Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

crossiblogi.fi

23.1.2011 21:50

Tuli tuossa ajankuluksi näin talven pimeinä iltoina rustailtua sivustoa jolle on tarkoitus kerätä ohjeita aloitteleville motocrossareille. Ihan vielä sivusto ei ole valmis, sieltä puuttuu jonkun verran tekstiä, paljon kuvia ja videoita mutta ne tulee pikkuhiljaa.

Sivusto on kumminkin jo sellaisessa vaiheessa, että mielelläni haluaisin saada palautetta ohjeiden ja muidenkin tarinoiden järkevyydestä.

Sivusto on tosiaan ajateltu aloittelijoille, joten kannattaa huomioida että joissakin ohjeissa asioita on saatettu neuvoa tavalla joka ei ole paras mahdollinen tapa jo pidemmälle edenneelle kuskille. Tarkoituksena on antaa neuvoja joiden avulla päästään turvallisesti vauhtiin ja sitäkautta aloittamaan harrastus.

Sivusto löytyy osoitteesta http://crossiblogi.fi

Sen perinteisen yleispalautteen voi antaa tähän ketjuun, mutta mielellään jos palautetta on johonkin tiettyyn kirjoitukseen niin käyttäisitte kommentointitoimintoa niin saan palautteen helposti yhdistettyä oikeaan kirjoitukseen.

23.1.2011 22:12

Hieno alku!! Uskoisin ton tulevan kovinkin tarpeeseen.
Miten ton sitten saa kohderyhmän tietoon onkin kinkkisempi juttu...


Jotain pientä säätöäkin: Noi alaotsikot ois ihan kiva jäädä näkyviin, niin ei tarttis aina niihin kiertää menun kautta.

Economy vaihtoehdon vois myöskin tuoda esille paremmin noista varusteista/varaosista, harrastamisesta ym.
Moni vanhempi varmasti miettii onko järkeä sijoittaa useampaa tuhatta kun harrastuksen pysyvyydestä ei vielä ole mitään tietoa.

Tosta oppaastahan on mahdollista tulla ihan huippu :)

23.1.2011 22:47

tosi hieno juttu että joku tuommosia tekee! varmasti apua monelle alottelevalle ja vähän ajaneillekkin kun on nuita tekniikka vinkkejä.

ktm sx 144

25.1.2011 0:31

Ajattelin että olis tarpen vhän lisää alavääntöä tollaseen sataneljänelkkuun. Olisko jollain ideoita on jo mäntää vaihettu. mutta paljon esim putki vaikuttaisi siihen? tai ehkäpä sylinteri/kansi?

25.1.2011 9:59

Putki on halvin konsti virittää nelaria, täystitaanisiakin pönttöjä saa 400e tuntumaan ja al/rst jopa alle 300e, riippuu tietty jonkun verran mallistakin. Ei kannata ekana hakea sitä sitä 1200e akran täystitaanikokotorvea. Säädettävä sytkä on periaatteessa samoissa hinnoissa pönttöjen kanssa (noin suunnilleen), mutta ei ne kulut tai ajankäyttö siihen lopu: säädät, säädät ja säädät, lopulta viet penkkiin ja silloin kantsii olla se putkikin mukana.

25.1.2011 14:27

ktm sx 144, kaksitahti? tämä oli siis smk:lle :D ei nelari...

25.1.2011 14:29

Motorman69 kirjoitti:Ajattelin että olis tarpen vhän lisää alavääntöä tollaseen sataneljänelkkuun. Olisko jollain ideoita on jo mäntää vaihettu. mutta paljon esim putki vaikuttaisi siihen? tai ehkäpä sylinteri/kansi?

Ei moposta mahottomia. Lähes kaikki virittäminen pienkuutioiseen hävittää alaalta tehoa ja tuo sitä ylhäälle. Tai toistepäin.

Pakoputki nyt on helpoin. Sylinterille nyt ei kumminkaan älyttömyyksiä voi oikein tehdä. Kansi nyt on ihan hyvä kohde mutta aika kallis mikäli ei vakiokantta ala muokkaamaan. Syttyboksi on ihan hyvä myös niin saa rauhoitettua konetta ylhäältä ja tulee TUNNE väännökkyydestä...

Suosittelisin ihan vain ostamaan pakoputken siihen ja antaa muuten olla. Ei sitä nyt ihan ihmeisiin vääntöihin pysty. Jos on kyse kotarista niin voi tietysti enskaputken, kaasarinsäätöjen ja pakoaukonsäätimen jousen kanssa pelleillä.

25.1.2011 15:30

HGS:n putkien väitetään tuovan pikkusen apua alas, meillä on junnut ainakin tykänneet.

Sellasta pientä hienosäätöähän voi aina tehdä, kuten tarkistaa ettei kanavissa ole paljoa ylimääräisiä valujäämiä. Jotkut on kuulemma laittaneet pikkasen painavamman vauhtipyörän.

25.1.2011 17:01

Terve. Tietääkö kukaan mitää firmaa missä sorvaisivat kierteitä rossipyörän osiin? googlea on selailtu ilman juuri minkäänlaista tulosta...

Mielellään mahdollisimman lähellä pääkaupunkiseutua.

25.1.2011 19:23

Eikös 144:ssä ainakin jossain vuosimallissa ollu vakiokannessa vaihdettava palotila? Muistelisin että kaverin pyörästä tollanen löytyy.

25.1.2011 23:44

Tarkoitatko nyt sisä- vai ulkopuolisia kierteitä? Sisäpuoliset on varmaan lähes aina parasta tehdä Helicoililla tai vastaavalla ja sen aika moni koneistamo, kokeile esim. http://www.gtmotor.fi/ Pitskussa, ehkä niillä on vielä jotain sympatioita krossin suhteen kun puljun pisti aikoinaan pystyyn tämä heebo: http://www.bike.fi/img/content/large/42 ... 7c9e2fd0b1 .

26.1.2011 1:03

välzy kirjoitti:ktm sx 144, kaksitahti? tämä oli siis smk:lle :D ei nelari...


No voi kyynel kun oli niin hienosti kirjotettu että arvelin tarkotetun nelisatkua nelaria.
144 on kyl piikin putkella ja siihen saa alavääntöä, halpoja kikkoja löytyy vaikka Sirkun harrastesivut googgeliin, HGS antaa jerkkua alas vähän, FMF Gnarlyakin saa porkkanapiikkiin ja sitä kun vähän alusta ja lopusta modaa, vielä lisää.
Jos osaa paksua tinalankaa käyttää ja tönäriä lukee, voi laittaa vaikka meiliä ja neuvon kyllä.

26.1.2011 19:46

Anssi_L kirjoitti:Tarkoitatko nyt sisä- vai ulkopuolisia kierteitä? Sisäpuoliset on varmaan lähes aina parasta tehdä Helicoililla tai vastaavalla ja sen aika moni koneistamo, kokeile esim. http://www.gtmotor.fi/ Pitskussa, ehkä niillä on vielä jotain sympatioita krossin suhteen kun puljun pisti aikoinaan pystyyn tämä heebo: http://www.bike.fi/img/content/large/42 ... 7c9e2fd0b1 .


Eli siis kampiakseli ja käynnistyspolkimen akseli. Ovat viissin karkaistuja noi koneessa olevat osat.

27.1.2011 2:06

Poutiainen kirjoitti:Terve. Tietääkö kukaan mitää firmaa missä sorvaisivat kierteitä rossipyörän osiin? googlea on selailtu ilman juuri minkäänlaista tulosta...

Mielellään mahdollisimman lähellä pääkaupunkiseutua.


R-koneistus Keravalla ja Aaltosen moottorikoneistamo Mäntsälässä nyt tulee mieleen. Google löytänee yht. tiedot.

27.1.2011 16:12

Perkeles. Kun toi kampiakseli on karkaistua metallia kuiteskin. Niin tarttis saaha irti että voivat johkin koneeseen kiinnittää... Tietääkö kukaan onko se karkaistua metallia? Ja miten on sen käynnistyspolkimen akselin laita, onko sekin karkaistua? Ilmeisesti jos ei ole karkaistua niin menee jollain kevyemmälläkin vehkeellä. Että voi sitten vetää suoraan vaikka osat paikoillaan. Onko kellään tietoa mitä tommonen sit tulis ylipäätänsä maksamaan? n. parinkympin tarkkuudella ois paras.

E. Soittelin tonne Keravalle. Ilmeisesti pitäs natsata ilman kampiakselin irrottamista. Hintaa n. 40-60e.