Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

11.1.2008 20:25

Ostinpa juuri TM E 125 pyörän vuosimallia 2002. Kysyisin että mitenkä iskareita saa säädettyä löysemmälleen että yltää paremmin tällanen lyhyempi kuski ajamaan, nyt nuo on säädetty 90 kiloselle. Lähinnä takaiskaria tarttisi saada löysemmälleen. Onko esijännitys oikea termi kun puhutaan siitä, paljonko iskarit joustaa kun pyörän päälle istuu?

12.1.2008 0:58

Käyppäs mun kotisivuillani tekniikka-osiossa kurkkaamassa iskarien säädöistä ja toiminnasta...

12.1.2008 1:28

SMK;-) kirjoitti:Käyppäs mun kotisivuillani tekniikka-osiossa kurkkaamassa iskarien säädöistä ja toiminnasta...


Luin tuon jo aikasemmin. Hyvää tekstiä, mutta jäi vielä epäselväksi miten tuota jäykkyyttä säädetään. Mitä nyt tuota iskaria tutkailin niin ilmeisesti niitä "renkaita" käännellään ylöspäin niin vaimennus tulee löysemmäksi. Jouduu varman ilmanputsarikopan ottamaan pois että mahtuu tuota räpeltämään?

12.1.2008 2:05

"renkaita"=? Jos tarkoitat esijännityksen säätöä ja sen lukitusta, niin niillä ei vaimennuksiin vaikuteta. Sillä on vaikutusta vain siihen kuinka alhaalla perä makaa ja kuinka napakasti se ylös tulee LOPPUpääss paluuliikettä. Ajossa ne sitten tuntuu kutne kukin sen itse kokee.
Iskarisi tarvii varmasti huoltoa, joten kiikutappa vaikka tänne mulle. TM:ssä naksujen säätöalue on lähes yhtä laaja kuin KTM:ssä, joten kyllä niitä ruuvaamalla pitäisi asetukset tontilleen löytyä. Jouset toki pitää olla ajotapaasi/tottumuksessi ja painoosi nähden oikeat.

12.1.2008 11:44

SMK;-) kirjoitti:"renkaita"=? Jos tarkoitat esijännityksen säätöä ja sen lukitusta, niin niillä ei vaimennuksiin vaikuteta. Sillä on vaikutusta vain siihen kuinka alhaalla perä makaa ja kuinka napakasti se ylös tulee LOPPUpääss paluuliikettä. Ajossa ne sitten tuntuu kutne kukin sen itse kokee.
Iskarisi tarvii varmasti huoltoa, joten kiikutappa vaikka tänne mulle. TM:ssä naksujen säätöalue on lähes yhtä laaja kuin KTM:ssä, joten kyllä niitä ruuvaamalla pitäisi asetukset tontilleen löytyä. Jouset toki pitää olla ajotapaasi/tottumuksessi ja painoosi nähden oikeat.


Juu tässä just nimenomaan alussa haenkin sitä että kuinka alaalla se perä on. Nyt on säädetty ~90 kiloselle kuskille joten kun istun mopon päälle niin tahtoo olla ongelmia että jalat yltäis maahan. Vielä en ole päässyt ajamaan, eli en voi muista säädöistä mitään sanoa. Uusia jousia en viitsisi heti ruveta ostamaan, tarkotus olis päästä nyt alkuun suht. edullisesti kun rahatilanne ei tuon pyörän oston jälkeen mikään päätä huimaava ole.

Paljonko muuten ottaisit jos pistäsin postissa sulle tuon iskarin huollettavaksi?

12.1.2008 15:30

Pistähän meiliä.

Sitä esijännitystä muuttamalla ei pyörää kylläkään lasketa yltämisen takia, vaan haetaan sopivaa peräpään toimintaa ja myös pienessä mittakaavassa muutetaan etupään kulmaa. Jos teet mitä aiot, saat sen pyörän ajettavuuden ihan vinksalleen.

Helpoin tapa pieniin madalluksiin, tekemättä mitään tyhmää, on madaltaa penkin foam'ia (tai tehdä itse siihen tilalle matalampi).

12.1.2008 15:59

SMK;-) kirjoitti:Pistähän meiliä.

Sitä esijännitystä muuttamalla ei pyörää kylläkään lasketa yltämisen takia, vaan haetaan sopivaa peräpään toimintaa ja myös pienessä mittakaavassa muutetaan etupään kulmaa. Jos teet mitä aiot, saat sen pyörän ajettavuuden ihan vinksalleen.

Helpoin tapa pieniin madalluksiin, tekemättä mitään tyhmää, on madaltaa penkin foam'ia (tai tehdä itse siihen tilalle matalampi).


Kaks kaveria on kyllä tuolla lailla saanut jalat yltämään paremmin mutta tiedä sitten.

Käykös tollanen 120 levee nastarengas taakse vai onko liian leveä?

12.1.2008 16:56

No voihan sitä ajaa vaikka shopperilla jos tykkää.

12.1.2008 17:31

Jos tuo Lontoon kieli taittuu yhtään, kannattaa lukea ajatuksella ainakin nämä:

http://www.transworldmotocross.com/mx/how_to/article/0,13190,1663018,00.html
http://www.ohlins.com/Portals/0/documents/manuals/07251-02.pdf

Pätee ainakin crossiin hyvin.

Mites muuten on, kun öhlinskin antaa enskaan ja crossiin käytännössä samat takapään vajoamat, mutta aina puhutaan et enskassa tarttis olla löysemmät jouset...

12.1.2008 18:18

SMK;-) kirjoitti:No voihan sitä ajaa vaikka shopperilla jos tykkää.


En tiedä kumpaan noista viittasit tolla, mutta jos tuohon rengaskysymykseen niin sitä vain kysyin että mahtuuko se pyörimään. Luultavasti vastaus on kyllä ja voisihan ton tietenkin mitatakin...

12.1.2008 20:18

Ainakin Ktm.ssä 120 leveä takagumme pyörii ongelmitta.

13.1.2008 1:19

Kyllä se sinne menee, mutta ihan 110'kin raapii änkkää jos sivunastat on perseellään.

13.1.2008 4:38

Selvä, kiitos. Ossaatteko sanoa käykö uusien Temmien muovit 02 vuoden malliin? Ihan mielenkiinnosta kysyn, sillä nuo kiinnikkeet näyttäis olevan samoilla kohilla mitä kuvista kattonut.

13.1.2008 11:48

Ei ne ole, eikä käy. -99--02 menee ristiin. Oikeastaan lokasuojat on ainoot mitkä sopii uudemmasta. Sivunumerokilvet menee, mutta istuu huonosti ja vain saman sarjan takalokarin kanssa. Penkki ja ilmanohjaimet ei käy mitenkään.
Mutta voithan sä laittaa sit uudemman mallin tarrasatsin ja penkinpäällisen, orkkikset maksaa yht. n. 150e.

14.1.2008 18:22

Käykö tällanen ketjuohjuri 2002 vuoden temmiin:

Kuva

Ainakin tuosta näyttäs puuttuvan se takakiinnike joka tulee takahaarukan sisemmälle sivulle kiinni.

E: Ja toi on siis Honda CR 250 2001 vuoden pyörästä. Temmin alkuperänen, tuo pelkkä metalliosa 46¤ Purolla joten ei kiitos.