Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

1.2.2014 22:18

Lähellä oli, mutta suurella todennäköisyydellä Harri on nyt mestari :roll:

Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

3.2.2014 12:14

No nyt on palauduttu riittävästi vkonlopun reissusta. On nähty Salama McQueen jäällä pyörittämässä, Kullaksen voitto, Honda CRF Baja-enska-Dakar-Aavikko-malli, isoa mönkkäriä (teloilla ja ilman), donkkaavat rotat ja faktaa Marsista.

Otetaan kuitenkin kiinni supercrossiin. Hmmmm. En odottanut mitään, joten en juurikaan pettynyt - mutta en tuntenut mitään erityistä kiimaakaan. Jengiä oli katsomossa aika maximit, se oli varmaan ainoa isompi plussa. Vaikea edes arvioida, mutta ainakin katsomopaikat oli käytetty kohtalaisen kovalla prosentilla.
Rata...no joo. Se oli torstain jälkeen laitettu kokonaan uusiksi, joten sallittakoon. Ihmettelin kyllä, että miksi rata oli tehty "vääriäpäin", siis niin että kaikki tapahtuma (pattisuora + rytmisuora) oli mahdollisimman kaukana yleisöstä, ja vähän jopa maalituplan takana piilossa. Kaippa se oli aikataulupaineet, lähtöpuomi ois pitänyt siirtää yms. Noin se oli ainakin turvallinen, ei siinä sileellä kenenkään pelit olleet vahingossakaan lipsahtamassa katsomoon. :)
Keräilyerien aikana todettiin et istumapaikkaliput on loppuunmyyty, mutta finaalia pääsi sitten ilmasiks katsomaan kyllä istumaankin. Seisomakatsomo oli ammuttu perunatykillä täyteen. Vaksi veteli välillä lippusiimaa eteen. Harmitti myös vietävästi, että kyllähän hallissa oli kokoa, mutta ties-mikä-toiminta vei lähes puolet kokonaispinta-alasta. Kai se vaan pitää todeta et kaikkea ei voi saada, ja tuollekin toiminnalle oli tilausta.

Messuille yleisesti oli aika sama meininki kun 10+ vuotta sitten kun (muistaakseni) viimeksi kävin. Markkina on muuttunut, mm. mopoautot ja tsiljoona erilaista mönkkäriä, mutta muuten aika perushöttöä. Ilman supercrossia se ois ollut 40min tuijotus ja pihalle. :lol:

Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

3.2.2014 14:22

Jengin kommentteja kuunnellessa / lukiessa tulee mieleen Kolmannen Naisen biisin sanat:
"Jos se ois helppoo, oisin tehnyt sen jo, vaan se on vaikeeta. Jos se ois helppoo, oisin tehnyt sen jo ajat sitten uskotko?"

JayDaddy kirjoitti: Vaikea edes arvioida, mutta ainakin katsomopaikat oli käytetty kohtalaisen kovalla prosentilla.

Istumapaikkaliput oli kuulemma myyty loppuun, mutta ilmeisesti kaikki eivät tulleet paikalle, koska toisessa päädyssä näkyi muutamia paikkoja.

JayDaddy kirjoitti:Rata...no joo. Se oli torstain jälkeen laitettu kokonaan uusiksi, joten sallittakoon.

Katseltiin torstaina vapaissa treeneissä kuskien menoa ja ainoat jotka tyrkkäsi hyvällä sykkeellä oli Kullas, jenkit, Eriksson ja Heimonen. Loput sitten ajoivat todella pelokkaan näköisesti. Alkuperäinen rata oli teknisempi, mutta kun jengi ei uskaltanut edes tuplata hyppyreitä, joten päädyttiin helpottamaan rataa.

JayDaddy kirjoitti:Ihmettelin kyllä, että miksi rata oli tehty "vääriäpäin", siis niin että kaikki tapahtuma (pattisuora + rytmisuora) oli mahdollisimman kaukana yleisöstä, ja vähän jopa maalituplan takana piilossa.

Tuolla hallissa on ihan käsittämättömän vaativat turvamääräykset. Juurikin turvamääräyksistä johtuen yleisön puolelle ei saanut laittaa isoja hyppyjä. Samoin rata-alueen läpi menee kaksi 4 metriä leveää ja tasattua turvakäytävää, jota pitkin yleisön pitää päästä esteettä poistumaan tulipalon tms. sattuessa. Alkuvaiheessa näytti siltä, että meidän pitää rakentaa kaksi koko radan läpi kulkevaa tunnelia, mutta onneksi saatiin edes noin hoidettua toi juttu. Samoin oltiin tietoisia, että rytmisuoran viimeinen on-off pituutensa puolesta on haastava (mutta siis sitähän ei ole pakko hypätä) koska siitä välistä menee se turvakäytävä. Maalihyppyrin ja pattien paikat oli juurikin noissa kohti, koska ainoa miten hyppyriin sai edes ton verran pituutta oli laittaa se diagonaalisesti ja koska patteja ennen on oikeastaan pakko olla 180 asteen kurvi (koska 90 asteisen kurvin jälkeen tulee vain yksi spoori pattien läpi) ja viereen tarvitaan huoltokäytävä ei sitäkään voinut oikein muualle laittaa.

JayDaddy kirjoitti:Kaippa se oli aikataulupaineet, lähtöpuomi ois pitänyt siirtää yms.

Itseasiassa valvojan vaatimuksesta jouduttiin se puomi kertaalleen siirtämään eli hänen mielestään "Bercy" -tyylinen lähtöpuomin yli hyppääminen oli liian vaarallinen. Hyvä puoli tuossa oli se, että kuskit sai laitettua oikein kolmosta pesään ja edes hetkellisesti mentiin yli 40 km/h.

JayDaddy kirjoitti:Harmitti myös vietävästi, että kyllähän hallissa oli kokoa, mutta ties-mikä-toiminta vei lähes puolet kokonaispinta-alasta. Kai se vaan pitää todeta et kaikkea ei voi saada, ja tuollekin toiminnalle oli tilausta.

Ongelmana tossa on se, että vaikka noilta oheishommilta ottaisi tilaa pois, niin tälläkin hetkellä rata-alue rajoittuu myös ulkopuolelta turvakäytäviin, jotka kaiken lisäksi on 6 metriä leveitä eli jos olisi isompi ala, niin edelleen se menisi palasiksi turvakäytävien takia + pelastusviranoimaiset ei hyväksy enempää maapohjaisia turvakäytäviä.

Vaikka materiaali peitettiin jo heinäkuussa, se oli kosteasta syksystä (vetää ilmasta kosteutta itseensä) ja sen jälkeen todella kovista pakkasista (ilman kunnon lumikerrosta) todella jäässä ja sulaessaan meni pehmeäksi. Materiaali oli sisään tuotaessa noin - 10 asteista, joten sen sulamiseen meni jo monta päivää. Ärsyttää noi sankarit, jotka ei tiedä tämän projektin kaikkia reunaehtoja ja vaatimuksia ja tulee ehdottamaan ratkaisuja, jotka on jo sataan kertaa käyty läpi. Kai nyt tyhmemmänkin pitäisi ymmärtää, että lämpimän säilytyspaikan järjestäminen 280 autokuormalliselle savea ei ole taloudellisesti mahdollista. Viime vuonna lumi tuli sopivasti ja materiaali oli sisään ajettaessa jo plussan puolella ja siksi kovettui kohtuullisesti jo perjantaiksi, nyt vasta lauantaiksi. Materiaaliin on sekoitettu sekä kalkkia että sementtiä, mutta se ei auta kun materiaali on noin kylmää. Verrattuna Lahteen lokakuussa rakennettuihin ratoihin tämä on ihan eri levelillä hankaluuksien suhteen Ainoat joilla on käsitystä halliradan rakentamisesta Suomessa tammikuussa on ne tanskalaiset, jotka teki Helsingin radan silloin 2012 :roll:

Kisallisesti rata toimi hyvin ja ohituksia riitti, mutta radan lyhyydestä ja kuskien suurista tasoeroista johtuen kierroksella varvattavat oli nopeasti tiellä, mutta esim. finaalin kuskimäärän tiputtaminen kymmeneen olisi vaatinut sääntömuutoksen, jota ei ollut mahdollista saada tällä aikataululla. Rennerin kanssa juttelin ja ainakin hän antoi todella positiivista palautetta radasta.

Jengi ei taida ymmärtää, että supercross on tuolla messuilla vain yksi ohjelmanumero muiden joukossa ja taloudellisesti messujen kannalta pelkkä menoerä, joten valtavia satsauksia siihen on turha odottaa. Valitettavasti itsellekin on tässä vuosien saatossa tullut varsin selväksi supercross tai motocross kisat ei Suomessa voi olla business ennen kuin saadaan maailman terävimpään kärkeen suomalainen kuljettaja ja suuri yleisö kiinnostuu lajista. Suomalaiset ei ole urheiluhullua kansaa vaan menestyshullua kansaa.

Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

3.2.2014 15:16

No nyt, no nyt ymmärrän sitten paremmin, että miksi rata oli tuollainen kun oli. Tuo otti kanssa silmään, että puomien yli ei hypätty, ja käytännössä lähtösuora haukkasi todella ison palan sitten rata-alueesta. Mutta - siihenkin sitten ihan "järjellinen" syy löytyi.

Perjantaista en tiedä, mutta ei se rata lauantaina nyt älyttömän pehmeältä näyttänyt. Tai ei ainakaan niin pehmeätä ollut että olisi erityisemmin haitannut kilpailua. Uraa tuli, mutta so what, konekuskit teki hyvää duunia aina paikan tullen.

15 kuskia finaalissa oli liikaa tasoeroihin nähden. Tuo mainitsemasi 10 ois ollut toimivampi, mutta säännöt on sääntöjä. Myös sinisen lipun käyttö oli todella flegua, turhan säästeliäästi ja "sivusta vähän töhötetään" - kunnon tappajanvaistolla siihen varteen kiinni ja niin ettei jää epäselvää.

Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

3.2.2014 19:25

Hieno "selvennys" kirjoitus M-Raceriltä! Teette hyvää työtä crossin parissa/eteen jatkakaa samaan malliin! Ja monet selän takana paskaa jauhavat voisi mennä itseensä ja ottaa asioista selvää tai sitten tehdä itse jos kerran taitoa ja ideoita löytyy

Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

3.2.2014 21:25

Se rata oli varmasti paras mahdollinen, mitä noilla edellytyksillä siihen tilaan sai. Itsellänikin jäi katsomoliput saamatta, kun lipunmyynnissä myytiin eioota. Semifinaalit jaksoin katsoa seisomokatsomosta, mutta finaalia ei enää jaksanut jäädä odottelemaan.

Kilpailun seuraaminen lyhyestä radasta johtuen oli todella hankalaa, kun ei tiennyt ketkä oli samalla kierroksella. Niiden sähköpyörien koeajoradan olisi saanut jättää pois, niin olisi halliin mahtunut isompikin rata.

Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

6.2.2014 10:15

Oli mahtava rata noin pieneen tilaan tehty ja maalihyppyrikin oli ihan turvallinen... tai ainakin meni myös classikilla ihan helposti yli :eek:

Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

6.2.2014 12:01

Pitikö sen radan alunperin olla paljon isompi? Että olis täyttäny 7-hallin?

Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

6.2.2014 12:39

Ennakko hehkutuksien mukaan ainaki piti olla niin helvetin iso ja näyttävä.

Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

6.2.2014 15:16

Se alkuperäinen rata oli pikkasen pidempi kuin viime vuotinen rata ja siinä oli kaksi isoa hyppyriä. Jengi ei sitten Kullasta, Renneriä ja muutamaa muuta lukuunottamatta osanneet ajaa sitä yhtään ja jouduttiin tekemään siitä noin simppeli ja lyhentämään noita hyppyreitä. Isompi tila ei olisi juuri hyödyttänyt, koska joka puolella on noita turvakäytäviä. Mutta tosiaan esim. Saksan sarjassa jotkut radat on vieläkin pienempiä. Jos haluatte kunnon superia nähdä niin ei muuta kuin yhteys JPV Racingiin ja vielä ehtii lopputalveksi Kaliforniaan kisoja katsomaan ja ajamaan. Sanokaa MBR:ltä terveisiä niin saa vielä hinnasta 30% pois.

Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

7.2.2014 0:44

M-Racer kirjoitti:Mutta tosiaan esim. Saksan sarjassa jotkut radat on vieläkin pienempiä. pois.

Kerrohan Mänveliseni että mikä Saksan sarjassa oleva rata on muka pienempi kuin tuo Mp-Messuilla ollut? Kaivetaan sitten faktat pöytään!

Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

7.2.2014 14:32

suomihärkä kirjoitti:
M-Racer kirjoitti:Mutta tosiaan esim. Saksan sarjassa jotkut radat on vieläkin pienempiä. pois.

Kerrohan Mänveliseni että mikä Saksan sarjassa oleva rata on muka pienempi kuin tuo Mp-Messuilla ollut? Kaivetaan sitten faktat pöytään!

Näin ainakin Kullas väitti ja sinänsä aika loogista, koska osa niistä ajetaan lätkäareenoilla, jolloin rata-alueen koko on siinä 60m x 30m hujakoilla, Helsingissä rata tehtiin 68m x 45m alueelle. Mutta kuten aikaisemminkin ollaan jankutettu noi turva-alueet ja muut säännöt määritteli tarkasti mitä mihinkin voitiin laittaa. Se alkuperäinen muoto oli ihan jees, mutta valitettavasti vaan jengi ei osaa ajaa. Tosta saa vähän käsitystä siitä alkuperäisestä versiosta.

Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

15.2.2014 18:57

JayDaddy kirjoitti:Oon tässä nyt pari päivää yrittänyt mutustella tuota Kovalaisen loukkaantumista, mutta ei, ei se vaan päähän mahdu. En siis tiedä mitään tarkempaa kuin mitä Xracingin sivuilta olen lukenut, mut jos oikeasti tilanne on se (ja miksei olisi jos nuo vammat tuollaisia ovat kun on raportoitu) että ura oli tässä ni voi perkule.

Pidän Markoa jonkinlaisena kulttihahmona meidän lajille. Kaikki muu ympärillä muuttuu ja vaihtuu, mutta yksi pysyy: Kovalainen. Ei sitä oikein edes tajua kuinka pitkään kaveri on ajanut monttukonetta. Eipä sitä koskaan ole tarvinnut kysellä et "jatkaako Kovalainen ens vuonna?" kuten esim. Selänteen kohdalla. Tottakai se jatkaa, typerä kysymys. :lol: Toivottavasti ukko tulee kuntoon vaikka ei enää kilpaa ajaisikaan.


Aika ikäviä uutisia Kovalaisen tilanteesta: http://www.xracing.fi/motocross/uutiset ... -20140215/

Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

21.2.2014 11:05



Mihin sijoittuu? (Daytonassa) Mä veikkaan että top 5 ja Tomac jää taakse.

Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

21.2.2014 21:28

Erittäin vaikea veikata, mutta sanotaan sija 7.