Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Alueen säännöt

Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.

Re: iskarien säätäminen

13.6.2013 12:45

Hieman mielipiteitä kaivattaisiin. Olen pari kesää ajellut "kuntokrossia" ja nyt olen alkanut epäilemään vaimennuksen toimintaa. Painoa kuskilla on 110kg, joten raskaassa sarjassa ajellaan. Race techin laskurin mukaan etujouset ja takajousi tulisi vaihtaa reilusti jäykempään. Vauhti ei päätä huimaa, mutta kannataisiko silti panostaa oikean jäykkyyksisiin jousiin? En tarkemmin tiedä mitkä jouset pyörässä on, oletettavasti vakiot. Pyörä on Yamaha yz450f -08. Onko kokemuksia mitä moinen lysti maksaa? Tarkempiin shimmityksiin tuskin on tarvetta, kun ei ole mitää käryä miten hyvä pyörä käyttäytyy.

Re: iskarien säätäminen

13.6.2013 12:59

Jos jousia joutuu vaihtamaan, niin shimmaus, iskareiden huolto, osat ja työ ovat siinä 300-350e, tämmöisen tarjouksen minä sain.

Re: iskarien säätäminen

13.6.2013 15:14

Halvalla menee jos tuolla saa jouset ja shimmauksen. Jouset maksavat BTOSportsissa $110 per pää(eteen pari, taakse yksi), joten normitapauksessa voisi kuvitella suomihinnan olevan euroissa ainakin samat.

Tuossa pyörässä on jo parhaat iskarit ikinä, mutta todellakin suosittelisin huoltoa samalla kun vaihdat jouset (kannattaa vaihtaa). Oletko mitannut takapään painumat nykyisellä jousella? Ne pitää säätää kohdilleen, vaikka jousi olisikin oikea.

Re: iskarien säätäminen

13.6.2013 15:35

Nordi kirjoitti: Painoa kuskilla on 110kg, joten raskaassa sarjassa ajellaan. Race techin laskurin mukaan etujouset ja takajousi tulisi vaihtaa reilusti jäykempään. Vauhti ei päätä huimaa, mutta kannataisiko silti panostaa oikean jäykkyyksisiin jousiin?


Todellakin kannattaa!!! Oikea jousen jäykkyys ei ole vauhdista kiinni, vaan painosta. Vaimennus vaan ei millään voi toimia oikein jos iskarit makaa valmiiksi "pohjassa". Olet tommoset 25 kiloa yli vakiojousien kantamasta, joten ehdottomasti useamman pykälän vakiota jäykemmät jouset tilaukseen.

Yammun iskarit on todella hyvät - ainakin tavan pussihousulle - mutta taitaa silti tulla simmityksen tarve vastaan samalla kun vaihdat jouset. Nyrkkisääntö on, että jäykempi jousi vaatii muutaman naksun lisää reboundia ja vähemmän puristusta. Nyt jos vaihdat vaikka kolme pykälää jämymmät jouset, alkaa ainakin rebound-puoli olla aika limiitillä hiekkaradalla (jossa vaimennusta tarvitaan enemmän kuin kovalla pohjalla). Ja ei tee iskarille hyvää jos on klikkerit ihan tapissa jatkuvasti. Pitäis pyrkiä siihen että naksut asettuu puoliväliin skaalaa.

Re: iskarien säätäminen

13.6.2013 18:53

Tietääkö kukaan onko olemassa jotain dataloggeria iskarin säätöön? Eli pyörään tulisi joitain antureita ja sitten ajettaisiin, mikä tekisi dataa "mustaan laatikkkoon". Tämä data sitten luettaisiin tietokoneella minkä perusteela voisi tehdä säätöjä.

Re: iskarien säätäminen

13.6.2013 20:01

en ole ainakaan ikinä kuullut, mutta voisin kuvitella ettei hyöty olisi kummoinenkaan crossihommissa.

Re: iskarien säätäminen

13.6.2013 20:12

Joltain suomalaiselta iskarigurulta (ehkä useemmaltakin, en tiedä) löytyy kyllä testeri missä iskaria käytetään ja saadaan jonkun näköstä graafia paperille muttei taida kyllä ajossa keräävää yksikköä olla kellään.

Re: iskarien säätäminen

13.6.2013 20:29

olen kans nähnyt, siitä on kyllä apua kun ei tarvitse joka kerta lyödä keppiä pyörään ja testata jos jo valmiiksi tietää mitä pitää muuttaa.

Re: iskarien säätäminen

13.6.2013 20:40

Anssi_L kirjoitti:Halvalla menee jos tuolla saa jouset ja shimmauksen. Jouset maksavat BTOSportsissa $110 per pää(eteen pari, taakse yksi), joten normitapauksessa voisi kuvitella suomihinnan olevan euroissa ainakin samat.

Tuossa pyörässä on jo parhaat iskarit ikinä, mutta todellakin suosittelisin huoltoa samalla kun vaihdat jouset (kannattaa vaihtaa). Oletko mitannut takapään painumat nykyisellä jousella? Ne pitää säätää kohdilleen, vaikka jousi olisikin oikea.


Etupää on huollettu viime vuonna, joten sille tuskin tarvitsee huoltoa tehdä. Painamat olen säätänyt manuaalin suosituksiin, mutta auttamatta tulee mieleen, että takajousta on kiristetty liikaa.. Täytyy ottaa yhteyttä pk-seudun iskariguruihin, ehdotuksia?

Re: iskarien säätäminen

13.6.2013 20:50

siis oletko saanut race sagin ja free sagin oikeisiin lukemiin?

suosittelen ehdottomasti oikean jäykkysiä jousia.

Re: iskarien säätäminen

14.6.2013 8:23

jo kirjoitti:olen kans nähnyt, siitä on kyllä apua kun ei tarvitse joka kerta lyödä keppiä pyörään ja testata jos jo valmiiksi tietää mitä pitää muuttaa.

Kuvittelisin että suurin apu olisi juurikin motocrossiin. Tämän mööbelin avulla jäisi turhat varikko pysähdykset pois harjoituksissa tai aika-ajoissa. Voisi ajaa esim harjoitukset alusta loppuun ja sitten varikolla katsoisi minkälaista käyrää on tullut ja tekisi sen avulla hyvät säädöt aika-ajoihin.

Re: iskarien säätäminen

14.6.2013 11:41

On olemassa "iskaridynoja", joissa siis penkissä mitataan vaimennuksia.

On olemassa myös himmelit, jotka mittaavat iskarien liikkeitä vauhdissa. Ne tulevat tosin iskarien ulkopuolelle, joten ei ne kiinni ehkä huvita kisaeriä ajella jos joutuu itse maksamaan:

http://www.getdata.it/prodotti.php?idca ... famiglia=1

Ovat varmaan aika hintavatkin. edit:näköjään pari-kolme tonnia boksi, softa ja noi sensorit.
Viimeksi muokannut Anssi_L päivämäärä 14.6.2013 11:45, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: iskarien säätäminen

14.6.2013 11:42

Nordi kirjoitti:Etupää on huollettu viime vuonna, joten sille tuskin tarvitsee huoltoa tehdä. Painamat olen säätänyt manuaalin suosituksiin, mutta auttamatta tulee mieleen, että takajousta on kiristetty liikaa.. Täytyy ottaa yhteyttä pk-seudun iskariguruihin, ehdotuksia?


No mulle noista iskareista teki alkuperäistäkin paremmat "Topi" Toivonoja. Putiikin nimi on Topi Service, sijaitsee Riihimäen lähistöllä.

Re: iskarien säätäminen

14.6.2013 12:06

AMA tiimeillä on käytössä nuita tiedonkeruu järjestelmiä.
Iskari penkistä on hyötyä meikän mielestä ainoastaan sillon jos sulla on mielestäs hyvä iskari niin sen avulla voi helposti tehdä identtisen käyrän kahteen erillaiseen iskariin.

En lähtis simmittään ennenku tietää mitä haluaa!
Nyky iskareissa saa pelkillä klikkereillä ihmeitä aikaan ja siinä niitä testaillessa se ahaa elämys tulee mitä niille kepeille pitää tehä.

Roassii et tee kisoissa tuolla tiedonkeruu järjestelmällä saatika iskari penkillä yhtään mitään! Vai aiotko todellakin tehdä erien välissä simmityksiä?
Ei siihen mitään laitteita tarvita kertomaan mihin suuntaan niitä ruuvveja käännellään ;)

Re: iskarien säätäminen

15.6.2013 22:27

Niin, kieltämättä aika huvittava ajatus käyttää tiedonkeruujärjestelmää saadakseen talteen tiedon alustan toiminnasta. Eikö se kuski osaakkaan sanoa ajon jälkeen miten pelasi ja miten edelliset säädöt vaikuttivat.