Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Re: KTM EXC 300

3.9.2012 22:35

_Jre_ kirjoitti:Nonii, eiku onnee jos pelkät läpät meinaat vaihtaa. Kattelin vaan että aika paskamaisesti ne on sinne kiinnitetty jos meinaa koko paketin tiiviisti saada kasaan uudestaan. Tiedä sitte.


Vforce3 läppärunko näyttää äkikseltään tiiviiltä paketilta, jota ei saa puretuksi saati sitten kasatuksi.

Sisäosa lähtee käsin puristamalla, jolloin uloimmat läpät lähtee helposti irti. Sisäpuolella olevat läpät irroitetaan tuuppaamalla ensin kiilat esim. talttaruuvarilla sivuille.

Uusien läppien mukana tulee uudet kiilat., joten läpät paikalleen ja laitetaan sivuilta uudet kiilat. Tämän jälkeen uloimmat läpät paikalleen, sisäosa pöytää vasten (läpät ylöspäin) ja painetaan läppärungon kehä paikalleen.

Voin laittaa kuvia läppien vaihdosta, jos jollekin on niistä apuja.

Re: KTM EXC 300

8.9.2012 17:07

Ois tarkoitus ruveta katselemaan ensimmäistä isompaa kurapyörää. kokemusta löytyy nyt lähinnä piikkisistä vehkeistä, joten kiinnostaisi saada jotain vertailua 125 vs 300/250. onko 300 vaikeampi viedä, vai onko vääntävämpi kone helpompi maastossa. Enduroon siis pyörä tulossa :)

Re: KTM EXC 300

8.9.2012 22:02

Jörtzi kirjoitti:Ois tarkoitus ruveta katselemaan ensimmäistä isompaa kurapyörää. kokemusta löytyy nyt lähinnä piikkisistä vehkeistä, joten kiinnostaisi saada jotain vertailua 125 vs 300/250. onko 300 vaikeampi viedä, vai onko vääntävämpi kone helpompi maastossa. Enduroon siis pyörä tulossa :)


KoneJönneillä on koeajopäivä Kiteellä 15.9. ja tuolla lienee vähän kaiken kokoista peliä koeajettavana.

Re: KTM EXC 300

9.9.2012 3:45

250/300 on helpompi viedä kivikoissa yms tökkivissä paikoissa. Testasin juuri 250 ja heti perään 200 exc:tä, ja jälkimmäisellä kun lähti kivikkopätkää ajamaan niin tuntui kuin olis jarrut laahannu. Oli siis paljon kevyempi vaan rullata hitaista paikoista yli tolla isommalla pelillä pienemmillä kierroksilla kun vääntö oli aivan eri luokkaa jo näissä.
Sitten taas nopeat osuudet, esimerkiksi spoorimutkat sujui hallitummin pienemmällä pyörällä. Kaasuun oli helpompi tukeutua kun ei lähtenyt vetämään niin voimakkaasti pienestä kaasun liikkeestä.
Kyllähän piikki on tunnetusti vaikea ajettava. Mutta isommalla kun olen alusta asti opetellut niin kaikki perus tekniikat on täysin hukassa kun tehoilla on pystynyt korjaamaan mokat. Nykyään vauhdit kasvanut sen verran että enää ei esim mutkat sujukaan vaan pitää opetella oikeasti ajamaan ja käyttämään niitä tehoja, johon piikki tai 200 olisi hyvä peli.

Niin, ja piikissä/kakssatkussa on jonkinverran lyhyempi akseliväli. En tiedä kuinka iso vaikutus sillä sitten oli niissä mutkissa.

Re: KTM EXC 300

19.10.2012 14:54

edit. Häröilyä...

Re: KTM EXC 300

27.11.2012 20:04

Vaihdoin tällaiset uudet ketjut kotariin, Ketju Twenty 520 X-rengas KTM 300EXC 2012. Edessä on 14 piikkinen ratas ja takana 50.

Kuva
Piti säätää rengas niin taakse kuin vain pystyi ja tuota taaemmas ei tuntunut enää menevän, ei siis saanut tuota säätöpulttia pyöritettyä enää ulos.. Siis, mitä viddua nyt.. Ketjut jäivät ehkä hieman liian löysäksi, kiristettyä niitä ei kyllä enää saa tuosta yhtään. :lol: Pitääkö mun ruveta tosiaan pätkimään ketjua vai?

Re: KTM EXC 300

27.11.2012 20:52

No todellakin otat muutaman lenkin pois. Eihän se oo ku rälläkkä ja joku ruuvari/taltta. Ja sitten tarpeen vaatiessa voithan pyöräyttää tota taka-akselia sen 180astetta jos ei muuten tuu hyvä.

E: Sen takiahan niissä on aina muutama lenkki yleensä liikaa että voit sitten itse katkaista pyörääsi sopivaksi, välityksistä riippuen.

Re: KTM EXC 300

27.11.2012 21:10

SimplemÄÄn kirjoitti:No todellakin otat muutaman lenkin pois. Eihän se oo ku rälläkkä ja joku ruuvari/taltta. Ja sitten tarpeen vaatiessa voithan pyöräyttää tota taka-akselia sen 180astetta jos ei muuten tuu hyvä.

E: Sen takiahan niissä on aina muutama lenkki yleensä liikaa että voit sitten itse katkaista pyörääsi sopivaksi, välityksistä riippuen.


Moro,

Juu niin kait se on. Tilasin nämä tavarat tuolta mx24 ja siellä oli joka pyörämerkille/mallille valmiit tavarat. Luulin siis, että olisi olleet valmiiksi passelit, no oppia ikä kaikki. Eipä oo vielä tarvinut kertaakaan uusia ketjuja edes laittaa näihin kurapyöriin, kokemukset niin vähäiset tähän mennessä...:) Tässä kotarissa oli vielä alkuperäset rattaat ja ketjutkin paikallaan, kun ne nyt vaihdoin. Tai oikeastaan vain ketjut siihen vaihdoin ja rattaat jätin vielä vanhat paikalleen..

Yks kysymys vielä, toi alkuperänen kettinki oli kans 520 vahvuudeltaan. En merkkiä tiedä, mutta kettinki näytti olevan huomattavasti tätä uutta hepposemman/pienemmän näkönen rakenteeltaan. Joku did-ketju kuitenkin tämäkin oli. Eli mikä sen diili on, että niin isot erot vahvuudessa? Jätänkö muuten nuo rasvat noihin uusiin kettinkeihin ehkä pyyhi niitä vähemmäksi. Olivat meinaan melkoisessa valkoisessa majoneesissa ulkoapäin.. :eek:

Täytynee huomena ainakin yhden lenkin verran lyhentää, sillon pitäs olla ihan mallillaan.

Kiitoksia vastauksesta!

Re: KTM EXC 300

27.11.2012 21:27

ei ne rasvat haittaa, anna olla. ,ja lyhennät siis 2 lenkkiä, pidä vaikka lukkopihdeillä ketjun päästä ja pöytähiomakoneella ohennat siitä tapin kohdalta hiljalleen sen sivulevyn paksuuden pois, taivuttamalla ketjua saat viimeistään sen pätkän poistettua.

Re: KTM EXC 300

27.11.2012 21:37

mikulov kirjoitti:ei ne rasvat haittaa, anna olla.

Mun mielestä ne haittaa, koska toi rasva kerää hiekan ja kaiken paskan ketjuun.

Re: KTM EXC 300

27.11.2012 21:44

Jätä vaan rasvat. Ja kannattaa vaihtaa nuo rattaatkin samalla. Kulunut ratas kuluttaa nopeasti noi ketjut huonoiksi.

Re: KTM EXC 300

27.11.2012 21:46

mikulov kirjoitti:ei ne rasvat haittaa, anna olla. ,ja lyhennät siis 2 lenkkiä, pidä vaikka lukkopihdeillä ketjun päästä ja pöytähiomakoneella ohennat siitä tapin kohdalta hiljalleen sen sivulevyn paksuuden pois, taivuttamalla ketjua saat viimeistään sen pätkän poistettua.


Ei prkele miten sitä voi olla niin tyhmä... siis jep, sen kaks lenkkiähän se on pakko lyhentää. :nolo: :lol:

Re: KTM EXC 300

27.11.2012 21:49

HaRtsa88 kirjoitti:
mikulov kirjoitti:ei ne rasvat haittaa, anna olla.

Mun mielestä ne haittaa, koska toi rasva kerää hiekan ja kaiken paskan ketjuun.

joka rasvauksen jälkeen sama juttu, en näkisi vaivaa..

Re: KTM EXC 300

27.11.2012 21:53

rasvausohje: EI keskelle ketjua vaan sivulevyjen väliin mistä rasva pääsee voitelemaan rullia. ,rasvaus aina ennen pesua, tai sitten ketjut pois pesun ajaksi( kuka viitsii?).

Re: KTM EXC 300

27.11.2012 22:43

mikulov kirjoitti:rasvausohje: EI keskelle ketjua vaan sivulevyjen väliin mistä rasva pääsee voitelemaan rullia. ,rasvaus aina ennen pesua, tai sitten ketjut pois pesun ajaksi( kuka viitsii?).


Ai aina ennen pesua? 8o
Mä oon rasvannu aina pesun jälkeen..?