Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

2.12.2009 16:35

OA19 kirjoitti:Vähän toi Oretnan lista näytti yläkanttiin arvioidulta jos piikkisestä puhutaan. 2 mäntäsettiä sadalle tunnille ja kuusi rengassettiä. Yhtäkään muoviosaa en ole saanut paskaksi 3 vuoden aikana, 2 muovisettiä tuntuis aika turhalta. Yksittäisiä uusimalla säästää muutamia kymppejä. Toi 500€ tuninkeihin ja kaatumisiin tuntus aika isolta rahalta, varsinkin kun muussa budjetissa on noi yleisimmät hajoavat osat tupit ja kahvat ym.. Jarrupalojenkin kulutus näyttäis aika kovalta? Tommoset nyt pisti tossa silmään.

No, jokasella kai vähän vaihtelee miten pyöräänsä huoltaa, itellä olis kyllä tarkoitus ajaa ens vuosi aktiivisesti paljon pienemmällä budjetilla, kattoo sitten miten onnistuu.

Joo,tosi aktiivikisailijalla vois mennä noin paljon osia.Harrastelijallehan tossa on jo viiden vuoden satsi tavaraa..

2.12.2009 16:58

No saman verran siinä menee "kisailijalla" ja aktiivisella harrastelijalla kamaa. Ehkä toi setti on hieman yläkanttiin mutta jos oikeasti veivaa 100h/vuosi pyörällä rataa ympäri niin kyllä sitä kamaa kuluu. Eri asia jos laskee ajoajaksi myös sen kun hengailee varikolla. ;)

2.12.2009 20:12

1550 kirjoitti:No saman verran siinä menee "kisailijalla" ja aktiivisella harrastelijalla kamaa. Ehkä toi setti on hieman yläkanttiin mutta jos oikeasti veivaa 100h/vuosi pyörällä rataa ympäri niin kyllä sitä kamaa kuluu. Eri asia jos laskee ajoajaksi myös sen kun hengailee varikolla. ;)


Ehkä siinä lähinnä tarkotettii pyörän tuntimittariin tulevia tunteja. Ei sitä lasketa ajoks jos varikolla seisoskellaa tai pyörää huolletaa ainakaa mun tietääkseni?
Mutta kyllä sitä kamaa tosiaan menee jos 100h ajaa 1vuodessa, mulla -07 Husabergissä nyt se 100h ja ollut kuitenkin kilpailu käytössä tosin nyt kun ostin tuon nii harrasteajossa. Ja siihenkin uusittu ne kulutus osat mitä noille tunneille kuuluukin.

2.12.2009 20:18

No juu,tavalliselle crossi harrastajalle toi 100h on usean vuoden ajomäärä,muutama tuhat kertaa paikallinen rossirata ympäri..

2.12.2009 20:52

Ja sittenhän tosta listasta puuttui vielä ajovarusteet mitä tarvii uusia tietyn ajoin(saappaat,kypärä,ym.)sekä myös kustannukset radalla kulkemiseen+ratamaksut.Eli kyllä niitä kuluja löytyy aina vaan..eli paras alkaa treenaamaan vaikka korkeushyppyä tai balettia

5.12.2009 0:21

pax ihmiset pax!itse olen sitä mieltä että jos on tämän harrastuksen pariin päätynyt,NIIN ei kannata ruveta liikaa"budjetteja ja pakollisia kuluja" miettimään!

ensinnäkin vaihtoehtoja on sitten MONIA!esim.töissä käyvä henkilö alottaa"nollista"tämän touhun joten kulut ovat sit jotain ihan muuta!oletetaan nyt vaikka näin,henkilö asuu esim kerrostalo/rivitalo,ei paikkaa pyörälle okei,ensinnäkin pyöränpitopaikka jostain,kimppatalli tai oma,siihen vuokra,ehkä sähkö/vesimaksut,sit ajopaikat kaukana,kuljetuskalusto,kärry/paku,pyörän rempat=OMAT työkalut,osien tilailut,osien haut varaosaliikkeistä=auton aineet,ajot ajopaikoille,ratamaksut,pyörän huollot paljonko itse osaa/viitsii haluaa/luottaa omaan korjaustaitoon esim kiertokanki/iskarihuolloissa!pienemmät hommat oppii tekemällä...yms lista on loputon!

jos nyt todella tarkkaan ruvetaan miettiin niin kaikki edellä mainitutkin asiat pitää ottaa huomioon!

ja vertauskohdat eivät ole aina kelpoisia keskenään,esim joku ei hajoita vuoden aikana pyörästä mitään,ajaa samoilla muoveilla ja muutenkin jos nuukailee niin kyllä se budjettikin ON pienempi!käyttää vakio kamppeita pyörässä(nyt oletetaan että ostanut uuden pyörän)ei tilaile"viriosia/thyyninkiosia,tarrasatseja yms..pyöräänsä.(itse tilailen ;) )

jotkut harrastelee uudella pyörällä esim crossia,jossa pyörä"kuluu"vähemmän kuin enskassa ja ajelee vain esim kauniilla poutasäällä 1krt viikossa+v-loppu,niin ei siihen ihan mahdottomia rahoja pala.HUOM!(jos kyseessä uusi pyörä,eikä -84RM suzuki ;) )mutta kaikki on niin SUHTEELLISTA että ei voida puhua pakollisista rahamääristä joka koskisi aivan kaikkia!
DE FACTO!

5.12.2009 23:51

No okei, mulla on pikkunelari, joka on italialaisessa testissä todettu luokansa tehokkaimmaks - siis viritysaste lienee riittävä tähän vertailuun.
Ollu vuoden. Ajettu 2700km/n. 80h. Rahaa ei ole mennyt juuri lainkaan, öljyihin yms. liemiin muutama satanen max., iskarit tosin simmannu ja hultanu itse / mitään ei ole tarvinnu toisella teettää.
Kahdesti päässy ketjut ruosteeseen tänä aikana, siis ei ole pystyny/kyenny kisan jälkeen samana iltana peseen tai ottaan edes ulos autosta. Sillä seurauksella, että ketjut ja rattaat joutuu uusiin viimeistään keväällä (20h ja lunta) tai heti Tapaninpäivän jälkeen (5h, kuraa). Mäntää ei tosiaankaan tarvii edes miettiä alle 100h, venttiileitä ei ole koskana tarvinnu edes säätää (toisin kuin taas toisissa merkeissä).
Jos 100h kohdalla uusii ketjut + rattaat (vain orkkis saatavana), männän, jakoketjun, kaikki tiivisteet ja laakerit, menee osiin 620e. Venat jos joutuu uusiin, +300e muistaakseni.
Sit ne jatkuvat kulut. Jarrupalat 100h/70e, bensaa 2-4l/h ajosta riippuen, moottoriöljy 20e/10h (ohjekirjan mukana menis kyllä enempi), öljyfilsu 15e/20h. Ilmanputsarit 3x20e/100h. Pyöränlaakereita, linkunlaakereita tms. ei ole vielä menny, laskteaan siis niillekin että 100h ja uusiks, 4x10+1xn. 100, joskin on tullu rasvattua kerran ja ei tarvi edes 50h huoltovälillä ainakana ekat 200h uusia neulalaakereista mitään. Iskarihuollot tekis sen 130e vuodessa, jos maksais niistä ja vaan kerran vuodessa tekis, mutta huoltaa keulan itse 3x ja 60e öljyihin, 65-70e takaiskarin huollattamiseen.
Pakoputken villoihin voi laskee sen 45e/100h, jos on noi teräsvillat sisimpänä kerroksena - eka kerta koskana mulla kun villat ei ainakana vielä ole palanu yhtään.
Putsarin pesuihin 5x7,5 öljyyn ja 7,5e pesuaineeseen riittää, vaikka ajoa ollu kuivassa hiekasakin 20%.
Jarru- ja kytkinnesteisiin riittää helposti 10e/100h, tekee monta vaihtoa yhdestä pullosta.

Mitä menee sitten rikki, kahvoja yms., sehän on kuskista kiinni. Toki iso ero tulee siitöäkin millaisia käsisuojia käyttää jne, mutta ei voi sanoa yleisesti jotain kulua.

Kun nyt katsoo miten pikkunelarin hinta uudesta vuoden vanhaan romahtaa, ei tarvii edes miettiä myiskö ja ostasko uuden - ei mitenkään päin kannata. Vaikka joka ikisen kuluvan osan mitä keksii, uusiks laittais, tulis halvemmaks, paljon halvemmaks.

En siis mitenkään saa piikkiä laskennalliseksi halvemmaksi ylläpitää. Kaiken lisäks 2T voi leipoa miltei mistä vaan, yks mikroskooppinen roska sisään tankin korkista ja soronoo eka siirtymällä mäntä yms. Kerran vetäsee kunnon vesiroopin läpi ja mäntä on saman tien silee. Tai kietarin alapää leikkaa kun kaasari jäätää lumeen nuppaamsien takia ja menee hetkeksi laihalle ennen kuin hyytyy. Nelariin ei tarvii ikinä ostaa repullista tulppia tai suuttimia, ikinä 80l bensaa kerralla, jne.

6.12.2009 11:49

Tämä on niin tuuripeliä!! Mulla meni yhen käytetyn pyörän kanssa 2400€ ennen kun ajoin metriäkään sillä!! Oli eka ja vika käytetty mikä mun talliin tuli!!

6.12.2009 12:55

jappis kirjoitti:Tämä on niin tuuripeliä!! Mulla meni yhen käytetyn pyörän kanssa 2400€ ennen kun ajoin metriäkään sillä!! Oli eka ja vika käytetty mikä mun talliin tuli!!

Mulla on sama juttu uutena tai liikkeestä käytettynä sillei että siinä on jonkinlainen takuu. Nyt viimesin minkä ostin liikkeestä käytettynä on pelannut hyvin mitä siihen on öljyjä vaihellu yms. ;)

6.12.2009 13:06

Tomppo92 kirjoitti:
jappis kirjoitti:Tämä on niin tuuripeliä!! Mulla meni yhen käytetyn pyörän kanssa 2400€ ennen kun ajoin metriäkään sillä!! Oli eka ja vika käytetty mikä mun talliin tuli!!

Mulla on sama juttu uutena tai liikkeestä käytettynä sillei että siinä on jonkinlainen takuu.

Noin se vaan on fiksuinta tehdä! Ei tarvi ajaa pelko perseessä et pelit leviää!!

6.12.2009 13:51

Melko harvinaista jos noin paljon on saanut käytettyyn pyörään ennenkun on päässyt ees ajaan. :s

Itellä on ollut melko pienet kulut pyörän kanssa, tämmösessä suht. aktiivisessa harrastamisessa (nykyään 1-2 kert. viikossa ajamaan, ennen satunnaisesti). Oon ajanut kahella pyörällä viimesen puoltoista vuotta, mutta lasketaan toi 50h mikä on tullut tohon 250exc.

Eli kamaa on mennyt/ostettu:
- jarrupaloja 1 eteen / 2-3 taakse
- uudet ketjut ja rattaat 95h kohdalla = 150e
- tupet = 15e
- öljyt vaihdettu n. 4 kertaa = 40e
- 2t bensaa menee n. 4 litraa per ajokerta (3/4-1h), 2t öljyä 2,5dl /10l. Teboililla ajoin joskus ja pääsee ihan ilmatteeks, nyt oon ajellu jonkun aikaa Valvolinella 13e/l ja litralla selviää muutaman viikon :)
- tulppaa ei oo vaihettu ollenkaan, iskarit oli ostettaessa huollettu (48h), villoja ei vaihdettu, eikä mäntää tai koneen muita osia.
- pyörässä tosiaan tunteja n. 96

- männän ajattelin vaihtaa ehkä 150h kohdalla jos ei ole pyörä vaihtunut ennen sitä, takajarrulevy pitäisi uusia mutta ei oikeastaan muuta.

Tosiaan ja niinkun SMK sanoi niin uuteen pyörään vaihtamisessa 100h kohalla ei oo kyllä järkee, takkiin tulee siinä sen verran monta tonnia että sillä vaihtaa kuluvat osat vielä moneen kertaan pyörästä :)

6.12.2009 14:21

feedom kirjoitti:Melko harvinaista jos noin paljon on saanut käytettyyn pyörään ennenkun on päässyt ees ajaan. :s




uusin koko koneen pyörään. suzuki rm 250 -02.

9.12.2009 1:31

Itekki käväsen huomenna hakemassa ekan pyöräni. Suzuki RM 250, -04vm. Ainoa mitä sillä ajelen nykykunnolla on nuo ostopaikanpäällä suoritettavat testiajot. Tämän jälkeen marssin suoraa kauppaan ja ostan hyllyt tyhjiksi uudet koneen osat niin saa ajella hyvä tunne perseessä.

9.12.2009 15:26

feedom kirjoitti:- tulppaa ei oo vaihettu ollenkaan, iskarit oli ostettaessa huollettu (48h), villoja ei vaihdettu, eikä mäntää tai koneen muita osia.
:)


Vaihtakaa hyvät ihmiset tulppa ennenkuin kärki/kaari tippuu koneeseen. Itselleni on tippunut tulpan pään kaari kaksi kertaa puomilla 2T pyörässä. Kumpikin tulppa oli ajettu alle 25h. Jos kauhee munkki käy, niin kisa jää vaan siihen, mutta huonolla tuurilla menee mäntä ja sylinteri. 4T pyörässä kun tulpasta lähtevä pala jää venttiilin väliin, niin ei sekään ihan halpaa ole. Remontin hinnalla ostaa aika monta 10€ tulppaa.

9.12.2009 17:02

pmc kirjoitti:Vaihtakaa hyvät ihmiset tulppa ennenkuin kärki/kaari tippuu koneeseen. Itselleni on tippunut tulpan pään kaari kaksi kertaa puomilla 2T pyörässä. Kumpikin tulppa oli ajettu alle 25h. Jos kauhee munkki käy, niin kisa jää vaan siihen, mutta huonolla tuurilla menee mäntä ja sylinteri. 4T pyörässä kun tulpasta lähtevä pala jää venttiilin väliin, niin ei sekään ihan halpaa ole. Remontin hinnalla ostaa aika monta 10€ tulppaa.
Tai sitte jättää ne kiinan tulpat kauppaan ja ostaa esim. ngk:ta. Ikinä en oo enne kuullu että kellään olis tulpankärki pudonnu koneeseen. :lol: :lol: