Offroadmiesten mekka. Pyörät, ajopaikat, kilpailut ym. Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
Alueen säännöt
Katuenskoja koskevat yleisjutut kuutioiden mukaan joko mp- tai piikkialueelle.
16.10.2010 23:01
Tsekkaas nyt kummiskin se polkimen akselin varpaitten keskitys ensiks. Ja ellei siellä olu säätöö niin vie sinne huoltoon jos antavat sun kattella vieresrä samalla - meinaan semmonen asentaja myös ymmärtää mitä tekee eikä vaan kirjan mukana ja jos säkin ymmärrät niin saat samalla ihan varmasti muutakin tietoo. Tunti on sit kummiskin loppupeleis hei aika mitätön hinta.
18.10.2010 0:46
Kaippa se on huoltoon vietävä, en kuitenkaan ymmärrä miten kytkinvika sais vaihteet pomppimaan saatika jumittamaan koneen kiinni aina kakkosella......
18.10.2010 8:06
Minua vähän epäilyttäis tuo kytkimen yhdistäminen tuohon vaihteiston ongelmaan.
Onko lohkon kaikki laakerit varmasti pohjassa ja laakeripesän keskellä? Ja onko vaihepolkimen akseli linjassa, ettei sielä ole mikään laakeri kantamassa ja jäykistämässä polinta?
Vaihteensiirrossa se ongelma on jos jossakin. Onko vaihepolkimen akselissa palautusjouset oikein ja oikeissa väleissä?
Minun mielestä tuota "sekventiaalivaihteistoa" ei pysty kasaamaan väärin. Jos vaiherumpu on tietyssä asennossa niin vaihteensiirtäjät on aina tietyssä asennossa ja vaihteet on sen mukaan kytkeytyny. Mahollisesti vääntyneet siirtäjät tai kuluneet vaihteiston rattaan kytkentäpinnat voi hylkiä toisiaan tai aiheuttaa välivapaita. Jos vaihelaatikko jumiutuu niin voisi epäillä, että sielä kytketään kahta vaihetta mahdollisesti kerralla tupaan.
Huono näin etänä neuvoa.
18.10.2010 8:54
Mä veikkaan että siellä on kakkosen ja kolmosen rattaat kuluneet, ehkä myös vaihteen siirtäjä. Se yrittää laittaa kahta pykälää yhtäaikaa päälle siitä johtuu se nykiminen, sit se lopulta heittää jumiin. Kaverilla oli 250 suikassa sama juttu, vikaa etsittiin urakalla, oli yhdellä ammattilaisellakin laitossa joka ei löytänyt mitään vikaa. Sitten vei Gustafssonin Petterille purettuna, joka sano ensinäkemällä, että nuo vaihtoon ja kuntoon tuli.
Mielenkiintoisinta on että kaikki osat olivat toleransseissa, ja näyttivät hyvältä, kai se yhteenlaskettu kuluma on sen verran ettei pelaa...
19.10.2010 0:56
xQ kirjoitti:välzy kirjoitti:xQ kirjoitti:vielä kun osaisit kasata sen oikein
ot: laitappa xQ uudesta jampista kuvia
juu pitänee jossai välissä laitella. vasta tänään kasasin kyseisen pelin.
jospa siitä huomenna savut ottais
siinäpä ois tunnin soitettu piano
http://www.motot.net/galleria/kuva19480/
19.10.2010 8:39
xQ kirjoitti:xQ kirjoitti:välzy kirjoitti:xQ kirjoitti:vielä kun osaisit kasata sen oikein
ot: laitappa xQ uudesta jampista kuvia
juu pitänee jossai välissä laitella. vasta tänään kasasin kyseisen pelin.
jospa siitä huomenna savut ottais
siinäpä ois tunnin soitettu piano
http://www.motot.net/galleria/kuva19480/
On se kyl hieno
19.10.2010 10:16
timpax41 kirjoitti:xQ kirjoitti:xQ kirjoitti:välzy kirjoitti:xQ kirjoitti:vielä kun osaisit kasata sen oikein
ot: laitappa xQ uudesta jampista kuvia
juu pitänee jossai välissä laitella. vasta tänään kasasin kyseisen pelin.
jospa siitä huomenna savut ottais
siinäpä ois tunnin soitettu piano
http://www.motot.net/galleria/kuva19480/
On se kyl hieno
Kyllä kelpaa nyt ajella
22.10.2010 15:18
kertokaapas automaattikytkimen hyvistä ja huonoista puolista enska käytössä.
22.10.2010 16:18
Mulla ei itsellä ole noista kokemusta, mutta aika paljon olen jenkki foorumeilta aiheesta käytyä vääntöä seurannut.
Ymmärtääkseni pikkasen hukkaa tehoa, mutta ei tarvii leikkiä kytkimen kanssa kokoajan. Eikä pyörää ole niin helppo saada stumppaamaan. Sanoovat että auttaa hitailla mäkiosuuksilla.
22.10.2010 16:27
Ei hukkaa tehoa, hiukan tulee hitautta lisää eli sama kuin vauhtipyörää kasvattais mut lähes suhteessa 1:3:een = ei pal mitään, kytkinkäsi ei ikinä väsy ja mopoo saa repiä jumeista rennosi kaksi käsin tukevalla otteella - siis tosi rok.
22.10.2010 20:36
Yleensä mitä nopeampi kuski, niin sitä vähemmän he tykkäävät automaattikytkimestä. Kytkin ottaa aina kiinni viiveellää, joten riittävällä vauhdilla ajaessa voimantuotto tulee myöhässä (esim. keulannostot, linttauksien korjaukset, nopeat ajolinjan vaihdot). Jos automaattikytkimeen laittaa jäykät jouset, niin viive pienenee, mutta automaatin idea katoaa. En tiedä yhtäkään kuskia, joka käyttäisi automaattikytkintä Enduron MM tasolla.
Automaattikytkin toimii hitaalla kuskilla, jolla on heikko ajotekniikka. Kivikko helpottuu, stumppaukset poistuvat ja kuski voi keskittyä vain kaasuun/jarruun.
22.10.2010 21:08
Eiköhän mun ajotekniikka kivikossa oo kuitenkin kaikkee muuta kun heikko, mutta kytkinkäsi ei kyllä hidasta nykertelyä kestä. Jäykemmät jouset vaan lisää viivettä ja omani säädin ottamaan jo n. 2500rpm- ennen 3000rpm oli täysin kiinni/ei luistoa. Eikä kyllä ollu ongelmia saada keulaa ylös ja ihan yhtä napakasti ja nopeesti se kävi kuin ilmankin, ei menny serkon trial-pyörämäinen täsmällisyys miksikään. Mutta ihan liikaa tuli ajettua vaan kolmosella, kun ei ollu mitään stumppaamisen vaaraa niin nykerryskohdissa sit vaan mentiin luistoalueella - silti kun nyppäs vaan kaasua sai keulan loikkaamaan kolosten yms. yli. Tästä kuitenkin seurauksena kytkimen välilevyjen pilaantuminen n. 500km ajolla. Että kyllä se vaan kytkintä syö (toisin kuin monesti väitetään) jos sitä väärin käyttää, pitäis silläkin ajaa periaatteessa samalal kierrosalueella kuin ilmankin.
Noita MM-kuskeja on kyllä niin turha vetää näihin keskusteluihin kun vaan mihinkään voi olla. Esim. meistä kellään ei ole niin kevyt pyörät kuin niillä, kukaan ei vaihda uutta rengasta ja uutta solua joka päiväksi, täällä ei o yhtään jamppaa joka jaksais ajaa kuin pienen hetken kunnolla niitten iskareilla eikä myöskään kukaan mm. pmc ikinä käytä pyöränsä kaikkia tehoja kuin hetkellisesti tai rossiradalla/pellolla/jäällä josta ei tainnu olla puhekaan... Vähän veikkaisin ettei kytkinsormien kramppaaminenkaan voi olla ongelma jos ammatikseen ajaa... eri asia sit me harrastajat joilla on arkityö ja muutakin elämää ja muitakin harrastuksia kuin ajaminen.
22.10.2010 22:45
Ai saaaaaamari miten voi maistua, kun sai 2t pelin taas kuntoon ja sai tehä lämminkäytöt sille ja pienen lenkin heittää, että sai testattua vaihelaatikon toiminnan.
Kyllä se keveys ja voima mitä 2t tarjoo on vain hieno asia
22.10.2010 22:55
Ja siihen se ihanuus sit päättyykin...
23.10.2010 1:03
SMK) kirjoitti:Eiköhän mun ajotekniikka kivikossa oo kuitenkin kaikkee muuta kun heikko, mutta kytkinkäsi ei kyllä hidasta nykertelyä kestä. Jäykemmät jouset vaan lisää viivettä ja omani säädin ottamaan jo n. 2500rpm- ennen 3000rpm oli täysin kiinni/ei luistoa. Eikä kyllä ollu ongelmia saada keulaa ylös ja ihan yhtä napakasti ja nopeesti se kävi kuin ilmankin, ei menny serkon trial-pyörämäinen täsmällisyys miksikään.
Ymmärrän kyllä, että sinun vauhdilla on aikaa vaikka lukea sunnuntai Hesari ajon lomassa. Mitä reippaampi vauhti, niin sitä nopeampaa reakointia kuski tarvitsee pyörältä.
SMK) kirjoitti:Noita MM-kuskeja on kyllä niin turha vetää näihin keskusteluihin kun vaan mihinkään voi olla. Esim. meistä kellään ei ole niin kevyt pyörät kuin niillä, kukaan ei vaihda uutta rengasta ja uutta solua joka päiväksi, täällä ei o yhtään jamppaa joka jaksais ajaa kuin pienen hetken kunnolla niitten iskareilla eikä myöskään kukaan mm. pmc ikinä käytä pyöränsä kaikkia tehoja kuin hetkellisesti tai rossiradalla/pellolla/jäällä josta ei tainnu olla puhekaan... Vähän veikkaisin ettei kytkinsormien kramppaaminenkaan voi olla ongelma jos ammatikseen ajaa... eri asia sit me harrastajat joilla on arkityö ja muutakin elämää ja muitakin harrastuksia kuin ajaminen.
MM-sarjan kaverit pyrkivät tekemään kaikkensa, että pyörä on mahdollisimman nopea ja helppo ajaa pitkää päivää. Siirtymät ovat hyvin vaikeita ja raskaita heillekin, joten valtaosa näiden kavereiden pyöristä on säädetty ennemmin "helpoiksi". Moottorit ovat yllättävän pehmeitä keskialueen alapuolella verrattuna vakiomoottoreihin ja iskarit ovat pikemminkin herkkiä. Tehdaspyörissä on tänä päivänä hyvin vähän mitään todella erikoista, pyöriä ennemmin leimaa huolellinen rakentaminen tarkemmilla toleransseilla. MM sarjaa kiertäneiden kuskien kanssa jutellessa on tullut selväksi, että Suomalaiset tehdaskuskit ovat tehneet myös testityötä automaattikytkimien parissa. He eivät ole kuitenkaan ottaneet automaattikytkintä käyttöön, koska pyörän reakointi hidastuu/tuntuma heikentyy. Omaa vauhtiani on tähän turha sotkea, mutta omassa pyörässä ei ole automaattikytkintä samoista syistä kuin ei pelimiestenkään pyörissä.