Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
Alueen säännöt
Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
1.12.2009 15:40
7800eurolla saat tuliterän pyörän ja vuodessa nelarin remontti tulee maksamaan n.400-1000 riippuen siitä mitä joudut korjailemaan,huoltamaan... mutta mielummin ostaa vähän käytetyn mutta mahdollisimman uuden niin jää sitä rahaa pyörän huoltoon.
1.12.2009 17:46
mxmanne kirjoitti:7800eurolla saat tuliterän pyörän ja vuodessa nelarin remontti tulee maksamaan n.400-1000 riippuen siitä mitä joudut korjailemaan,huoltamaan... mutta mielummin ostaa vähän käytetyn mutta mahdollisimman uuden niin jää sitä rahaa pyörän huoltoon.
Halvimmat 05-taitavat olla nykyään jotain 3000e luokkaa mitä tuolla netissä tullu selattua? Ja nettimotoonkin eksyy noita virolaisia ilmotuksia joissa ylivuotinen -08 ihan tuikku pyörä (esim. olikohan 450 jammu, hinta ~3500e) Ruotsistakin saat pyörän hurjasti halvemmalla mitä kotimaasta.. Taitaa mennä enemmän johonkin tavaran/pyörän hankkiminen ulkomailta -topicciin mutta piti möläyttää
1.12.2009 20:54
Suizan 250 nelaria saa uutena ylivuotisena alta kuuden tonnin, jäisi siinä remonttiinkin rahaa.
E:
http://www.nettimoto.com/847880
1.12.2009 21:54
Ei sieltä ruottista kyllä hirveesti halvemmalla enään pyöriä osteta. Itse tein juuri hintavertailua kun kattelin uutta pyörää niin tulin siihen tulokseen että jos ruotsista pyörän hakee, jää "aina" tappiolle. Jos laskee mukaan kaikki matkaan menevät kulut... Pari vuotta sitten kattelin rek. piikkistä enskaa ja sillon hinnat olivat suht. alhaisia ja se olisi ollut halvempaa hakea sieltä kuin suomesta. Mutta rossipyörissä, harva siinä enään rahaa säästää.
1.12.2009 22:01
Mitähän kuluja piikkisika oikein tiedustelee? Jos nyt otetaan uus piikki, ajetaan vuosi ja hukataan pois, niin kustannuksia voisi rupee laskee esimerkiksi:
Pyörän hankintahinta ois joku 5500e
Väität ajomääräsi olevan 3-4krt vk. Tuskin. Joku 4kk on huonot kelit, joskus voi olla kipeenä, joskus ei ehi vanhemmat heittää jne. eli veikkaampa et keskimäärin pari ajokertaa viikossa vuoden aikana ois jo aika kova juttu. Eli 100 ajokertaa. Jokaisella ajokerralla keskimäärin tunti ajoa, eli mittariin kertyis vuoden lopulla joku 100h.
Hyväkuntosena pyörästäs saat seuraavana vuona 3500-4500e
Liikennevakuutus 200e
Bensat 100h:lle (800l 1,4e/l) 1120e
2t öljyt (20l 12e/l) 240e
Vaihteistoöljyt (10l 8e/l) 80e
Ilmaputsariöljyt (10l 12e/l) 120e
Liuotin/putsausaine edelliselle 60e
Ilmanputsareita (6 kpl) 100e
ketjut ja rattaat (3 kpl) 450e
Jarrupaloja eteen 4 ja taakse 6 paria 200e
Jarrulevyt eteen 1 taakse 2 250e
Mäntäsetti 2 kpl 200e
Linkunlaakerit 100e
Pyörien laakerit 60e
Tupit 5 paria 80e
Kytkinkahvoja 3 kpl 60e
Jarrukahvoja 3kpl 60e
Renkaita 6 settiä 800e
Piikkirenkaat pari settiä 600e
Muovisarja 2 settiä 200e
Muut rikki menneet 200e
Oma tuning 300e
Eli siit tulis 5480e
No noi hinnat on aikalail sinnepäin ja muutenki kulutus on mutulla arvioitua. Keskittämällä, nuukailemalla yms. varmaan voi pudottaa hintaa aika paljon tai sit jos haluu hifistellä, ni saa menee enmmänkin. Mut karkeesti tollasilla ajomäärillä ylläpito- ja pyörän arvonalenemakulut keskimäärin kuukaudessa vois olla 350...600e. Siihe sit päälle kuljetuskustannukset, ajokamat, lisenssit ja mitä nyt sit keksiikin.
1.12.2009 22:26
ainakin vanhemmat maksaa pensat ja tuskin muutenkaan menis noin paljon!
entä sitte 250 nelari osaako joku joka tietää yhtä paljon niistä kun oretna piikeistä
usko tai älä niin ajoin 80 kavalla keskikesäällä yhen männän kuukaudessa
kiitos kuitenkin 0retnalle tollasta listää juuri hainkin
1.12.2009 22:29
kertokaa nyt miten se menee kun en ymmärrä että miten ktm sx125 kulkee paljon paljon vähemmän kun yamaha yz jossa on 3nm vähemmän ja ja 4 heppaa vähemmän?räjähdin muuten kun katoin noita suzuki rm 125 pyörän teholukemia WOOT!
suzuki rm:41 hv (30,2 kW) / 11500 rpm, 30,2 Nm / 10.500 rpm
1.12.2009 23:12
motocrossman125 kirjoitti:kertokaa nyt miten se menee kun en ymmärrä että miten ktm sx125 kulkee paljon paljon vähemmän kun yamaha yz jossa on 3nm vähemmän ja ja 4 heppaa vähemmän?räjähdin muuten kun katoin noita suzuki rm 125 pyörän teholukemia WOOT!
suzuki rm:41 hv (30,2 kW) / 11500 rpm, 30,2 Nm / 10.500 rpm
Mitä h**vetin väliä sillä on paljon krossit kulkee?? Ja paljonko on paljon paljon vähemmän?
Radalla kun normaalisti et pääse edes satasta päästämään, 80 menee rikki juuri ja juuri. Ja tuohon vauhtiin piikitkin repii aloittelijaa melko mukavasti, kyllä se nelisenkymmentä heppaa alle 100kg pyörässäkin on pienistä kuutioista huolimatta riittävästi
Ja se kotari ei ole oikeasti mikään ihmepyörä
Korkeintaan maineeltaan parempi, kestävyydestä en ole kuullut mitään hyvää verrattuna muihin merkkeihin.
Ja väleistähän se riippuu, nykypiikki saataisi kulkemaan se 130-140 pelkästään väleillä (ainakin jos katsoo tehoja, yli 25kw pitkälti kun löytyy)
1.12.2009 23:13
motocrossman125 kirjoitti:kertokaa nyt miten se menee kun en ymmärrä että miten ktm sx125 kulkee paljon paljon vähemmän kun yamaha yz jossa on 3nm vähemmän ja ja 4 heppaa vähemmän?räjähdin muuten kun katoin noita suzuki rm 125 pyörän teholukemia WOOT!
suzuki rm:41 hv (30,2 kW) / 11500 rpm, 30,2 Nm / 10.500 rpm
Haluaisin kyllä nähä sen, kun piikki KTM menee PALJON vähemmän kun piikki jammu. Toki saattaa olla mahdollista, että kotarissa on väljä pytty tai se ei ole säädöissä tms. Mistä sie nuo rm teholukemat? Noissa on kyllä aikamoinen lapinlisä tai sitten piikki on kutiteltu aivan timmiksi moottorin osalta... Saattaa toki olla että nuo tehot on mitattu suoraan kampiakselilta tms.
2.12.2009 0:24
Piikkisiak on kyllä NIIN PIHALLA, ettei paljon kannata näemmä kommentoida. Jos kuukaudessa menee kasikympillä mäntä, paljonko ajaa kuukaudessa 80e:lla? Kysyit ylläpitoa 80e/kk budjetilal ja vastasin, sitten viisastelet jotain ihan muuhun (ostobudjetti) liittyvää. Lue Oretnan viesti ja viisastu, samaan saat laskee sen pikkunelrin budjetinkin. En tosiaan usko, että heti alkuuns ahirveesti linkuttelet tms., aja järjellä, Ei Vehviläisesti.
2.12.2009 11:56
Vähän toi Oretnan lista näytti yläkanttiin arvioidulta jos piikkisestä puhutaan. 2 mäntäsettiä sadalle tunnille ja kuusi rengassettiä. Yhtäkään muoviosaa en ole saanut paskaksi 3 vuoden aikana, 2 muovisettiä tuntuis aika turhalta. Yksittäisiä uusimalla säästää muutamia kymppejä. Toi 500€ tuninkeihin ja kaatumisiin tuntus aika isolta rahalta, varsinkin kun muussa budjetissa on noi yleisimmät hajoavat osat tupit ja kahvat ym.. Jarrupalojenkin kulutus näyttäis aika kovalta? Tommoset nyt pisti tossa silmään.
No, jokasella kai vähän vaihtelee miten pyöräänsä huoltaa, itellä olis kyllä tarkoitus ajaa ens vuosi aktiivisesti paljon pienemmällä budjetilla, kattoo sitten miten onnistuu.
2.12.2009 13:19
SMK) kirjoitti:Piikkisiak on kyllä NIIN PIHALLA, ettei paljon kannata näemmä kommentoida. Jos kuukaudessa menee kasikympillä mäntä, paljonko ajaa kuukaudessa 80e:lla? Kysyit ylläpitoa 80e/kk budjetilal ja vastasin, sitten viisastelet jotain ihan muuhun (ostobudjetti) liittyvää. Lue Oretnan viesti ja viisastu, samaan saat laskee sen pikkunelrin budjetinkin. En tosiaan usko, että heti alkuuns ahirveesti linkuttelet tms., aja järjellä, Ei Vehviläisesti.
Ekana sulle vaa että opettele lukemaan ja kirjottamaan ja sitten ymmärrät että toi 80e budjetti oli 250ffän ylläpitoon!
2.12.2009 13:54
Kyllä se vika on piikkisian ymmärryksessä.. Tost listasta 2t öjy ja vaiteistoöljy on kuluja, joita ei oo pikkkunelareis.. Bensaa nyt menee vähän vähemmän, mut moottoriöljyä menee ja huolto moottorin osalta on vähän kalliimpaa. Varmaan itekki osaat laskea mitä maksaa. Tietenkin voit ajaa vaikka koko kesän samoilla renkailla, ni säästät paljon, mut onks se sit enää kauhen mielekästä..
2.12.2009 14:40
olis hienoo jos joku osais tehä samaalaisen listan kun 0retna tuosta 250 4tahtisesta
2.12.2009 15:02
No ei siitä uutta tarvi tehdä. Kertoo vaan koneeseen liittyvät osat ja työt kahdella tai kolmella. muuten menee melkein yks yhteen ja muuttaa 2t öljyn moottoriöljyksi.
Ja pyörän hinta ostettaessa se uusi 6K€-8K€ ja käytettynä sen pois myyntihinta 3- 3,5K€