet laakerit. ei pitäis ihan heti korkata...

Niin no... Kuten sanoin niin nykyinen honu on samalla pidolla kestänyt ilman murheita. Ja pidän aika tarkkaa huoltotaulukkoa excelillä, eli ei tarvitse miettiä montako litraa sillä männällä nyt on ajettu, tai milloin viimeksi linkku rasvattu.
Itte ainakin vaihtelen öljyjä suht usein.. auttaa ainakin laakerien eli ikään aikas paljon. mitä kaikkee sulla sit siinä meni?. itte joudun vaihtaan vanhan mangeeton puolen lohkon takasin.... oli eri kohdassa mangneeton ruuvien paikat.. muuten olis jo papatin kasassa...

6.7.2008 23:33

onko kenelläkään kertoo mitään perusteltua tietoo noista varaosien saannista? haluaisin vielä parilta eri mielipiteitä koskien tota kadulla ajoa ja mitä nyt moottorin hajoamiseen tulee niin sehän on ihan käyttäjästä kiinni, mites muuten tän pyörän huoltovälit? et kuinka tiuhaan öljyt ja putsari esim vaihtoon ja missä kohti mäntä?
onko näihin muuten mahdollista pistää uudemman kotarin krominen putki esim kiinni? ja joku shortyn änkkä? 8) tietysti änkälle voi joutua kiinnikkeen tekeen uusiks tai jtn mut kromiputkúla vois olla aika jees omalle kohalle ainakin :P

ja tkylma kattelinkin tota sun kotarias ja siitä sain idean et tollatteen ostais ja siihen uudenmallin katteet, menikö millasilla muokkauksilla kiinni? millä perusteella muuten ei oo tällänen kotari luotettava? kyllähän ne kaikki "kisa enskat" on tietyllä tapaa "epäluotettavia" mutta tämäkin on vain käyttäjästä kiinni..
Viimeksi muokannut -k4n1- päivämäärä 6.7.2008 23:37, muokattu yhteensä 1 kerran

6.7.2008 23:37

Kadulla ajaessa se kestää vielä vähemmän kuin metsässä. Tai jos säädät sen kestämään, se ajaminen metsässä on yhtä tervanjuontia (käy paksulla, polttelee tulppiakin ja aikas niin ajeltuasi saat sijoittaa 400e uuteen sytkään). Kaiken lisäksi se on painava ja painopiste korkealla, 10v. tuoreempi pikkunelari tuntuu ihan polkupyörältä siihen verrattuna. Ihan enskatkin siis. Eli vaikea tuosta mitään hyvää on löytää. Piikkisen kohdalla se ero ei ole niin valtava (paino, painon tuntu) nykyisiin.

7.7.2008 19:07

Mitä eroa on Ktm exc:llä ja ktm gs:llä`?

7.7.2008 22:27

no ei ilmeisesti mitään muuta kuin vuosimalli, ensin oli ilmeisesti gs, sit oli egs ja sit exc tai jotain tän suuntasta :P saa korjaa kun oon aika varmasti väärässä tai unohdin jotain ;) mut täällä on sit turha kysyä et kumpi on parempi ku tulee heti et gs on ihan paska ja osta kymmenen vuotta uudempi mutta kun ei oo isi liisinkiä niin vähä huono ostaa :D ja kestääkö tälläset tkylma sun mielest sit yhtäpaljon kadulla kun 2000 -> exc:t? vai millä perusteella voit sanoo että ei kestä katuajossa..

7.7.2008 23:36

No äläpä kysy mielipiteitä, ellet niitä halua. Ilmoitat vaan suoraan ettei sinua kiinnosta pyörän käsiteltävyys, paino, luotettavuus tai mikään muukaan pääosan ihmisistä tärkeänä pitämä pikkuseikka.

8.7.2008 11:05

en sanonut tuota siis pahalla vaan lähes läpällä ;) mutta tosiaan hyviäkin puolia olisi kiva kuulla tällätteestä vehkeestä. ja tosiaan jos on kone rempattu ja mäntä ja sylinterin kunto ok ja ´juuri vähän ennen ostoa kasattu ja ajettu jonkin aikaa niin kyllähän sen pitäisi sillon kestää katuajossakin? kunhan vaan vaihtaa öljyt siinä tuhannen kilsan välein VIIMEISTÄÄN ja mäntää joskus 6000? vai kuulostaisko tollatteet lukemat ihan radikaaleilta?

ja tottakai itseäni kiinnostaa pyörän luotettavuus ja käsiteltävyys ja miksei myöskin noitten varaosien saanti ja muu tälläinen pyörän huoltoa / toimivuutta parantava asia :P mutta myöskin negatiiviset puolet jotta niihin pystyisi varautumaan jos on sellasia ns. "pikku tauteja" vähän joka pyörässä mitkä pystyis jo ennalta ehkäisemään tai niihin osais sit ainakin varautua :P olisi vaan kiva jos esim perusteltaisiin vastauksia eikä vertailtas vaan uudempaan vehkeeseen, vanha on aina vanha eikä siitä pääse yli eikä ympäri :D

8.7.2008 19:34

Vaikea veikata kilometreissä mitään huoltovälejä, kun ne yleensä näissä mitataan tunteita. Mutta mutta, puolikkaalle vajaatahtiselle on suositeltu männänvaihtoväliksi harrastajalla n. 50h, viisainta on tietysti välillä kurkistaa pakoaukosta männän tilannetta, kiillottunut mäntä on syytä vaihtaa. Öljynvaihtovälinä 5h. Putsarin huoltoajat riippuvat täysin ajo-olosuhteista vrt. katu ja maasto.

Varaosien saannista saat hyvän kuvan kun etsit käsiisi jonkun offroad-luettelon. Ei niin mitään! Siksipä ainoaksi vaihtoehdoksi jääkin maahantuoja, sieltä saa ainakin alkuperäisosina jotain, esim. mäntää huokeaan 300e:n hintaan :eek:
Maastokäyttössä mopo, johon ei saa varaosia hyllystä, on käytännössä turha peli. Katukäytössäkin voi miettiä olisiko kivempi ajaa, vai odotella osia viikkotolkulla.

Kannattaa nyt ihan oikeasti vielä miettiä vanhan kisaenskan laittamista katuajoon. Siihen käyttöön löytyy kyllä paljon luotettavampia, mukavampia ja käytännöllisempiäkin pelejä.

8.7.2008 23:03

juuri tuollaisia vastauksia olen odotellut :P perusteltuja ja nuo todellakin pistivät oikeasti miettimään asioita muulta kannalta, kiitos sinulle tkylma kun jaksoit vaivautua kirjottamaan tuollaisenkin tekstin niin aukaisi minunkin silmiäni :D

8.7.2008 23:38

OK, ehdottaisin sulle, että hankkisit esim. Yamaha W200/250, paljon parempi ja luotettavampi laite, yhtä painava ja kamala käynnistää. Kuitenkin kadulle parempi ja huoltovälit vähän pidemmät. Tosin kaikkien noiden vanhojen kanssa käy aktiivisessa ajossa nopeasti niin, että menee se erotus uudempaan hyvään yksilöön niihin osiin kesässä. Satunnaiseen pöristelyyn vanhempi hyväkuntoinen peli toimiikin.

9.7.2008 11:36

no mitään satunnaista pärräilyä ei siis olla ajamassa vaan ihan säännöllistä joka päivästä kaupunki ajelua :P mut täytyypi sit lähtee katselemaan jotain muuta kun gs:ää tohon pihaan seisoon :D ja minulla on vaan se ikävä puoli että tulee tuo rahatilanne aikas äkkiä vastaan, maksimi budjetti kun taitaa olla sen nelisen tonnia. niin sillä tällästä vehjettä ajattelin kun oli halvalla näitä myynnis mut en ihmettele jos männätkin 300€:n luokkaa ja muutenkin ajaminen kallista :P

9.7.2008 15:49

-k4n1- kirjoitti:minulla on vaan se ikävä puoli että tulee tuo rahatilanne aikas äkkiä vastaan, maksimi budjetti kun taitaa olla sen nelisen tonnia.:P

Ajokamat, vakuutukset, varaosat, bensat... Mutta jos kolmekin tonnia käytät itse pyörään, niin varmasti saat katukäyttöön paremmin sopivan pelin kuin gs:n. Ei muuta kuin onnea pyörän etsintään.